Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:36
Mijn boiler roest. Ondertussen snapt niemand meer hoe het nou kan.

tldr; twee boilers achter elkaar zijn gaan roesten. De leverancier wil deze best crediteren maar geen nieuwe leveren zolang de oorzaak niet duidelijk is, en aangezien ik toch iets nodig heb zoek ik naar een oplossing.

Op dit moment heb ik mijn derde boiler. De eerste was een Auer met rvs vat en die is vrij snel kapot gegaan door een kapotte compressor. Dat leek gewoon domme pech. Toen is daarvoor in de plaats een Atlantic Explorer v4 gekomen. Deze heeft een geemailleerd vat. Daar kwam vrij snel een wolkje bruin water bij het eerste warm water mee -> vermoedelijk roest. Het koude water dat voor het warme water komt is roestvrij. Op basis daarvan lijkt het dus niets in de leiding van het huis te zijn.

Deze boiler is afgelopen zomer vervangen door een soortgelijk exemplaar. Nu had deze nieuwe Atlantic vanaf de eerste dag dezelfde problemen.

Ik had een aantal maanden geleden al een endoscoop in de warmwateruitgang van de boiler gestoken en toen bleek dat die buis binnenin de boiler roest. Dit is hetzelfde patroon als de eerste Atlantic. Ergens logisch, want dat is waar het eerste warme water vandaan komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5AHKMVWBqAeY_R7ZseDAGEXI7Bo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2Mx4eWsOjOsJQv2GIjXuDjKu.png?f=fotoalbum_large

dit is deze buis. Hier zie je ook waarom het zich in theorie best flink kan verzamelen zonder dat iemand het door hoeft te hebben; de bagger ligt onderin en daar stroomt het water niet uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-jmEefmcHaCZWE57zbrZGRcOcg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yjgjuEc7rHoJpNwaro5QmEe5.png?f=user_large

Deze boiler heeft een actieve anode. Ik heb hem vorige week opengeschroefd en toen bleek dat die anode compleet weg is. Dit staafje hoort ca een cm dik te zijn. Ook zat er allemaal bruin/wit hard bros materiaal tussen. Het lijkt op kalk met een ijzerverbinding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKCl297efcTaRHg1qUNrPNHdEOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AbNhkMtMmzZS2IWP1lxlRqxK.jpg?f=fotoalbum_large

Ook zat het vat aan de binnenkant onder de bruine troep, vooral op de lasnaden. Onderin ligt ook een bergje bruine bagger. Enerzijds zal dat die anode zijn maar aan de andere kant zitten de wanden ook onder de bruine troep en ligt het voor de hand dat dat ook zo nu en dan naar beneden valt.

Boven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srwtQM3a9UaAGHdwXSXE2fLKRG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MAoRnUuEGWRfTe8T6ZMPEQN.jpg?f=fotoalbum_large

midden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fs1n5ZGxs1nwMYdw5S68iOE3b4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/os0QKfcndBJlNwkomggt9T77.jpg?f=fotoalbum_large

bodem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_GNerrK_7D_myItiUaiAq0tpWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LDWgdk9hb4gSJS3BWOyw4fwy.jpg?f=fotoalbum_large

De dielectrische koppelingen zitten ertussen. Als ik tussen het ijzer van het vat en de leiding meet met wisselstroom gaat er geen stroom door de koppeling. De weerstand met water in de leidingen is 24 ohm wat me wel erg laag lijkt. Maar toch, ik meet geen spanningsverschil dus ik vraag me af of die lage weerstand kwaad kan.

Zowel leverancier als importeur zijn in welwillend maar snappen ook niet wat er aan de hand is. Hun standpunt is dat het wel iets lokaals bij mij moet zijn omdat er geen andere klachten bekend zijn. Kanttekening van mijn kant is dat ze zeggen dat bij onderhoudsbeurten die anode er niet uit gaat dus in principe kun je dat naar mijn idee dan niet met zekerheid stellen dat andere boilers compleet roestvrij zijn. Ik zie het toevallig omdat ik er vanwege de eerste boiler extra op gelet heb. Daarnaast heb ik een witte wasbak. Als je een antraciet wasbak hebt, 's ochtends het eerste warme water in de douche ipv de wasbak gebruikt etc etc kun je hier best last van hebben zonder het te weten.

