Desktop upgrade: CPU & GPU voor productiviteit & lokale LLM

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pillejunior
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-09 20:26
Ik heb momenteel een desktop met de volgende specificaties:

Moederbord: AM4 X570
CPU: AMD Ryzen 7 3700X
GPU: NVIDIA RTX 2070 Super 8GB
RAM: 32GB DDR4
PSU: 650W Platinum ATX24

Ik ben op zoek naar een beperkte upgrade voor de komende ±2 jaar, met een budget van ongeveer €1000.

Mijn desktop gebruik ik hoofdzakelijk als ontwikkelomgeving voor softwareontwikkeling (Visual Studio), Unity game development (met JetBrains Rider), af en toe wat 3D-modellering in Blender, en incidenteel Adobe After Effects en Premiere Pro. Gaming doe ik soms, maar niet met de nieuwste titels op maximale instellingen.

CPU-upgrade
Het AM4-platform is inmiddels wat ouder, maar biedt nog steeds aantrekkelijke upgrade-opties.
Ik overweeg de Ryzen 9 5900X als vervanger voor mijn huidige 3700X, vanwege de betere performance en het hogere aantal cores. Dit zou een goede boost moeten geven voor mijn productiviteitssoftware (Unity, Blender, Adobe Suite) en biedt in mijn ogen veel waarde voor zijn geld, vooral gezien de compatibiliteit met mijn huidige moederbord.

GPU-upgrade
Hier twijfel ik meer. Ik experimenteer de laatste tijd met lokale LLM’s (zoals Ollama), en wil dat in de toekomst wat intensiever gaan doen. VRAM is dan belangrijk, evenals ondersteuning voor CUDA, dus NVIDIA heeft mijn voorkeur.

Ik overweeg de volgende GPU's:
  • RTX 5060 Ti 16GB (~€460): aantrekkelijk geprijsd, 16GB VRAM is prettig voor LLM's, Blender en Adobe.
  • RTX 4070 Super 12GB (~€650): meer rekenkracht dan de 5060 Ti, maar minder VRAM.
  • RTX 5070 Ti 16GB (~€850): veel krachtiger dan de andere twee en ook 16GB VRAM, maar wel duurder en heeft een hoger stroomverbruik. Dat laatste is een zorgpuntje, omdat ik mijn huidige 650W PSU wil behouden.
Mijn vraag is dan ook:

Is de RTX 5060 Ti 16GB een verstandige keuze voor mijn gebruiksdoelen (Unity, Blender, Adobe, lokale LLM’s), met het oog op de toekomst (±2 jaar)?
Of is het beter om te kiezen voor een krachtigere kaart met minder VRAM zoals de 4070 Super? Ook al is die van de vorige generatie. Of is het ondanks het hogere stroomverbruik en de prijs toch de moeite waard om voor een 5070 Ti te gaan (en eventueel via undervolting binnen de grenzen van mijn PSU te blijven)?

Alle inzichten en adviezen van gebruikers zijn zeer welkom!
En natuurlijk alvast bedankt voor de moeite als je een antwoord geeft :) !

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pillejunior
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-09 20:26
Hardware Upgrade Plan
Na uitgebreid onderzoek heb ik besloten voor de volgende configuratie te gaan, voor degenen die het willen weten:

Ryzen 5900X
Deze processor biedt een aanzienlijke verbetering ten opzichte van mijn huidige 3700X. Met meer cores én betere prestaties per core zal mijn productiviteit met de software die ik gebruik flink toenemen.

RTX 5060 Ti 16GB
Deze grafische kaart vormt een solide upgrade van mijn RTX 2070 Super 8GB. Naast de prestatieverbetering is vooral de verdubbeling van het VRAM-geheugen naar 16GB interessant voor het lokaal draaien van LLM's. Voor een upgrade die de komende twee jaar mee moet gaan, biedt de 5060 Ti een betere prijs-kwaliteitverhouding dan de 5070 Ti 16GB. Bij die laatste optie zou ik ook mijn voeding moeten upgraden, waardoor de totale kosten aanzienlijk hoger zouden uitvallen. Met deze keuze kan ik mijn huidige AM4-platform nog even optimaal benutten.