Vreemde elektra-problemen zijn verholpen: aannames goed?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:54
Ik heb onlangs twee vreemde electra problemen gehad. Deze zijn beide inmiddels opgelost, maar ik ben benieuwd of de door mij aangenomen oorzaken ook kunnen kloppen.

probleem 1: 1x per maand kortsluiting. Dit is de groep van de garage, gang, overloop, meterkast en zolder.
Op deze groep zit redelijk wat apparatuur aangesloten: Nieuwe energiezuinige vriezer, alle apparatuur in de meterkast (Ikea Dirigera, 2x Pi 3B, Modem, Poe Switch, lampen, iMac, nog een switch, laders) Meestal klapt de zekering/aardlek van die groep er 's nachts uit. Op de PoE switch zitten 4 AP van unify aangesloten. Eén PoE accesspoint heeft tijdens herinirichting van de woonkamer een paar dagen per ongeluk tussen een paar dekens gelegen en is oververhit geraakt. De witte behuizing is lichtbruin uitgeslagen en licht vervormd door de hitte. Het AP heb ik gewoon in gebruik genomen, maar af en toe ondervond ik problemen, zoals het teruglopen van de snelheid van 1 Gbit naar 100 Mbit. Sinds ik het AP vervangen heb, is er geen kortsluiting meer opgetreden. Dus mijn aanname: Het defecte PoE AP heeft kortsluiting veroorzaakt. Maar: is dat mogelijk???

probleem 2: de nieuwe, energiezuinige vriezer (toevallig op dezelfde groep als probleem 1) loopt af en toe terug in temperatuur van -18 naar -4. Stekker er 10 seconden uit en hij geeft weer -18 aan. We hebben er een monteur bijgehad die niets kon vinden. (we hebben dus ook niets hoeven te betalen, zelfs geen voorrijkosten: indien iemand in Oost NL een witgoed monteur zoekt, ik heb een tip). In de garage (waar de vriezer staat) heb ik ook twee TL-LED armaturen opgehangen, met in totaal 4 TL buizen. Alle led TL buizen waren defect en de halve buis deed het niet en de andere helft van de buis aan het knipperen. Sinds ik alle TL buizen heb vervangen en ze goed branden werkt de vriezer ook weer. Dus mijn aanname: De knipperende LED TL buizen verstoren electronica van de vriezer: Maar: is dit mogelijk???

Of hebben probleem 1 en 2 ook met elkaar te maken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
moderne elektronica en vervuiling op het net klinkt voor probleem 2 wel logisch..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:33

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Volgens mij moet PoE gewoon zelf beschermd zijn en is geïsoleerd, dus dat lijkt me niet de oorzaak. Het is daarbij ook wel belangrijk om te weten of het nu kortsluiting/overbelasting is of een aardfout. Dan zoek je heel iets anders.

Twee zou theoretisch mogelijk zijn maar lijkt me eigenlijk wel sterk. Vergeleken met gewoon opstarten van de buis of het inprikken van laders etc niet heel veel anders

Zelf zou ik het erg toevallig vinden dat beide problemen op dezelfde groep zitten. Ik zou dan toch de vriezer verdenken of zo af en toe de aardlek eruit te trekken. Die zou ik dan eens een tijdje met een goed verlengsnoer op een andere groep / aardlek plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:54
Septillion schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:17:
Zelf zou ik het erg toevallig vinden dat beide problemen op dezelfde groep zitten. Ik zou dan toch de vriezer verdenken of zo af en toe de aardlek eruit te trekken. Die zou ik dan eens een tijdje met een goed verlengsnoer op een andere groep / aardlek plaatsen.
dat met het verlengsnoer is een goede tip. Het is natuurlijk erg lastig om een maand lang een apparaat van het stroom te halen om te achterhalen of dat de oorzaak is.