Ze stellen zelf dat ik uniek ben en er dus vast iets met mijn water aan de hand is, eventueel met tijdelijke piekwaarden aangezien het gemiddelde wel meevalt. Als ik het meet kom ik uit op dH 11,5 met een pH van 7,2. Dat is aan de harde kant. Maar zeker niet extreem, en ik kan niet geloven dat water dat een beetje aan de harde kant is met zo'n snelheid een boiler kan verwoesten. Ze stellen dat het niet bestaat dat twee boilers achter elkaar kapot zijn. Anderzijds had die Auer geen enkel roestprobleem en heb ik het in de lokale fb groep met 10k deelnemers gegooid en kwam er geen enkele reactie van iemand anders met soortgelijke problemen. Het huis is verder uit 1990 dus geen rare oude leidingen. Daarnaast, als er iets met de leidingen in huis mis zou zijn zou die auer ook problemen gegeven hebben. Omgekeerd vind ik het dus even onwaarschijnlijk dat het niet aan die boiler ligt.

Nu wil de leverancier best deze boiler crediteren. Men wil alleen geen nieuwe boiler leveren zonder dat de oorzaak duidelijk is en uiteindelijk had ik toch wel graag warm water. Dus in zoverre is het een gedeeld probleem. We zijn het er ook over eens dat de logische oorzaken wel een beetje uitgeput zijn.

Wat zou dit kunnen zijn? Er wordt nu gewezen naar die anode als bewijs dat er iets met het water zou zijn. Kan het niet andersom? Ik begrijp dat die anode aangestuurd wordt op basis van metingen. Kan beginnende roest de aansturing van de anode in de war geschopt hebben waardoor hij fulltime op vol vermogen aan staat met dit als gevolg? Daarnaast lijkt die 24 ohm in die dielectrische koppelingen me toch wel erg weinig, al meet ik dan wel weer geen spanning.

Kortom: een groot vraagteken. Heeft iemand nog inzichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:42
Is je potentiaalverffening niet in orde, of gebruik je stiekem toch ergens de waterleiding als aarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
jeroen3 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 10:03:
Is je potentiaalverffening niet in orde, of gebruik je stiekem toch ergens de waterleiding als aarde?
Hoe kan ik dat met zekerheid controleren? Ik ken globaal de theorie, maar niet genoeg om met zekerheid te weten dat ik goed meet.

Wat ik nu doe:
- boiler ingestoken laten
- de multimeter op wisselspanning instellen
- een pin op het ijzer van het vat (de uitgaande schroefdraad eigenlijk) en de andere 5 cm verderop op de waterleiding

-> 0 volt

Voor de weerstand heb ik hetzelfde gemeten maar dan met de stekker uitgetrokken. Anders meet je volgens mij de aarde via het stopcontact. Zo kom ik aan die 24 ohm. Met de stekker erin is het 0 ohm.

Is dit wat je bedoelt?

(bij alle metingen zat er water in de leidingen. Water geleidt wel, maar volgens mij niet zoveel dat de weerstand ineens bijna naar 0 gaat. Is dit juist?)

[ Voor 10% gewijzigd door Yucon op 01-06-2025 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De dielectrische koppelingen zitten ertussen.
Bij mijn Atlantic (V3) die al vele jaren draait zat maar 1 dielectrische koppeling bijgeleverd. Zaten er bij jou twee bij en moesten die beide worden geinstalleerd?

En met wat voor leidingen zit de boiler aan het waternet?

[ Voor 12% gewijzigd door Wolly op 01-06-2025 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:42
Het probleem hoeft niet bij de boiler te zitten. Kan ook ergens anders zijn. Bijvoorbeeld als er een toestel aan is.

Controleer alles.
Vereffening water, gas, aarde van je wcd’s.
Laat dit evt door een vakman met de juiste tools doen. Je kunt zelf mogelijk alleen een socket tester gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
Wolly schreef op zondag 1 juni 2025 @ 10:14:
[...]

