PS5 of XBOX X beter voor racing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jampie88
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 06-06 01:48
Mijn vraag
Ik heb een gamePC, maar die is te oud aan het worden.
Upgraden naar deze tijd kost een paar duizend euro, dat vind ik teveel worden voor 2 spelletjes.
Daarom wil ik overstappen naar een XBOX of Playsation.
Ik speel enkel: F1 2025 en Asetto Corsa competitzione.

Wat kan ik het beste kopen, een PS5 of Xbox?
Ik kom er niet uit.
Ook zou ik willen weter welke controller eventueel beter is om te racen, de playstation of de Xbox controller?

Relevante software en hardware die ik gebruik
F1 2025, Asetto Corsa

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
PS5 of Xbox.
PS5 lees ik dingen over coilwining problemen, Xbox lijkt geen problemen te hebben?

Ik heb geen vrienden die een Playstation of Xbox hebben. Vandaar dat ik jullie raadpleeg voor jullie ervaringen, advies en ideeën :)

[ Voor 17% gewijzigd door jampie88 op 01-06-2025 14:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

In welk opzicht kom je er niet uit? Je zult sowieso die games opnieuw moeten kopen voor het platform en de DLC waarschijnlijk ook, hou dat ook in het achterhoofd. :) Als je met de standaard controllers gaat spelen, lijkt het me vooral een kwestie van smaak, welke controllers jij lekkerder in de hand vindt, als je niet met een stuur gaat spelen.

Mocht je eventueel een andere racegame gaan spelen dan deze twee, bij Xbox heb je weer Forza natuurlijk, waar je op de PlayStation Gran Turismo hebt als grote / grootste (?) racegames. :)

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 01-06-2025 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jampie88
Bedankt voor je reactie. Het opnieuw kopen van de games en DLC is geen probleem. Dat is nog altijd ruim goedkoper dan het upgraden van de pc.
Ik heb geen mensen in mijn omgeving met een PS5 of Xbox, de controllers kan ik niet uitproberen. Wellicht dat ik bij een electronica gigant de controllers even vast kan houden.

Wat ik lastig vind is om een keuze te maken welke console meer geschikt zou zijn voor mij.
PS5 of Xbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 03-07 14:06

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

Hallo, ik vnd persoonlijk de PS5 beter maar dat is mijn smaak natuurlijk. De controller vind ik beter. Bij de Xbox moet je er nog AA batterijen indoen of je koopt zo een batterypack wat ook weer 20 euro kost. Kwa games ook weer de ps5 daar heb je sinds kort Forza Horizon 5. En je hebt nog de playstation klassieker gran tourismo. De ps5 vind ik ook stabieler.

Dit is allemaal MIJN mening dus we gaan hier niet in discussie gaan over wat beter is!

Shit happens yk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jampie88
Bedankt, wat maakt de PS5 stabieler in jou mening.
Ervaar je ook coilwhine, ik lees daar meerdere klachten over bij een PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:48
In mijn optiek zijn de Xbox series x en de PlayStation 5 vrij gelijkwaardig. Qua PlayStation zou je nog wel naar de pro kunnen kijken, die is nieuwer en wat sneller maar kost ook weer meer.

Zelf heb ik de series x om twee redenen. De controller ligt voor mij persoonlijk beter in de hand dan die van de PlayStation en ik vind de series x mooier.

Als ik jou was zou ik in een zaak de controllers even vasthouden en daarop je keuze baseren.

Overigens nog wel een noot: hoe speel je die racegames nu? Met een stuurtje? Racen met een controller is wel echt heel anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

Die coilwhine heb ik de eerste week gehad maar dan na een update was dat weg (kan toeval zijn natuurlijk). Oh en de ps5 heeft bij mij een superstabiele 120fps. En ik merk ook dat hij gewoon sneller is dan een xbox series x.

Shit happens yk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

Zoals stutrecht hierboven eigenlijk zei is het echt persoonlijk. Ik vind dit en de ander vind dat.

Shit happens yk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

DarkSide

theres no place like ::1

Ze zijn in de basis gewoon gelijk vind ik
Je koopt een Xbox bv voor Forza. En een PS voor spellen als horizon zero dawn.

Elk hebben een aantal eigen exclusives.
Verder kan het helpen als je vrienden op 1 systeem zitten. Dan dezelfde console te nemen.

De controllers kun je vaak wel even voelen bij een grote zaak.
Kan idd wat persoonlijke voorkeur hebben.

Zelf een PS in huis. Omdat daar veel games op zijn (single player) die niet op de Xbox zijn.
De PS5 controller is stuken beter dan de PS4.

Nu een ps5 pro en de extra kracht komt is sommige games ook wat beter uit.

