Hoe droog je de binnenkant van een radiator?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:05
De titel stelt de vraag eigenlijk al.

Ik heb zelf recent de cv ketel afgekoppeld en zit dit weekend de radiatoren en buizen leeg te laten lopen (een deel moet uit de weg ivm. verbouwing). Een aantal radiatoren kan gelijk naar de schroot, maar er zitten ook nog wat prime type 21 en 33 radiatoren bij. Die kunnen een plek krijgen bij familie, maar niet op de korte termijn. Blijft er water binnen in de radiatoren, dan kan het gaan roesten. Dus vandaar, hoe droog ik een radiator goed genoeg dat roest geen issue gaat vormen als ze langere tijd in een (droge) schuur staan? Voldoet het goed leeg laten lopen terwijl ik de radiator in meerdere hoeken kantel, of moet ik drastischer te werk gaan? Of is het misschien een hopeloze klus? Alle suggesties zijn welkom!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:23

rdejongjr

Gnome

In/uitgang afdoppen zodat de toevoer van zuurstof wordt beperkt.
Materiaal is dik zat om meerdere keren opnieuw gevuld te worden.
Even spoelen voor het opnieuw plaatsen om de grote vlokken kwijt te raken, bij voorkeur ook een magneet filter bij de retourleiding van de cv plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:52
Lekker doorspoelen met water, kan gewoon met een vulslang en koppeling. Vullen tot de nok en afdoppen. Dan roest er niets verder/harder dan normaliter.

Tip, tijdens het spoelen met een zacht rubber hamer kloppen, dan komt er nog meer zooi uit. Je kunt, zoals ik gedaan heb, zelfs een rubberen hamer aan een oude SDS bijtel maken. Gebruik ik altijd tijdens het spoelen van systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:05
Als ik het zo lees denk ik dat ik ze in de berging met de koppelingen omhoog neerzet, de boel goed vul (met wat kloppen en schudden om de bubbels er uit te krijgen), en dan afdop. Schoonspuiten laat ik dan over aan diegene die ze ontvangt. Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Warmte lucht er door heen blazen..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
SMSfreakie schreef op zondag 1 juni 2025 @ 16:35:
Warmte lucht er door heen blazen..
Liever droge lucht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
dat zou nog beter zijn alleen vaak ook lastiger ;)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:51
svenk91 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 15:41:
Als ik het zo lees denk ik dat ik ze in de berging met de koppelingen omhoog neerzet, de boel goed vul (met wat kloppen en schudden om de bubbels er uit te krijgen), en dan afdop. Schoonspuiten laat ik dan over aan diegene die ze ontvangt. Bedankt voor de tips!
Let wel even op dat in de berging de temperatuur niet onder 0 gaat komen waardoor het water gaat uitzetten bij bevriezen.
Pagina: 1