Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Ik ben de Asus ProArt LC 360 AIO waterkoeler gaan bekijken. Ziet er cool uit (woordspeling bedoeld), maar om een ​​of andere bizarre reden vergat ASUS te vermelden hoeveel ampère er nodig is voor hun pomp. Ik gok dat de drie Alphacool Apex Stealth Metal Power-ventilatoren elk ongeveer 0,6 ampère verbruiken (1,8 ampère in totaal), dus daar is een header van 2 ampère voor nodig. De pomp is echter van een onbekend merk.

Het probleem is dat alle ProArt-moederborden slechts een header van 1 ampère hebben. Dus ik zou zeker iets gaan doorfikken als ik de Asus ProArt LC 360 zomaar blindelings zou aansluiten. Weet iemand de waardes van dit ding?

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Veel AIOs zijn Asetek gelicenseerd en bevatten daarom allemaal dezelfde pomp. Op de site van de AIO die je linkt staat een quickstart guide met uitleg hoe je 'm moet monteren en aansluiten. Hier staat heel fijn uitgelegd dat de pomp op de AIO/W_PUMP header moet worden aangesloten en de fans op een gewone 4-pin fan header.

Het wordt er niet echt veel duidelijker op dan dit.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Hero of Time schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 20:10:
Veel AIOs zijn Asetek gelicenseerd en bevatten daarom allemaal dezelfde pomp.
Alleen hebben verscheidene reviewers op youtube al aangegeven, dat het beslist niet om een standaard Asetek pomp gaat.** In plaats daarvan betreft het een 'geavanceerde driefasenmotor" naar eigen ontwerp.
Op de site van de AIO die je linkt staat een quickstart guide met uitleg hoe je 'm moet monteren en aansluiten. Hier staat heel fijn uitgelegd dat de pomp op de AIO/W_PUMP header moet worden aangesloten en de fans op een gewone 4-pin fan header.
Dat is allemaal heel leuk en aardig, maar zegt niets over de hoevel ampere die benodigd is. De 3 Alphacool Apex Stealth Metal Power-ventilatoren alleen al verbruiken elk 0,5 ampère. Dat alleen dus gaat al niet lukken 'op een gewone 4-pin fan header,' want alle fan headers (op iig de ASUS ProArt moederborden) leveren maar 1AMP max (zoals een standaard CPU_FAN header), terwijl 3 x 0.5 = 1.5AMP benodigd is.

De enige ASUS moederborden die ik ken die 3AMP leveren op een AIO/W_PUMP header, zijn meestal de ROG Strix borden. En ook op het ProArt moederbord dat ik wil, levert de AIO/W_PUMP header maar 1AMP.

Zie bijv. https://www.youtube.com/watch?v=e13-PrauGWg

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En toch is het alsnog een standaard alphacool pomp. Die 'driefasenmotor' is pure marketing praat. Kijk maar eens hoe een 3-fase aansluiting in je huis wordt geregeld. Hoe krijgen ze zoiets in vredesnaam in een standaard 4-pin header gepropt dan? Juist, niet. Dus pure onzin en smijten met fancy termen.

Wat betreft het vermogen van de fans, dat is als ze op 100% draaien en dat zullen ze met een AIO echt nooit doen tenzij je dat zelf instelt. Dat geeft zo'n teringherrie en de koelprestaties tov 50% is dat verre van waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Hero of Time schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 22:54:
En toch is het alsnog een standaard alphacool pomp. Die 'driefasenmotor' is pure marketing praat. Kijk maar eens hoe een 3-fase aansluiting in je huis wordt geregeld. Hoe krijgen ze zoiets in vredesnaam in een standaard 4-pin header gepropt dan? Juist, niet. Dus pure onzin en smijten met fancy termen.

Wat betreft het vermogen van de fans, dat is als ze op 100% draaien en dat zullen ze met een AIO echt nooit doen tenzij je dat zelf instelt. Dat geeft zo'n teringherrie en de koelprestaties tov 50% is dat verre van waard.
Ik kan altijd nog een powered PWM fan hub kopen, en daar ook de AIO_PUMP header op aansluiten. En als het een beetje meezit, zal de pomp het PWM signaal negeren, en gewoon altijd maximaal draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Pomp op 100% levert ook geen betere koeling op. Het zorgt alleen maar dat het sneller slijt en eerder stuk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Hero of Time schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 00:09:
Pomp op 100% levert ook geen betere koeling op. Het zorgt alleen maar dat het sneller slijt en eerder stuk gaat.
Volgens ChatGPT (ahem) zou een pomp altijd op 100% vermogen draaien; maar ja, ChatGPT is tamelijk onbetrouwbaar op dat gebied.

Als ie toch PWM gebruikt, gaan ie dan draaien op dezelfde snelheid als CPU_FAN?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:04
Hero of Time schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 00:09:
Ik lees juist dat 100 procent goed is. Constante snekheid ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Aggressor schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 02:23:
[...]

Ik lees juist dat 100 procent goed is. Constante snekheid ..
Ik begreep hetzelfde; het veranderen van de pomp snelheid doet over het algemeen weinig goed. Vandaar dat ik er zo'n beetje van uitging dat je de pomp ook zonder PWM zou kunnen laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hier dan info waarom je het juist NIET op 100% wil draaien.

Op dezelfde manier dat je altijd maar de motor van je auto in het rood trapt, kan je dat met je pomp ook doen. Maar ook gewoon vast zetten op 50%. Dus ik snap niet waarom er zo krampachtig wordt gedacht aan "100% of variabel", er zijn meer mogelijkheden dan die 2. Denk verder dan binair. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Hero of Time schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:15:
Hier dan info waarom je het juist NIET op 100% wil draaien.

