Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-10 04:13
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende probleem:

Inmiddels heb ik een paar jaar eruit gelegen door allerlei redenen, maar ben ik op zoek naar een telefoon die privacy serieus neemt, terwijl ik er puur praktisch gezien nou niet bijster veel interessants op doe.

Veel meer als mail, agenda, wat bank apps en nog wat spul zit er niet op.

Je komt al snel op graphene os maar ik wil juist van google af (pixel), en om zelf nou weer een telefoon te halen die flashbaar is.. ik heb er even geen zin om om weer een middag (of uurtje) kwijt te zijn aan hobbyen wat ik vervolgens ook nog moet onderhouden. (heb niet voor niks protonmail.. ).

Maar, ik heb de markt dus al een tijdje wat minder inzichtelijk, en ik zoek dus eigenlijk of er telefoon aanbieders zijn die android-compatible apps aankunnen, op een OS wat zo min mogelijk onzin heeft, maar wat volwassen genoeg is dat het niet omvalt zoals dat eigenlijk een tijdje terug wel het geval was.

Tweakers heeft deze kennis wel, of althans, ik zou niet weten waar er meer kennis is op dit vlak in nederland ;)

Eigenlijk zoek ik dus iets in het midden van een snowden-telefoon, zo te halen in de winkel, gemaakt door volk wat het ook nog begrijpt. Er zijn helaas een hoop privacy oriented mensen in nederland die vooral schrikken en daarmee ook wat proberen. Daar ben ik nadrukkelijk niet naar op zoek.

Ik weet van 1 bedrijf waar ik ironisch genoeg de naam van kwijt ben, dat ze een telefoon boden die gevalletje hide in plain sight was. Zag er compleet normaal uit, kostte een fortuin, maar dan had je ook wat. Dat kwam ook in tekst op die site voor, hide in plain sight.

Ik sta open voor suggesties. Want met stock android, google maps en zulks heb ik het wel gehad intussen. Organic maps werkt ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:12
Je kunt kijken naar Murena smartphones:
https://murena.com/

Hierop staat e/os:
https://e.foundation/e-os/

Dan ben je in een keer klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
swhnld schreef op zondag 1 juni 2025 @ 00:23:
Je kunt kijken naar Murena smartphones:
https://murena.com/

Hierop staat e/os:
https://e.foundation/e-os/

Dan ben je in een keer klaar.
/e/ OS is vrij gemakkelijk van te ontdekken dat er van alles niet werkt op dat platform.

En hoewel je kunt beargumenteren dat, als zooi niet werkt, het ook ergens nogal privacy vriendelijk is, want het crasht aan alle kanten, heb ik toch liever iets wat - wel - functioneert.

[ Voor 61% gewijzigd door Ijstheefles op 01-06-2025 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
Gezien ik die ene aanbieder in nederland niet meer terug gevonden krijg (al sta ik er voor open als jullie het - wel - gevonden krijgen.. hulde in dat geval. )

Mijn huidige plan van aanpak is binnekort en pixel 9 aan te schaffen en https://jouwprivacytelefoon.nl/#grapheneos te laten doen.

Hoef ik dat uurtje /middagje niks te sleutelen en zitten we niet vast aan shit die niet werkt.

Tenzij jullie betere ideeen hebben. I'm all ears.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:41
Ijstheefles schreef op zondag 1 juni 2025 @ 00:40:
[...]

/e/ OS is vrij gemakkelijk van te ontdekken dat er van alles niet werkt op dat platform.
Zoals? Ik ben wel benieuwd waar je dat gevonden hebt, ik ben er zelf ook voor in de markt nl :) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
Bananenplant schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:03:
[...]

Zoals? Ik ben wel benieuwd waar je dat gevonden hebt, ik ben er zelf ook voor in de markt nl :) .
Ik heb mogelijkerwijs al eens met dat spul geprobeerd te werken en ben toen in duitsland beland via de gps.. ook een prestatie als je iets anders invoert.

Op alle fronten werkte het steeds - net - niet. Met alle functionaliteiten die je zou verwachten van een telefoon

Again, ik heb er eventjes uitgelegen, maar mijn vertrouwen in /e/ os is dus, wankel, te noemen.

Vandaar graphene os + pixel oplossing voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
Laat ik 'm omdraaien, tenzij iemand hard kan bewijzen dat die zooi netjes functioneert, knal ik richting een pixel + graphene os.

Of er moet iemand een beter alternatief hebben.. want wederom: ik zoek hulp bij deze zoektocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Ijstheefles schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:17:
Laat ik 'm omdraaien, tenzij iemand hard kan bewijzen dat die zooi netjes functioneert, knal ik richting een pixel + graphene os.
Wat maakt dat je verwacht dat dit gegarandeerd netjes functioneert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
Bananenplant schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:43:
[...]

