Nieuwe eu regel voor plug en play zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBnl
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 20:06
Goedendag,

Ik las dat er nieuwe eu regels komen voor plug en play zonnepanelen en dat het nu 800 watt mag bedragen.
Wie heeft er bv zo'n setje liggen van 2 panelen en hoe werkt het? Is het de moeite waard ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Werkt goed, ben ik mee begonnen.

Is vaak overdag gratis je vaat of was draaien. Besparingen gaan toch harder dan je denkt.

Met de prijzen van zonnepanelen nu is het qua kosten een no-brainer.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06:21
Hoe het werkt, 2 panelen op een omvormer en aan de omvormer een stekker.
Ligt nu iets meer dan een jaar, heeft nu 609 kWh opgewekt.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBnl
Kijk dat zijn toch leuke dingen en alle kleine beetjes helpen.
Ik wil een oost West setup dat kan ik het beste kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:56
De eerste panelen zijn het meeste waard, dus als je alleen met balkonsetjes kan werken zeker doen.

Maar nooit 2 (van die 800W sets) op dezelfde groep… dan maak je gevaarlijke overbelasting mogelijk.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBnl
En moet je deze kleine set aanmelden bij de energie leverancier?
Dit zijn namelijk de eerste zonnepanelen die er komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:44
Zolang je onder 800 watt blijft en digitale meter hebt hoeft dat niet.
https://www.vlaanderen.be...rbatterijen-in-vlaanderen

In Nederland officieel wel, anders kan je niet terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Dit icm een kleine thuisaccu zoals bijv Zendure Hyper 2000 of SF 800 Pro en je hebt overdag opwek en je nachtverbruik keurig afgedekt.

Zie deze oplossing beetje als de Plug-in Hybride bij de overgang van Benzine naar Elektrisch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
ik verkocht deze setjes 15 jaar geleden al, met stekkeromvormertjes als de Soladin 600 bijvoorbeeld. Dus nieuw is het echt niet, ze waren wel een tijdje uit de gratie vanwege onduidelijke NEN zaken, maar werken nog steeds prima.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ronald schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 20:38:
De eerste panelen zijn het meeste waard, dus als je alleen met balkonsetjes kan werken zeker doen.

Maar nooit 2 (van die 800W sets) op dezelfde groep… dan maak je gevaarlijke overbelasting mogelijk.
Dit moet je even nuanceren. Alleen als er een kortsluiting ergens optreedt op een apparaat in die groep kan er een gevaarlijke overbelasting zijn

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
kmf schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 09:15:
[...]
Dit moet je even nuanceren. Alleen als er een kortsluiting ergens optreedt op een apparaat in die groep kan er een gevaarlijke overbelasting zijn
Als je 2 setjes van 800W op zelfde circuit (laten we zeggen afgezekerd met 20A) zet kan er natuurlijk 27A door je draden gaan wanneer teveel toestellen gelijktijdig op dit circuit staan (zonder kortsluiting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:56
kmf schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 09:15:
[...]

Dat klopt beslist niet.

Met 2x 800W extra op de groep kan er langdurig meer dan 5200W over de bedrading lopen voor de 16A zekering er ook maar aan denkt te trippen.

2,5mm2 is daar onvoldoende voor.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:14

FreakNL

Well do ya punk?

Daarom altijd verstandig mee omgaan. Zoals met alle klussen.

Ik heb een oost-west setup op de schuur met een Hoymiles omvormer van 800watt.

Schuur zit op een aparte groep (2.5mm kabel) en daar staat verder alleen een koelkast en vriezer. Dat gaat natuurlijk prima maar je moet wel oppassen als je bijvoorbeeld een zaagmachine van 3000watt gaat gebruiken of een frietpan. Maar dat doe ik niet.

Een aparte groep is voor mij dus overkill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBnl
Kortom dus gewoon aanmelden.
Bedankt.
Pagina: 1