12V~ relais op een 16V~ voeding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:24

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ik ben niet heel bekend met relais maar is het een probleem om een 12V wisselstroom relais te gebruiken in combinatie met een 16V~ voeding?
In de zin dat het relais daardoor stuk kan gaan of brand veroorzaken?

Zat naar dit relais te kijken relais, de AC 12V versie.
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/S9ff008bf9f81454f99b655219382db92z.jpg

De volgende stap is een 24V relais maar daarvan vraag ik me af of die wel altijd schakelt met zo’n laag voltage.

Wil het relais gaan toepassen om met een videodeurbel mijn huidige deurbel over te laten gaan.

Dit idee grofweg:
Afbeeldingslocatie: https://blog.idave.it/assets/img/posts_img/2020-12-28-a-european-solution-for-the-unifi-g4-doorbell/connection-schema.png
Waarbij aan de linkerkant van de relais de huidige bel is en aan de rechterkant de nieuwe videodeurbel
De voeding aan de linkerkant moet je wegdenken, die aan de rechterkant levert 16V~

Mijn huidige bel is een Honeywell/Resideo DW915S. Deze gaat puur over op het sluiten van de drukknop, daar heeft de bel aparte contacten voor en aparte contacten voor de voeding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkT6gyUY_aUE-1o5v2A5n9z1jO4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ujcbYUb8xYy2HRLab6fhup3V.jpg?f=user_large
Op de plek waar in dat plaatje de drukknop staat moet het relais komen.

De videodeurbel wordt een Ubiquiti G4
Het aansluitschema icm een bestaande bel zit er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://help.ui.com/hc/article_attachments/20781095689879
Het grijze vierkant is de bestaande deurbel en daar moet het relais dus komen.
Wat ik van de Ubiquiti handleiding begrepen heb wordt er zolang de knop ingedrukt wordt 16V~ op de twee kabeltjes gezet die bij “FRONT” en “TRANS” zijn aangesloten.

Omdat er dus maar heel kort 16V op het relais staat hoop ik dat het geen probleem is maar dat zou ik graag zeker weten. :)

Nog voor het beeld de G4 videodeurbel en bijgeleverde 16V~ trafo:
Ubiquiti G4 met bijgeleverde BX6TF trafo, 16V~ 15VA
Is een 16V~ 15VA model die dus een kleine 1A levert.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:41

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je kunt altijd nog een serieweerstand gebruiken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
memphis schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:20:
Je kunt altijd nog een serieweerstand gebruiken.
Ik weet weinig van elektronica af maar wat is daar het voordeel van boven een relais?
En is deze ook in DIN rail uitvoering te krijgen?

Edit: Denk nu dat je bedoelt de 16V~ met een serieweerstand te verlagen naar 12V~ zodat het relais het juiste voltage krijgt aangeleverd.
Dat klinkt op zich ook niet verkeerd mocht het echt nodig zijn. ;)
Maar welke serieweerstand heb ik dan nodig?
En is die klein genoeg om gewoon ergens tussen de draden gezet te worden?

[ Voor 35% gewijzigd door Vliegvlug op 31-05-2025 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexhoog
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:49
Denk dat het makkelijker is om een beltrafo te kopen en die direct in de meterkast te plaatsen als vervanging?
Voorbeeld:
EMAT Beltrafo 8V 12V 24V - 8VA AC - t.b.v. Nest https://www.hornbach.nl/p...a-ac-t-b-v-nest/12051829/

Meeste relais 12v relais vinden 16v niet lang leuk en die van 24v hebben minimaal 17 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Als het relais alleen schakelt als iemand de belknop indrukt is er weinig kans op oververhitting.
Denk dat je een stuk sneller gek wordt van de bel dan dat het relais te heet kan worden...

Als je een serieweerstand wil plaatsen zou ik gaan voor:
Relais is 12V 0.9-1,2VA, pak de hoogste optie (die wordt het warmst).
I = 12/1.2W = 75-100mA
R= 12/100mA = 120ohm.
Om vanaf 16V naar 12V te gaan met een 120Ohm last heb je een 40Ohm weerstand nodig.
Hiervoor wel een 0.5W weerstand pakken, een 0.25W is te licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

En 40 ohm zal lastig te vinden zijn maar een 39 ohm is een normale standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:14
Werkt zo'n relais eigenijk een beetje normaal als je hem voedt met AC? Of gaat hij staan klapperen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
alexhoog schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:42:
Denk dat het makkelijker is om een beltrafo te kopen en die direct in de meterkast te plaatsen als vervanging?
Voorbeeld:
EMAT Beltrafo 8V 12V 24V - 8VA AC - t.b.v. Nest https://www.hornbach.nl/p...a-ac-t-b-v-nest/12051829/
Je bedoelt dan de videodeurbel op 24V~ gaan draaien en dan een 24V~ relais gebruiken?