Bij mijn Atlantic (V3) die al vele jaren draait zat maar 1 dielectrische koppeling bijgeleverd. Zaten er bij jou twee bij en moesten die beide worden geinstalleerd?

En met wat voor leidingen zit de boiler aan het waternet?
Dat weet ik niet zeker. Er zitten nu twee tussen. Bij de eerste was dat ook het geval. Koud en warm zien er onderling anders uit, maar op het oog wel identiek tussen eerste en tweede atlantic.

Ik weet niet of die meegeleverd waren en of ze bij het wisselen van de boiler mee gewisseld zijn. Op zich vind ik het wel wat onwaarschijnlijk dat er twee keer dezelfde verschillende op dezelfde manier gebruikt zijn, maar het zou natuurlijk kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zpOTc4m1fRIjtHkelst_zcAlNNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GLWUrXvR2ISimcoGdp0hHejT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnIa8EHv3D8sESoZ94ikd6fr4gQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vuTU1AJ0pMrnBD411usAxxTH.jpg?f=fotoalbum_large

De leverancier had het trouwens ook maar over 1, namelijk aan de warme kant. Maar ik vraag me af of dat wel altijd goed gaat. Mengkranen zitten vaak op 1 messing montageblok. In dat geval lijkt het me dat je het wel aan twee kanten moet doen omdat warm en koud dan via de kraan aan elkaar verbonden zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 09-06-2025 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
jeroen3 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 10:15:
Het probleem hoeft niet bij de boiler te zitten. Kan ook ergens anders zijn. Bijvoorbeeld als er een toestel aan is.

Controleer alles.
Vereffening water, gas, aarde van je wcd’s.
Laat dit evt door een vakman met de juiste tools doen. Je kunt zelf mogelijk alleen een socket tester gebruiken.
Is die 24 ohm een redelijke waarde? Dat is toch bijna niets?

Dat idee van een andere apparaat dat aan moet staan is wel een goede trouwens

[ Voor 10% gewijzigd door Yucon op 01-06-2025 10:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Yucon schreef op zondag 1 juni 2025 @ 10:22:
[...]

Dat weet ik niet zeker. Er zitten nu twee tussen. Bij de eerste was dat ook het geval. Koud en warm zien er onderling anders uit, maar op het oog wel identiek tussen eerste en tweede atlantic.

Ik weet niet of die meegeleverd waren en of ze bij het wisselen van de boiler mee gewisseld zijn. Op zich vind ik het wel wat onwaarschijnlijk dat er twee keer dezelfde verschillende op dezelfde manier gebruikt zijn, maar het zou natuurlijk kunnen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De leverancier had het trouwens ook maar over 1, namelijk aan de koude kant. Maar ik vraag me af of dat wel altijd goed gaat. Mengkranen zitten vaak op 1 messing montageblok. In dat geval lijkt het me dat je het wel aan twee kanten moet doen omdat warm en koud dan via de kraan aan elkaar verbonden zijn.
Hier gaan natuurlijk een paar dingen verkeerd. In de handleiding staat ook dat er 1 koppeling wordt geleverd én dat die op de warme leiding moet worden gemonteerd. Het zal niet zo zijn dat er ineens twee zijn geleverd die ook nog eens van type verschillen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/hP8TG2P7/screenshot-435.png

Of dat een (deel van de) oorzaak is weet ik niet, maar het is wel handig om de instructies te volgen.

Uit een handleiding van een andere fabrikant:
Aansluiten op koper leidingwerk vereist aandacht
Als deze boilers sanitairzijdig (warm-, koud en eventueel circulatiezijdig) met koper leidingwerk worden aangesloten, kan deze totale oppervlakte (boilerwand, aansluitleidingen + koperleidingwerk) al snel te groot worden voor de actieve anode en zal de bescherming wegvallen. Om de oppervlakte terug te brengen, waarbij de bescherming door de actieve anode weer gegarandeerd is, dient er een galvanische scheiding te worden aangebracht aan alle sanitaire verbindingen (warm-, koud en eventueel circulatie zijdig) direct aan de boiler.
Zelf heb ik ook flexibele EPDM slangen gebruikt, dan weet je zeker dat er geen contact is met de rest van je installatie
Kunststof leidingen
Indien mogelijk, gebruik dus (aansluit-)materiaal dat niet elektrisch geleidend is tussen de staal geëmailleerde boiler met stalen aansluitingen én het koper leidingwerk.

