Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobstaa
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Hallo Tweakers,

Per 1 juli start ik op een nieuwe opdracht. Daar hebben ze een bring-your-own-device policy. Mijn oude laptop is inmiddels 6 jaar oud en kan niet meer mee met de hedendaagse tijd. Om die reden zoek ik een nieuwe laptop. Voor die opdracht schrijf ik programma's in .NET en zal ik regelmatig docker containers lokaal draaien. Verwacht niet dat dit veel/zware docker containers zullen zijn. Op korte termijn wil ik ook aan de slag met llm's, in de cloud en lokaal.

Inmiddels al talloze modellen bekeken en reviews gezien op Youtube. Echter vind ik het doorhakken van de knoop erg lastig.

Wat ga je met je laptop doen?
Zakelijk gebruik en gamen. De laptop wil ik op mijn opdracht gebruiken, maar ook in mijn vrije tijd. Ik wil hier geen vaste desktop naast zetten, gezien ik de mobiliteit nodig heb.

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Windows 11 als besturingssysteem. Macbook's (hoe mooi ik ze ook zijn) sluit ik uit.
Visual Studio, Visual Studio Code, Enterprise Architect, Docker Desktop / Podman. Programma's voor het draaien van llm's.
Games: Sekiro, Elden Ring, Black Myth: Wukong, (voorsorteren op) GTA 6.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
3100 euro. Lager is altijd beter, mocht er net boven dit bedrag een significante sprong te maken zijn in performance / batterij / behuizing dan is dat te overwegen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Af en toe zal ik mijn laptop in de trein gebruiken, waar mogelijk geen optie tot opladen is. Minimaal 2 uur op een accu moet mogelijk zijn, al lijkt me dat geen moeilijke eis. Meer is altijd meegenomen.

Liefst geen bulky design en onder de 2.2KG (gewicht van mijn huidige laptop) exclusief oplader.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
De looks geef ik lichte voorkeur boven performance.
Ik heb over het algemeen een hekel aan laptops met een gamer-look.
Daarnaast ben ik op zoek naar een 15/16 inch laptop. 14 is wat mij betreft net te klein om productief op te zijn.

Waar loop je nu tegenaan?
De volgende laptops heb ik op mijn shortlist en voldoen bijna volledig aan mijn eisen:
- uitvoering: Razer Blade 16 RZ09-05287EN3-R3E1
- https://www.asus.com/nl/l...t-p16-h7606/where-to-buy/ (Nog niet te vinden in de Pricewatch, 16 juni beschikbaar via BOL. Dus op tijd voor start opdracht)
- uitvoering: ASUS ROG Zephyrus G16 GU605CR-QR112W

Razer Blade 16 2025
Erg mooie laptop qua afwerking. Dat groene logo kan ik wegwerken met een dbrand skin. 2 groene usb-a poorten zijn altijd gevuld (2x 2,4ghz dongle voor muis en toetsenbord), de 3e groene usb-a poort vul ik met een dustprotector. Daarmee is het uiterlijk wat mij betreft akkoord.

Over de specificaties ben ik te spreken. 240hz OLED scherm is mooi meegenomen. Mij lijkt 32GB voldoende voor mijn workload. Wel ben ik iets minder te spreken over de AMD AI 365, had voor dat geld de AMD AI HX 370 verwacht. RTX 5070 TI is wat mij betreft de ideale videokaart, geeft je 12 ipv 8 GB VRAM wat deze laptop extra toekomstbestendig maakt.

Asus ProArt P16 2025
Erg mooie laptop qua afwerking. Hoef ik qua uiterlijk niets meer aan te doen.

Over de specificaties ben ik te spreken. 64GB werkgeheugen zou ruim voldoende moeten zijn (meer toekomstbestendig dan Razer). Fijn dat er de AMD AI HX 370 processor inzit (meer toekomstbestendig dan Razer). Een 120hz OLED scherm is prima, 240hz is puur een nice-to-have. Helaas gaat de videokaart maar tot een RTX 5070 ipv RTX 5070 TI (minder toekomstbestendig dan Razer).

Hier bestaat ook een 2024 variant van: uitvoering: ASUS ProArt P16 H7606WI-ME006X
Deze valt voor mij af omdat er een 60hz 4K scherm inzit. 60hz is wat mij betreft niet meer van deze tijd en daar ga ik me echt aan storen. Daarnaast zie ik 3K eerder als sweetspot voor dit schermformaat.

Asus ROG Zephyrus G16 2025
Laptop met goede afwerking, vrijwel gelijk aan de ProArt P16. Wat mij betreft iets te teveel gamer-look. Lettertype toetsenbord vind ik niet mooi, streep achterop, gegraveerde ROG logo. Vraag me af of ik dit kan accepteren.

Over de specificaties ben ik te spreken. Wederom, 32GB lijkt mij voldoende te zijn voor mijn workload. Bevat een Intel Ultra 9 285H, prima processor wat ik zo lees. Al zie ik in reviews terug dat deze over het algemeen minder zuinig met de batterij omgaat dan de AMD tegenhangers. Daarnaast minder NPU TOPS, wat mogelijk een issue is voor llm's? 240hz OLED scherm is mooi meegenomen. Wederom de RTX 5070 TI, wat mijn voorkeur heeft boven de RTX 5070.

