Unifi Accesspoint voor in de tuin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-07 20:11
Hoi,

Ik heb vorige week een Cat 6 PE UTP kabel naar mijn schuurtje gebracht, dit omdat ik achterin de tuin graag een beter Wi-Fi signaal wil ontvangen. Dit schuurtje staat in het midden op het terrein, tegen de schutting waarbij de tuin ongeveer 18 meter diep is en 10 meter breed. Nu ben ik alleen aan het bekijken welk Access Point ik in deze situatie het beste kan plaatsen, maar ik twijfel. Ik heb alles van Unifi; diverse Access Points en een Dream Machine SE. Daarbij twijfel ik als Accesspoint voor het schuurtje tussen de Outdoor U7, Mesh U6 of en een U6 Pro/LR.

- De U7 Outdoor heeft de beste papieren; maar is prijstechnisch ook het duurste. Het voordeel van de U7 is dat deze ook 360 graden zou kunnen als gericht niet slechter bereik zou hebben. Het nadeel van deze is toch wel de prijs en dat ik POE+ nodig heb met een injector. De switch die ervoor hangt is een US-8-60W; die heeft te weinig capaciteit. Ook 19 Watt stroomverbruik is misschien wat hoog als ik niet vaak in de tuin zit. Maar voor de lange termijn met support zit deze wel goed.
- De U6 Mesh; ik twijfel nog steeds of ik nu voor een 360 graden/omnidirectional model moet gaan of een Accesspoint die gewoon zo uitzend als de U7. De schuur staat in het midden van de tuin tegen de schutting; ik kan me dus voorstellen dat in de hoeken van de tuin dan minder bereik is en dan bij een omnidirectional model. Een nadeel van dit model vind ik dat die toch al even op de markt is en toch ook in verhouding best duur is als je deze vergelijkt met de U7. Kan ik beter misschien voor de U7 gaan. Voordeel is dat deze wel op de switch kan gaan en minder stroom verbruikt
- Laatste optie is gewoon een Access point in de schuur ophangen; bijvoorbeeld de U6 LR of een Pro. Een voordeel is dat dit goedkoop is; nadeel misschien is dat deze minder bereik hebben omdat deze binnen hangt. Ook is de schuur in de winter niet verwarmd; ik weet dus even niet in hoeverre een hoger luchtvochtigheid in de winter dan probleem kan zijn voor het accesspoint?

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:31
Swiss army knife ultra is volgens mij ook nog een mogelijkheid vanuit UniFi. Geen idee of die gedateerd is met wifi 5 of zo.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Ik weet niet precies waarom je U6 of U7 wilt?
Zelf heb ik de oudere AC Lite in mijn tuinschuur hangen.
Ja, alleen Wifi 5 met max iets van 400Mbps, maar hoeveel snelheid heb ik nodig in de tuin?
Het energieverbruik van die ouder AC Lite is naar verhouding erg laag en wordt gevoedt door een US-8-60W in mijn meterkast.
Er zit ongeveer 15 meter UTP CAT 5e kabel tussen en dat is prima voor de POE behoefte van het AP.

edit: officieel doet de AC Lite max 6.5W. Maar doorgaans zie ik 1-2W in de Unifi Controller

[ Voor 10% gewijzigd door GarBaGe op 30-05-2025 09:55 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-07 19:38
CronoS76 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:19:
- Laatste optie is gewoon een Access point in de schuur ophangen; bijvoorbeeld de U6 LR of een Pro. Een voordeel is dat dit goedkoop is; nadeel misschien is dat deze minder bereik hebben omdat deze binnen hangt. Ook is de schuur in de winter niet verwarmd; ik weet dus even niet in hoeverre een hoger luchtvochtigheid in de winter dan probleem kan zijn voor het accesspoint?

Wat zouden jullie doen?
Ik heb een AC-Mesh in de schuur hangen en geeft 30m verderop nog steeds snelheden van 200mbps.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Ik wou eigenlijk wifi 6, niet direct een reden.. toekomst gericht denk. Wel voor firmware support.. maar die ac mesh is omnidirectional, maar zo een ac lite.. heeft die nog wat bereik in de tuin. Ik heb een u6 pro hangen in de serre tegen de tuin aan, nu moet die wel door serreglas heen maar het bereik is drama in de tuin ermee.. 5 meter is al lastig 😂

De swiss army knife is handig doordat die zo klein is, maar is niet direct een noodzaak..