Wat maakt dat je verwacht dat dit gegarandeerd netjes functioneert?
Doordat een pixel vanuit google komt, en die spullen eigenlijk altijd degelijk zijn. chromium, s'werelds beste zoek machine, ze loopt daar een hoop brainpower rond. Op zo'n leuk niveau dat er genoeg man daar zit die letterlijk ervoor leeft om iets moois te maken. O.a. een kerel die al een decennia bij google werkte en niks anders meer zou willen puur uit enthousiasme. Op een of andere manier is de markt voor google cloud erg klein in nederland, en ik snap nog altijd niet waarom. XKCD had er nog zo'n mooie comic over gemaakt: Do no evil, we suck at world domination, met z'n publieke dns server.

Wat er dan overblijft is graphene os. En dat staat onder de privacy idioten niet voor niets bekend als een goede. Stock android is leuk, maar het biedt mij net niet alle functionaliteiten en privacy en beveiliging opties die ik wil. Ik merk dat ik met mijn huidige basis telefoon welliswaar een heel eind kom, maar dat ik behoefte heb aan meer degenlijkheid in zowel functionaliteit, looks, os, beveiliging en meer.

Dan is er als laatste de issue dat graphene os op die telefoon moet komen. Ik zou het zelf kunnen flashen en een uurtje of middagje prutsen om dat voor elkaar te krijgen, maar ik heb er oprecht gewoon geen zin in om dat te moeten doen.

Dat klinkt als iets wat andere techneuten ook prima voor mij kunnen doen, terwijl ik het zou weg automatiseren als ik er de goesting naar had. Het is immers allemaal hetzelfde proces.

Compleet ongerelateerd: reddit is het ook met mij eens dat er domweg geen betere optie is dan dit op de markt. Librem zou kunnen maar dat kost een vermogen en mist op alle fronten volwassenheid.

Dan blijft mijn vertrouwen in willekeurige techneuten in nederland over vwb het netjes flashen van dat ding zonder fouten.. en daar verzinnen we vast iets op.

--

Ah, naar het schijnt zijn er nog enkele issues doordat middels al die security en privacy zooi bv google wallet en android auto niet helemaal lekker werkt, waarmee het ov bijvoorbeeld lastiger wordt met je telefoon. Gelukkig gebruik ik daar mijn telefoon al amper voor, dus wat dat betreft... komen we een heel eind.

Navigatie in de auto is dan nog een issue. Op te lossen middels een zinnige telefoon houder en alsnog google maps of organic maps.

[ Voor 10% gewijzigd door Ijstheefles op 01-06-2025 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Ijstheefles schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:15:
[...]

Wat er dan overblijft is graphene os. En dat staat onder de privacy idioten niet voor niets bekend als een goede. Stock android is leuk, maar het biedt mij net niet alle functionaliteiten en privacy en beveiliging opties die ik wil. Ik merk dat ik met mijn huidige basis telefoon welliswaar een heel eind kom, maar dat ik behoefte heb aan meer degenlijkheid in zowel functionaliteit, looks, os, beveiliging en meer.
En wat maakt dat je denkt dat je op GrapheneOS minder problemen zult hebben met dingen die niet goed werken dan op /e/OS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:48
[...]

Doordat een pixel vanuit google komt, en die spullen eigenlijk altijd degelijk zijn. chromium, s'werelds beste zoek machine, ze loopt daar een hoop brainpower rond. Op zo'n leuk niveau dat er genoeg man daar zit die letterlijk ervoor leeft om iets moois te maken. O.a. een kerel die al een decennia bij google werkte en niks anders meer zou willen puur uit enthousiasme. Op een of andere manier is de markt voor google cloud erg klein in nederland, en ik snap nog altijd niet waarom. XKCD had er nog zo'n mooie comic over gemaakt: Do no evil, we suck at world domination, met z'n publieke dns server.

Dan is er als laatste de issue dat graphene os op die telefoon moet komen. Ik zou het zelf kunnen flashen en een uurtje of middagje prutsen om dat voor elkaar te krijgen, maar ik heb er oprecht gewoon geen zin in om dat te moeten doen.

Dat klinkt als iets wat andere techneuten ook prima voor mij kunnen doen, terwijl ik het zou weg automatiseren als ik er de goesting naar had. Het is immers allemaal hetzelfde proces.

Compleet ongerelateerd: reddit is het ook met mij eens dat er domweg geen betere optie is dan dit op de markt. Librem zou kunnen maar dat kost een vermogen en mist op alle fronten volwassenheid.

