Aarde trekken, maar mantelbuis lijkt los

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:52

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Klussende in mijn eerste koopwoning. Om op de verdieping in beide slaapkamers en de overloop aarde te krijgen, ben ik met een trekveer bezig vanuit de badkamer. Wanneer ik echter richting 1 van de slaapkamers ga voel ik ergens ineens weerstand. Vanaf de centraaldoos in de slaapkamer kan ik de hele trekveer er in drukken, maar komt die er aan de andere kant niet uit. Ook hoor je schuren op het plafond. Ik vermoed dus dat de mantelbuis los ligt.

Hoe los ik dit op, zonder breek/zicht werk? De plafonds in de slaapkamers zijn al afgesausd. Zit er ook ivm tijd/kosten niet op te wachten om het hele plafond weer opnieuw op te bouwen.

Foto centraaldoos slaapkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSkmwk8VmuADkwXRUXXAEE6xB8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Drbs8M0AWUmzPxgxoxPs1ykE.jpg?f=fotoalbum_large

Foto situatie badkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egp9jUCQagh5nc3HqKy4h7IFmAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qhBII2iG3gvsC92WztpPISfa.jpg?f=fotoalbum_large

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-09 10:46
Heb je de trekveer zowel vanuit de badkamer als de slaapkamer geprobeerd?
En is de trekveer wel langgenoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Chedara schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:56:
Heb je de trekveer zowel vanuit de badkamer als de slaapkamer geprobeerd?
En is de trekveer wel langgenoeg?
Ja, is lang genoeg, en ja beide richtingen geprobeerd. Vanuit de slaapkamer kan ik de hele veer erin kwijt, komt nergens uit en je hoort schuren op het plafond. Vanuit de badkamer stokt ie ergens tegenaan, kan hij niet verder.

Andere slaapkamer ging prima, is vergelijkbare afstand. Had nog zat lengte over van de trekveer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:03

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik zie hoe dan ook erg weinig zadels. Zeker die 'onder' aan je centraaldoos die direct in een bocht gaat. Meestal monteer je nog 2 latten overdwars om je doos goed klem te zetten en de buizen bij de doos van een zadel te voorzien.

Maar daar heb je nu weinig aan, je kan met een draad de trekveer er doorheen trekken en vervolgens met de trekveer weer beide draden. Met een beetje gevoel krijg je de buis mogelijk ook weer in de doos.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

LankHoar schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:00:
[...]

Ja, is lang genoeg, en ja beide richtingen geprobeerd. Vanuit de slaapkamer kan ik de hele veer erin kwijt, komt nergens uit en je hoort schuren op het plafond. Vanuit de badkamer stokt ie ergens tegenaan, kan hij niet verder.

Andere slaapkamer ging prima, is vergelijkbare afstand. Had nog zat lengte over van de trekveer.
Heb je toevallig geen touw? bijvoorbeeld vlasdraad. Frommel dat vanuit de badkamer dat touw de buis in, en probeer dat touw met een stofzuiger door de buis te zuigen als je weet welke buis je moet hebben (op de plek waar je aarde wilt hebben). Vervolgens knoop je de aardedraad aan het stuk touw, en trekken maar.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

DukeBox schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:02:
Ik zie hoe dan ook erg weinig zadels. Zeker die 'onder' aan je centraaldoos die direct in een bocht gaat. Meestal monteer je nog 2 latten overdwars om je doos goed klem te zetten en de buizen bij de doos van een zadel te voorzien.

Maar daar heb je nu weinig aan, je kan met een draad de trekveer er doorheen trekken en vervolgens met de trekveer weer beide draden. Met een beetje gevoel krijg je de buis mogelijk ook weer in de doos.
Weinig zadels inderdaad en met die bochten in niet gezadelde buizen is er groot risico dat ze uit de doos schieten. Misschien krijg je de buis weer terug in de doos maar bij iedere keer dat je er wat aan wilt klussen loop je weer het risico dat er wat los schiet.

Misschien niet het antwoord wat je wil horen maar als je dit goed wil oplossen moet (een deel van) het plafond eruit zodat je de boel goed kunt zadelen en toekomstige problemen voorkomen.
Als je de plaat waar de doos in zit eruit haalt en die plaat links daarvan moet je een eind kunnen komen.