Als keuze hebt gemaakt. En je wilt naar stuurtjes etc kijken.
Kijk dan ook goed of ze voor jouw console geschikt zijn.
Veel stuurtjes zijn voor 1 console en niet op voor de andere.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Wil je je pc upgraden naar xbox/ps5 standaarden kun je 2e hands wel voor redelijke prijzen iets moois maken. 200-250 euro voor een upgrade setje met een 5600x. 200-250 voor een 3060ti-3070 oid. Kast, voeding, koelers nog eens 150-200 nieuw

Maar helemaal nieuw hoeft ook geen duizenden te kosten

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 142,99€ 142,99
1MoederbordenMSI PRO A620M-E€ 76,99€ 76,99
1VideokaartenSparkle Intel Arc B580 TITAN OC€ 279,99€ 279,99
1BehuizingenMontech X3 Mesh Zwart€ 49,99€ 49,99
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 38,90€ 38,90
1Geheugen internTeam Group T-Force Delta RGB FF3D532G6400HC32ADC01€ 94,99€ 94,99
1VoedingenGigabyte UD750GM PG5 (rev. 1.0)€ 79,95€ 79,95
1SSD'sLexar NM710 2TB€ 109,90€ 109,90
Totaal€ 873,70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timothy3000
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:01
Lijkt VR je ook wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jampie88
Danny Phantom schreef op zondag 1 juni 2025 @ 15:38:
Wil je je pc upgraden naar xbox/ps5 standaarden kun je 2e hands wel voor redelijke prijzen iets moois maken. 200-250 euro voor een upgrade setje met een 5600x. 200-250 voor een 3060ti-3070 oid. Kast, voeding, koelers nog eens 150-200 nieuw

Maar helemaal nieuw hoeft ook geen duizenden te kosten

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 142,99€ 142,99
1MoederbordenMSI PRO A620M-E€ 76,99€ 76,99
1VideokaartenSparkle Intel Arc B580 TITAN OC€ 279,99€ 279,99
1BehuizingenMontech X3 Mesh Zwart€ 49,99€ 49,99
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 38,90€ 38,90
1Geheugen internTeam Group T-Force Delta RGB FF3D532G6400HC32ADC01€ 94,99€ 94,99
1VoedingenGigabyte UD750GM PG5 (rev. 1.0)€ 79,95€ 79,95
1SSD'sLexar NM710 2TB€ 109,90€ 109,90
Totaal€ 873,70
Klopt, hoewel behuizing en voeding ik nog kan hergebruiken blijft een console goedkoper. Als ik Iracing of andere exclusieve pc games speelt was het het wel waard, maar wat ik speel is ook beschikbaar op console

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jampie88
stutrecht schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:53:
In mijn optiek zijn de Xbox series x en de PlayStation 5 vrij gelijkwaardig. Qua PlayStation zou je nog wel naar de pro kunnen kijken, die is nieuwer en wat sneller maar kost ook weer meer.

Zelf heb ik de series x om twee redenen. De controller ligt voor mij persoonlijk beter in de hand dan die van de PlayStation en ik vind de series x mooier.

Als ik jou was zou ik in een zaak de controllers even vasthouden en daarop je keuze baseren.

Overigens nog wel een noot: hoe speel je die racegames nu? Met een stuurtje? Racen met een controller is wel echt heel anders.
Ja speel met een stuur en ook die is verkrijgbaar voor zowel xbox als PS.
Zou een controller willen uitproberen om keer savonds languit op de bank met controller te racen. Maar de stuur blijft de basis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jampie88
Ik weet het niet. Heb het niet geprobeerd. De bedoeling is om het bij een scherm te houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Syndz
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Beide consoles zijn gelijkwaardig aan elkaar naar mijn ervaring. Ik heb ze beiden staan, al gebruik ik ze niet (echt) voor racegames. Beide consoles zijn bij mij technisch helemaal in orde. De ps5 is wel een stuk luider dan de Xbox, die je amper hoort. Die ervaring kan per persoon verschillen, omdat er verschillende ventilatoren zijn gebruikt bij de ps5.

Kijk vooral naar de beschikbaarheid van de games die je nu speelt en wat je later in de toekomst eventueel zou willen spelen. Recent zie je dat meerdere Xbox games (waaronder Forza Horizon 5) voor de ps5 verschijnen, andersom zie je dat naar mijn weten zelden.

De controllers liggen anders in de hand en dat is persoonlijke voorkeur welke beter is. De Xbox controller is iets kleiner en ligt mij iets beter in de hand, maar er zijn ook een hoop die de voorkeur geven aan de ps5 controller. De laatste heeft adaptieve triggers, dat houdt in dat je meer weerstand voelt bij bepaalde in-game acties. Dat heeft de Xbox controller niet en daarom geven sommigen de voorkeur aan de ps5 controller. De adaptieve triggers van de ps5 controller gingen bij mij snel kapot (n=1), maar is onder garantie gerepareerd.

