iOS en MS Intune, werk profiel uitzetten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb nu een android telefoon (Samsung s22) die ik zowel prive als zakelijk gebruik. Vanuit het werk wordt MS Intune gebruikt en dat werkt eigenlijk heel goed om werk en prive te scheiden. Ik kan met 1 druk op de knop het werkprofiel uitzetten, zodat ik bijvoorbeeld in het weekend of op vrije dagen geen notificaties krijg van outlook, teams en andere apps uit het werkprofiel. Die apps zijn dan ook niet te starten.

Binnenkort is mijn telefoon aan vervanging toe en ik overweeg om een iPhone te nemen. Echter over dat stukje wat ik hierboven beschrijf kan ik niet goed terugvinden of dat met iOS ook zo makkelijk werkt. Kan iemand daar iets over zeggen? Ik wil niet voorafgaand aan elk weekend of vrije dag handmatig voor alle werkgerelateerde apps de notificaties of synchronisatie uitzetten. De vraag is dus of dat met iOS ook met een druk op de knop kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:20
Mijn Reddit search zegt dat work profiles op iPhone niet bestaan. Alleen MAM en Application Protection. Eén conclusie daar: “Intune on iPhone sucks”, al weet ik niet of dat te kort door de bocht is.

Ik ben zzp’er en heb mijn eigen spullen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Het profiel aan- of uitzetten op iOS gaat niet. Wat je wel kunt doen is al je werk-gerelateerde zaken in een bepaalde ‘focus’ (is een iOS dingetje) hangen die je (al dan niet automatisch) in- en uitschakelt. Daarmee kun je de notificaties bedienen maar bijvoorbeeld ook apps niet tonen als je dat niet wilt.

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Palomar schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 23:00:
Ik heb nu een android telefoon (Samsung s22) die ik zowel prive als zakelijk gebruik. Vanuit het werk wordt MS Intune gebruikt en dat werkt eigenlijk heel goed om werk en prive te scheiden. Ik kan met 1 druk op de knop het werkprofiel uitzetten, zodat ik bijvoorbeeld in het weekend of op vrije dagen geen notificaties krijg van outlook, teams en andere apps uit het werkprofiel. Die apps zijn dan ook niet te starten.

Binnenkort is mijn telefoon aan vervanging toe en ik overweeg om een iPhone te nemen. Echter over dat stukje wat ik hierboven beschrijf kan ik niet goed terugvinden of dat met iOS ook zo makkelijk werkt. Kan iemand daar iets over zeggen? Ik wil niet voorafgaand aan elk weekend of vrije dag handmatig voor alle werkgerelateerde apps de notificaties of synchronisatie uitzetten. De vraag is dus of dat met iOS ook met een druk op de knop kan?
Wat @Dennisweb al zegt, een werk profiel zoals Android dat heeft wordt op iOS inderdaad niet ondersteund, dus geen gescheiden apps, of applibrary, geen beperking van intune maar puur van iOS.

iOS ondersteund wel gewoon netjes mdm (mobile device management) en mam (mobile application management), het is dus aan de beheerder van de omgeving om een van de twee te kiezen.

Als ze slim zijn doen ze mdm, want je wilt controle over wat je werknemers doen op een zakelijk apparaat.
Als dat inderdaad zo is kan je het notificatie gedeelte wel regelen met een focus mode binnen het os.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ok dank! Ga ik me eens verder inlezen in die focus functionaliteit. Heb nu geen Apple, dus wordt dan een beetje 'van papier' lezen hoe het zou moeten werken ipv het zelf te ervaren. Als ik er een beetje op Google lees ik al dat mensen bijvoorbeeld nog wel teams telefoontjes ontvangen in hun prive focus en dat je dan in de instellingen van teams moet gaan om dat uit te zetten elke keer. Ben wel benieuwd of mensen hier praktijkervaring mee hebben. Ik wil de boek het liefst duidelijk scheiden en niet per app elke keer de instellingen wijzigen.

Ook heb ik in Android in het werkprofiel een apart telefoonboek, zodat mijn werkcontacten niet tussen mijn prive contacten staan. Is dat in iOS ook te scheiden?

[ Voor 8% gewijzigd door Palomar op 30-05-2025 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-06 17:10

talin

ES-MA

Palomar schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:02:

Ook heb ik in Android in het werkprofiel een apart telefoonboek, zodat mijn werkcontacten niet tussen mijn prive contacten staan. Is dat in iOS ook te scheiden?
nope!

heb jarenlang iPhone's, iPads etc in MDM tools gezet.
het is alles of niets.

