Mastervolt XS3200 heeft het begeven; was is nu wijs.....?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZuKi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 16:39
Beste tweakers,

Bij mijn ouderlijk huis liggen al ca. een jaar of 12 zonnepanelen op het dak van de garage, 12 stuks 245Wp, omvormer Mastervolt XS3200. Laatste heeft het afgelopen week begeven, na starten komt er HW fail 5 in beeld. Meerdere keren proberen te herstarten, diverse fora gelezen of er wat aan te doen is (schoonmaken binnenzijde kan helpen, maar niet specifiek bij deze hardware fout)
Als eerste optie kan ik de omvormer vervangen door eenzelfde tweedehands omvormer; probleem is dat je dan wederom met een oudere omvormer zit en wellicht het probleem over een korte tijd opnieuw krijgt.
Mijn tweede optie is, liefst in delen, de installatie vervangen, de basis is namelijk al aanwezig; aanschaf nieuwe omvormer (gedachte Growatt MIN 4600TL-XH hybride); daarna in de loop van wellicht dit of volgend jaar panelen vervangen door 400+Wp (Aiko 440?), wellicht hoger, waarbij er wellicht maar 10 terug kunnen, panelen zijn gegroeid de afgelopen jaren. De installatie is dan ook voorbereid op het eenvoudig toevoegen van een accu wat goed zou passen aangezien er een (dubbele) warmtepomp aanwezig is. Vraag is echter of de tussentijdse oplossing, ca 3.000Wp op een omvormer die eigenlijk te groot is, wel werkt.

Wellicht hebben jullie ideeën / ervaringen wat in dit geval een goede oplossing kan zijn.

Kleine aanvulling; er zit nog een oude (terug)draaimeter in de meterkast - ik moet nog even nakijken wat hier allemaal op kan.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je hebt niet persee een hybride omvormer nodig.
Je hebt tegenwoordig ook stekkerplug-in accus, die ook prima hun werk doen zoals de Marstek Venus
Die regelt zichzelf op de slimme meter (*terugdraaimeter tijd nog maar even uitzitten tot het verplicht wordt)

Dus koop 2e hands een omvormer (een SMA x.x 1AV-41 kan je bijvoorbeeld dynamisch begrenzen via modbus tcp/ip, als dat nodig is in de toekomst)

Als je een zwaardere dan 3.6 kW omvormer neemt zul je ook de groep/bedrading moeten verzwaren.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaZuKi
Even wat bekeken;

- de SMA is redelijk aan de prijs, maar het dynamisch begrenzen zou een goede optie kunnen zijn. Ik las wel dat de installatie ingericht moet zijn om de maximale capaciteit aan te kunnen, dat ga ik nog even goed contoleren. De SMA heeft ook een flink verschil tussen aansluitvermogen en uitgangsvermogen (kan lucratief zijn neem ik aan)
- De plug-in-accu had ik als optie inderdaad nog niet meegenomen, ben wel erg benieuwd naar de ervaringen, er is een flink topic op tweakers hierover zag ik al.

Volgende stap is eerst maar eens de meterkast goed bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZuKi
update:

inmiddels de omvormer vervangen voor een tweedehands (6 jaar oud) Trannergy SGN3000TL, via marktplaats van iemand die verhuisd was en hem over had en hem niet te duur weg deed. Werkt, tot nu toe, als vanouds, en is ook voorzien van een wifi-module. Voor de komende tijd was dit toch de goedkoopste oplossing (zeker omdat de omvormer net voor de zonnige dagen geïnstalleerd was)

Volgende stap wordt het nadenken over een accu (wellicht ook uitbreiding/vervanging van de zonnepanelen). De plug-in accu lijkt een leuke optie, maar de ervaringen, ook bij Tweakers, zijn nogal wisselend.

Bedankt voor het meedenken iig!