Slot openslaande deuren defect, ook na vervangen cilinder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvdH
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-06 15:12
Ik heb twee openslaande deuren, binnenwerk van Buva, SKG2 cilinders van Winkhaus. Met van die klinken die omhoog moeten voordat je hem op slot kan draaien, zo'n meerpuntssluiting met twee haken. Zie foto's voor details.

Nu heb ik sindskort dat ik hem niet meer van het slot afkrijg. Sleutel draait netjes rond, ik vol een 'klikje' maar kan vervolgens niet de klink omlaag doen. Door met veel geweld de deuren heen en weer te halen tijdens het omdraaien van het slot, lukt het soms wel.

Volgens mijn eigen logica: cilinder nabesteld en vervangen. Echter, na vervanging heeft de deur nog steeds hetzelfde probleem. Iemand hier ervanring mee, en eventueel een oorzaak of oplossing hiervoor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQ7kui_-2QxDgp2mdZtgDJX22-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q6YPQVSXgpDu9q2RNUODivSE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kSZx0FJr36FG6_uImC3iKihvuFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbk3rTy6fHwjr1gaAFoGdXow.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeiGYnKrHs2UMp5h-DysQYXZlfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KxExaxDFlPH42JQnVdZ485nG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vns1DBwFTpxRfFO1NS6uQSQFpog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J3yMtdKaI9KWxZTRYOWzXXXO.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Jammer dat je de cilinder hebt vervangen, als je die had verwijderd en op werking had getest had je gezien dat dat niet de oorzaak was.

Ik heb ooit vergelijkbare issues met een BUVA-driepuntssluiting gehad. In het binnenwerk zat iets los. Je kunt het toch even openschroeven en inspecteren lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvdH
Reinier schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:32:
Jammer dat je de cilinder hebt vervangen, als je die had verwijderd en op werking had getest had je gezien dat dat niet de oorzaak was.

Ik heb ooit vergelijkbare issues met een BUVA-driepuntssluiting gehad. In het binnenwerk zat iets los. Je kunt het toch even openschroeven en inspecteren lijkt me?
Ja je hebt helemaal gelijk, te snel gedacht en gedaan. Maar gelukkig kan ik de cilinder nog gebruiken voor mijn tuindeur ;-)

Was dat iets wat je zelf kon verhelpen / vervangen? Of moest je aan een nieuw binnenwerk? Ik ga hem van het weekend eens openschroeven en kijken wat daarachter vandaan komt.

Dank voor je uiterst snelle reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Ik moet even graven hoor, want ik heb verschillende issues met verschillende deuren gehad. Maar in mijn geval was een van de stangen (ik weet de correcte naam) die van het slotmechanisme naar de haken gaan losgegaan. Gewoon een losgedraaid boutje volgens mij. Daardoor werd een van de haken haakschoten niet meer correct bediend.
Dat is dus wel een ander issue dan jij hebt. Maar dan nog: met een beetje geluk schroef jij hem open zie je meteen wat de oorzaak is. Zo niet, dan moet je even zoeken naar het modelnummer en dan de exploded view met onderdelen/nummers opzoeken. Misschien heb je geluk en is er iets stuk wat je met een reserveonderdeel makkelijk kunt vervangen (y)

Edit: ik dacht echt dat ik jaren terug online reserveonderdelen kon vinden maar dat lukt me nu niet :'(

[ Voor 12% gewijzigd door Reinier op 30-05-2025 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvdH
Dank voor je reactie, wordt gewaardeerd. Afgelopen 6 jaar heeft hij naar behoren gefunctioneerd, hoewel de deur praktisch niet gebruikt wordt. Hooguit eenmaal per jaar om schoon te maken (dus naar verwachting geen slijtage, haha). Het is dus niet urgent, behalve dat binnenkort de schilder komt en dan is het wel fijn als hij open kan.

Ik ben benieuwd, ik laat het resultaat nog wel weten hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:22
Je zou 'even' de hele mps eruit kunnen halen,en met een bouwsleutel kijken wat er gebeurt als je de meenemer in het slot bedient (cilindergat) deze willen nog wel een slijten, en pakt de cilinder niet goed als je die bedient.
Zeker bij een mps komt er nogal wat kracht te staan op het mechanisme.
Check vooraf nog of deur nog goed is afgehangen,dat alle schoten niet klemmen.

Live from Denmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Kan ook nog dat de deur, met de nachtschoot uit, door een windvlaag is 'dichtgeslagen', dan kan het slotmechanisme van binnen ontzet zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCG
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-09 10:33

JCG

PA1JCG

Probeer eens dit: "til" de deur op aan de deurklink terwijl je hem probeert te openen.

Als het werkt: scharnieren bijstellen op de deur weer recht te hangen. deuren willen soms met de tijd scheef gaan hangen en dan kan 1 van de haken van je 3 punts sluiten blijven haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:57
Wij hebben hetzelfde gehad bij onze deuren en hebben het toen opgelost door (vergeef me voor het niet kennen van alle jargon :p ) op de kopzijde van de deuren alle schroeven los te draaien en daarna het hele sluitingsmechanisme eruit te nemen (metalen strip over de hoogte van de deur). Vervolgens aan de achterzijde ervan alles beetje schoongeblazen en geveegd en de metalen strip goed ingesprayd met WD40.

Bij ons is het in ieder geval zo dat het mechanisme van het openen en sluiten met de klink wat metalen 'platen' over elkaar heen en weer laat gaan. Daar hoeft maar een korrel zand of wat lichte corrosie tussen te komen en het raakt vast.

Veel buren hadden er op de duur ook laat van, maar na het 'schoonmaken' (inmiddels 7 jaar geleden), geen last meer van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beugeldop
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-08 09:44
Ik heb dit recent ook gehad met vergelijkbare deur. Bij ons was de dagschoot stuk. Dus ik kon de klink niet omlaag duwen omdat de dagschoot defect was en het hele mechanisme blokkeerde.

Uiteindelijk is het hele 3punt-sluitmechanisme (de strip waar BBBrt over spreekt) vervangen.

Uiteindelijk was die reparatie niet zo spannend, maar om die reparatie uit te kunnen voeren moest de deur wel eerst open... Aan de buitenkant is toen de houten lat verwijderd, daarna de dagschoot doorgeslepen, alles vervangen, laten weer terug, en dan dus ook weer schilderen/kitten etc... Gelukkig is bij jou de deur open ;-)

[ Voor 36% gewijzigd door beugeldop op 02-06-2025 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakersjoost
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 26-09 10:51
Mijn schoonvader had het ook, maar bij hem bleek er een tandwieltje binnen het mechaniek stuk, daar was een stukje vanaf gebroken. En daar bleek uiteindelijk het vervangen van het gehele sluitmechaniek de snelste oplossing.
Pagina: 1