ik heb nu ook een werk iPhone met mijn eigen profiel buiten MDM/Intune.
1 fysieke SIM kaart en 1 virtuele SIM kaart, ik gebruik de Apple mail app voor privé en de outlook voor werk.
je kan aangeven bij de SIM kaarten welke voor wat is en dan krijg je bij telefoon wel een indicator op welk nummer inkomende gesprekken binnenkomen, gewone whatsapp en Business WA.
mapje met werk gerelateerde apps en privé in andere.
heel veel meer kan je niet scheiden.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Palomar schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:02:
Ok dank! Ga ik me eens verder inlezen in die focus functionaliteit. Heb nu geen Apple, dus wordt dan een beetje 'van papier' lezen hoe het zou moeten werken ipv het zelf te ervaren. Als ik er een beetje op Google lees ik al dat mensen bijvoorbeeld nog wel teams telefoontjes ontvangen in hun prive focus en dat je dan in de instellingen van teams moet gaan om dat uit te zetten elke keer. Ben wel benieuwd of mensen hier praktijkervaring mee hebben. Ik wil de boek het liefst duidelijk scheiden en niet per app elke keer de instellingen wijzigen.
Dan hebben ze iets niet goed gedaan, als mijn telefoon op focus “privé” staat dan komen teams berichten en belletjes niet door, dat kan je allemaal instellen in de focus mode, stilte tijden kunnen ook in teams maar staan hier los van.

Sterker nog ik heb in de focus mode privé alle telefoontjes behalve van opgegeven nummers uit staan, zodat ik mijn zakelijke sim wel voor data kan gebruiken maar niet gestoord wordt door de belletjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:50
En houd er ook rekening mee dat een app slechts één keer geïnstalleerd kan worden. Denk aan WhatsApp, waar je op Android in zowel het privéprofiel als het werkprofiel dezelfde app kunt installeren. Dat gaat niet op iOS en dien je terug te vallen op WhatsApp en WhatsApp for Business.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-06 14:31
Donstil schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:43:
[...]

Dan hebben ze iets niet goed gedaan, als mijn telefoon op focus “privé” staat dan komen teams berichten en belletjes niet door, dat kan je allemaal instellen in de focus mode, stilte tijden kunnen ook in teams maar staan hier los van.
Hoe heb je dat precies ingesteld? Voor me gevoel staat het bij mij goed maar Teams komt alsnog op me lock/notification scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
ex87 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:55:
[...]

Hoe heb je dat precies ingesteld? Voor me gevoel staat het bij mij goed maar Teams komt alsnog op me lock/notification scherm.
Ik heb de focus mode privé op “sta meldingen toe van”, daar teams en de telefoon app niet opgevoerd.

Je moet dan onder personen de personen toevoegen waarvan je wilt dat ze je juist wel kunnen bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Hmz, klinkt dus een beetje dat als je dit goed geregeld wilt hebben dat je bijvoorbeeld voor je prive focus specifiek moet aangeven welke apps wél notificaties mogen sturen. In de praktijk installeer je regelmatig nieuwe apps en dan moet je dus elke keer aan denken om ook die focus mode aan te passen om die app evt wel notificaties te laten sturen? En als je dat niet doet krijg je er nooit notificaties van en loop je zonder dat je het weet van alles mis?

Klinkt eerlijk gezegd wel een beetje als een achteruitgang tov Android. Of zie ik dit verkeerd?
Op deze manier neig ik er eerder naar om dan maar prive een iPhone te kopen en voor werk een aparte (maar dan zit ik weer met 2 telefoons rond te lopen ;)). Ik wil werk en prive op de telefoon nl goed kunnen scheiden.

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 30-05-2025 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-06 14:31
Donstil schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:48:
[...]

Ik heb de focus mode privé op “sta meldingen toe van”, daar teams en de telefoon app niet opgevoerd.

Je moet dan onder personen de personen toevoegen waarvan je wilt dat ze je juist wel kunnen bellen.
Ik heb het omgedraaid en Teams expliciet uitgesloten samen met me e-mail en calendar maar, Teams gaat er dwars doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
ex87 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 19:17:
[...]

Ik heb het omgedraaid en Teams expliciet uitgesloten samen met me e-mail en calendar maar, Teams gaat er dwars doorheen.
Ik weet niet meer precies waarom ik het zo gedaan heb, maar het werkt in ieder geval.
Teams komt er (gelukkig!) niet doorheen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Nog dank voor de reacties. Ik heb me er nog eens in verdiept en denk dat ik met die focus modes wel een eind kom.

Verder heb ik een Garmin horloge waarop ik notificaties ontvang van apps die op de telefoon ook een notificatie geven. Houdt dat ook rekening met de focus mode? Dus dat ik niet alsnog op mijn horloge mail notificaties ontvang, terwijl ik dat in de focus uit had gezet?

Als alternatief, bestaat er ook een mogelijkheid om bijvoorbeeld met een automation (gepland of handmatig) de synchronisatie met outlook/office365 uit te zetten?

Misschien wat gedetailleerde vragen, maar ik probeer een beeld te vormen of een iPhone iets voor mij is voordat ik er 3 jaar aan vast zit. Of dat ik te diep in het Android systeem zit ;)
Pagina: 1