Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwinz29
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 24-06 21:38
Goedemiddag,

Ik heb onlangs een nieuwe gamepc en een oled monitor gekocht en loop tegen onderstaand probleem aan.

Wanneer ik mijn computer afsluit of in slaapstand laat gaan en ik kom weer terug krijg ik elke keer de melding dat er geen hdmi of dpi signal is. De enige manier om dit op te lossen is door de aan/uit knop van de pc ingedrukt te houden en opnieuw op te starten wat in 10 seconden 't probleem weer oplost.

Het probleem doet zich ook alleen voor wanneer er een (halve) dag+ tussen zit. Wanneer ik boodschappen ga doen of ga koken en ik kom terug is er niets aan de hand en pakt hij 't signaal wel.

Het betreft een Alienware AW3423DWF 34 inch oled 3440x1440 monitor die ik aansluit op een gtx 5070ti videokaart. Het moederbord is een Gigabyte b550 aorus elite.

Heb ook al verschillende kabels geprobeerd, zowel DPI als HDMI en maakt geen verschil. Wanneer ik mijn laptop op 't scherm aansluit heb ik ook geen problemen (of tot nu toe geluk). Heb zelf dus 't idee dat 't aan de pc instellingen ligt of de videokaart. Helaas heb ik geen 2e monitor meer. Dan zou ik meteen weten of 't een monitor of computer gerelateerd ding is.

Heeft iemand enig idee wat 't kan zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Kwinz29 op 30-05-2025 12:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 30-06 15:38
Heb je toevallig wireless toetsenbord + muis?

Misschien verliezen die in slaapstand ook de verbinding waardoor je je PC niet meer slaapstand krijgt?

Anders een proberen om met kabel te gebruiken, wellicht dat dat helpt?

Of kan het liggen aan dat je PC in hybernate gaat?
Settings -> System -> power -> "make my device hibernate after"

Kunt natuurlijk ook instellen dat je enkel je scherm uitgaat en je PC niet in slaapmodus gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwinz29
Bedankt Rotinomm. Ik vermoed ook dat 't iets met de muis/toetsenbord is.
Het is wel bedraad, maar aangesloten op de monitor. Ik merk dat wanneer ik met mijn laptop bezig ben i.p.v. het scherm en mijn muis loskoppel het scherm direct in standby gaat.

Het is trouwens niet alleen in slaapstand, maar ook als de pc uit staat en ik deze op wil starten.
Het vreemde is dat dit alleen gebeurd wanneer er een paar uur of meer tijd tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik zou de gebruiksaanwijzing even goed nalopen.
Dit scherm is nogal specifiek in hetgeen je in de USB poorten kunt proppen.
En er zit ook nog een pixel refresh op die na een aantal uren automatisch wil aangaan, misschien heeft dat er ook nog iets mee te maken. HDR in Windows aangezet?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:57
Kwinz29 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 18:11:
Het is trouwens niet alleen in slaapstand, maar ook als de pc uit staat en ik deze op wil starten.
Het vreemde is dat dit alleen gebeurd wanneer er een paar uur of meer tijd tussen zit.
Heb je ook geprobeerd of je beeld krijgt als je de monitor zelf uit/aan zet?

Je kan ook eens testen of het verschil maakt als je optie snel opstarten (fast startup) uit zet?

How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

En in plaats van standby kan je ook eens proberen of gebruik van sluimerstand/hibernate mode misschien wel goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05:36
Als je onlangs de nieuwe gamepc en de oled monitor gekocht hebt, zou ik teruggaan naar de winkel.
Denk aan je garantie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwinz29
jovadca schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 04:12:
Als je onlangs de nieuwe gamepc en de oled monitor gekocht hebt, zou ik teruggaan naar de winkel.
Denk aan je garantie!!
Tjah, het is wel een monitor probleem ben ik achter gekomen. Het merk ik Alienware oftewel dell. Totaal geen zin om bij hun te retourneren. Zeer slechte ervaringen mee in het verleden. Bovendien is 't probleem dat ik 2x i.p.v. 1x op de aan/uitknop moet drukken dus kan er nog wel mee leven ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:24

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Kwinz29 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 18:11:
Het is wel bedraad, maar aangesloten op de monitor.
Ik zou ter test dit eerst eens rechtstreeks op je pc aansluiten. De kans dat je monitor de usb aansluitingen laat slapen na x tijd is best groot namelijk. Daardoor krijg je je pc misschien niet wakker met muis en toetsenbord.

[ Voor 10% gewijzigd door remco_k op 31-05-2025 10:25 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:57
remco_k schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:23:
Ik zou ter test dit eerst eens rechtstreeks op je pc aansluiten. De kans dat je monitor de usb aansluitingen laat slapen na x tijd is best groot namelijk. Daardoor krijg je je pc misschien niet wakker met muis en toetsenbord.
Precies dit dus.
Je moet zeker weten dat je PC ook werkelijk uit stand-by komt en/of goed opstart.
Dus eerst daarbij zoveel mogelijk (verstorende) factoren uitsluiten.

Als je zoekt blijken er ook nog wat andere mogelijke dingetjes te zijn met de betreffende monitor.
Google: aw3423dwf no signal sleep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwinz29
Heb de randapparatuur direct op m'n pc aangesloten, maar ben er toch achter gekomen dat 't aan de pc ligt.
Met de laptop geen enkel probleem, maar wanneer ik m'n oude beeldscherm aansluit op m'n pc loop ik hier ook tegenaan.

Heb dit gelukkig bij Azerty besteld en daar heb ik wel goede ervaringen mee, maar vermoed dat 't iets simpels in energiebeheer is ofzo..
Pagina: 1