Kit tussen tuintegels? Tegen onkruid.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:51
Beste forumleden,

Ik heb vorig jaar een terras aangelegd. Ik ben vrij goed in grof bouw maar afwerken is niet echt mijn ding.

Afijn, er groet veel onkruid tussen onze beton tuintegels in. Ik heb ze al een keer ingevoegd met wit zand maar de grond eronder is door menging met champignon compost (is perongeluk gebeurt) vrij vruchtbaar. Er groet snel en hard onkruid doorheen. Overigens ligt er vooral namelijk bestrating zand onder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIcW4ls-IOZrb9QDl1NED_A2Ixw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0PWI0aiSMFi0jrjUOUlWNic4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4iH1Un0ggNCPdTOJPvqxeGPUWkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8LrQlxF8hNMKmfWyRYnhLcRt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben het onkruid aan het verwijderen.

Zou het werken als ik een klein laagje kit tussen de tegels plaats en wanneer dit droog is daar wit zand overheen veeg?

Of is cement een betere optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Een epoxy voegmiddel lijkt me een betere keuze. Dat is ervoor bedoeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Reinier schreef op zondag 1 juni 2025 @ 08:19:
Een epoxy voegmiddel lijkt me een betere keuze. Dat is ervoor bedoeld :)
Blijft er dan geen slijk achter op de beton tegels? Deze zijn namelijk alles behalve glad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 10-09 18:30

K1p

ook dat mag je niet gebruiken

[ Voor 90% gewijzigd door twain4me op 01-06-2025 13:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EHA1337
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:59
Polymeerzand proberen. Werkt perfect hier.
Invegen als gewoon voegzand, nat sproeien dan wordt het hard. Niet heel goedkoop, wel effectief.

[ Voor 53% gewijzigd door EHA1337 op 01-06-2025 09:02 ]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:57
Tegels wippen en voor een mooie groene tuin gaan?

Heb je überhaupt ergens groen in je tuin? Zo neen, dan snap ik die plantjes wel die naar boven komen.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:56
onkruid komt meestal van boven en niet van onderen. Het vind wel zijn voeding van onderen. Dus regelmatig je straatje vegen of er vaker overheen lopen en zaden krijgen geen kans om te kiemen. Om daar nu weer allerlei plastics en toestand voor te gebruiken is echt een bijzonder slechte ontwikkeling.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Is_ Y_ Serious? schreef op zondag 1 juni 2025 @ 08:16:
Beste forumleden,

Ik heb vorig jaar een terras aangelegd. Ik ben vrij goed in grof bouw maar afwerken is niet echt mijn ding.

Afijn, er groet veel onkruid tussen onze beton tuintegels in. Ik heb ze al een keer ingevoegd met wit zand maar de grond eronder is door menging met champignon compost (is perongeluk gebeurt) vrij vruchtbaar. Er groet snel en hard onkruid doorheen. Overigens ligt er vooral namelijk bestrating zand onder.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben het onkruid aan het verwijderen.

Zou het werken als ik een klein laagje kit tussen de tegels plaats en wanneer dit droog is daar wit zand overheen veeg?

Of is cement een betere optie?
Cement krijgt al vrij snel scheurtjes maar flexibele voegmortel https://www.zandcompleet.nl/voegmortel/ houdt het wel een aardige tijd uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:05
Waterkoker.
Doet de gemeente hier ook, tractor, giertank, aggregaat, Hele grote waterkoker en een sproeilans.
Maken zo alle straten onkruidvrij.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Of gewoon wat onderhoud doen; even met een trimmer of onkruid borstel langs de voegen. Evt in combinatie de suggesties van hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 18:51
*knip*

[ Voor 114% gewijzigd door twain4me op 01-06-2025 13:33 . Reden: dat is niet legaal ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Onkruidbrander, ook geen mieren meer.

Alternatief voor al die middeltjes is afdekken. Als het geen licht krijgt wil het ook niet groeien.

Ben nu bezig met schuur verplaatsen, in de oude schuur wil niks groeien, er komt simpelweg geen licht door. Waar de schuur komt is terras, overal wortels van kweekgras, heermoes en heel veel mierennesten nu ik de boel opentrek.

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 01-06-2025 13:33 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:40
*knip*

[ Voor 94% gewijzigd door twain4me op 01-06-2025 13:34 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
EHA1337 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:01:
Polymeerzand proberen. Werkt perfect hier.
Invegen als gewoon voegzand, nat sproeien dan wordt het hard. Niet heel goedkoop, wel effectief.
Dit is denk ik een goede optie. Het wit zand blijft matig liggen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Panzer_V schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:29:

Heb je überhaupt ergens groen in je tuin? Zo neen, dan snap ik die plantjes wel die naar boven komen.
Ja we hebben heel veel groen in de tuin. 100m2 tegels. 250m2 groen. (Fruitbomen, groente, bloemen, rozen etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
MiguelXL schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:02:
[...]