Dan blijft mijn vertrouwen in willekeurige techneuten in nederland over vwb het netjes flashen van dat ding zonder fouten.. en daar verzinnen we vast iets op.

--

Ah, naar het schijnt zijn er nog enkele issues doordat middels al die security en privacy zooi bv google wallet en android auto niet helemaal lekker werkt, waarmee het ov bijvoorbeeld lastiger wordt met je telefoon. Gelukkig gebruik ik daar mijn telefoon al amper voor, dus wat dat betreft... komen we een heel eind.

Navigatie in de auto is dan nog een issue. Op te lossen middels een zinnige telefoon houder en alsnog google maps of organic maps.
Heh... Je wilt een zo privacy gericht mogelijke telefoon, maar dan wel Google Wallet gebruiken?

Dan sla je de plank toch volledig mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:17

bonzz.netninja

Niente baffi

[...]

Wat er dan overblijft is graphene os. En dat staat onder de privacy idioten niet voor niets bekend als een goede. Stock android is leuk, maar het biedt mij net niet alle functionaliteiten en privacy en beveiliging opties die ik wil.
Zoals? Kun je concreter zijn?
Sjah...als je geen zin hebt dan zou ik er uberhaupt niet aan beginnen geloof ik. Of zoals mijn moeder zou zeggen...dan maak je maar zin. Wil je serieus het maximale doen qua security en privacy, dan vergt dat moeite.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
XelaRetak schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:15:
[...]

Heh... Je wilt een zo privacy gericht mogelijke telefoon, maar dan wel Google Wallet gebruiken?

Dan sla je de plank toch volledig mis?
Andersom. Het staat er wat onhandig, maar ik heb eigenlijk alleen wallet nodig voor het ov. En met een maandje heb ik weer een auto.
Dus, dan maakt het weinig uit of het functioneert of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
Bananenplant schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:00:
[...]

En wat maakt dat je denkt dat je op GrapheneOS minder problemen zult hebben met dingen die niet goed werken dan op /e/OS?
Doordat e os minder aandacht heeft gekregen dan graphene os. En omdat ik eerder iets soortgelijks heb geprobeerd en het nog net niet terplekke uit elkaar viel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:48
Ijstheefles schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:10:
[...]

Andersom. Het staat er wat onhandig, maar ik heb eigenlijk alleen wallet nodig voor het ov. En met een maandje heb ik weer een auto.
Ah, ik las het achterstevoren dan, ik vond het al een wat vreemde vereiste.

Kijk dan ook vooral eens naar de uit Finland afkomstige Jolla C2(development. productie zal alsnog wel in China zijn). Die heb je in NL voor iets minder dan 300 euro, kan Android apps draaien tot op zekere hoogte. Het proberen waard.

https://commerce.jolla.com/products/jolla-community-phone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
bonzz.netninja schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:25:
[...]

Zoals? Kun je concreter zijn?

[...]

Sjah...als je geen zin hebt dan zou ik er uberhaupt niet aan beginnen geloof ik. Of zoals mijn moeder zou zeggen...dan maak je maar zin. Wil je serieus het maximale doen qua security en privacy, dan vergt dat moeite.
Concreter: ik verwacht van de gemiddelde tweaker dat er wel know-how zit in het verschil tussen de 2. Kom op man ;)

En geen zin kun je ook interpreteren als alleen de opzet he.

Een middagje kloten om dat ding naar wens in te stellen is geen vervelende hobby. Het is puur het flashen van dat ding waar ik geen zin in heb. Die 80e..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:17

bonzz.netninja

Niente baffi

Ijstheefles schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:19:
[...]

Concreter: ik verwacht van de gemiddelde tweaker dat er wel know-how zit in het verschil tussen de 2. Kom op man ;)

En geen zin kun je ook interpreteren als alleen de opzet he.

Een middagje kloten om dat ding naar wens in te stellen is geen vervelende hobby. Het is puur het flashen van dat ding waar ik geen zin in heb. Die 80e..
Ok...vertel dan toch maar eens wat je concreter zoekt of mist, dan zul je ook concretere antwoorden krijgen.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:12
Ijstheefles schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:10:
[...]

Dan zou ik een Pixel kopen, die een maandje gewoon gebruiken, en daarna flashen met wat je ook wilt, want dan heb je geen wallet meer nodig.

Mijn rom ervaringen met alternatieve implementaties gingen eigenlijk altijd stuk op Google eigen spul zoals je nu met de wallet wil vanwege de hogere beveiliging (het is een betaalmiddel). En wat ik lees de afgelopen jaren maakt Google het alleen maar moeilijker.

Je kunt natuurlijk ook een anonieme OV chipkaart kopen, dan ben je privacy technisch nog beter uit.
Pagina: 1