KPN Glasvezel + TP-Link Deco

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-09 21:57
Tweakers,

Na een paar jaar Ziggo te hebben afgenomen, zijn wij per vorige week overgestapt naar KPN Glasvezel 1gbit. Installatie ging vlekkeloos, maar snelheid op wifi werd in mijn optiek niet (goed genoeg) gehaald.

Kabel direct aan modem van KPN geeft netjes ~940 mbit. Thuis (nieuwbouw 2022) alles bekabeld met cat 6 en TP-Link Deco M4 (4 stuks totaal over 3 verdiepingen).

Wifi direct op KPN modem geeft ~600mbit als ik er direct naast sta. Wifi op TP-Link (als router) geeft ~300mbit. Wifi op TP-Link (als access point) geeft ~400mbit.

Ik ben mij er goed van bewust dat 1gbit via wifi onhaalbaar is en ook niet nodig. Maar het verschil wanneer ik de TP-Link wel of niet gebruik vind ik aanzienlijk.

Vragen:
  • Is mijn situatie “normaal”?
  • Zijn er instellingen in de TP -Link om de snelheid op wifi te verbeteren?
  • Wat zijn alternatieven? Wifipunten van KPN als vervanging van TP-Link?
Good to know: we nemen enkel internet af, geen TV of telefonie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:43
Leezer14 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:52:
Tweakers,

Na een paar jaar Ziggo te hebben afgenomen, zijn wij per vorige week overgestapt naar KPN Glasvezel 1gbit. Installatie ging vlekkeloos, maar snelheid op wifi werd in mijn optiek niet (goed genoeg) gehaald.

Kabel direct aan modem van KPN geeft netjes ~940 mbit. Thuis (nieuwbouw 2022) alles bekabeld met cat 6 en TP-Link Deco M4 (4 stuks totaal over 3 verdiepingen).

Wifi direct op KPN modem geeft ~600mbit als ik er direct naast sta. Wifi op TP-Link (als router) geeft ~300mbit. Wifi op TP-Link (als access point) geeft ~400mbit.

Ik ben mij er goed van bewust dat 1gbit via wifi onhaalbaar is en ook niet nodig. Maar het verschil wanneer ik de TP-Link wel of niet gebruik vind ik aanzienlijk.

Vragen:
Op welke band maak je verbinding met de deco? 2.4GHz is max 300 Mbit/s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:30
Je zit gewoon tegen de max van die M4 aan, meer kunnen die oudjes niet leveren.
Die Experiabox is gewoon beter dan die M4's.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:44
Leezer14 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:52:
Tweakers,

Vragen:
SuperWIFI2 punten werken bekabeld op zich prima. Waag het echter niet ze draadloos te gaan gebruiken, dan krijg je echt de grootste ellende vanwege de updates aan de software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 08:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Had je bij Ziggo toevallig 400Mbit of minder? Dan is ‘t logisch dat het je nooit is opgevallen.

De M4 is een 802.11ac apparaat met een maximale doorvoer van 867Mbps, maar wees je ervan bewust dat je als vuistregel die waarde kunt halveren minus extra marge voor overhead of suboptimaal bereik. Dan zit je inderdaad op 400Mbps. Waar een bekabelde ethernetverbinding (meestal) duplex is, dus gelijke bandbreedte heen en terug, is WiFi simplex.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroXT
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-09 13:56
Ik heb thuis Odido 1gbit glasvezel. Dit komt binnen via een Nokia PON en heb ik aangesloten op een eigen router met OPNsense. Vanuit die router gaat er een kabel naar de eerste TP-Link Deco XE75 Pro access point.

Onderstaande is een screenshot van een speedtest met mijn mobiel (Vivo X200 Pro) die draadloos een verbinding maakt (3 meter afstand) met die access point. Ik haal wel degelijk 1gbit draadloos download :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCMEj2BsikKi2y6b4dyk3_VcKlg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLVpJ37BfjZ62kg2YErpKYeb.jpg?f=fotoalbum_large

De upload was wel de helft die keer en heb ik vaker ook rond de 800 a 900 gezien maar heb daar geen screenshot van en ben op vakantie momenteel, dus kan geen nieuwe test doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:30
Een X75 is gewoon heel iets anders dan zo'n M4 die echt niet hoger komt dan zo'n 400Mbps

Al die marketing specs van devices moet je gewoon vergeten, die tellen lekker alle theoretische snelheden van alle banden dat zo'n ding heeft bij elkaar op om aan een mooi hoog getal te komen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leezer14
Dank voor alle reacties! Afgelopen weekend twee KPN SuperWifi 2 punten ontvangen en bekabeld aangesloten. Wat een ondingen zijn het. Ook hier kwam ik op wifi niet hoger dan ~500. Iknow, op zich prima, maar dit moet hoger kunnen. Ook merk ik dat schakelen tussen wifipunten erg matig is.

Deze week maar eens op zoek naar een alternatief. Voor nu de M4's maar teruggezet, want stabiel zijn ze wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
nelizmastr schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 12:32:
Had je bij Ziggo toevallig 400Mbit of minder? Dan is ‘t logisch dat het je nooit is opgevallen.

De M4 is een 802.11ac apparaat met een maximale doorvoer van 867Mbps, maar wees je ervan bewust dat je als vuistregel die waarde kunt halveren minus extra marge voor overhead of suboptimaal bereik. Dan zit je inderdaad op 400Mbps. Waar een bekabelde ethernetverbinding (meestal) duplex is, dus gelijke bandbreedte heen en terug, is WiFi simplex.
500 mbit had ik bij Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 08:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Leezer14 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:59:
Ook merk ik dat schakelen tussen wifipunten erg matig is.
.
Dit ligt niet per definitie aan de SuperWifi's, de implementatie van 802.11r, ofwel het roamen, is vooral afhankelijk van hoe goed dat op je eindapparaat is geïmplementeerd. Dit is een misvatting die velen hebben.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:04
@Leezer14 met welke client haal je deze snelheid? Zijn je clients wel knappe (wifi6) clients?

[ Voor 30% gewijzigd door laurens0619 op 10-06-2025 17:26 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:04
nelizmastr schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:46:
[...]

Dit ligt niet per definitie aan de SuperWifi's, de implementatie van 802.11r, ofwel het roamen, is vooral afhankelijk van hoe goed dat op je eindapparaat is geïmplementeerd. Dit is een misvatting die velen hebben.
Eens maar ook niet helemaal. 802.11r doet iets, met de latency tijdens roamen wat vergeleken met wpa2-psk vrij verwaarloosbaar is. Of een client gaat roamen is aan de client (al dan niet ondersteunt door 802.11v/k/bandsteering)

Mijn ervaring is dat een 5ghz only netwerk zonder extras prima roamt

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 17:29
nelizmastr schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:46:
[...]

Vervang de M4 eens door 2x de M50 van TP-Link. Die heeft wat meer rekenkracht dan de M4 en werkt stukke beter. Althans bij mij wel in mijn appartement.

Geen issues daar en haal in mijn gehele appartement rond de 800Mbit (max 1100mbit).

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Pagina: 1