Een andere mogelijkheid is het toepassen van flexibele slangen met RVS omvlechting en EPDM binnenkant of AluPex leidingen. Deze hebben dezelfde werking als de galvanische afscheidingen.
https://www.atagverwarmin...al-geemailleerde-boilers/

[ Voor 29% gewijzigd door Wolly op 01-06-2025 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
Wolly schreef op zondag 1 juni 2025 @ 10:35:
[...]

Hier gaan natuurlijk een paar dingen verkeerd. In de handleiding staat ook dat er 1 koppeling wordt geleverd én dat die op de warme leiding moet worden gemonteerd. Het zal niet zo zijn dat er ineens twee zijn geleverd die ook nog eens van type verschillen.

[Afbeelding]

Of dat een (deel van de) oorzaak is weet ik niet, maar het is wel handig om de instructies te volgen.

[...]

Zelf heb ik ook flexibele EPDM slangen gebruikt, dan weet je zeker dat er geen contact is met de rest van je installatie

[...]

Interessant, ik dacht altijd op de koude kant omdat daar veel meer meters leiding zaten. Dit lijkt iig wel te zijn wat op de warme kant zit. Ik zie zo niet of die 2 ringen voor waterafdichting of stroomgeleiding bedoeld zijn, maar in theorie zou het bij losse ringen zo kunnen zijn dat ze bij het monteren vergeten zijn.

Hoe dan ook, de weerstand tussen koud- en warmwater leiding is 0 dus volgens mij moet je dan wel beide leidingen ontkoppelen.

Misschien is het goed even te zeggen dat ik hem ook niet zelf geinstalleerd heb. Die Auer wel en die zat vanwege de ontkoppeling met flexibele slangen vast.

Dit stukje wist ik niet:
Aansluiten op koper leidingwerk vereist aandacht
Als deze boilers sanitairzijdig (warm-, koud en eventueel circulatiezijdig) met koper leidingwerk worden aangesloten, kan deze totale oppervlakte (boilerwand, aansluitleidingen + koperleidingwerk) al snel te groot worden voor de actieve anode en zal de bescherming wegvallen. Om de oppervlakte terug te brengen, waarbij de bescherming door de actieve anode weer gegarandeerd is, dient er een galvanische scheiding te worden aangebracht aan alle sanitaire verbindingen (warm-, koud en eventueel circulatie zijdig) direct aan de boiler.
Ik dacht namelijk altijd dat een sensor de hoeveelheid zouten in het water meet en op basis daarvan schakelt. In dat geval kunnen zowel roest- als kalk een trigger zijn dus zou beginnende roest het enorm kunnen versnellen.

Maar als ik dit zo lees zou alleen al weinig weerstand op die koppelingen voldoende kunnen zijn om die anode flink aan het werk te houden.

[ Voor 25% gewijzigd door Yucon op 01-06-2025 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Wolly schreef op zondag 1 juni 2025 @ 10:35:
[...]

[Afbeelding]

[...]

[...]

De galvanische scheiding zit op de warmte kant gemonteerd zoals ook is voorgeschreven door Atlantic waarvan er xxxx draaien in Nederland. ( die chroom stalen wartel.) De rest zijn van messing en zijn geen galvanische scheidingen. ) Wij en meerdere grote leveranciers kennen dit probleem niet. En de 2e boiler gaf al direct na installatie ook weer bruin water af. Dat feit op zich is al heel vreemd. Volgens Atlantic zou het veroorzaakt worden door te hard water hetgeen ook de fabrikant beweerd. Echter de gemeten waarden zijn met 11.7 onder de 12 de grens van hard water. Deze waardes zijn in delen van Nederland niet ongewoon. Blindelings een derde plaatsen lijkt mij geen goede optie zolang de oorzaak niet is vastgesteld. De annode was binnen enkele maanden volledig opgevreten.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-09 21:41
Yucon schreef op zondag 1 juni 2025 @ 10:23:
[...]

Is die 24 ohm een redelijke waarde? Dat is toch bijna niets?