De G4 videodeurbel heeft minimaal 16V nodig en kan maximaal 24V aan, de 16V trafo wordt erbij geleverd, vind het beetje zonde om dan een extra erbij te kopen. Plus dat ik in dit artikel A European solution for the UniFi Protect G4 Doorbell lees dat veel trafo’s een te hoog voltage afgeven.

Dan blaas ik liever een relais van 12V op dan mijn dure videodeurbel. ;)
Meeste relais 12v relais vinden 16v niet lang leuk en die van 24v hebben minimaal 17 nodig.
Ah, maar kort kan dus wel? >:)
Hoe lang houdt men tenslotte een deurbelknop ingedrukt, hooguit een paar seconden.

Dacht al dat een 24A relais niet goed zou gaan werken, dank voor de bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
SA007 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 18:46:
Als het relais alleen schakelt als iemand de belknop indrukt is er weinig kans op oververhitting.
Kijk dat klinkt goed! (y)
Denk dat je een stuk sneller gek wordt van de bel dan dat het relais te heet kan worden...
Snap niet wat je hiermee bedoelt eigenlijk :?
Zo vaak en lang belt men hier niet aan hoor. :D
I = 12/1.2W = 75-100mA
R= 12/100mA = 120ohm.
Om vanaf 16V naar 12V te gaan met een 120Ohm last heb je een 40Ohm weerstand nodig.
Dank voor de berekening, dus om het helemaal mooi te maken die zekering voor het relais plaatsen op een van beide draden en dan is het goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
memphis schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 19:21:
En 40 ohm zal lastig te vinden zijn maar een 39 ohm is een normale standaard.
Dank voor de aanvulling. Die dus pakken, check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
hcQd schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 19:32:
Werkt zo'n relais eigenijk een beetje normaal als je hem voedt met AC? Of gaat hij staan klapperen?
Is dit een vraag aan mij of een algemene vraag?

Ik ga er vanuit dat als ik een 12V wisselstroom relais pak deze wel normaal moet gaan werken met AC. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
SA007 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 18:46:

I = 12/1.2W = 75-100mA
R= 12/100mA = 120ohm.
Zit nu naar een weerstand te kijken om te kopen en ik weet er niets vanaf dus zal vast een domme vraag zijn maar is 0,5W wel voldoende?

De voeding van de videodeurbel levert 16V 15VA, is 15W right?
En dat moet naar 12V, een verschil van 4V, moet je dan niet in het slechtste geval 4x 15/16-de van 15W = 3,75W verstoken om naar 12V te komen van 16V.
Disclaimer: dit is puur op gevoel zonder enige kennis van elektronica :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

En een groep van je meterkast is ook 3600 watt maar een 40 watt lampje neemt maar 40 watt en niet de volle 3600.....

Qua vermogen gaat het niet om wat de bron levert maar wat de verbruiker tot zich neemt. Het relais was iets van max 1.2 watt, van daaruit moet je doorrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
memphis schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:37:
En een groep van je meterkast is ook 3600 watt maar een 40 watt lampje neemt maar 40 watt en niet de volle 3600.....
Qua vermogen gaat het niet om wat de bron levert maar wat de verbruiker tot zich neemt. Het relais was iets van max 1.2 watt, van daaruit moet je doorrekenen.
Ah, oke, zo had ik het nog niet bekeken.
Ging van slechtste geval uit. Want een 16A groep slaat ook af als je die langere tijd overbelast boven die waarde.
Maar wel iets om rekening mee te houden dus als later het relais stuk gaat en je er een andere plaatst, dan moet je op het opgenomen vermogen letten dat dan niet hoger moet zijn omdat de weerstand anders te warm kan worden.

Is het dan niet veiliger om een 39Ohm, 5W weerstand te plaatsen aangezien je dan nooit boven het vermogen wat de voeding kan leveren gaat?
10x een 5W 39R weerstand kost maar €1,15, nauwelijks duurder dan die lagere wattage versie waar je er dan gelijk 2x zoveel van krijgt.

Tien stuks is al te veel maar dan zit ik voor die paar cent liever aan de veiligere kant. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Het is niet echt nodig maar natuurlijk kan dat, uitgerekend zal de weerstand maar iets van 0.4 watt verstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 10:04
memphis schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:34:
Het is niet echt nodig maar natuurlijk kan dat, uitgerekend zal de weerstand maar iets van 0.4 watt verstoken.
Dat, en dat ook alleen wanneer de spoel van de relais van energie wordt voorzien, dus dat zijn die kortstondige momenten dat iemand de deurbel ingedrukt heeft. Voor het gemak zou je 3 stuks van die hele goedkope 120 Ohm 0,25W weerstanden parallel kunnen zetten. Heb je ook een 40 Ohm weerstand met een maximaal vermogen van 0.75W, en als je ooit een Arduino-kitje of iets dergelijks hebt besteld heb je die waarschijnlijk nog liggen ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
@naarden 4ever Dat is ook wel een goede tip, heb nog wel zo’n arduino kitje liggen ergens waar wat weerstanden bij zaten, maar geen idee eigenlijk waar dat gebleven is…
Pagina: 1