Gezocht: kleding(merk) die niet krimpt!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-06 14:53
Ik kan mijn geld beter rechtstreeks de kliko in kieperen in plaats van aan kleding uit te geven.. Alle kleding, met name t-shirts, krimpen na één wasbeurt en/of droogbeurt.

Ik heb van alles geprobeerd:
- Wassen op verschillende temperaturen en programma's.
- Drogen op verschillende standen.
- Drogen aan de droogmolen.

Ik heb zo veel diverse merken geprobeerd, goedkoop of duur, het lijkt niet uit te maken. Er zijn maar een handvol merken waarvan ik weet dat het niet krimpt na één wasbeurt.

Wie kan mijn merken aanraden (of ketens) waarvan zij weten dat herenkleding niet gevoelig is voor krimpen? Of toch een soort lifehack voor een wasprogramma / droogprogramma dat krimpen van kleding kan voorkomen.

In before: je wordt dik en pas het daarom niet meer :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

In before: koop je kleding 1 maatje groter en na 1 wasbeurt/droogbeurt past het wel omdat het een maatje kleiner is gekrompen :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Krimpt het in de lengte of de breedte?

Met T-shirts heb ik geleerd dat je ze even uit moet rekken in de lengte na de was, voor het drogen. Ik doe geen wasdroger meer met T-shirts, ik hang ze gewoon uit op een haakje in de kast. Ook helpt het als je een goede centrifuge hebt in de wasmachine, 1200 toeren of meer, dwz al zo droog mogelijk.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Dit is meer een onderwerp voor Algemene Zaken dan voor het Shopping Forum. Ik verplaats het topic ook die kant op.

Verder lijkt me Kwalitatieve kleding ook wel (deels) aan te sluiten op je vraag, misschien kan je daar nog wat informatie uit halen.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15-09 09:35

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

Hoioi, wat is je kledingsstijl? Enuuh prijs? Het merk dat ik echt top vind is Nike zij hebben n tshirt dat "the nike tee" heet en die zijn top. Maar voor de eerste keer moet je ze gwn wassen en te drogen hangen en daarna kunnen ze gewoon de droogkast.

Shit happens yk

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Gooi ze niet in de droger maar hang ze op een wasrek. Scheelt enorm.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik heb zelf al enkele jaren de t-shirts van Uniqlo met verschillende designs. De maat daarvan blijft ook vrijwel gelijk. Ik merk geen verschil in de maat van een T-shirt van 2018 (sinds ze in Nederland opereren) en eentje die ik afgelopen maand heb gekocht.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik ze was op een 30 graden was (met een uitzondering op 60 graden als het heel vuil is) en daarna hangend laat drogen.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:42
sjouwerd schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:59:
Of toch een soort lifehack voor een wasprogramma / droogprogramma dat krimpen van kleding kan voorkomen.
<knip> Zelfs in de HK zijn dit soort seksistische opmerkingen niet welkom. We zitten niet meer in de jaren 50, en zelfs niet in de jaren '80, toen dit soort grappen nog ok waren. Leer zelf je was te doen.

[ Voor 32% gewijzigd door Ardana op 02-06-2025 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15-09 09:35

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

<knip> Quote en reactie verwijderd. Dien liever een TR in.

[ Voor 83% gewijzigd door Ardana op 02-06-2025 15:30 ]

Shit happens yk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Misschien handig om aan te geven hoe heet je wast (ook al doe je verschillende temperaturen), op welke toeren en welk droogprogramma je gebruikt.

Ik was meestal op 30 graden, soma op 40 graden en alleen witte ondershirts gaannin de droger (warmtepomp droger). Die laatste krimpen wel iets op den duur, maar komt ook omdat het simpele shitkes zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:30

-tom-562

Oliesjeik

Wassen op 30 graden en niet in de droger gooien maar ophangen. Blijft de boel ook nog langer mooi ook.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:20

Qwerty-273

Meukposter

sjouwerd schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:59:
Alle kleding, met name t-shirts, krimpen na één wasbeurt en/of droogbeurt.

Ik heb zo veel diverse merken geprobeerd, goedkoop of duur, het lijkt niet uit te maken. Er zijn maar een handvol merken waarvan ik weet dat het niet krimpt na één wasbeurt.
Tweedehands kleding? Kleding die net gemaakt is, en nog niet echt door de wasprogramma's is geweest, die kan gewoon krimpen. Tweedehands is tenminste al een aantal keer gewassen en is de eerste krimp (van nieuw tot gebruikt) er al doorheen geweest.