Xbox biedt een aantal quality of life features aan die ik persoonlijk heel prettig vind, met name “quick resume” wat betekent dat je het spel verder kunt oppakken daar waar je gebleven bent sinds je vorige sessie.

De beschikbaarheid van de games is m.i. het belangrijkste, naast de beschikbaarheid en compatibiliteit van je accessoires die je zou willen gebruiken. Daar kan ik je geen inzichten in geven.

Ben je van plan de console op een tv aan te sluiten, of op een monitor? Ik meen me te herinneren dat Xbox bij release betere support had voor een monitor, maar wellicht is dat bij de ps5 inmiddels ook goed. Daar kunnen anderen vast een goed antwoord op geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jampie88
Op een Monitor zou ik het willen aansluiten.
De 2 games die ik speel zijn op beide platformen beschikbaar.
Momenteel zie ik dat de PS5 digital voor 400 euro te koop is.
De Xbox digital kost 150 euro meer.

Playstation lees ik meer problemen mee, zoals inderdaad fan noise en coilwhine maar de PS5 is populairder en later beter te verkopen.
De Xbox lees ik weinig problemen over, maar die lijken zich vooral te richten op hun cloud platform en hoelang ze doorgaan met de console weet ik niet.
De Xbox controller ziet er ergonomischer uit door links boven het draai wieltje te hebben. Ik blijf het lastig vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timothy3000
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:01
De Xbox controller is voor mij een stuk fijner. Gaat langer mee, ergonomischer. Ook de interface is prettiger en de console is stiller. Als je geen interesse hebt in VR en Sony games zou ik voor een Xbox met Forza gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Voor de spellen die je speelt maakt het eigenlijk niet uit of je een PS5 of een XSX haalt.
De controller kan een ding zijn, tenzij je met een stuur speelt. De stuurtjes werken niet altijd op beide platformen, deze zijn vaak gemaakt voor het platform zelf (ivm knopjes).

Ik heb zelf de Xbox en ben er erg blij mee. Als je Gamepass neemt heb je meteen een grote bibliotheek met games, waaronder ook oudere F1 games en Forza natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jampie88
kevlar01 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:37:
Voor de spellen die je speelt maakt het eigenlijk niet uit of je een PS5 of een XSX haalt.
De controller kan een ding zijn, tenzij je met een stuur speelt. De stuurtjes werken niet altijd op beide platformen, deze zijn vaak gemaakt voor het platform zelf (ivm knopjes).

Ik heb zelf de Xbox en ben er erg blij mee. Als je Gamepass neemt heb je meteen een grote bibliotheek met games, waaronder ook oudere F1 games en Forza natuurlijk.
Ik vind een Xbox zeker een goede optie. Vooral omdat ik lees dat die stiller is dan een PS5.
Maar twijfel over de duurzaamheid van de Xbox als console.
Ik lees dat Xbox zich vooral gaat richten op cloudgaming en pc, en minder op de console.
Ook lees ik dat er minder consoles verscheept gaan worden naar europa, dat zie ik wel terug in de beschikbaarheid. Is lastig te krijgen momenteel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-07 15:04
jampie88 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:00:
[...]
Ik vind een Xbox zeker een goede optie. Vooral omdat ik lees dat die stiller is dan een PS5.
Ik heb een PS5 en XSX. De XSX is denk ik inderdaad stiller, maar dan moet je er wel echt heel dicht op zitten. Ik zit er 3 meter van af en hoor zowel de PS5 als XSX niet.

Speel je echt alleen maar F1 en Asetto corsa? Als dat zo is dan is het enige verschil dus de hardware. Alle first party games, Gamepass of Playstation+ boeien dan niet. Persoonlijk vind ik de PS5 controller veel fijner dan de XSX controller. Dat is de reden (en mijn Portal :p ) dat ik alle third party games liever op de PS5 speel. De PS5 controller is ietsje groter, voelt meer premium aan en de knoppen zijn lekker stil. De haptic feedback en adaptive triggers zijn leuk, maar weet niet hoe goed dat in die racegames geïmplementeerd is die jij speelt. De XSX controller vind ik erg spartaans aanvoelen en de knoppen maken te veel geluid. Voor de XSX moet je een batterypack kopen. De batterijduur gaat dan wel veel langer mee (ca 30 uur) dan de controller van de PS5 (ca 6-8 uur).

De vormfactor van de XSX spreekt mij meer aan dan van de PS5. Zo'n klein zwart doosje zet je toch net wat makkelijker onopvallend neer dan zo'n wit ruimteschip.

