NAS niet meer op TV

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-06 17:36
Heb een Synology NAS en een Samsung TV (uit 2020). Beiden aan het home-netwerk.
Mijn NAS verscheen altijd bij bronnen op de TV en ik kon dan van daaruit bij mijn NAS komen (om foto's en/of films vanaf mijn NAS op de TV te spelen) (via DNLA).
Plotseling zie ik mijn NAS echter niet meer op de TV.
Ik heb de naam van mijn TV 'simpel' gemaakt (dus geen vreemde tekens). Heb ook TV even opnieuw opgestart. Verder zie ik de TV vanaf mijn NAS (in de device list van de media server). De NAS Media server is actief.
Zijn er nog suggesties waardoor dit zou kunnen komen misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:30
ErikJan2 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:16:
Heb een Synology NAS en een Samsung TV (uit 2020). Beiden aan het home-netwerk.
Mijn NAS verscheen altijd bij bronnen op de TV en ik kon dan van daaruit bij mijn NAS komen (om foto's en/of films vanaf mijn NAS op de TV te spelen) (via DNLA).
Plotseling zie ik mijn NAS echter niet meer op de TV.
Ik gebruik hier ook de DLNA functie via een Linksys E8350 en daarvoor met Synology DS213 op een oudere Samung TV (2014).
Dat de Mediaserver opeens niet wordt weergegeven bij de ingang/bron keuze heb ik ook wel eens een enkele keer.
TV even uitzetten verhelpt dat dan weer.
Misschien even de TV helemaal uitzetten (stekker eruit)?
Synology herstarten?
TV heeft wel netwerk verbinding?
Mediaserver is wel zichtbaar in je netwerk voor andere appraten/PC's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Dank. Sorry dat ik dit niet had aangegeven maar ik had ook de NAS opnieuw opgestart en de TV heeft 30 seconde de stekker er uit gehad.
TV heeft netwerkverbinding. De NAS is zichtbaar op mijn PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-09 17:45
Op je NAS draait een service om de bestanden als share aan de tv aan te bieden. Is die share nog in orde?
Ik vermoed van niet, anders zag de tv in elk geval de share nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:44
Kun je je NAS wel zien met een alternatief UPnP control point zoals bijvoorbeeld BubbleUPnP voor Android? Eventueel kun je dit ook gebruiken om media door te sturen naar de TV, al denk ik niet dat dat werkt zolang deze de NAS niet detecteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:30
Het issue met Samsung en niet zichtbare DLNA server is vaker voorkomend zo te zien.
Is er iets veranderd/geüpdate bij de Samsung TV, netwerk instellingen?

Probeer eens even met een andere DLNA server in je netwerk?
LG heeft ook wel een makkelijk DLNA tooltje:
LG: DLNA Smart Share

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Renault schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:47:
Op je NAS draait een service om de bestanden als share aan de tv aan te bieden. Is die share nog in orde?
Ik vermoed van niet, anders zag de tv in elk geval de share nog.
Dat is de Media Server toch? Die draait en bij 'Media Indexing' lijkt alles ook OK.
Ik zie ook de folders op mijn PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 21:25

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Heb je je NAS recentelijk geupgrade?

https://community.synolog.../post/189477?reply=518889
DSM 7.2.2 comes out with 2 more bad news that have the effect of a bomb among the Synology NAS user community:

- First, the abandonment of Video Station. Personally, given the many free features of Plex compared to Video Station, I used Plex on my Samsung TV. But with Plex you can't play videos on smartphones and tablets without paying. For that I also used Video Station.

- Then the abandonment of software video transcoding supposedly to save system resources. According to what is written, Synology once again leaves no choice to its users to activate it or not. Personally I have an old player that does not decode the HEVC format (h265). If I understand correctly, this feature will no longer be accessible even with Plex.

[ Voor 17% gewijzigd door Lawwie op 02-06-2025 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Da's een goeie... Ik heb DSM 7.1.1-42962 (en er wordt aangegeven dat dit de laatste versie is).
Mij de Media Server zie ik dat 'Video Station' NIET draait (maar is dat nodig?) - het heeft altijd zonder problemen gewerkt en ik heb Video Station nooit uitgezet...

Update: ik ben Video Station aan het installeren nu en zal eens kijken

[ Voor 12% gewijzigd door ErikJan2 op 02-06-2025 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Video Station werkte op mijn PC (maar kon niets tonen) maar op de TV (ook na 30 s van spanning af) veranderde er helemaal niets. Ik zie dus nog steeds geen NAS.

Zal dat DLNA LG Smart Share tooltje eens proberen op een laptop (als dat werkt op een Samsung TV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:24
Video Station heeft er niets mee te maken.
Op je Nas moet de Media Server draaien en dlna streams aanbieden aan je tv de bestanden die je zou willen afspelen moeten geïndexeerd zijn door die media server van je Nas.

Het probleem zal wel bij de tv liggen.
Kun je vanaf je PC wel media afspelen via dlna (dus niet een bestand afspelen, dat is wat anders).

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 02-06-2025 16:36 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Dank. Precies. Media Server draait. DLNA streams aanbieden: lijkt me wel (vanaf NAS ziet alles er OK uit).
Indexeren: loopt OK op NAS zo te zien.

Vanaf PC via DLNA afspelen, hoe doe ik dat? Met dat LG tool?

[ Voor 4% gewijzigd door ErikJan2 op 02-06-2025 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikJan2
Update: LG Smart Share op een laptop gezet en een video gedeeld. Op de TV was de laptop bij bronnen nu te zien en ik kon de video spelen :-)

Conclusie: het ligt aan mijn NAS dus.

Het vreemde is dat daar alles OK lijkt te zijn nog steeds. Nog tips? Ik zal nog eens wat stoppen en starten daar (maar had de NAS al opnieuw opgestart)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikJan2
Laatste update: het is opgelost! Dank voor alle tips!

Het probleem was dus de NAS. En toen ben ik nog eens goed gaan kijken. Nu had ik al langer geleden een tweede netwerkverbinding gemaakt op mijn NAS (met een 2.5 GbE USB dongle). Werkt goed (stuk sneller).
Wel al die tijd ook de 'oude' Ethernetverbinding laten zitten. Die er echter paar weken geleden afgehaald (stom dat ik daar niet eerder aan dacht).
In de instellingen van de Media Server staat "Network interface", daar zag ik twee keer LAN staan. Heb er niet bij stilgestaan maar ik moest dus de tweede LAN kiezen (zou mooi zijn als ik die verbindingen een eigen naam kon geven).
Pagina: 1