Hoe expansievat testen op lekken - aanvullende vragen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-06 16:52
Dit onderwerp is al meerdere malen behandeld, maar toch heb ik nog enige vragen.
In okt 2023 had ik problemen met teruglopende druk en kreeg toen advies om expansievat te vervangen.
Van die vervanging weet ik mij niet meer te herinneren of ik de geluidstest heb gedaan.
Wel in mijn herinnering:
Opgezocht hoe de vervanging gedaan moet worden, een nieuw expansievat gekocht en de verwisseling gedaan.
Hierbij weet ik nog wel, dat gewaarschuwd werd voor het gewicht bij het losdraaien ivm het aanwezige water.
Dus toen voorzogsmaatregelen genomen met kussens.
Maar na montage vond ik het gewicht zeer meevallen alsof er geen water inzat.
Toch maar de vervanging gedaan en het probleem leek opgelost.
Maar begin dit jaar weer een langzaam drukverlies.
In februari, weer op advies, Heating Lek Sealer toegevoegd.
Leek te helpen tot enige weken geleden.
Druk eerst weer langzaam naar beneden en plotseling (?) van 1,5 naar 0,9.
Deze week lijkt hetzelfde gebeurt te zijn, eerst langzaam naar 1,5 en dan enige dagen later 0,5.
Had ik maar aan logging gedaan, want het zijn herinneringen en dat op 78 jarige leeftijd.
Maar goed, de geluidstest op het expansievat klinkt dof, zeker nadat ik dezelfde test mocht doen bij de buren.
Daar een heldere klank onder, wat bij mij niet het geval is.
Expansievat na ruim 1,5 jaar toch weer lek?
Kan natuurlijk, het is geen Flamco.
Ik kreeg nu als tip om een digitale drukmeter te gebruiken.
Maar welke druk moet ik meten na montage.
Kan ik met wegen (kg) vaststellen of er water inzit.
Loopt het water via het membraam er weer als ik het vat omkeer.
Als al het water eruit is en er is sprake van een lekkend membraam, hoeveel druk kan er dan zijn, want ik neem aam, dat dan ook het gas ontstapt.
Het expansie vat is 18L en 0,5 bar.

Ik wil nu zeker weten, dat het expansievat lek is voordat ik weer een nieuwe ga aanschaffen.

In eerdere reacties worden ook andere oorzaken genoemd en gewezen op het controleren van het nat/droog zijn van het overdrukventiel.
Mijn situatie lijkt op die van de topic
Intergas HRE die langzaam druk verliest (2 naar 0 in maand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als die lek is en je hebt hem gedemonteerd is die doorgaans zwaar... als die deels gevuld is met water hoor je het wel klotsen als je hem schud..

als je hem relatief gemakkelijk kan demonteren / her monteren weet je het relatief snel..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:10
Gaat dit om een verwarmingsinstallatie of een waterpomp?
Als het over verwarming gaat: staat die op zolder of in de kelder? Want de voordruk van je expansievat moet je in principe aanpassen, hoe hoger tov de rest van de installatie hoe lager de voordruk moet zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-06 14:15
Uitgaande van een cv-installatie: als de balg/membraan in het expansievat lekt, dan zal het ding zich volledig vullen met water en het gas zal ontsnappen via de ontluchting. Dit zorgt in eerste instantie voor een drukdaling. Is het vat gevuld met water, dan lekt het water bij stoken verder weg via het overdrukventiel.

Overdrukventielen staan erom bekend om na aanspreken niet meer goed te sluiten. Daarom wordt het ventiel meestal tegelijk vervangen met een defect expansievat. Omdat je het vat vervangen hebt, maar het ventiel niet, is dit de eerste verdachte voor mij. Is de uitstroomopening van je overdrukventiel toegankelijk? Is deze vochtig? Kun je er een boterhamzakje omheen binden om te kijken of er wat uit komt (het zakje voorkomt verdampen)?

Er is nog een andere manier om de werking van een expansievat te beproeven: schakel de verwarming in (thermostaat op 30 graden) en houd de manometer in de gaten. Bij een goed expansievat zou de druk hoogstens een paar tienden bar moeten oplopen. Loopt de druk op richting 3 bar of hoger, dan doet je expansievat zijn werk niet meer. Bij ~ 3 bar zal het overdrukventiel aanspreken.