Afvoer condenswater airco combineren met wastafel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-09 06:33
We gaan airco's plaatsen op de bovenverdieping en hiervoor moeten we dus een afvoer maken voor het condenswater. Laten we nu net de badkamer aan het vernieuwen zijn waardoor ik mooi een afvoerbuis door de muur achter de wastafel kan leggen, welke helemaal doorloopt tot in de kelder onder de badkamer. Op deze buis wil ik ook rechtstreeks (zonder sifon) de wastafels aansluiten. Onder in de kelder vlak onder de vloer moet dan één grote sifon komen.

Mijn vraag is, kan dit zo? Of zie ik dingen over het hoofd, zoals bijvoorbeeld stank uit een airco unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De condensafvoer is op zich gewoon open in de binnenunit, dus helemaal zonder sifon zou ik een slecht idee noemen maar zolang je geen last hebt van stank uit je wastafels en de binnenunits hoger zitten dan je wastafels (zodat bij een verstopping 't water niet uit je airco's komt klotsen) zie ik niet waarom dat niet zou kunnen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14:47
Waarom geen sifon op de plek waar het hoort? (Dus gewoon onder de wastafel?). Ik kan mij voorstellen dat het problemen zou kunnen opleveren dat de sifon niet voldoende gevuld blijft door de impuls van het vallend water van grote hoogte.

Je airco condensafvoer sluit je natuurlijk aan vóór de sifon, maar dat moet toch praktisch goed te doen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als die meters lange buis met de tijd vies wordt ga je dat toch wel ruiken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:40
Die sifon in de kelder zal snel leeg gezogen worden als je het toilet doorspoelt...niet doen dus.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
natural colour schreef op zondag 1 juni 2025 @ 10:54:
Die sifon in de kelder zal snel leeg gezogen worden als je het toilet doorspoelt...niet doen dus.
Wat is het verschil met een sifon die ongeveer 1,5 meter hoger vlak onder de wastafel zit?

Kleine sidenote: Er komt geen toilet in de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:13
Ook aan gedacht maar uiteindelijk niet gedaan.
Ik heb met een goede klopboormachine een gat door de muur naar buiten geboord, een pvc buis erdoor en daar de afvoer doorgeleid. Werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Buis boven door het dak, en onder de wastafels gewoon wél een sifon zoals het hoort. Voor de condensafvoer kan je een "droogsifon" gebruiken (met bal of membraan, zoals ook bij ventilatie typeD wordt toegepast), of desnoods een klassieke sifon waar je wat olie in giet (zodat die niet kan uitdrogen).

Tenzij je erg goeie reden hebt om geen sifon te gebruiken aan de wastafels, maar dat zou me verbazen.

[ Voor 9% gewijzigd door naftebakje op 02-06-2025 15:37 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
naftebakje schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:36:
Buis boven door het dak, en onder de wastafels gewoon wél een sifon zoals het hoort. Voor de condensafvoer kan je een "droogsifon" gebruiken (met bal of membraan, zoals ook bij ventilatie typeD wordt toegepast), of desnoods een klassieke sifon waar je wat olie in giet (zodat die niet kan uitdrogen).

Tenzij je erg goeie reden hebt om geen sifon te gebruiken aan de wastafels, maar dat zou me verbazen.
De 'erg goede' reden is dat eronder in de kelder meer plek is en de sifon veel beter bereikbaar is. Daarnaast hoef ik maar één sifon toe te passen en bespaar ik zo ook veel ruimte in het wastafelmeubel.

Droogvallen van de airco sifon is ook een reden om deze te combineren met de sifon van de wastafels. Enige waar ik een beetje bang voor ben is geluid van de wastafels richting de airco. Misschien toch een dubbele sifon dan.

Wat bedoel je verder met buis door het dak? Als beluchting? Is dat nodig voor enkel een wastafel afvoer en een airco?
Pagina: 1