Aankoop advies office monitor 34 ultra wide of toch 27 inch?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soni
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-08 00:19
Heya Tweakers!

Ik wil graag een nieuwe monitor aanschaffen voor office gebruik / productiviteit.
In principe wil ik voor 34 ultra wide gaan maar ik wil ook wel af en toe een spelletje spelen dus ik twijfel tussen 34 UW and 27 inch..
2k res en liefst min 120hz met FreeSync. Ik heb momenteel een 24 inch IPS en best tevreden, prima ding maar niet geschikt voor office/mulittasken.

Ook twijfel ik welke 34 of 27 ik heb beste kan pakken en type scherm, vasthouden aan IPS of is VA inmiddels ook prima? Ik heb geen extreem groot bureau maar beide afmetingen moeten te doen zijn. Op kantoor hebben we 34 UW maar ik ben bang dat ik hier mee mis ga voor gaming (geen FPS's, meeste MMO's)

Ik zie te veel modellen in beide afmetingen en ik wil wil niet voor budget gaan maar ook niet top of the bill. Ik zag dat Tweakers de Iiyama ProLite XCB3494WQSN-B5 Zwart aanraad maar volgens mij is dat een wat ouder model met veel verbruik? Hij zal meestal aan werk laptop komen te hangen maar in de toekomst wil ik een nieuwe gaming rig gaan samenstellen.

Alle input en tips zijn meer dan welkom!

Bedankt alvast voor het meedenken! :)

[ Voor 5% gewijzigd door Soni op 31-05-2025 16:23 ]

Discord: Soni#2089 / Battle.net: Soni#2241

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
2K = 1080p, ik neem aan dat je 1440p bedoelt? En ja ik weet dat om één of andere reden 2K vaak misbruikt wordt voor 1440p, maar het maakt het er niet duidelijker op ;) .

Voor office werk heb je denk ik als beste de schermen met IPS black (kan je op PW in filteren), zijn vooral Dell, maar ook paar andere hebben ze. En die zijn er als 120Hz. Maar de reactietijd van die schermen is wel echt traag. Dus dan ligt het beetje eraan hoe af en toe je spelletje doet.

Qua 27 vs 34: Je kan altijd de 34 met zwarte balken gebruiken. Verder zou ik gewoon Googlen op wat van je favoriete spellen hoe die het doen op ultra-wide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soni
@Sissors thanks voor de feedback!

Je hebt gelijk ik bedoel id 1440p ik blijf ook die fout maken om het 2k te noemen.

Zal de meerwaarde voor IPS black vs VA groot zijn voor Office? Ik geloof dat VA tegenwoordig aardig voorruit is gegaan met contrast en black?

En mbt 34 met zwarte balken, heb ik den exact zelfde speelveld als een standaard 27? Met zelfde resolutie?

Verder zijn tips mbt mid range ultra 34’s welkom, ik zag dus deze aanrader van Tweakers maar had het idee dat het een wat ouder model was met hoog verbruik?

Iiyama ProLite XCB3494WQSN-B5 Zwart

Alvast weer merci voor eventuele feedback!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Soni schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:12:
@Sissors thanks voor de feedback!

Je hebt gelijk ik bedoel id 1440p ik blijf ook die fout maken om het 2k te noemen.

Zal de meerwaarde voor IPS black vs VA groot zijn voor Office? Ik geloof dat VA tegenwoordig aardig voorruit is gegaan met contrast en black?
Ik durf het niet te zeggen. Als ik nu een scherm zou kopen voor office werk, zou ik IPS black nemen. Punt is dat ik zelf ook in deze maat kijk naar een scherm voor werk / gamen, en nog steeds niet eroveruit ben of ik van mijn huidige IPS scherm 'terug' naar VA wil. Er is nog een LG regulier IPS 34" scherm, maar geweldig contrast heeft die niet, dus dan ligt het eraan of je veel donkere spellen speelt, of niet.
En mbt 34 met zwarte balken, heb ik den exact zelfde speelveld als een standaard 27? Met zelfde resolutie?
Yep, dat is (zo goed als) identiek. Een 34" is puur een bredere 27" monitor.
Verder zijn tips mbt mid range ultra 34’s welkom, ik zag dus deze aanrader van Tweakers maar had het idee dat het een wat ouder model was met hoog verbruik?

Iiyama ProLite XCB3494WQSN-B5 Zwart

Alvast weer merci voor eventuele feedback!
Dat lijkt een prima monitor voor hybride gebruik. Of het nou 120Hz of 144Hz is zou niet zoveel moeten maken. Volgens reviews zeker geen slecht VA paneel. Uiteraard mindere kleuren dan OLED / IPS, maar ja zal betere zwart waardes hebben als IPS, en geen colour fringing / inbranden van OLED. Plus een stuk goedkoper :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze gemist? Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Koopadvies hoort in de koopadviesfora.