Dit is ook echt weer zo'n nutteloze reactie, je ziet in totaal 0,5m2 van TS zijn tuin en gaat er gelijk van uit dat hij de hele tuin dicht heeft liggen...
Je hebt gelijk 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
*knip*

[ Voor 93% gewijzigd door twain4me op 01-06-2025 13:36 . Reden: illegaal ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbreak:De bezemwagen is langs geweest, hou het vriendelijk en constructief. en heb er erg in dat veel van die (niet zo) onschuldige huis tuin en keuken middeltjes niet zijn toegestaan om onkruid mee te bestrijden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Panzer_V schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:29:

Dus wanneer ik 50% groen in mijn tuin heb, blijven de voegen vrij van onkruid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Onkruidbrander zou toch echt mijn startpunt zijn. Let er dan wel op dat je niet de plantjes helemaal afbrandt, maar gewoon verhit tot het punt waar ze na een paar dagen dood gaan. Even vlug met een vlam eroverheen is 9/10 keer al genoeg en na een paar minuten zou je al moeten zien welke plantjes een 2e veeg nodig hebben.

Als je die voegen helemaal gaat vullen met epoxy of ander spul heb je geen afwatering meer, wat als resultaat heeft dat water (langer) op je tegels blijft en dan krijg je daar weer aanslag.

Verder mag tegenwoordig weinig meer, ook azijn e.d. die heel goed werken zijn verboden, dus de gasbrander is verreweg het meest effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:56
Oon schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:02:
Onkruidbrander zou toch echt mijn startpunt zijn. Let er dan wel op dat je niet de plantjes helemaal afbrandt, maar gewoon verhit tot het punt waar ze na een paar dagen dood gaan. Even vlug met een vlam eroverheen is 9/10 keer al genoeg en na een paar minuten zou je al moeten zien welke plantjes een 2e veeg nodig hebben.

Als je die voegen helemaal gaat vullen met epoxy of ander spul heb je geen afwatering meer, wat als resultaat heeft dat water (langer) op je tegels blijft en dan krijg je daar weer aanslag.

Verder mag tegenwoordig weinig meer, ook azijn e.d. die heel goed werken zijn verboden, dus de gasbrander is verreweg het meest effectief.
een onkruidbrander komt nooit bij de wortels dus het groeit gewoon weer uit. Kokend water zoals @Yaksa zegt gaat veel beter, dat hete water komt ook op de wortels. Steeds meer gemeenten doen paden en wegen ook met kokend water onkruidvrij maken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
BounceMeister schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:53:
[...]

Dus wanneer ik 50% groen in mijn tuin heb, blijven de voegen vrij van onkruid?
_/-\o_ LOL!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Oon schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:02:

Ik heb toch azijn gebruikt voor het onkruid.
Boven het terras zit een overkapping met golfplaten. Dus water komt er sowieso weinig op.

Ik ga Polymeerzand kopen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:45
Toch jammer dat er meerdere milieuvriendelijke opties geboden worden en dat er dan wordt gekozen voor een zeer schadelijke (en verboden) methode.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10:49
Na het koken (van een eitje bv.) giet ik het kokend water over mijn tegels. Eens om de zoveel tijd eens een extra rondje met de waterkoker. Tegen de volgende dag is het allemaal dood.
Kokend water is zeer effectief en milieuvriendelijk.
Er van uitgaande dat je geregeld eens kookt en dus heet water over hebt, kan je het echt wel onderhouden zonder moeite.

[ Voor 21% gewijzigd door nightgold op 01-06-2025 20:25 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BuZZem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-08 20:34
*knip*

[ Voor 113% gewijzigd door twain4me op 02-06-2025 11:04 . Reden: Dat is nogsteeds niet toegestaan voor consumenten en het bespreken van dingen die niet mogen is tegen onze huisregels. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:58
Heb zelf ook polymeer aangebracht een jaar terug maar het onkruid hoe klein ook, blijft er ook gewoon op en tussendoor groeien een jaartje later. Geen tuinonderhoud is een mythe dus je zult het altijd wel bij moeten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:54
Regelmatig vegen en 15 min met de brander rond en je houd het onkruid vrij. Sla je het twee weken over dan heb je al weer extra werk. Of na een goede bui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:14
Deef_K schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:11:
Regelmatig vegen en 15 min met de brander rond en je houd het onkruid vrij. Sla je het twee weken over dan heb je al weer extra werk. Of na een goede bui.
Dit! Gewoon de vlammenwerper erop. Koop een grote gastank (nee niet die dure spuitbusjes) en wegbranden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10:49
BuZZem schreef op maandag 2 juni 2025 @ 05:53:
Toch jammer dat ik weer een hoop gepraat zie met weinig onderbouwing.