En volgens mij kun je in die T-vormige sleuf in de doos een plaatje zetten om de buizen vast te klemmen maar heb dat zelf nooit gebruikt. Bij mij liggen ook buizen boven een gipsplafond met diverse centraaldozen maar ik heb dit rondom de doos goed gezadeld. De vloerbalken liggen ca. 60 cm uit elkaar dus een prima afstand om op iedere vloerbalk te zadelen met eventueel een extra latje tussen de balken om bochten te zadelen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:58

franssie

Save the albatross

Ik heb zoiets ook ooit gehad, al was dat de trek draad gebroken bij het trekken. Uiteindelijk met een echte trekveer van staal ipv plastic er wel weer kunnen komen. Maar aangezien je nog draden hebt zou ik die gebruiken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:35
waar is die aarde voor nodig in je slaapkamer? Ik probeer even te bedenken wat er in mijn slaapkamer allemaal een stekker heeft en dat zijn allemaal van die dunne platte stekkers. Die doen niets met aarde.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-09 10:46
Het beste zou idd toch een deel uit het planfond zagen en de pvc buis opnieuw goed vastzetten en dan het plafond repareren.
Als je het alleen om het trekken van de aarde gaat zou ik een nieuwe fase of nul + aarde aan de oude fase/ nul bevestigen. Dan de oude nul/fase gebruiken om de nieuwe nul/fase + aarde te trekken.

Maarja, dan ligt je elektra dus niet veilig in een buis. Dat is ook niet echt de moeite waard bedoeling.

[ Voor 14% gewijzigd door Chedara op 29-05-2025 18:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
No Hands schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:31:
waar is die aarde voor nodig in je slaapkamer? Ik probeer even te bedenken wat er in mijn slaapkamer allemaal een stekker heeft en dat zijn allemaal van die dunne platte stekkers. Die doen niets met aarde.
:X
Misschien is het slaapkamer van een kind en komt er een PC.
Of wil je mobiele airco kunnen gebruiken.
Maar maakt allemaal ook weinig uit, want aarding van WCDs is al heel lang gelukkig verplicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Het is verplicht om aarde te trekken bij een grote aanpassing van de elektra in de woning. Wat je onder groot schaart is dan wel wat vaag, maar het is niet altijd meer een keuze.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Het liefst heb ik inderdaad overal aarde. Maar deze slaapkamer zal als mijn kantoor dienen, dus met PC, schermen etc. vandaar de wens om aarde te realiseren.

Een bestaand draad gebruiken vind ik wel erg spannend, want als dat mis gaat, dan heb ik helemaal geen stroom meer in die kamer. Dan moet ik alsnog het plafond er uit halen. Maar wellicht ontkom ik daar dan niet aan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

LankHoar schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:44:
Het liefst heb ik inderdaad overal aarde. Maar deze slaapkamer zal als mijn kantoor dienen, dus met PC, schermen etc. vandaar de wens om aarde te realiseren.

Een bestaand draad gebruiken vind ik wel erg spannend, want als dat mis gaat, dan heb ik helemaal geen stroom meer in die kamer. Dan moet ik alsnog het plafond er uit halen. Maar wellicht ontkom ik daar dan niet aan..
Dat zijn denk ik helaas wel je opties. Proberen te trekken en anders met een gatenboor kijk inspectie gaten maken. Je wilde toch al spots toch :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

LankHoar schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:44:

Het is nu even werk (kosten voor 2 gipsplaatjes en sauzen is tientjeswerk) maar je voorkomt er een hoop ellende mee in de toekomst.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:14
Die kunststof trekveren hebben de neiging om te krullen en schiet dan net naast de buis.

Als het open stuk niet al te groot is heb je met het vervangen van 1 draad door 2 draden meer kans dat het goed gaat.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

JukeboxBill schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:54:
Die kunststof trekveren hebben de neiging om te krullen en schiet dan net naast de buis.
Die dingen werken in derdaad allen in ideale omstandigheden die bijna nooit bestaan :P
Als het open stuk niet al te groot is heb je met het vervangen van 1 draad door 2 draden meer kans dat het goed gaat.
Dat, of anders inspectiegaten (die zijn nog wel dicht te smeren) of inderdaad een paar hele platen vervangen (zodra je weet welke dat zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:35
graceful schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:34:
[...]