[ Voor 9% gewijzigd door Hulleman op 02-06-2025 14:19 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
jampie88 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:00:
[...]
Maar twijfel over de duurzaamheid van de Xbox als console.
Ik lees dat Xbox zich vooral gaat richten op cloudgaming en pc, en minder op de console.
Ook lees ik dat er minder consoles verscheept gaan worden naar europa, dat zie ik wel terug in de beschikbaarheid. Is lastig te krijgen momenteel.
Voorlopig zal xbox als console wel voortduren. MS heeft al wel aangekondigd dat de opvolger van de XSX de laatste console van MS wordt en de Xbox handheld die dit jaar zou komen lijkt niet meer door te gaan. Voordat de volgende generatie er is en is afgelopen ben je zo 10 jaar verder. MS lijkt zich inderdaad meer op software richten dan op de hardware kant van de consolemarkt te gaan richten.

Ik zie idd dat de series X slecht verkrijgbaar is en duur. Mediamarkt verkoopt ze online voor € 599. Sony heeft momenteel de Days of Play. Een PS5 met disc kost nu € 449 bij diverse winkels (en bij Sony zelf) en is goed verkrijgbaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Hulleman op 02-06-2025 14:37 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

De XSX is inderdaad duurder geworden. Je kan hem wel refurbished krijgen voor 433€ (399€ met kortingscode) https://www.rebuy.nl/i,11...CvLkQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Heb hier geen ervaring mee persoonlijk overigens.

V.w.b. batterijduur van de controller; ik gebruik herlaadbare batterijen van de Ikea, van 2450 mAh (https://www.ikea.com/nl/n...ij-hr06-aa-1-2v-50504692/). Een setje is opgeladen, en de andere zit in mn controller. Als die leeg is wissel ik ze om en laad ik de lege set weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jampie88
Wat ik lees is dat de opvolger een hybride pc wordt met steam integratie.
Stoppen doen ze dus niet helemaal.
Investering in dit ecosysteem zou dus wel kunnen?

Intertoys is gestopt met de verkoop van xbox, alleen playstation verkopen ze nog. Niet dat ik bij intertoys hoeft te kopen maar deze winkel zit bij mij in het dorp.

Ik zou geïnteresseerd zijn in de XSX Digital edition.
Deze versie is alleen op Amazon en Nedgame te verkrijgen momenteel.
De PS5 Digital is wel overal beschikbaar

Het gaat enkel om F1 25 en ACC.
Zoek de meest betrouwbare, stille en stabiele console voor deze twee games.
Zo te lezen zijn ze beide geschikt en ik ga de keuze maken op de controller wat er bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jampie88
Hulleman schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:17:
[...]

Ik heb een PS5 en XSX. De XSX is denk ik inderdaad stiller, maar dan moet je er wel echt heel dicht op zitten. Ik zit er 3 meter van af en hoor zowel de PS5 als XSX niet.

Speel je echt alleen maar F1 en Asetto corsa? Als dat zo is dan is het enige verschil dus de hardware. Alle first party games, Gamepass of Playstation+ boeien dan niet. Persoonlijk vind ik de PS5 controller veel fijner dan de XSX controller. Dat is de reden (en mijn Portal :p ) dat ik alle third party games liever op de PS5 speel. De PS5 controller is ietsje groter, voelt meer premium aan en de knoppen zijn lekker stil. De haptic feedback en adaptive triggers zijn leuk, maar weet niet hoe goed dat in die racegames geïmplementeerd is die jij speelt. De XSX controller vind ik erg spartaans aanvoelen en de knoppen maken te veel geluid. Voor de XSX moet je een batterypack kopen. De batterijduur gaat dan wel veel langer mee (ca 30 uur) dan de controller van de PS5 (ca 6-8 uur).

De vormfactor van de XSX spreekt mij meer aan dan van de PS5. Zo'n klein zwart doosje zet je toch net wat makkelijker onopvallend neer dan zo'n wit ruimteschip.
Heb je last (of gehad) van coilwhine bij je PS5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
jampie88 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:20:
[...]

Heb je last (of gehad) van coilwhine bij je PS5?
Nee. Althans, nooit gehoord. Ik zit er 3 meter vanaf. Met gamegeluid hoor je de consoles niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 01:28
jampie88 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:20:

Ik zou geïnteresseerd zijn in de XSX Digital edition.
Deze versie is alleen op Amazon en Nedgame te verkrijgen momenteel.
De PS5 Digital is wel overal beschikbaar
En bij Microsoft (zag er ook een paar bij mediamarkt maar enkel ophalen in enkele filialen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jampie88
Bedankt voor alle antwoorden. het is een PS5 geworden

[ Voor 120% gewijzigd door jampie88 op 05-06-2025 18:51 ]

Pagina: 1