Welke tv met audio night mode (dynamic range compression)?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ik stoor me aan het enorme verschil tussen dialogen (te zacht) en geluidseffecten (te hard) bij het afspelen van content op de TV.

Zijn er TV merken / series / types die een (goede!) functie hebben voor dynamic range compression? Ook wel bekend onder marketing namen als night mode.

Moet werken voor alles wat over HDMI binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:59

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

TV - geen idee, maar ik heb een relatief simpele (lees: voordelige) sony receiver in gebruik die dit onderdaad ondersteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:20

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Rukapul Je topicstart is wel erg karig. Wat heb je al gevonden? Wil je graag een algemene discussie voeren of juist aankoopadvies krijgen?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:21:
TV - geen idee, maar ik heb een relatief simpele (lees: voordelige) sony receiver in gebruik die dit onderdaad ondersteunt.
Dat weet ik :+ Rukapul in "Dialoog/voice onhoorbaar bij vreselijk luide audio" wees je daar op in 2021 ;)
Maar ik wil dus geen receiver etc. erbij.

Helaas is dit voor TVs geen standaard filteroptie. Zelfs de naam is niet standaard. En de werking varieert ook nog eens.

Bijvoorbeeld een willekeurige Philips uit de Pricewatch: uitvoering: Philips 43PUS7609/12 Zwart :
Geluidsverbetering
• Nachtstand
De handleiding gaat verder met
Automatisch volume
Selecteer On (Aan) als u plotselinge
volumeverschillen automatisch wilt
egaliseren. Bijvoorbeeld wanneer u van zender
verandert. Selecteer Nachtmodus voor een
comfortabeler, lager geluidsniveau
Hier heet het dan ineens nachtmodus en uit de beschrijving valt niet vast te stellen of het gebaseerd is op dynamische range compression.

Bij enkele Samsung televisies is geen concreet spoor van deze functie te vinden. Daarmee is niet gezegd dat bepaalde series wel zo'n functie hebben.

Vandaar de vraag of iemand concreet bekend is met een TV model / serie die dit heeft en goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:32
Je wilt dat dialogen beter hoorbaar zijn bij moderate volume echter is het deels gissen waarnaar je nu specifiek opzoek bent door het ontbreken van aanvullende informatie zoals; budget en alle apparatuur waar je momenteel gebruik van maakt.

Waar jij tegen aan loopt is een bekende ‘hot topic’, dit heeft te maken met hoe de audio van een film/ serie gemixt is (bepaalde regisseurs zijn hier berucht om), de kwaliteit van de gebruikte speakers en je gehoor.

De geluidskwaliteit van een gemiddelde TV is slecht tot zeer slecht.

Night modus doet eerder de lage frequenties de das om dan dat het dialoog beter verstaanbaar maakt.

Wat je nodig hebt is een middenkanaal, speciaal voor dialoog. Wanneer we naar geïntegreerde TV speakers kijken maken de Sony A8xL/ A95L, Panasonic Z9xA en Philips OLED 9 series hiervan gebruik. Verder kun je nog kijken naar de Bravia 9 en Bravia 8 met tweeters aan boord.

Sony biedt de ‘Voice Zoom’ optie aan, dit werkt erg goed. LG en Samsung vallen beide af, evenals de Chinese merken.

Alle genoemde modellen bevinden zich in het midden of high end segment, afgaande op de Philips TV waar je naar linkt lijk je eerder iets in het budget segment te zoeken. Hierbij is dan het advies om een fatsoenlijke soundbar te kopen met midden kanaal. Deze zijn er in verschillende smaken met dito prijskaartje, afhankelijk van wat je wensen zijn en of dit überhaupt een optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:47
wat ik gewoon altijd doe is ondertiteling aanzetten. Daarmee kan je het geluid zacht zetten en toch altijd horen wat ze precies zeggen. Werkt voor mij goed genoeg

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Na wat verder zoeken inderdaad op Philips 7 en 8 series uitgekomen voor nachtmodus. (Zonder ergens een concrete review of ervaring te vinden.)

Bij het nalopen van de merken ook nog eens Samsung nagelopen en gevonden dat de meeste een 'auto volume' hebben met als suboptie 'nacht'.
Ik ben dat nu eens aan het uitproberen en het lijkt te voldoen aan de verwachting. Wel is het enkel een aan/uit setting waardoor gewoon tv geluid wellicht iets te vlak is.

Bij merken als Sony heb ik er alsnog geen spoor van gevonden.
Freshouttheoven schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:10:
Night modus doet eerder de lage frequenties de das om dan dat het dialoog beter verstaanbaar maakt.
Nee, een nachtmodus reduceert het dynamische bereik in volume. In de basis werkt het niet op basis van frequentie maar op basis van amplitude. Dat werkt door real-time te meten en te schalen.

Voice enhancement werkt typisch wel op basis van frequentie. Het werkt in mijn ervaring onvoldoende.
hollandnick schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:52:
wat ik gewoon altijd doe is ondertiteling aanzetten. Daarmee kan je het geluid zacht zetten en toch altijd horen wat ze precies zeggen. Werkt voor mij goed genoeg
Grappig. Dat zie ik ook wel bij oudere mensen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTBram
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:45
Je geeft aan geen receiver te willen.
Geldt dat ook voor een klein component als een Sonos Beam?

Als je tv een HDMI-aansluiting audio return kanaal heeft (ARC), kan je daar een Beam op aansluiten, dus heeft na het instellen niet echt user input meer nodig. Bij mij wordt het volume ook via de tv remote geregeld (ik denk via hdmi cec, maar dat weet ik niet zeker, er is iig ook een IR input mogelijk).
Deze kleine balk ligt midden onder/voor je tv. Hij gat vanzelf uit standby zodra het ARC een signaal afgeeft. Hij verbetert de geluidskwaliteit van de gemiddelde TV.
Belangrijkste reden voor deze pitch: er zit zowel een optie op voor Night Sound, alsook Speech Enhancement.
(je kunt het audio delay in de App instellen)

Vanaf 200 euro te vinden op Marktplaats. Het kost dus wat geld, en ruimte, maar dan hoef je wellicht geen concessies te doen op andere TV features, zoals beeldkwaliteit, prijs etc.

[ Voor 51% gewijzigd door WTBram op 07-06-2025 07:59 ]

Have no fear, the engineer is here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:47
Rukapul schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:37:
[...]

Grappig. Dat zie ik ook wel bij oudere mensen :)
Tsjah het is maar hoe je het bekijkt. Ik deed het juist vroeger toen ik jong was. Ouders die het niet zo leuk vonden als je midden in de nacht geluid te hard had staan.

Nu in mijn eigen huis kan ik me geen reden bedenken voor jouw probleem. En soms is de meest low tech goedkope oplossing simpelweg het beste. Of een goede koptelefoon :+

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Pagina: 1