:X
Misschien is het slaapkamer van een kind en komt er een PC.
Of wil je mobiele airco kunnen gebruiken.
Maar maakt allemaal ook weinig uit, want aarding van WCDs is al heel lang gelukkig verplicht.
Ja geen idee, daarom vraag ik het ook. ik heb geen pc of mobiele airco op mijn slaapkamer en heb hier in de woonkamer 12 wcd's zonder aarding en ik leef nog steeds :(:)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

No Hands schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:49:
[...]

Ja geen idee, daarom vraag ik het ook. ik heb geen pc of mobiele airco op mijn slaapkamer en heb hier in de woonkamer 12 wcd's zonder aarding en ik leef nog steeds :(:)
Sinds 1996 mogen wcd's zonder randaarde niet meer gebruikt worden tijdens de bouw. Huizen die 31+ jaar oud zijn hoef je geen randaarde te verwachten behalve in de keuken en natte ruimtes ;)

Edit:
Bij een renovatie van de elektra ben je wel verplicht alle ongeaarde wcd's te vervangen voor geaarde, en zoals True in "Aarde trekken, maar mantelbuis lijkt los" al zei, wat is een renovatie? Ook een ruim begrip ;)

[ Voor 20% gewijzigd door RaZ op 29-05-2025 20:05 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:03

DukeBox

loves wheat smoothies

evilution schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:19:
Misschien niet het antwoord wat je wil horen maar als je dit goed wil oplossen moet (een deel van) het plafond eruit zodat je de boel goed kunt zadelen en toekomstige problemen voorkomen.
Ik denk dat je op TS wilt reageren?

@LankHoar Nu ik thuis de foto wat beter zie mis ik ook de (grendel)spie in de centraaldoos, ik weet niet of die achteraf geplaatst is maar die is er juist voor bedoeld dat buizen niet makkelijk er uitgaan.

en ik hoop dat dat kroonsteentje ook tijdelijk was en daar nu een nette wago klem zit

[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 29-05-2025 20:04 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 13:08
Trekveer aan draad heen, met twee draden terug.

Plan b is reciprozaag en gips weer aanhelen met gips, fix en finish light en latex.
Ik vervang ook langzaamaan al het schakelmateriaal en leg overal aardedraad aan. Er is al heel veel meter installatiedraad doorheen gegaan.

Tot op heden slechts een WCD gehad waar ik geen beweging in de draden krijg voor een aardedraad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:40
Mogelijk is de buis uit een sokje geschoten.

Op de plek waar de veer over het plafond 'schuurt' kun je daar bijkomen als je op zolder een paar planken verwijdert of daar een gat maakt van zeg 20x20 cm? want in de douche zie ik een planken zolder vloer.

[ Voor 10% gewijzigd door natural colour op 30-05-2025 08:44 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Opgelost! Mijn zwager had de geniale ingeving dat de vloer in de kamer erboven er toch nog uit moest, dus dat gedaan, en toen een vloerplank er uit gezaagd waar de centraaldoos zit. En tada, daar zag je direct dat het niet gebeugeld was en de mantelbuis inderdaad los lag. Gelijk er weer in gedrukt en gebeugeld :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swDF__NjV-VHmntzRTQl1dmKwiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HHL7SyObiOHBJBplMkJcsxoo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:40
Jou zwager had net vóór zijn ingeving mijn post van vrijdag gelezen :9

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
natural colour schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:25:
Jou zwager had net vóór zijn ingeving mijn post van vrijdag gelezen :9
Ah die had ik precies gemist! Dacht alles gelezen te hebben :+

Kan je post niet als beste antwoord markeren, gek genoeg. Maar dat werkte dus perfect!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03:13
Ah, fijn dat het gelukt is. Zo heb ik al eens mantelbuizen voor utp en een vergeten lichtschakelaar aangelegd :+
Lang leve de houten planken in oudere huizen.. voor en nadelen :)
Pagina: 1