Bobbel uit egaline schuren aanbouw - welke schuurmachine?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipkip90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-09 16:37
Hallo klussers,

Ik heb een aanbouw aan mijn woning laten zetten. Vervolgens is de vloer van de aanbouw ge-egaliseerd en aangehecht met de bestaande vloer. Hierop is PVC verlijmd en dit zag er toen mooi vlak uit. Nu met de loop der jaren is er toch een kleine bobbel ontstaan op plek van aanhechting. Waarschijnlijk door het uitzetten van de dekvloer of de pvc-stroken.

Ik wil de bobbel eruit schuren en weer nieuwe stroken PVC verlijmen. Ik heb een soortgelijke klus al eerder gedaan en toen met de hand geschuurd wat arbeidsintensief was maar goed is gelukt. Nu gaat het om een lengte van 5 meter en doe ik dit liever machinaal.

Mijn vraag is, wat voor soort schuurmachine kan ik hiervoor het beste gebruiken? Het gaat om een lengte van 500x20 cm. Bij voorkeur een schuurmachine die ook breed toepasbaar is voor bijv. houtbewerking zodat ik hem ook kan gebruiken voor andere doeleinde.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Egaline gaat niet ineens bollen, als er een bolling is die er eerst niet was komt dat in nagenoeg alle gevallen door dat de egaline heeft losgelaten van de ondergrond en dan helpt schuren niet. je constructie vloer kan ook zijn gaan bewegen maar die kans is extreem klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:59
Als je al gaat schuren dan kun je volgens mij beter zoiets huren.
Deze is iets breder dan het opgebolde gebied waardoor het (in theorie) makkelijker zou moeten zijn om de zaak weer enigszins vlak te krijgen.
Steenstof is ontzettend destructief aangaande elektromotoren, ik zou het niet aanraden om dit te doen met een apparaat wat je naderhand ook nog voor houtbewerking wilt gaan gebruiken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipkip90
Yaksa schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 12:25:
Als je al gaat schuren dan kun je volgens mij beter zoiets huren.
Deze is iets breder dan het opgebolde gebied waardoor het (in theorie) makkelijker zou moeten zijn om de zaak weer enigszins vlak te krijgen.
Steenstof is ontzettend destructief aangaande elektromotoren, ik zou het niet aanraden om dit te doen met een apparaat wat je naderhand ook nog voor houtbewerking wilt gaan gebruiken.
Bedankt! Ik heb vandaag even geprobeerd om het met een schuurmachine op te schuren, lukte wel iets, maar niet in z'n geheel. Ik denk inderdaad dat ik een betonslijpmachine nodig heb. Er zijn kleinere hand modellen waarmee je vloeren kunt egaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:59
Hipkip90 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:31:
[...]Bedankt! Ik heb vandaag even geprobeerd om het met een schuurmachine op te schuren, lukte wel iets, maar niet in z'n geheel. Ik denk inderdaad dat ik een betonslijpmachine nodig heb. Er zijn kleinere hand modellen waarmee je vloeren kunt egaliseren.
Om iets echt vlak te krijgen is het praktisch gezien het beste om een schuuroppervlak te hebben wat net iets groter is dan de bolling zelf. Dat is ook wat ik adviseerde in de link die ik gaf.
Bij kleinere apparaten loop je (als leek) het risico dat je, gedurende het schuren, ongewild naast de bolling ook materiaal weghaalt waardoor er 'kuilen' kunnen ontstaan en de situatie alleen maar verergert.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 21:08

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik ben wel benieuwd hoe hoog deze bolling is. Als het zo groot is dat je het ziet aan de vloer kom je in de orde van centimeters. Dat is toch niet iets wat je weg gaat schuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipkip90
AtomicShockwave schreef op zondag 1 juni 2025 @ 10:55:
Ik ben wel benieuwd hoe hoog deze bolling is. Als het zo groot is dat je het ziet aan de vloer kom je in de orde van centimeters. Dat is toch niet iets wat je weg gaat schuren?
Slechts 2-3mm. Aangezien het verlijmde pvc stroken zijn zie je oneffenheden al snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:20
Je zou een bandschuurmachine met grove korrel (40-80) kunnen pakken. Bv een tweedehands parkside ofzo. Hier wel eens een stukje mee gedaan. Koop wel extra schuurbanden want deze gingen er bij mij vrij rap doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipkip90
Yaksa schreef op zondag 1 juni 2025 @ 10:48:
[...]

Om iets echt vlak te krijgen is het praktisch gezien het beste om een schuuroppervlak te hebben wat net iets groter is dan de bolling zelf. Dat is ook wat ik adviseerde in de link die ik gaf.
Bij kleinere apparaten loop je (als leek) het risico dat je, gedurende het schuren, ongewild naast de bolling ook materiaal weghaalt waardoor er 'kuilen' kunnen ontstaan en de situatie alleen maar verergert.
Dankjewel voor de tip. Het huren van de grote variant is wel een stuk prijziger incl. benodigdheden. Ik zal eens de afweging maken met de prijs op het oog. Op sommige plekken ligt de bobbel aan de rand van een strook en dan kun je met een handapparaat er mogelijk wat makkelijker bij. Met een handappraat en een niet te grove schuurschijf zullen de kuilen wel meevallen en denoods kan ik het weer opvullen met een beetje egaline. Bedankt voor het meedenken, ik ga er nog even over nadenken welke versie de voorkeur heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hipkip90
FitTiv schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:38:
Je zou een bandschuurmachine met grove korrel (40-80) kunnen pakken. Bv een tweedehands parkside ofzo. Hier wel eens een stukje mee gedaan. Koop wel extra schuurbanden want deze gingen er bij mij vrij rap doorheen.
Bedankt. Dat zou ook kunnen werken ja. Als ik kijk naar de ondervloer dan zit ik al snel op de dekvloer en dan werkt schuren minder effectief. Egaline laag schuren werkt wel. Ik denk dat ik het eerst even ga proberen met een betonschuurmachine, welke ook goed werkt voor het verwijderen van lijm resten.
Pagina: 1