Data in Grafana via InfluxDB met zelfde data.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie9999
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-08 17:10
Beste,

Weet iemand een manier en/of instelling zodat InfluxDB data doorstuurt naar grafana, ook als die data DEZELFDE is als de vorige ?

Relevante software en hardware die ik gebruik

HomeAssistant (in een docker op een ubuntu server)
MariaDB als database
Mosquito MQTT server om de data binnen te krijgen van ESP32's met DS18B20 temperatuursensors
InfluxDB om de data naar Grafana te sturen
Grafana om een mooie grafiek te laten zien in Home assistant

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Mijn probleem is dus ;

Als de temperatuur van een meter dezelfde blijft, dan geeft InfluxDB deze nieuwe waarde niet door naar Grafana, wanneer de temperatuur dan wel veranderd komt er terug een meetpunt binnen bij grafana, probleem is dan dat indien ik de grafiek op smooth staan heb (om een mooie grafiek te hebben) dan lijkt het percies dat de temperatuur stilletjes omhoog gegaan is, dat klopt dus niet want het is een plotse verandering, als ik de grafiek dan op "step after" zet dan klopt de temperatuur wel, maar is het niet mooi natuurlijk (geblokt)

Als InfluxDB ALLE data zou doorgeven die binnenkomt (ook als deze hetzelfde is) dan zou dit probleem opgelost zijn, maar ik vind dus nergens waar ik dat zo kan instellen ?

Iemand al ervaring mee ?

Alvast bedankt,

Hans

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-08 17:44

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Als InfluxDB ALLE data zou doorgeven die binnenkomt (ook als deze hetzelfde is) dan zou dit probleem opgelost zijn, maar ik vind dus nergens waar ik dat zo kan instellen ?
Het is alweer een tijdje geleden dat ik met Grafana / InfluxDB heb gewerkt, maar benader je het niet precies verkeerd om? Je gaat ervan uit InfluxDB die data heeft en zo flauw is om het niet bij Grafana te delen. Maar heeft InfluxDB die data überhaupt wel?

Grafana kan alleen zaken uit InfluxDB halen als ze daar bestaan. Je schrijft niet hoe InfluxDB bij jou gevuld wordt, maar ik neem aan dat HA z'n states naar InfluxDB stuurt? HA stuurt standaard alleen meetwaardes van je sensoren (states) door als de waarde verandert. Is een sensor 20 graden en 10 minuten later wordt weer 20 graden gemeten, dan gebeurt er niks.

Ik denk dat de optie force_update binnen ESPHome (geen idee of je dat ook gebruikt, je noemt de firmware van je ESPs niet) hierbij kan helpen:
force_update (Optional, boolean): If true, this option will force the frontend (usually Home Assistant) to create a state changed event when the sensor updates even if the value stayed the same. Some applications like Grafana require this when working with Home Assistant, but beware it can significantly increase the database size. Defaults to false.
Volgens mij werkt eenzelfde optie (force_update: true) ook direct binnen de yaml configuratie van je MQTT-sensoren.

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 30-05-2025 18:07 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie9999
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-08 17:10
Gizz schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 18:06:
Grafana kan alleen zaken uit InfluxDB halen als ze daar bestaan.
Bedankt voor je input,

Ja InfluxDB heeft de data (kan ik daar zien), HomeAssistant heeft de data ook op de sensoren (daar kan ik op de sensor rechtstreeks al de data zien)
Mosquito heeft ook de data in de MQTT topics dus daar moet ik ook geen update forceren.

Ik heb net na mijn bericht hier er nog wat mee zitten spelen, en als ik bij Grafana de "Decimals" optie van Auto verander naar 2 dan krijg ik al meteen meer meetpunten (mijn data was x.xx °C maar grafana gaf met de auto instelling bij lage waarden enkel x.x ° C weer) , van moment ik dit aanpaste (zelfs met de oude data) kreeg ik al meteen veel meer meetpunten (omdat de temperatuur nu meer schommelt in de data die grafana gebruikt door het extra decimaal)

Maar als de temperatuur nu nog steeds een tijdje bijvoorbeeld 18,09 graden blijft dan laat grafana weer niks zien. (het is duidelijk grafana die de "boos" doener is, want als ik dus die decimalen op nog minder zet verdwijnen er meteen meetpunten)

Dus moest iemand weten hoe je ergens Grafana kan vertellen dat hij ALTIJD een meetpunt moet laten zien als er bij komen , ook al is het 100% hetzelfde als het vorige, dat zou tof zijn. (dus eigenlijk steeds als de timestamp geupdate wordt, ook de data tonen, ook al is het dezelfde)

Alvast bedankt om mee te denken :)