Eenvoudige wasmachine kast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik wil een eenvoudige wasmachine kast maken.
Wensen: maximaal 140cm breed, stabiel (geen extra contactgeluiden of trillingen), niet te duur, gewoon goede prijs/kwaliteit.

Zelf kom ik dan bij Ikea met twee Metod kastjes en een Ekbacken laminaat werkblad. Wasmachine op de vloer dus erg stevig en minder kans op extra geluid.
Dit idee: (klikbaar)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkWde398T8yzZDelN8xpvMDY_UQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LAdX4OqjGPsASwXVlGMmEpxk.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0G6Uiq1tfaK-zvyeLN_0P86m0I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kCLBGe8xE2trtoKuViWM5SAc.png?f=fotoalbum_tile

Dingen die me nog niet helemaal duidelijk zijn..

Normaal hang je deze keukenkastjes aan een rail maar dat kan in mijn situatie niet. Is het zonder rail nog stabiel genoeg? Eventueel nog met wat te verstevigen aan de achterkant?

De kast komt in de kelder ruimte. Er zijn geen vochtproblemen oid maar de luchtvochtigheid is wel wat hoger. Kan dit wel in combinatie met het laminaat werkblad?

Andere dingen waar jullie aan denken? :)

[ Voor 3% gewijzigd door sloth op 30-05-2025 22:18 ]

Beste antwoord (via sloth op 31-05-2025 07:11)

• Jemi
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-06 03:56
Ik heb ditzelfde ook gemaakt. Let op dat je genoeg ruimte links rechts voor het schudden en achterde wasmachine houd in verband met leidingwerk.

Ook ik heb het opgehangen zonder rail. Met de 2 bevestigingspunten aan de achterkant en de pootjes aan de voorkant onder kan de kast geen kant op hoor!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Een wasmachine in een kast inbouwen (dus 'vrij' van de vloer), zonder aanvullende maatregelen zoals voldoende versteviging, is vragen om moeilijkheden. De machine zelf is al behoorlijk aan het gewicht, en dan komt de was en het water er nog bij. Bovendien zijn Metod kastjes niet ontworpen om apparaten met trillingen en schokken (centrifugeren) in te zetten. Je moet ook voldoende ruimte vrijhouden (luchtcirculatie) rond de wasmachine.
Een wasmachine is geen oven of afwasautomaat, bezint eer ge begint.....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:16
Twee kastjes met een plank erop. Wat is t probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
@Yaksa de wasmachine staat op de keldervloer en de kastjes komen er naast en het werkblad er over. Luchtcirculatie had ik niet aan gedacht maar de achterkant van de machine is gewoon open toch.

@kjiratsiekoedel mij lijkt het ook wel te lukken maar als niet-ervaren klusser lees ik hier vaak dingen waar ik zelf nog niet aan had gedacht. Je kan ook twee concrete vragen lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
sloth schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 22:24:
@Yaksa de wasmachine staat op de keldervloer en de kastjes komen er naast en het werkblad er over. Luchtcirculatie had ik niet aan gedacht maar de achterkant van de machine is gewoon open toch.
Kijk even in de gebruiksaanwijzing van de wasmachine wat de fabrikant voorschrijft.
Ik zou 'm sowieso niet al te strak inbouwen, trillingen laten dan de hele kast resoneren. En het is ook wel handig om de wasmachine enigszins gemakkelijk uit de kast te kunnen halen in het geval er een storing o.i.d. is. Je wilt ook nog bij het waterslot kunnen komen en zo.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Hoe erg schudt je wasmachine bij het begin en einde van het centrifugeren? De Ikea kastjes gaan die bewegingen niet overleven. Dus links, rechts en onder het werkblad moet er voldoende ruimte zijn, zodat er nooit contact zal zijn.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Jemi
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-06 03:56
Ik heb ditzelfde ook gemaakt. Let op dat je genoeg ruimte links rechts voor het schudden en achterde wasmachine houd in verband met leidingwerk.

Ook ik heb het opgehangen zonder rail. Met de 2 bevestigingspunten aan de achterkant en de pootjes aan de voorkant onder kan de kast geen kant op hoor!
Pagina: 1