Vaatwasseraansluiting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nben
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 04-06 06:52
Goedenavond.
Ik heb recentelijk een nieuwe woningbouwkeuken gekregen. Ik heb helaas flinke waterschade gekregen aan mijn nieuwe keuken. Er is geconstateerd dat de vaatwasserslang te ver de afvoer in is geschoten waardoor het water niet meer wegkon en dus over mijn keuken en onder mijn nieuwe tegelvloer is gekomen.
Nu is de vraag...wie.zijn schuld is dit? De vaatwasserinstallateur of de aannemer die de afvoer heeft gemaakt. En in mijn ogen heel onproffesioneel. Ook ben ik benieuwd naar jullie mening over het vocht onder mijn tegelvloer.
BedanktAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAZiptO33BNK13-rjSDuBePsxCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9YJzEjFiYjZ33X7heZ8iPXym.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YAxKOw0m4iehrTdwLt_bOxmxYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQIToucUjNlZHiOr1bUh3qhD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-09 19:48
Diegene die dit loodgieters werk heeft gemaakt haalt de status van 'Teun de beun' nog niet eens. Waar is de sifon? Loshangende leidingen... nauw ja op stukje VD-draad na.

Die vloer en muur drogen wel weer op, ik zou me meer zorgen maken over keukenkastjes. Overigens ongeacht het prutswerk, had een simpele slangenklem op de afvoer van de vaatwasser dit probleem kunnen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nben
Dat dacht ik dus ook. Muur maak ik me zeker geen zorgen over. Keukenblok is aan het schimmelen en opbollen. Zouden mijn vloertegels ook schade hebben? De muur die je op de foto ziet, is aan d3 andere zijde dan de keuken?

En wie is in jouw ogen aansprakelijk. De aannemer geeft de keukeninstalleur de schuld.

Bedankt voor je feedback trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nben
Is een sifon verplicht en vereist in een keuken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-09 19:23
@nben
Zoals al aangegeven hierboven, dit is totaal niet hoe het zou moeten.
Een foto van een normale aansluiting, namelijk de slang met een klem vastzetten op een speciale aansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT9eORoJXPf03906pE7LXDFv6zjghjXphRtsUuUh0RdPYlOfmmuu7RjUlU4pdBbibdasxU&usqp=CAU

En eentje van het product wat ik iedereen kan aanraden:
https://www.warmteservice...hter-11-2-x-40/p/70453955

[ Voor 76% gewijzigd door chrisborst op 31-05-2025 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:53

pistole

Frutter

nben schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 22:31:
Is een sifon verplicht en vereist in een keuken?
Als je geen last wilt hebben van stank dan is een sifon wel nodig.

Een ding begrijp ik niet: je hebt een nieuwe woningbouwkeuken gekregen. Betreft het hier een huurhuis, of heb je een woningbouwkeuken in je koophuis geïnstalleerd?

Want in het eerste geval zou ik het lekker door de woningbouwvereniging laten oplossen. Schuldvraag mogen zij zich dan druk over moeten maken.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:56
Wat heeft de keuken installateur hier verder op aangesloten? Neem aan dat er op zijn minst nog het een en ander (oa sifon wasbak) aangesloten is?

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nben
De aannemer heeft de voorbereidingen gemaakt voor het plaatsen van een keuken in een huurwoning. De vaatwasser installateur heeft alleen de slang in de afvoer gehangen en de stekker in het stopcontact gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nben
@pistole ik begreep dat een sifon bouwkundig verplicht is. Weet jij dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-09 19:23
nben schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 12:39:
De aannemer heeft de voorbereidingen gemaakt voor het plaatsen van een keuken in een huurwoning. De vaatwasser installateur heeft alleen de slang in de afvoer gehangen en de stekker in het stopcontact gedaan
Blijkbaar dus een huurwoning.
Laat de coöperatie of eigenaar het dan oplossen.
Want de aannemer heeft er echt een potje van gemaakt.
Ook de installateur heeft zijn werk niet goed gedaan, want die had direct moeten aangeven dat de voorbereidingen niet correct zijn gedaan.
Maar blijkbaar dacht iedereen, lekker boei, ik krijg mijn geld en kom met slecht werk weg.

Een sifon voorkomt ook dat er rioolgassen je woning in komen. En rioolgassen zijn gewoon ongezond, dus moet je niet willen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

chrisborst schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 09:03:
@nben
Zoals al aangegeven hierboven, dit is totaal niet hoe het zou moeten.
Een foto van een normale aansluiting, namelijk de slang met een klem vastzetten op een speciale aansluiting:
[Afbeelding]

En eentje van het product wat ik iedereen kan aanraden:
https://www.warmteservice...hter-11-2-x-40/p/70453955
Beter een aparte sifon of een t-aansluitstuk voor vaatwasser mijns inziens.
Met jouw sifon hoor je altijd een hoop spoelgeluiden als de vaatwasser water pompt.

@nben woningbouw bellen, die moeten het oplossen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nben
Bedankt voor alle feedback. Ik ga een officiele klacht neerleggen bij de woningbouwvereniging. Mijn onderkastjes zijn erg aangetast al en die zullen echt vervangen moeten worden en de aansluiting moet dus aangepast gaan worden van de afvoer.

Zou ik ook nog wat moeten met mijn tegelvloer. De muur aan de overliggende kant heeft waterschade over de gehele lengte. Onder de tegels moet dus heel veel water zijn gelopen. Er zit een tegelvloer onder mijn tegels. En de tegels zijn met flink lijm gelijmd hierop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nben
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUibvnGzzjOcvKagyYy4Bwgoig8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2w99IJEtARKf4O1V4RuMBH1p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YAxKOw0m4iehrTdwLt_bOxmxYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQIToucUjNlZHiOr1bUh3qhD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Begin maar te bellen met de woningbouwvereniging, zij zijn hier in zijn totaliteit verantwoordelijk voor. Jij bent geen partij voor de aannemer of de keukenboer.

Je hebt een open verbinding met het riool (tenminste zo oogt dat). Dat is en niet goed en ook nog gevaarlijk voor je gezondheid. Wel zou een open verbinding met het riool erg goed moeten afwateren. Dus zelfs als steek je de slang er helemaal in zou het water gewoon weg moeten kunnen. Als dat niet het geval is en het water komt terug is er wel meer aan de hand.

En laat dat stelletje beunhazen ook gelijk de 2 muurplaten van de kraantjes vastschroeven.

De goedkoopste aanbieder heeft weer gewonnen hoor, man man man.

Qua tegels, dat droogt wel. Ik verwacht niet dat dit permanent schade oplevert. Gewoon goed laten drogen. Voor de toekomst is het wel aan te raden om altijd een tegelvloer af te kitten onder de keuken, juist voor dit soort gevallen.
Pagina: 1