Tyleenslang vs. Oprit - Makkelijkste manier van oversteken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Division
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-09 13:42
Ik ben een sprinkler- en dripsysteem aan het plannen voor mijn tuin. Wel handig tijdens droogtes, want zelf wateren kost gewoon zoveel tijd. Ik stuit nu echter op het punt dat ik een 25mm tyleenslang onder een bekllinkerde oprit van 3m breed moet krijgen. Deze slang voert het water aan, en kan dus niet bovenop de oprit blijven liggen.

Is er een handige manier om de klinkers van mijn oprit (vrij smalle klinkers) even weg te nemen, 50cm te graven; en daarna passend terug te leggen? Want ik kan me voorstellen dat ik ook een stuk chappe/beton weg moet tikken onder de klinkers. Die slang wil natuurlijk ook een 50-tal cm diep liggen.

De kllinkers een voor een weghalen en terugleggen lijkt me een goed recept voor niet "uit te komen" bij het terugleggen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:35
als ze eruit moeten dan zal dat toch een voor een moeten. haal ze eruit en leg ze naast waar je ze eruit gehaald hebt. er zijn speciale smalle scheppen om smalle gleuven te graven.
beton onder je klinkers? liggen die niet in zand, of nog erger steenkorrel/menggranulaat?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 20:58
Hoeft toch ook niet perse zo diep; gewoon ervoor zorgen dat er in de winter geen druk meer op die leidingen staat.

Normaal gebruik je de sprinklers/druppel systeem sowiso een aantal weken voor de winter niet meer; bij een druppel systeem gaat de druk er dan vanzelf vanaf, bij een sprinkler systeem zul je het misschien een beetje moeten helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 21:28
Makkelijkste maar duurste oplossing: via Werkspot even een stratenmaker zoeken die dit voor je gedaan heeft in ene paar uurtjes.

Scheelt je wel een hoop gezeik en je weet in ieder geval dat het goed gebeurd.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:03
Mijn ervaring is dat je bij het (deels) uitbreken van straatwerk en daarna weer invleien je na een jaar verzakkingen krijgt. Tenzij je heel goed aantrilt en invoegt, en dan nog is het afwachten.
Kun je niet twee gaten graven aan weerszijde van de oprit en dan met waterdruk en een koperen buis een leiding onder de oprit door 'spuiten'? Het is maar drie meter, volgens mij moet dat te doen zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:46

thijsco19

KTM 990 SMT

Gewoon beginnen.

Haal ze er 1 voor 1 uit, leg ze desnoods er naast neer zodat je ze op dezelfde plek terug kan leggen, graaf een gleufje en leg de slang erin. Zand erover goed aanstampen (kan met alles wat maar past) stenen terug leggen en klaar.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 17:15
gleuf naast je oprit graven , een stuk staal punt aanmaken, doorhameren naar de andere kant ? Zie het in de usa wel meer zo gedaan worden

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:14
Er zijn ook manieren om met een buis met daaraan de tuinslang onder een oprit een mantelbuis te spuiten.
Op Youtube staan tal van filmpjes hoe je dat kan doen.
Daar heb ik ook mijn inspiratie vandaan om 6 meter stalen buis ondergronds te spuiten en er een tyleenslang in te doen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:20

inhico

pw

Alleen als je in de winter ook aan de andere kant van de oprit een werkende watervoorziening nodig hebt is een vorstvrije ligging noodzakelijk. Tyleen is bestand tegen vorst, ook als de leiding niet leeg is, en hoeft dus daarvoor niet per se diep te liggen. Overigens, ook als het vriest trekt de vorst in Nederland zelden of nooit meer dan 10cm de bodem in.
De methode die @JukeboxBill noemt heb ik ook enkele keren met succes toegepast, met als mantelbuis gewoon een pvc-buis van 50mm. Is alleen wat lastig om exact op de juiste plek uit te komen, vooral als er obstakels zoals boomwortels zitten.
Edit: En aan de invoerende kant heb je voldoende ruimte in de vorm van een lange sleuf nodig om de mantelbuis er in te kunnen schuiven.

[ Voor 10% gewijzigd door inhico op 31-05-2025 13:18 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-09 21:47
Makkelijkst is idd niet diep ingraven. Maar direct onder de tegels. Misschien bevriest t een keer, maar dat is geen probleem met tyleen.

Tegels wip ik t er t liefst uit met mijn onkruidkrabber.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2PVDnVPGlsqfW_JFyGR-_O6Z_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jcrWvwRsM8gzbd72q6gCnbSc.jpg?f=fotoalbum_large

En dan ben je snel klaar :).

50cm diep kan ook natuurlijk. Wel stuk meer werk. Haal dan een kabelschop. Dan kan je je sleuf smal houden wat een hoop werk scheelt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:46

thijsco19

KTM 990 SMT

Ik weet dat we op tweakers zitten waar we gek zijn van technologie, gadgets en gereedschappen en dergelijke.
Maar een paar honderd uitgeven om een slang 3 meter te begraven onder een oprit is wel een beetje overdreven.
Voor bovenstaande heb je ook nog een compressor nodig, zal mij niks verbazen als het nog een redelijk groot ding moet zijn.

Nogmaals, een rij klinkers eruit halen, slang begraven en weer dichtleggen is een uurtje werk. Kost niks en een kleine moeite.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Division
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-09 13:42
Dank jullie wel! Fijne tips en advies! En grappig om te zien dat er twee kampen zijn: Klinkers loshalen vs. onder de klinkers door boren :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:09
thijsco19 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 19:02:
[...]

Ik weet dat we op tweakers zitten waar we gek zijn van technologie, gadgets en gereedschappen en dergelijke.
Maar een paar honderd uitgeven om een slang 3 meter te begraven onder een oprit is wel een beetje overdreven.
Voor bovenstaande heb je ook nog een compressor nodig, zal mij niks verbazen als het nog een redelijk groot ding moet zijn.

Nogmaals, een rij klinkers eruit halen, slang begraven en weer dichtleggen is een uurtje werk. Kost niks en een kleine moeite.
Inderdaad, minder tijd dan ergens zon grondraket te gaan halen en wegbrengen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Mijn eerste idee was ook om een groot gat te maken en leiding onder de grond door te spuiten. Maar als je zo'n gat maakt, kan je daar gemakkelijk een automatisch leegloopventiel op de tyleenslang aansluiten zodat deze leegloopt als je de druk weglaat, dus hoef je niet diep in te graven en blijft het extra vorstveilig.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:14
Weet niet of het met alle tyleenslang het geval is, maar die ik heb liggen, is vorstbestendig, ook als er water in blijft staan.
Ligt hier op veel plaatsen maar 15 cm diep.
Heeft natuurlijk de laatste jaren nauwelijks hard gevroren, dus het is een wankel bewijs.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Pagina: 1