Verder niet te warm wassen (gewoon 20-30 graden), niet te warm drogen of liever gewoon op het wasrek of molen drogen. En zoals gemeld als je niet zit te wachten op kreukels, even rekken voordat je het te drogen hangt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chiel_78
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-09 14:11
Werkt ook niet altijd. De mijne kwam er pas na 10 jaar achter dat mijn kleding wel in model bleef bleef als het niet in de droger ging!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:05
Ik merk eigenlijk nooit dat mijn kleding krimpt en ik na 1-2 x wassen er niet meer in pas. Ik draag voornamelijk katoenen shirts en was op 30-40 graden en laat het drogen aan de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Uniqlo AIRism is een aanrader

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-06 14:53
RaZ schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:03:
In before: koop je kleding 1 maatje groter en na 1 wasbeurt/droogbeurt past het wel omdat het een maatje kleiner is gekrompen :P
Sterker nog, ik koop sommige shirts zelfs twee maten groter en ze krimpen tot een crop top ;w
-tom-562 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:12:
Wassen op 30 graden en niet in de droger gooien maar ophangen. Blijft de boel ook nog langer mooi ook.
Zeker al geprobeerd, maar tevergeefs.

Een van de weinige merken waar ik goede ervaringen mee heb is Hollister en Springfield. Die krimpen eigenlijk nooit!
Mog schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:14:
Uniqlo AIRism is een aanrader
Thanks, ga ik checken!

[ Voor 46% gewijzigd door sjouwerd op 02-06-2025 10:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:12
sjouwerd schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:19:
[...]

Sterker nog, ik koop sommige shirts zelfs twee maten groter en ze krimpen tot een crop top ;w
Dan doe je toch echt iets verkeerd. Ik heb dat nog nooit gehad. Qua merken die ik draag: hemden zijn allemaal van profuomo, broeken van Ralph lauren en onderbroeken van Björn borg. Ik was op 40 graden, dan een uurtje in de droger en uithangen. Gaat tot op heden altijd goed. De enige keer dat het wat krap begon te zitten was omdat ik zelf wat dikker werd, niet omdat de kleding kromp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:00

Roozzz

Plus ultra

Als het consistent is over diverse merken, zou ik eerder de oorzaak zoeken in jouw wijze van wassen. Wat doe je precies?

Met de benadering @gambieter beschrijft hebben we hier nooit enig probleem. Hoewel ik shirts niet 'uitrek', maar even 'strak trek' voor de ergste vouwen/kreukels. Ik denk dat we hetzelfde bedoelen.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:02

Croga

The Unreasonable Man

Ik loop de afgelopen jaren alleen nog in T-shirts. Ik koop ze wherever, was ze op 60 graden en gooi ze vervolgens in de droger die ik op "Extra droog" zet. Heb nu een T-shirt aan wat ik 7 jaar geleden cadeau heb gekregen en hoewel de print vervaagt is, is er verder nog niks aan de hand.

Ik heb echt geen idee wat je er mee doet om die dingen te laten krimpen. Mischien teveel wasmiddel? Zou dat wat kunnen zijn? In al mijn 54 jaar heb ik in ieder geval nog nooit t-shirts gehad die genoeg gekrompen waren dat ze me niet meer pasten (wel een lijf wat genoeg in de diepte gegroeid is maar dat ligt volgens mij niet aan het wassen)

Mijn collectie bestaan uit écht van alles. We-men shirts, Blizzard shirts, Nerd shirts van verschillende leveranciers, zelf bedrukte shirts van verschillende prijzen/kwaliteiten. Allemaal nog gewoon netjes aan de maat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:39
Merken zeggen helemaal niks.

Alles valt en staat met het volgende:

Type Kleding
Wat is het materiaal Is het 100% katoen of is het deels polyester etc etc.
Was je volgens het label?

Hoe was je, en wat droog je.

Als je 2 maten groter koopt, en dan krimpt het tot een crop top dan doe je toch iets heel verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:22
Kapotte wasmachine; temperatuurinstelling niet correct? Hoe zit het met andere kleding (je schrijft "alle kleding")?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:05

MLLL

Palm Treo 650

Eerste week dat ik op mijn eigen woonde maakte ik ook de fout om kleding in de droger te stoppen.
Kon ook de meer dan de helft weggooien omdat het gekrompen was.
Sindsdien gooi ik alleen nog maar witgoed in de droger en de rest aan een wasrek.
Pagina: 1