[ Voor 11% gewijzigd door CronoS76 op 30-05-2025 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
CronoS76 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:10:
... maar zo een ac lite.. heeft die nog wat bereik in de tuin. Ik heb een u6 pro hangen in de serre tegen de tuin aan, nu moet die wel door serreglas heen maar het bereik is drama in de tuin ermee.. 5 meter is al lastig 😂

...
Dit is precies het probleem.
Moderne huizen met moderne isolatie en isolerend glas, bevatten metaal, welke Wifi signaal blokkeert.
Mijn tuinschuur AP hangt (bedraad) in de ongeisoleerde tuinschuur buiten.
Dat geeft een uitstekend bereik en ontvangst, omdat nergens het signaal wordt geblokkeerd door isolatie maatregelen.
Loop ik naar binnen, dan wisselt mijn telefoon naar de AP in mijn woonkamer.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Top dank je wel voor het antwoord. Nu zit ik weer te kijken naar de ac mesh.. Een u6 access point is verhoudingsgewijs ook nog best duur als je die vergelijkt met de u6 mesh. Ac mesh en ac lite maakt denk ik qua prijs niet veel uit.. Nog even beter uitzoeken nog 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-07 12:37
Waarom niet een gewone ac-mesh met antennes erop?

Dingen zijn niet heel duur en als je het leuk wilt doen scoor je meteen een 8poorts poe switch van marktplaats voor in de schuur

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Ik heb nog geen switch nodig, maar heb wel diverse iOT devices daar hangen. Denk dat ac mesh of u6 lite het dan gaat worden... Maar twijfel nog ff.. de ene is wifi 5 en de andere 6..Meerprijs voor u6 mesh of u7 outdoor is het denk ik niet waard voor de tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou voor een swiss army knife ultra gaan met de sector antenne zodat je alleen je eigen goed bestrijkt. kosten technisch ook interresant

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Misschien wel een idee toch, die swiss army knife is in specs net iets beter dan de ac mesh.. En hij is een stukje nieuwer ook

[ Voor 15% gewijzigd door CronoS76 op 30-05-2025 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

CronoS76 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:38:
Misschien wel een idee toch, die swiss army knife is in specs net iets beter dan de ac mesh.. En hij is een stukje nieuwer ook
Niet vergeten om het vermogen aan te passen zodat je niet je andere accesspoints gaat overstralen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:11

jurroen

Security en privacy geek

Ik heb laatst buiten een U6 Mesh opgehangen - dat werkt voor mij perfect. Ben specifiek daarvoor gegaan in plaats van de UK-Ulta (Swiss Army Knife) omdat het er net wat mooier uit zag in combinatie met de metalen palen voor de hekjes om t balkon.

Ik heb qua bereik niets hoeven aanpassen - maar heb die automatische optimalisatie uit staan omdat die meer kwaad deed dan goed.

Een keer per kwartaal oid doe ik handmatig nog even een site survey om te zien of ik verder nog wat kan verbeteren.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CronoS76
Haha. Ik heb nog nooit zoveel getwijfeld als het om wat unifi hardware gaat 😂 Maar de Swiss Army knife, met externe antennes ben je zo rond de 110 kwijt. Ik denk als ik een normale unit zou moeten pakken dan is de U6+ ongeveer 100 euro. Maar na wat reviews gelezen te hebben qua bereik dan is de U6 mesh wel echt de beste.. Mijn voorkeur is toch om voor wifi 6 te blijven gaan. Gevoelsmatig voorkeur voor de u6 mesh.. dan weet ik dat ik overal top bereik heb en maximale verbinding. Ik heb nu 3 accesspoint binnen hangen, maar het beloofde bereik blijft vaak uit 😏 Dan is het wel iets duurder maar weet ik wel zeker dat dit OK gaat zijn.. en ik vervang eigenlijk niet snel..

[ Voor 8% gewijzigd door CronoS76 op 31-05-2025 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09:21
Maak je niet teveel zorgen over koude of warmte. Ik heb een gewone AC lite in een carport hangen en die doet het al 5 jaar prima in de open lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CronoS76
Bedankt voor het antwoord; ik heb toevallig gisteren de U6 Mesh opgehangen; ben maar toch voor dit model gegaan. Deze lijkt prima te werken ..
Pagina: 1