...

Op dezelfde manier dat je altijd maar de motor van je auto in het rood trapt, kan je dat met je pomp ook doen. Maar ook gewoon vast zetten op 50%. Dus ik snap niet waarom er zo krampachtig wordt gedacht aan "100% of variabel", er zijn meer mogelijkheden dan die 2. Denk verder dan binair. :P
Wat heet 100%? Als ik aan 100% denk, dan bedoel ik 'het maximale percentage wat nodig is voor optimale koeling.' En dat de pomp dat zelf ook vraagt (en niet meer). Ik denk dat je weinig mensen zult vinden die voorstellen 'de koelvoeistof zo snel mogelijk door je loop te laten lopen.' Want de stroomsnelheid wordt bepaald door een optimum tussen de hoeveelhed warmte die per eenheid opgenomen kan worden door de koelvloeistof, en de benodigde warmte die afgevoerd dient te worden over een tijdsbestek.

Ik ga er vanuit dat een pomp dus precies zo veel zal vragen als de engineers die hem gemaakt hebben opportuun achtte. Anders zou je op, zeg, een 3AMP header je pomp ineens als een gek gaan zien lopen als altijd voor 'absoluut maximaal' gekozen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Och arme, jij denkt dat ampère wordt geduwd, ipv getrokken. En dus neem je de onjuiste aanname dat een 3 amp header, met 12 volt, een pomp nog harder laat draaien dan de 1,5 amp die het maximaal zou vragen.

En dus ook dat je oude telefoon die niks van fast-charge technologie heeft binnen 5 minuten vol is omdat je 'm op een 5A lader aansluit.

Als iemand zegt "ik draai x op 100%", dan is het echt niet dat het op 100% optimale stand is, maar op 100% van het kunnen. En fan die max 2200 rpm draait, zal op 100% op 2200 rpm draaien. Niet op 1600 rpm omdat dat voor die ene situatie waar het ingezet wordt 100% optimaal zou zijn. Zo ook een pomp, draaien op 100% is draaien op z'n maximum stand, niet de meest optimale stand.

Je probeert nu de boel zo te verdraaien om je gelijk te halen. Je vraagt hier voor hulp, je krijgt het en blijft het weigeren en aan je eigen gelijk houden. Prima, maar vraag dan niet voor hulp als je het al beter weet. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Hero of Time schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 12:56:
Och arme, jij denkt dat ampère wordt geduwd, ipv getrokken. En dus neem je de onjuiste aanname dat een 3 amp header, met 12 volt, een pomp nog harder laat draaien dan de 1,5 amp die het maximaal zou vragen.

En dus ook dat je oude telefoon die niks van fast-charge technologie heeft binnen 5 minuten vol is omdat je 'm op een 5A lader aansluit.

Als iemand zegt "ik draai x op 100%", dan is het echt niet dat het op 100% optimale stand is, maar op 100% van het kunnen. En fan die max 2200 rpm draait, zal op 100% op 2200 rpm draaien. Niet op 1600 rpm omdat dat voor die ene situatie waar het ingezet wordt 100% optimaal zou zijn. Zo ook een pomp, draaien op 100% is draaien op z'n maximum stand, niet de meest optimale stand.

Je probeert nu de boel zo te verdraaien om je gelijk te halen. Je vraagt hier voor hulp, je krijgt het en blijft het weigeren en aan je eigen gelijk houden. Prima, maar vraag dan niet voor hulp als je het al beter weet. :w
Och arme, ik zag dit antwoord al aankomen. Je zat al de hele tijd te stangen in dit topic. Eerst met een onbenullig antwoord 'dat de pomp op de AIO/W_PUMP header moet worden aangesloten en de fans op een gewone 4-pin fan header.' Yeah, right.
Och arme, jij denkt dat ampère wordt geduwd, ipv getrokken. En dus neem je de onjuiste aanname dat een 3 amp header, met 12 volt, een pomp nog harder laat draaien dan de 1,5 amp die het maximaal zou vragen
En laat dat nou precies zijn wat ik zei "dan bedoel ik 'het maximale percentage wat nodig is voor optimale koeling.' En dat de pomp dat zelf ook vraagt (en niet meer)." En daar blijf ik overigens bij: de pompt vraagt wat nodig is, niet meer. En dus niet op 100% van de maximale ampere gaat draaien die toevallig aanwezig is op een header.

Waar ik wel mijn topic mee opende, is met de vraag hoeveel ampere die pomp nou nodig heeft; en dat dit, gezien de 1AMP headers op het moederbord, ook wel eens te veel zou kunnen wezen. Daar heb ik nog steeds geen antwoord op gekregen; alleen maar stoorzender gedoe, en stellig beweren dat het toch om een Asetek pomp gaat (totaal ongefundeerd), terwijl ASUS zelf aangeeft dat het op een eigen design gaat. Hoeveel ampere nou dus nodig is, daar heb ik nog steeds geen antwoord op gekregen. Als je het niet weet, zeg dan gewoon niks.

Ook moest ik je voorrekenen dat de 3 Alphacool Apex Stealth Metal Power-ventilatoren elk al 0,5 ampère verbruiken, en dat dat met een 1AMP header dus niet gaat lukken mocht de cooler maximaal willen gaan koelen. Werd ook lacherig weggewuifd. En vervolgens een heel geneuzel over wat nou 100% is: het optimum toerental dat de pomp makers zelf bedacht hebben, of het snelst denkbare toerental.

N.B. Moet zeggen dat ik het erg lastig vind wanneer een moderator de hele tijd je topic zo spaak laat lopen.

Pagina: 1