Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:50

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Topicstarter
Bij het opstellen van een bestemmingsplan was er een inspraak ronde, en ik heb een zienswijze ingediend.

De gemeente heeft een onderdeel uit die zienswijze beantwoord in een officieel en gepubliceerd zienswijzenverslag ontwerpbestemmingsplan, waarbij zij als antwoord gaf ' Deze bosschage blijft behouden'. Ik neem aan dat dit antwoord is afgestemd met de projectontwikkelaar.

Je raadt het al, we zijn 3 jaar verder, de bouw is begonnen en nog voor er een paal de grond in gegaan is is die bosschage verwijderd. We hebben het over een strook van zo'n 250 meter x 10 meter, met volwassen bomen.

Is dit antwoord nu iets van de gemeente waar ik op kan acteren? Dit onderdeel van de zienswijze is, mede door dit antwoord van de gemeente, niet in het bestemmingsplan gekomen, en de omgevingsvergunning lijkt er ook over te zwijgen.

Ik kan hier op internet weinig over vinden. Is een antwoord een besluit? Ga ik naar de gemeente of de projectontwikkelaar?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
Kennelijk is die zienswijze dus wel in het ontwerpbestemmingsplan gekomen, maar heeft het het uiteindelijke bestemmingsplan niet gehaald. Dat kan, de gemeenteraad stelt het bestemmingsplan vast en publiceert het daarna. Dan had je dat plan na moeten kijken en alsnog in beroep moeten gaan indien die passage niet door de gemeenteraad is overgenomen. De projektontwikkelaar handelt via het vastgestelde bestemmingsplan, die kun je daar dus niet op aanspreken. In beroep gaan tegen een vastgesteld bestemmingsplan moet binnen 6 weken (na publicatie) gebeuren. Doe je dat niet dan kun je de gemeente ook niet meer aanspreken.
Bron: Rijksoverheid

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

Topicstarter
Het uiteindelijke bestemmingsplan bevatte inderdaad geen regels m.b.t. de bomen - want dat was volgens de gemeente, gezien het feit dat die niet gekapt zouden worden.

De beantwoording van de zienswijzen is een apart document, en apart gepubliceerd. Ik denk dat het een stuk was voor de gemeenteraad bij de behandeling van het bestemmingsplan.

Toch blijf ik met het gevoel achter dat er iemand tegen me gelogen heeft, ook al werd dat pas 3 jaar later duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:10

inXs

known as inXs

Maar, de bestemmingsplankaart? Daar zou dan of een bewtemming groen-bos (of zoiets) moeten staan, of een aanduiding (vaak een lijn met zwarte driehoekjes, ofwel een dubbelbestemming) op een andere bestemming (bijv wonen) met de aanduiding bos/bomen of zoiets. Als dat nergens staat dan ‘bestaat het niet’ ;)

Edit: hier: https://omgevingswet.overheid.nl/regels-op-de-kaart/ even kijken dus ;)

[ Voor 12% gewijzigd door inXs op 30-05-2025 18:23 ]

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:14
of, het wordt nu geruimd zodat er werkruimte is en wordt na afloop weer op dezelfde plek aangeplant?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
thunder7 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 17:54:
Het uiteindelijke bestemmingsplan bevatte inderdaad geen regels m.b.t. de bomen - want dat was volgens de gemeente, gezien het feit dat die niet gekapt zouden worden.

De beantwoording van de zienswijzen is een apart document, en apart gepubliceerd. Ik denk dat het een stuk was voor de gemeenteraad bij de behandeling van het bestemmingsplan.

Toch blijf ik met het gevoel achter dat er iemand tegen me gelogen heeft, ook al werd dat pas 3 jaar later duidelijk.
Je kunt natuurlijk een mailtje naar de gemeente sturen om opheldering te vragen. Antwoord krijg je altijd....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

thunder7 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 17:54:
Plannen kunnen veranderen, niets is 100% gefixeerd voor alle tijden. Je kan vragen wat er veranderd is, maar veranderingen zijn niet gelijk leugens.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19:22
Ik zou om te beginnen deze vraag eens aan de gemeente stellen: wat is er met de groenstrook gebeurd waarvan u daar en daar schriftelijk heeft aangegeven dat deze behouden zou blijven en wat gaat u hier nu aan doen?

Heeft de projectontwikkelaar een contactpersoon voor omwonenden? Kun je daar vragen wat de bedoeling is met die strook.

Afhankelijk van de antwoorden kun je dan vervolgstappen ondernemen. Die worden weer ingegeven naar hoe alles in de documentatie staat:
- handhavingsverzoek wegens overtreden bestemmingsplan/omgevingsvergunning (mits daar iets over deze strook in staat). Woon je in een gemeente waar een kapvergunning vereist is?
- overheidsaansprakelijkheid door schending vertrouwensbeginsel (toezegging gedaan en daarna geschonden). Maar dat is wel lastig, want wat is immers je schade (oftewel, wat zou het moeten kosten).

Daarnaast kun je ook een groene partij in de gemeenteraad aanschrijven: wellicht kunnen die het college B&W wat vragen sturen.

[ Voor 8% gewijzigd door Mr. Stom op 02-06-2025 13:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

Topicstarter
Update:

1) ik heb inmiddels de beleidsadviseur ruimte van de gemeente die zich met die zienswijzenlijst heeft bezig gehouden aan de lijn gehad, ik ga hem een email met de details sturen. Hij had het er over dat ze het in ieder geval aan de projectontwikkelaar kunnen vragen.
2) Jazeker, de projectontwikkelaar heeft een contact persoon. Dit heeft bij ons thuis aan tafel gezeten met uitzicht op de groenstrook en gezegd dat die niet omging. Inmiddels appt hij niet meer terug, dus zijn imago heeft een flinke deuk opgelopen bij ons
3) dat komt hooguit nadat het contact met de gemeente via de ambtenaar is geweest, denk ik.

Pagina: 1