Space Marine 2 wil niet opstarten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_Aurelius
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-09 13:56
Mijn vraag
Wat ik ook probeer, Space Marine 2 (Steam) wil niet starten. Ik heb het spel de afgelopen dagen 2 keer kunnen spelen en had ook toen al problemen met opstarten. Dan schakelde ik tijdelijk NOD32 uit en kon ik het spel wel spelen. Nu lukt het echter helemaal niet meer. Het spel weigert te launchen. Ik zie dat er een space marine 2 proces draait in taakbeheer en Steam geeft aan dat ik in de game zit maar er gebeurt niets. Ik kan wel de "Warhammer 40000 Space Marine 2 - Retail.exe" versie van de game starten en dan start het spel ook op maar dan krijg ik de melding dat het spel is aangepast (mods zijn actief) en dat online spelen is gedisabled. Het lijkt me dus dat een of ander proces de game of een liever een onderdeel van de online services in de weg zit.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 11 inc meest recente updates
Nvidia drivers (meest recente versie)
NOD32 anti-virus (tijdelijk gedeinstalleerd om te kijken of die in de weg zat)
Steam / Space Marine 2 (inc epic online services en easy anti-cheat)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- Verify game file integrity in Steam
- Nvidia drivers naar de laatste versie bijgewerkt.
- Exceptions voor de Space Marine 2 exe en de Epic Online Services toegevoegd
- ESET Anti-virus tijdelijk uitgeschakeld tijdens opstarten en tijdens downloaden van de game
- Anti-virus tijdelijk gedeinstalleerd (en game opnieuw gedownload)
- Windows firewall tijdelijk uitgeschakeld tijdens het downloaden van de game.
- Logfiles en quarantaine van de anti-virus apps gecheckt of er iets in quarantaine was geplaatst en dat was niet het geval.
- Steam overlay uitgeschakeld
- Nvidia Geforce Experience is niet geinstalleerd

Na verificatie van game files zie ik in steam dat het Space Marine 2 installatiescript wordt uitgevoerd. Dit script doet het onderstaande. Ik heb al deze paden toegevoegd aan de exceptions van NOD32. Ik heb ook handmatig de certs installer gedraaid.

Heeft iemand enig idee wat ik nog zou kunnen proberen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
"Firewall"
{
    "Warhammer 40000 Space Marine 2"        "%INSTALLDIR%\\client_pc\\root\\bin\\pc\\Warhammer 40000 Space Marine 2 - Retail.exe"
}
"Run Process"
{
    "EAC"
    {
        "HasRunKey"     "HKEY_CURRENT_USER\\Software\\Valve\\Steam\\Apps\\2183900\\EAC"
        "Process 1"     "%INSTALLDIR%\\EasyAntiCheat\\EasyAntiCheat_EOS_Setup.exe"
        "Command 1"     "install 9f69c83bc0dc49a6b61cd7ecd991d6ec"
    }
    "Eos cleanup"
    {
        "HasRunKey"     "HKEY_CURRENT_USER\\Software\\Valve\\Steam\\Apps\\2183900\\EOS_cleanup"
        "process 2"     "%INSTALLDIR%\\client_pc\\root\\bin\\pc\\EpicOnlineServices\\EpicOnlineServicesInstaller.exe"
        "command 2"     "/uninstall productId=9f69c83bc0dc49a6b61cd7ecd991d6ec /quiet"
    }
    "CertsInstaller"
    {
        "HasRunKey"     "HKEY_CURRENT_USER\\Software\\Valve\\Steam\\Apps\\2183900\\CertsInstaller"
        "Process 3"     "%INSTALLDIR%\\client_pc\\root\\bin\\pc\\EpicOnlineServices\\CertsUpdater.exe"
        "Command 3"     "/verysilent"
    }
}

Exceptions toegevoegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LoEadbj5PFobD-8F6vySYBWUjRg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9mYdOqOllXLz79jdeOtVXuWj.png?f=user_large

De enige foutmelding die ik ooit heb gehad (slechts 2 keer van de 40-50 keer opstarten)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bmBdrP86kRJn1XEjyWFy9872woA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/d27Kb732Y3G50wtwRHbKZHb7.png?f=user_large

Beste antwoord (via Linksquest op 09-06-2025 15:18)

• M_Aurelius
Het opnieuw installeren van Windows heeft het probleem opgelost

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:36

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Toevallig een lokale bestands controle al uitgevoerd?

Klik met de rechtermuisknop op Space Marine 2 in je geïnstalleerde spellenlijst in Steam, klik op eigenschappen, ga naar "geïnstalleerde bestanden" en klik daarop. Je zou dan een optie moeten zien om "integriteit van speldbestanden te verifiëren", klik daarop en laat het draaien. De controle zou niet te lang moeten duren en hopelijk een probleem detecteren en automatisch vervangende bestanden downloaden voor de beschadigde bestanden.

Zodra dit is gedaan, start het spel op. Het kan zijn er wat dingen, zoals Direct X opnieuw geïnstalleerd word.

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_Aurelius
Nee dat heb ik allemaal al geprobeerd. Ik heb gisteren een regel gevonden in de log van Easy Anti Cheat met "Fatal error, game process handle ... exit code 53". Ik heb geprobeerd EAC opnieuw te installeren via de instructies op de site en hoewel dat proces een error code 0 geeft kreeg ik op een geven moment toch de melding dat de applicatie niet goed geïnstalleerd was bij het opstarten van SM2. Meerdere mensen geven online aan dat het probleem werd opgelost na een herinstallatie van Windows dus dat ga ik komend weekend proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksquest

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Oke, ik zal nog even verder zoeken voor je, en mocht ik nog wat tegen komen, dan laat ik je wat weten, laat ons maar weten als het opnieuw installeren heeft geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 08:57
Niet duidelijk of je dit al geprobeerd hebt, maar beter safe then sorry.

Herstart je PC.
Klik met de rechtermuisknop op Steam en kies voor Uitvoeren als Administrator.
Selecteer dan Space Marine 2 en klik op Spelen (Play).

Lukt het nu wel om het spel te spelen?

Zo nee, heb je alle drivers ook bijgewerkt zoals Chipset Drivers, Geforce Drivers, etc.?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_Aurelius
Ja ook al allemaal geprobeerd. Steam starten als admin en dan opnieuw installeren, firewall uit tijdens het downloaden, voor mijn gevoel echt alles geprobeerd. Drivers ook allemaal bijgewerkt waar dat überhaupt kon. Het vreemde is dat ik het spel dus twee keer ruim 3 uur heb kunnen spelen met vrienden, zonder artifacts of haperingen oid. Het enige dat ik tegen ben gekomen waar ik iets uit af kan leiden is de foutmelding uit de easy anti cheat log.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• M_Aurelius
Het opnieuw installeren van Windows heeft het probleem opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksquest

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Gelukkig, ik zou dan heel veel speel plezier.

Pagina: 1