Sifon lek: vreemd model, te repareren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingRoad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 23:42
De sifon van de wastafel in mijn badkamer lekt. Kan ik dit fixen of moet ik hem vervangen en zo ja, wat voor soort sifon is dit?

Het gaat om een brede wastafel van 1,2 meter die vastzit aan de muur met daaronder een meubel.

Het lekt bij de wartel die op de afvoer zit aangesloten. De wartel kan ik naar 1 cm naar links en rechts draaien. Ik zie veel schroefdraad, betekent dit dat de wartel niet goed vastzit? Vastdraaien gaat niet omdat de uitsteeksels van de wartel tegen een verticaal uitsteeksel van de wasbak erboven komen. Kan ik er kit opdoen o.i.d.?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBH9srEBk7yGIW__QhNqIbbGIfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/evQpdF3FL5zAepLkYCMg0v4p.jpg?f=fotoalbum_large

Als repareren niet gaat, kan ik de sifon vervangen en waarmee dan? Ik kom een vergelijkbare sifon niet tegen als ik zoek op afbeeldingen van sifons of bekersifons. En dan is er nog de vraag hoe ik hem er afkrijg, omdat ik de wartel niet kan draaien…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:18
Je kunt hem vanuit de wastafel waarschijnlijk los maken en laten zakken. Dan kun je ook die wartel draaien.

Waar lekt hij precies?

[ Voor 14% gewijzigd door StevenK op 31-05-2025 13:35 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:24
Losdraaien gaat dus ook helemaal niet? Ik zou zeggen dat het rubber verdroogd is oid, wat je met vervangen van het rubbertje kan oplossen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jelle Brolnir op 31-05-2025 13:40 ]

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:26
Lijkt alsof de wartel niet recht op de sifon gedraaid zit. Wat ook nog kan is dat de knelring in de wartel verkeerd om zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 10:45
Wat Steven al schrijft, eventueel nieuwe rubbers bij de bouwmarkt halen (oude meenemen zodat je niet 2 keer er naar toe hoeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 15:58

franssie

Save the albatross

Die wartel lijkt inderdaad niet goed te zitten. Maak eens een foto van de bovenkant van de afvoer, meestal is het simpel om die los te draaien, dan kan je er beter bij.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingRoad
Dank voor de reacties tot nu toe!

Hij lekt aan de onderkant van de wartel. Los- en vastdraaien van de wartel gaat niet omdat de wartel dus tegen de wasbak aankomt na een cm links of rechts draaien.

Hieronder ook een foto van de bovenkant. Dat middelste deel zit normaal dus omlaag. Ik kan het nog een cm of 5 tot 10 verder omhoog trekken, maar op een gegeven moment lijkt het dan vast te zitten.

Het heeft al jaren zo gezeten. Waarschijnlijk sinds 17 jaar, ik woon er 7 jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8GdNS95CkRYrqeIz4GhT7J6A9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AtRDkJFuSOBglWotftKZJQBz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door KingRoad op 31-05-2025 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:57
Die sifon zit waarschijnlijk van binnenuit vast. Dus dan moet je het zoeken in het putje. Als de plug/stop er zelf niet uitkan (trekken of draaien?), dan waarschijnlijk die hele rand eronder? Er lijkt een opstand randje op te zitten. Misschien is die bedoeld om hem te kunnen draaien? Zal allemaal wel flink vastgekoekt zitten, dus misschien heeft het wat overtuiging nodig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-09 22:20
Op de zijkant zie je het merklogo/naam staan.
Viega, mogelijk staat het model nummer er ook nog onder maar dat is niet uit de foto te halen.

Even googlen en op hun website kom je uit op deze bekersifon, jij zult mogelijk een wat ouder model hebben maar ongetwijfeld functioneel hetzelfde.
https://www.viega.nl/nl/p...dets/Bekersifon-5420.html

Je kunt van de bovenkant de ring met die puntjes eruit draaien, daar mee zit de sifon tegen de onderkant geklemd, daar mee creëer je ook wat ruimte om de schroefring naar de afvoerpijp los te maken en/of aan te draaien.
Ik zou het het even helemaal loshalen, schoonmaakbeurt geven, ringen controleren eventueel vervangen etc en dan weer terug monteren.

[ Voor 0% gewijzigd door Dieks77 op 31-05-2025 14:14 . Reden: splevauten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingRoad
Dieks77 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 14:11:
Op de zijkant zie je het merklogo/naam staan.
Viega, mogelijk staat het model nummer er ook nog onder maar dat is niet uit de foto te halen.

Even googlen en op hun website kom je uit op deze bekersifon, jij zult mogelijk een wat ouder model hebben maar ongetwijfeld functioneel hetzelfde.
https://www.viega.nl/nl/p...dets/Bekersifon-5420.html

Je kunt van de bovenkant de ring met die puntjes eruit draaien, daar mee zit de sifon tegen de onderkant geklemd, daar mee creëer je ook wat ruimte om de schroefring naar de afvoerpijp los te maken en/of aan te draaien.
Ik zou het het even helemaal loshalen, schoonmaakbeurt geven, ringen controleren eventueel vervangen etc en dan weer terug monteren.
Het is inderdaad een Viega. Het typenummer staat er niet op. Ik had al ook al op de Viega website gekeken. Ik dacht dat mijn model er niet opstond, maar ik denk dat je gelijk hebt en die 5420 een opvolgend model is.