Move VB -> CKA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:20

Dhrax

Prog Lord

De immersie is vele malen groter met games als je tegen een 34 inch ultrawide aankijkt. Dit kun je eigenlijk niet vergelijken met een 27 inch 16:9 scherm, totaal andere kijk belevenis. Vrijwel alle games ondersteunen tegenwoordig ultra wide resoluties, enkel de cutscenes en/of menu's zijn dan nog 16:9. Dit word overigens ook steeds beter ondersteund. Games die geen 21:9 ondersteunen, speel ik sowieso niet.

Ben recentelijk overgestapt naar OLED, maar hiervoor heb ik jaren een AOC VA paneel gehad. Veel mee gewerkt en nog meer mee gegamed. Dit is imo een betere keus voor hybrid dan IPS, mede doordat het contrast vele malen beter is op een VA plus je hebt minder last van glow. Als je enkel werk gerelateerde zaken doet met je scherm dan is IPS een betere keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soni
Dhrax schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:34:
De immersie is vele malen groter met games als je tegen een 34 inch ultrawide aankijkt. Dit kun je eigenlijk niet vergelijken met een 27 inch 16:9 scherm, totaal andere kijk belevenis. Vrijwel alle games ondersteunen tegenwoordig ultra wide resoluties, enkel de cutscenes en/of menu's zijn dan nog 16:9. Dit word overigens ook steeds beter ondersteund. Games die geen 21:9 ondersteunen, speel ik sowieso niet.

Ben recentelijk overgestapt naar OLED, maar hiervoor heb ik jaren een AOC VA paneel gehad. Veel mee gewerkt en nog meer mee gegamed. Dit is imo een betere keus voor hybrid dan IPS, mede doordat het contrast vele malen beter is op een VA plus je hebt minder last van glow. Als je enkel werk gerelateerde zaken doet met je scherm dan is IPS een betere keus.
Bedankt voor de heldere feedback :)

Als ik dan naar dit scherm kijk dat tevens ook wordt aanbevolen in de BB guide, dan komt dat aardig in de buurt van jouw feeback / https://tweakers.net/pric...n-b5-zwart/specificaties/

wel viel me op dat dit scherm wat "ouder" is en wellicht inmiddels wat puntjes heeft opgelopen die net iets beter kunnen? de 120Hz vs 144Hz is voor mij echter geen probleem. ook de aanwezige KVM switch zal goed ten pas komen. ik als in een review dat min refresh rate 48Hz is en dat spellen die daar onder gaan, een donker scherm veroorzaken? :|

mochten er nog tips zijn om naar andere modellen te kijken en deze prijsklasse (+/- 300EUR) dan houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:20

Dhrax

Prog Lord

Soni schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:30:
[...]

Bedankt voor de heldere feedback :)

Als ik dan naar dit scherm kijk dat tevens ook wordt aanbevolen in de BB guide, dan komt dat aardig in de buurt van jouw feeback / https://tweakers.net/pric...n-b5-zwart/specificaties/

wel viel me op dat dit scherm wat "ouder" is en wellicht inmiddels wat puntjes heeft opgelopen die net iets beter kunnen? de 120Hz vs 144Hz is voor mij echter geen probleem. ook de aanwezige KVM switch zal goed ten pas komen. ik als in een review dat min refresh rate 48Hz is en dat spellen die daar onder gaan, een donker scherm veroorzaken? :|

mochten er nog tips zijn om naar andere modellen te kijken en deze prijsklasse (+/- 300EUR) dan houd ik me aanbevolen.
Dat is inderdaad een prima scherm, staar je ook niet te blind op 'ouderdom'. Het gaat uiteindelijk om de specs die je krijgt. Dit is een standaard VA paneel met een 3000:1 contrast verhouding (t.o.v. 1000:1 IPS veelal). De helderheid is voor games gewoon goed. Daarnaast is de 120hz refresh ook erg prettig in Windows, het voelt vele malen minder stroperig dan 60hz.Eenmaal gewend wil je nooit meer terug.

Houdt wel rekening met het feit dat vrijwel alle VA panelen last hebben van VRR flickering. Dit gebeurt als de fps onder de minimale hz curve (48) van je monitor komt, veelal merkbaar tijdens laadschermen. Ook bepaalde Windows apps kunnen dit doen triggeren. Dit kun je volledig voorkomen door VRR (Freesync/Gsync) helemaal uit te schakelen. Met een Nvidia kaart kun je bijvoorbeeld aangeven dat dit enkel moet worden gebruikt in fullscreen modus. In Windows en apps heb je hier dus geen last van. Wel iets om rekening mee te houden.

Voor 313 EUR heb je hier wel een heel goed scherm aan.
Pagina: 1