Dat idee van een andere apparaat dat aan moet staan is wel een goede trouwens
Trek eens de stekker eruit en zet je multimeter op weerstand (ohm).
Daarna meten tussen de warme leiding en het vat (de zwarte aansluiting van staal dus). Daarna koude leiding en het vat. Het heeft er toch alle schijn van dat er een stroom loopt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
Carboy54 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:37:
[...]

De galvanische scheiding zit op de warmte kant gemonteerd zoals ook is voorgeschreven door Atlantic
Klopt, mijn fout. Koude kant was een soort van tikfout. Ik mag het niet meer aanpassen maar heb een modje gevraagd het te corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
Ik ben er ondertussen verder mee aan de slag gegaan. De koppelingen heb ik bij het meten op de boiler laten zitten maar de waterleiding is afgekoppeld en leeg.

Warm: een paar duizend ohm -> ok
Koud: 0 ohm, maar dat komt overeen met wat hierboven ook al vastgesteld werd, namelijk dat de koude kant niet ontkoppeld is

Tussen de waterleiding (niet de boiler, echt de leiding zonder dat de boiler aangekoppeld was): 0 ohm.-> hiermee is de warme kant dus indirect ook niet ontkoppeld.

Het is nu 3 weken na de foto's in de OP. Ik had de anode toen schoongemaakt, maar hij zag er nu weer opnieuw ongeveer net zo uit als op die foto.

Op basis hiervan denk ik dat het probleem is dat die anode door de niet-ontkoppelde koude leiding de halve stad probeert te beschermen en daardoor overuren draait. Mogelijk speelt ook nog een beetje mee dat de warme kant door de directe verbinding tussen beide waterleidingen ook niet ontkoppeld is.

Verder heb ik over alle combinaties die ik kon bedenken gemeten of er spanning liep -> overal 0v.

Het stopcontact is geaard, de waterleiding is geaard en is nergens illegaal als aarde gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door Yucon op 09-06-2025 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-09 21:41
Maar ik (en velen met mij) hebben ook geen galvanische scheider zitten op de koudwaterleiding.
Spanning kan niet lopen, alleen staan, je zou dan om de aardedraad of de leiding een stroomtang of CT moeten plaatsen om de stroom te meten. (zowel AC als DC). Terwijl de installatie in bedrijf is.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
Jim423 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:09:
Maar ik (en velen met mij) hebben ook geen galvanische scheider zitten op de koudwaterleiding.
Spanning kan niet lopen, alleen staan, je zou dan om de aardedraad of de leiding een stroomtang of CT moeten plaatsen om de stroom te meten. (zowel AC als DC). Terwijl de installatie in bedrijf is.
Heb je niet hetzelfde als ik de leiding ontkoppel en dan met een multimeter ertussen meet? Ik heb trouwens wel alleen wisselspanning gemeten dus misschien speelt dat mee.

edit; trouwens, nog twee punten om het te begrijpen:

- stel dat er in de toekomst twee dielectrische koppelingen op komen. Is het dan nog relevant of er nu ergens spanning op staat of is dat probleem dan hoe dan ook al verholpen.

- hoe zou er spanning op een van die componenten kunnen staan als nu al alles geaard is? Ik zeg niet dat het niet kan want ik ben geen specialist, maar tegelijkertijd begrijp ik niet hoe deze situatie in theorie mogelijk zou zijn en ik ben er wel benieuwd naar.

[ Voor 37% gewijzigd door Yucon op 09-06-2025 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Zet het boilervat in een epoxycoating dan kan er geen zuurstof meer bijkomen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:37

Vliegvlug

Flight Simple

Waarschijnlijk had je het al gezien maar hier nog iemand die last had van roest in zijn Atlantic Explorer 4:
MuadDib007 in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"
En verdere posts van @MuadDib007.
Die WPB is uiteindelijk vervangen voor een nieuwe die het wel goed doet.
Misschien heb jij er toevallig twee met hetzelfde defect gekregen?

Zelf heb ik hier ook nog een Atlantic Explorer 4 staan die nog aangesloten moet worden, hoop echt dat die van mij dit roest probleem niet heeft…
Pagina: 1