Heet water en borstelen zijn natuurlijk het meest vriendelijk, maar vaak ook volstrekt ineffectief.
Ook is het maar net hoe je naar je vriendelijk kijkt: hoeveel energie gaat er zitten in telkens op opnieuw voldoende en voldoende heet water maken?
Flauwekul, zoals ik ik mijn post aanhaalde is kokend water zeer effectief en daarbij spreek ik uit ervaring.
En je hoeft er echt niet veel moeite voor doen want je kan je kookwater gebruiken (niet als je er vet ingedaan hebt en dergelijke natuurlijk).
Er bestaan hier ook toestellen voor die lijken op hoge druk spuiten maar om snel grote oppervlaktes met kokend water te kunnen besproeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Eijsbeer schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:33:
Toch jammer dat er meerdere milieuvriendelijke opties geboden worden en dat er dan wordt gekozen voor een zeer schadelijke (en verboden) methode.
Ik dacht dat er azijn in zat maar dat is niet zo.
Het is dit spul:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGEgocK81Dm9UcLd-83ylQizp58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HM0wRHq70QQjeNQxKBevLFsH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben milieuvriendelijker dan 99,9% van de mensen op dit forum😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die onkruidbestrijder die je gebruikt hebt doet hetzelfde als een onkruidbrander: bovengronds de plant doodmaken, de wortels gaan niet dood en lopen daarna gewoon weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
_JGC_ schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:30:
Die onkruidbestrijder die je gebruikt hebt doet hetzelfde als een onkruidbrander: bovengronds de plant doodmaken, de wortels gaan niet dood en lopen daarna gewoon weer uit.
Eerlijk gezegd weet ik dat niet. Mijn vrouw heeft het spul aangeschaft. Als het niet werkt, probeer ik de wortels los te wrikken met een stanleymes.
Morgenavond gaan we het uitproberen. Het onkruid is al ingespoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Is_ Y_ Serious? schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:36:
[...]

Eerlijk gezegd weet ik dat niet. Mijn vrouw heeft het spul aangeschaft. Als het niet werkt, probeer ik de wortels los te wrikken met een stanleymes.
Morgenavond gaan we het uitproberen. Het onkruid is al ingespoten.
Je ging toch polymeerzand gebruiken? Dan is het toch een kwestie van plantjes weg en voeg leeg halen met een voegkrabber, en netjes opnieuw voegen. Ik zou geen energie spenderen aan andere zaken.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Roozzz schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:43:
[...]

Je ging toch polymeerzand gebruiken? Dan is het toch een kwestie van plantjes weg en voeg leeg halen met een voegkrabber, en netjes opnieuw voegen. Ik zou geen energie spenderen aan andere zaken.
Ik heb gisteren Polymeerzand besteld. Ze had het al aangeschaft. Maar we hebben ook op de oprit wat onkruid en daar ga ik niets veranderen in de voeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
blatenja schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:04:
Heb zelf ook polymeer aangebracht een jaar terug maar het onkruid hoe klein ook, blijft er ook gewoon op en tussendoor groeien een jaartje later. Geen tuinonderhoud is een mythe dus je zult het altijd wel bij moeten houden.
Maar het heeft wel wat geholpen hoop ik? Nu groet het wel uitzonderlijk hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:58
Is_ Y_ Serious? schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:06:
[...]

Maar het heeft wel wat geholpen hoop ik? Nu groet het wel uitzonderlijk hard.
Ja en nee. Je moet niet verwachten dat je nu jarenlang klaar bent want er kan ook gewoon onkruid weer op groeien, of mos bv. Maar het helpt wel. Hoe dikker de voeg hoe steviger het wel is. Dunne voegen van 3mm bv zijn wat gevoeliger omdat de voeg relatief dun en fragiel zal zijn. Dus alles goed uitkrassen zodat de mortel goed kan hechten en diep genoeg kan nestelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
blatenja schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:54:
[...]

Ja en nee. Je moet niet verwachten dat je nu jarenlang klaar bent want er kan ook gewoon onkruid weer op groeien, of mos bv. Maar het helpt wel. Hoe dikker de voeg hoe steviger het wel is. Dunne voegen van 3mm bv zijn wat gevoeliger omdat de voeg relatief dun en fragiel zal zijn. Dus alles goed uitkrassen zodat de mortel goed kan hechten en diep genoeg kan nestelen.
Bedankt voor de tip.
Pagina: 1