Conclusie
De Razer Blade 16 2025 en de Asus ProArt P16 2025 genieten mijn voorkeur. Eigenlijk ben ik op zoek naar de Asus ProArt P16 2025 met een RTX 5070 TI. Dat zou mijn ideale configuratie zijn.

Ik ben benieuwd op basis waarvan jullie de afweging voor de een of de ander zouden maken. Daarnaast vraag ik me af of ik nog modellen gemist heb.

Alvast bedankt!

Nefit EnviLine 7400I AW 7 | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Buderus pomp | Home Assistant | BBQKees | Itho HRU 300R | Tibber

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Kijk ook eens naar een Lenovo ThinkPad P1. Dat zijn zakelijke laptops die je kunt samenstellen met een RTX-kaart en een 165Hz-scherm. Voor zakelijk gebruik heb je dan als bonus de on-site next business day service, iets wat je bij gaminglaptops niet snel ziet.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobstaa
  • Niet online
Canaria schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:54:
Kijk ook eens naar een Lenovo ThinkPad P1. Dat zijn zakelijke laptops die je kunt samenstellen met een RTX-kaart en een 165Hz-scherm. Voor zakelijk gebruik heb je dan als bonus de on-site next business day service, iets wat je bij gaminglaptops niet snel ziet.
Heb je een specifiek model, misschien uit de Pricewatch? Ik zie vooral veel verouderde modellen. Bijvoorbeeld met een Intel 155H processor ipv 285H of AMD AI HX 370.

De on-site service vind ik dan wel weer een mooie pré.

[ Voor 5% gewijzigd door mobstaa op 02-06-2025 14:13 ]

Nefit EnviLine 7400I AW 7 | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Buderus pomp | Home Assistant | BBQKees | Itho HRU 300R | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:20
persoonlijk snap ik niet dat je een laptop zakelijk gaat inzetten, maar dan ook de behoefte hebt om te gaan gamen op diezelfde bak. Persoonlijk zou ik het gescheiden houden. Vanwaar de insteek om dit op 1 machine te combineren?

Daarnaast hebben looks (lichtelijk) de voorkeur boven performance. Ook die snap ik niet met het oog op LLM's. Ik zou echt alles inzetten op performance. Dat het ding er dan ook mooi uitziet is dan een bonus. Waarom sluit je een Macbook uit? Een dikke MacBook pro met M4 is de ultieme laptop voor LLM's

[ Voor 40% gewijzigd door 107mb op 02-06-2025 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobstaa
  • Niet online
107mb schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:53:
persoonlijk snap ik niet dat je een laptop zakelijk gaat inzetten, maar dan ook de behoefte hebt om te gaan gamen op diezelfde bak. Persoonlijk zou ik het gescheiden houden. Vanwaar de insteek om dit op 1 machine te combineren?

Daarnaast hebben looks (lichtelijk) de voorkeur boven performance. Ook die snap ik niet met het oog op LLM's. Ik zou echt alles inzetten op performance. Dat het ding er dan ook mooi uitziet is dan een bonus. Waarom sluit je een Macbook uit? Een dikke MacBook pro met M4 is de ultieme laptop voor LLM's
De alles in 1 optie vind ik erg prettig. Niet nog een desktop of andere laptop die ik thuis ergens kwijt moet, weer een losse Windows installatie die up-to-date moet worden gehouden. Met genoemde opties heb ik ruimte om een extra SSD bij te prikken en daar mijn prive spullen op te plaatsen.

Draaien van LLM's zal niet de hoofdmoot zijn van mijn werkzaamheden. Ik wil de optie hebben om er een start mee te kunnen maken. Mochten de resources uiteindelijk niet toereikend zijn, kan ik nog altijd uitwijken naar een cloud provider om deze werkzaamheden te offloaden.

Daarnaast heb ik persoonlijk snel een oordeel wanneer iemand met een ROG of Legion laptop op de werkvloer komt aanzetten met RGB links en rechts. Ja, dat is subjectief en misschien fout, maar ik stoor mezelf er persoonlijk aan.

Macbook vind ik erg mooi qua design en performance. Echter ben ik onbekend met het besturingssysteem. Vind het persoonlijk vrij knullig als je op een nieuwe opdracht start en dan amper uit de voeten kunt met het operating system. Ja, dat is allemaal wel te leren, maar alles gaat toch wat minder snel initieel.

[ Voor 9% gewijzigd door mobstaa op 02-06-2025 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:07
Deze is net enorm in prijs gedaald ...
https://tweakers.net/pric...precision-7780-g1vgm.html
Een beetje gamen zal geen probleem zijn met deze laptop.
Het is wel een bakbeest van 17.3"

[ Voor 8% gewijzigd door Zatara op 03-06-2025 18:21 ]

Pagina: 1