3 standen draaischakelaar vervangen voor Buva Smart unit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbapappa
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 06-06 20:11
Hallo,

Mijn buva smartstream hoofdbediening is defect geraakt.

Wil geen 500 euro uitgeven voor een nieuwe en graag een 3 standen draaischakelaar aansluiten.

Kan iemand mij uitleggen welke draden ik moet aansluiten op welke klemmen en of ik het het brug klemmetje op 2 en 6 kan laten zitten of moet verplaatsen.

Bedrading in de inbouwdoos:
- zwarte en aarde draad loopt van boven naar onder door
- linker lasklem > 2 nuldraden (1 van boven en 1 van onder) + schakeldraad naar defecte unit
- rechter lasklem > 2 fase draden (1 van boven en 1 van onder) + schakeldraad naar defecte unit.

Vraag
Wat moet ik doen om de bush-jaeger enkelpolige 3 standen draaischakelaar zodanig aan te sluiten dat ik mijn Buva Q-stream 2.0 ventilatie op middel en hoog kan instellen.

Ik heb begrepen dat de ventilatie onder stroom altijd op laag draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAyob94RCVeTDgRkekErsyuET2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4UnECRKY99Bw8BnF5KO7UiaS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NpbAwdmgTykQoAdMCW-Kvh5yoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XZrt17xP12wBdp3Ngj8rGxEI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKUQ2ai7Mo0MyS6CCy0qd3mKYes=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BtmwIDjmac9vGeenPDctqC8W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgBQHCaPuMXGv6JADyu5O-a9Im0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1xPmcHoBwIfpGQSD9I3tkfw1.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zk3_mT5FoLCcCRZ81SEebUPhpQk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uoiNR72g3pPo5MaTQ1jy4dNO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door barbapappa op 01-06-2025 16:35 ]

Beste antwoord (via barbapappa op 01-06-2025 17:20)

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14:07
Wat jij nu hebt lijkt op een buva q-stream quali, deze is 230v gevoed zoals je ook goed kan zien op de foto's en communiceert draadloos. Ook zit hier waarschijnlijk een CO2 sensor in verwerkt. Indien je de buva box wilt blijven gebruiken is je enigste optie een nieuwe passende bediening van buva zoeken.
Er zijn ook simpelere 3 standen bedieningen van buva te koop maar ik dacht dat deze met een hoofdbediening verbinding maken en niet rechtstreeks met de MV-Box. Dit zou voor jou dan helaas ook geen goedkoper alternatief bieden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Volgens mij is je huidige buva een draadloos systeem.. En heb je in de inbouwdoos sowieso geen draden voor je ventilatie verder te kunnen aansturen via een 3std schakelaar..

Welke ventilatie unit heb je exact? Mogelijk kan deze niet eens bediend worden met een 3std schakelaar

[ Voor 15% gewijzigd door SMSfreakie op 01-06-2025 16:44 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Op MP zoeken naar een vervangende remote unit, of een reparatie, wordt ook aangeboden.

Vraag is sowieso wat er precies stuk is.

Dat gezegd hebbende: motor deel vervangen door Zehnder met bijbehorende afstandsbediening kan ook goedkoper uitvallen.
Heck, een hele nieuwe Duco unit met alles er op en er aan kost je geen 500 euro en is nog stiller ook.

Ben je aan buva gebonden om andere redenen (bijvoorbeeld integratie met je ventilatie openingen boven de ramen)?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die draaischakelaar gaat hem sowieso niet worden btw. Dan heb je een box met 230v perilex aansluiting nodig, zou je je hele motorunit voor moeten vervangen verwacht ik.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbapappa
De buva unit werkte opeens half, scherm was grijs maar kon via pijl omlaag of omhoog de ventilatie nog naar middel of hoog aansturen. Na een paar keer stroom erop en eraf werkte het scherm wel weer, maar na een week begaf de unit het compleet en zwart scherm.

Je hebt gelijk, moet wel draadloos zijn gezien er geen schakeldraden rechtstreeks naar de ventilatie unit lopen.

Zit geen integratie met openingen in ramen, die gaan via een touwtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Heb je enige vorm van smarthome? Je kan de 3 standen schakelaar vervangen door een setje relays voor achter een lichtknop of, als je unit een 0-10V input heb daar een 0-10V dimmer op aansluiten (wel even letten op de weerstand/vereist vermogen). Dat laatste heb ik in combinatie met mn home assistant draaien.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14:07
Wat jij nu hebt lijkt op een buva q-stream quali, deze is 230v gevoed zoals je ook goed kan zien op de foto's en communiceert draadloos. Ook zit hier waarschijnlijk een CO2 sensor in verwerkt. Indien je de buva box wilt blijven gebruiken is je enigste optie een nieuwe passende bediening van buva zoeken.
Er zijn ook simpelere 3 standen bedieningen van buva te koop maar ik dacht dat deze met een hoofdbediening verbinding maken en niet rechtstreeks met de MV-Box. Dit zou voor jou dan helaas ook geen goedkoper alternatief bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbapappa
Ik heb de Buva Qstream 2.0 is van 2019.

Gebruik geen smarthome. Wel gelezen dat ik bijvoorbeeld een shelly kan aansluiten en daarnaast home assistant kan installeren op een pc. De software installeren lukt wel. echter geen ervaring met shelly units

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbapappa
duidelijk, begrijp dat de enige oplossing dus een nieuwe draadloze unit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
de Buva onderssteund geen 3 standen schakelaar als ik het zo snel bekijk..

het is of een nieuwe buva bediening, of een WiFi Module er bij halen.. of de hele buvabox er uit schoppen en een ander iets weer nemen...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbapappa
Foto van printplaat buva

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPdGpleWqU3ciQoPCffR322jWAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YAoFcsr0MvZzBAeK3dYgpP0x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbapappa
RENSON Cube H20 V7.0 6 G0013537

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Gotenx schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:02:
Als je een home automation systeem wilt gebruiken is een 0-10V dimmer wat je nodig hebt.
Zie:
https://www.buva.nl/wp-co...am-woonhuisventilator.pdf (pagina 9)
https://community.home-as...ical-ventilation/125837/8 als voorbeeld

Met een Shelly Plus 0-10V Dimmer kun je ook aan de gang, geloof dat je ook met enkel de Shelly app er een Temperatuur/Luchtvochtigheidsmeter aan kan hangen + wat basale automations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbapappa
Is het gebruikelijk dat een buva quali bediening er ineens mee uitscheidt of is er een oplossing om het scherm weer terug te krijgen. Het is 6 jaar oud.

Vind het belachelijk dat zo een klein apparaatje van 500-600 euro zo snel de geest geeft.

Bedankt, ik ga het doornemen betreft de dimmer optie.
Pagina: 1