Merci ook BBBrt. Ik ga inderdaad kijken of ik het van boven los kan krijgen. Dan schoonmaken en hopelijk allemaal weer in elkaar zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
@KingRoad
Je geeft aan: Bij wartel lekt het -> Locatie wartel en afvoer buis.

Je conische afvoer ring (zwarte of blauwe) is uitgedroogd.
Ik zie dat je in Rijswijk woont, even naar de Bauhaus en heb je stelling met losse rubbertjes ect.
*-> Rechts achterin ->sanitair locatie naast tuin afdeling

Tip: Haal je hele sifon los en neem elk rubbertje/afdichting mee zodat je hem kan reviseren.
*Sifon ook mee nemen kan ook, indien je de zelfde maat ziet daar.
*Vergeet niet even je afvoer buis diameter op te meten.

**

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingRoad
PatRamon schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 14:43:
@KingRoad
Je geeft aan: Bij wartel lekt het -> Locatie wartel en afvoer buis.

Je conische afvoer ring (zwarte of blauwe) is uitgedroogd.
Ik zie dat je in Rijswijk woont, even naar de Bauhaus en heb je stelling met losse rubbertjes ect.
*-> Rechts achterin ->sanitair locatie naast tuin afdeling

Tip: Haal je hele sifon los en neem elk rubbertje/afdichting mee zodat je hem kan reviseren.
*Sifon ook mee nemen kan ook, indien je de zelfde maat ziet daar.
*Vergeet niet even je afvoer buis diameter op te meten.
Ik zal het eerst even proberen met schoonmaken. Maar als het al jaren zo heeft gezeten en het ineens gaat lekken, dan zullen de rubberen ringen/afdichtingen wel aan vervanging toe zijn ja.

Nog nooit iets dergelijks gedaan, dus alle hulp was welkom. Zelfs de tips voor waar ik in de bouwmarkt moet zijn, bedankt @PatRamon _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Als je het toch los hebt is rubbers vervangen ook preventief wel slim.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:06

Fe2O3

Ja das roest

Waarom aan die oude zooi gaan kutten, voor 20 euro max. heb je een hele nieuwe, schone, set met nieuwe rubbers ...

Om dit los te krijgen moet je of dat zilveren ding losdraaien, of, er zit een schroef onderop onder die witte dop om vanaf de onderkant hem eraf te draaien. Zo werken die dingen ;)

Sowieso helemaal los en die wasbak ook maar es poetsen rondom het gat aan de binnenkant, en onderkant ;)

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingRoad
Fe2O3 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 01:09:
Waarom aan die oude zooi gaan kutten, voor 20 euro max. heb je een hele nieuwe, schone, set met nieuwe rubbers ...

Om dit los te krijgen moet je of dat zilveren ding losdraaien, of, er zit een schroef onderop onder die witte dop om vanaf de onderkant hem eraf te draaien. Zo werken die dingen ;)

Sowieso helemaal los en die wasbak ook maar es poetsen rondom het gat aan de binnenkant, en onderkant ;)
Ik wist bijvoorbeeld al niet dat bij een nieuwe set ook rubbers inbegrepen waren. En een sifon met afvoer met standpijp zie ik zo niet voor 20 euro. Maar goed, had ook met gewone plug gekund misschien.

Hoe dan ook, de afvoer lijkt nu niet meer te lekken bij te wartel. Alleen, onder de plug in de wastafel zat kit, die is weg, ook door het schoonmaken.
Wat is de makkelijkste manier om dat te vervangen? Moet ik zo'n hele kitspuit van 300-400 ml kopen? In Youtube-filmpjes zie ik ze vooral Plumbers Putty gebruiken, maar dat zie ik hier niet echt te koop bij de bouwmarkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

De rubber ring zou zonder kit het waterdicht moeten houden, die ring hoort onder de wasbak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingRoad
franssie schreef op maandag 2 juni 2025 @ 00:27:
De rubber ring zou zonder kit het waterdicht moeten houden, die ring hoort onder de wasbak.
Ok, bedankt. De rubber ring aan de onderkant zit er inderdaad op. Ik twijfelde omdat de plug waarin de standpijp zit niet overal helemaal mooi aansluit op de wasbak. Daar zat eerder dus kit... Maar als dat niet erg is dan moet ik het zo maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:57
KingRoad schreef op maandag 2 juni 2025 @ 00:35:
[...]

Ok, bedankt. De rubber ring aan de onderkant zit er inderdaad op. Ik twijfelde omdat de plug waarin de standpijp zit niet overal helemaal mooi aansluit op de wasbak. Daar zat eerder dus kit... Maar als dat niet erg is dan moet ik het zo maar eens proberen.
Dat zijn van die dingen... Het hóeft niet, maar gebeurt vaak wel. Helemaal als het door een 'installateur' wordt gedaan, want die heeft geen zin om terug te komen.

Het grappige met wastafels is dat er vrij snel een natuurlijke soort 'kit' in de allerkleinste kiertjes kruipt. Resten zeep, tandpasta, kalk en weet ik al niet wat, die dan voor dichting zorgen :) En ik bedoel dan alleen de allerkleinste kiertjes en plekjes waar je niet bij kan zonder de boel te demonteren. Niet dat je wasbak niet meer moet schoonmaken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 27-09 14:03
De rubberringen insmeren met Vaseline voor montage voorkomt uitdroging en zorgt voor een perfecte afdichting.
Pagina: 1