Jellyfin vragen (nieuwe gebruiker)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik gebruik sinds 2 weken jellyfin. Verder een fijn programma maar ik lopen tegen een aantal issue's die ik niet snel gevonden kreeg va google.

1. remote access. hoe kan mijn vrienden op afstand in mijn bibliotheek? ik heb een nieuwe gebruiker aangemaakt in de controlepanel. ik heb mijn server ip doorgegeven. maar ze komen er niet erop? de server ip wordt niet herkend. dit ip is waarschijnlijk alleen voor mijn thuisgebruik? hoe moet ik dit doen?

2. als ik een serie van 10 afleveringen toevoeg, zie ik de nummering niet in mijn lijst. dus ik weet niet welke aflevering episode 1 of 8 is?

3. moet ik port-forwarden voor een betere verbinding zoals bij plex?

ik gebruik jellyfin via de tv-app van mijn LG TV en via kodi.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Over 1 en 3: zonder te weten wat je hebt ingesteld is dat lastig te beantwoorden.

Jellyfin direct aan internet hangen lijkt me erg onverstandig. Al helemaal niet als je niet voldoende kennis en ervaring hebt qua inrichten en beveiligen ervan. Regel een goede VPN-verbinding voor je netwerk en laat externen eerst daarmee verbinden. Idealiter in een DMZ. En zorg natuurlijk dat alles altijd goed uptodate is.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Om je Jellyfin server buiten je netwerk beschikbaar te stellen zul je inderdaad of moeten port forwarden of een VPN server opzetten en hem via die weg beschikbaar stellen.
Pas dan kan men ermee verbinden.

Zelf heb ik een lifetime licentie voor Plex, maar ook daarvoor is een port forward nodig of VPN nodig om in volle kwaliteit te kijken. Met een source IP filter is ook voor apparaten die geen VPN kunnen prima te werken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
nelizmastr schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:08:
Om je Jellyfin server buiten je netwerk beschikbaar te stellen zul je inderdaad of moeten port forwarden of een VPN server opzetten en hem via die weg beschikbaar stellen.

Zelf heb ik een lifetime licentie voor Plex, maar ook daarvoor is een port forward nodig of VPN nodig om in volle kwaliteit te kijken. Met een source IP filter is ook voor apparaten die geen VPN kunnen prima te werken.
ik heb nu de tcp-poort geopend door mijn ip adres in te vullen.. maar het gekke is dat ik geen aparte ip-adres krrijg toegewezen voor jellyfin zoals bij plex? hoort dit zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:37
Welk ip heb je het over? Intern of extern?
Waar vul je welk ip adres in?

[ Voor 26% gewijzigd door Aschtra op 31-05-2025 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Aschtra schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:35:
Welk ip heb je het over? Intern of extern?
Waar vul je welk ip adres in?
Het ip dat tevoorschijn komt bij command>ipconfig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
nelizmastr schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:08:

Heh? Een port forward of vpn nodig om volledige kwaliteit te kunnen kijken? Die snap ik niet kan je die uitleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Farabi schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:36:
[...]

Het ip dat tevoorschijn komt bij command>ipconfig.
Dat is je internet ip adres. Ga naar iets als mijnip.nl om je externe ip adres te krijgen.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Aschtra schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:37:
[...]

Heh? Een port forward of vpn nodig om volledige kwaliteit te kunnen kijken? Die snap ik niet kan je die uitleggen?
ja, zie 2 groene pijltje bij 'toegang op afstand'. als je daar een rode kruis hebt, dan gaat er iets niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Farabi schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:41:
[...]

ja, zie 2 groene pijltje bij 'toegang op afstand'. als je daar een rode kruis hebt, dan gaat er iets niet goed.
Dat was geen reactie op jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Aschtra schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:43:
[...]

Dat was geen reactie op jou
weet ik. maar hier heb je je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
sig69 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:41:
[...]

Dat is je internet ip adres. Ga naar iets als mijnip.nl om je externe ip adres te krijgen.
Je hebt je externe IP helemaal niet nodig hiervoor. Port forward is voldoende.

@Farabi

Ga naar je modem instellingen naar port forward. Maak hier een portforward regel voor Jellyfin. protocol TCP. interne poort de poort waar jellyfin op draait (Plex draait bijv op 32400) doel poort nummer ook de poort van jellyfin. Ook de ip adressen van Jellyfin.

commando ipconfig zegt helemaal niets. Als je dat op je desktop draait waar jellyfin niet draait krijg je output waar je niets mee kan voor je probleem.
Duidelijke info geven als je problemen hebt bitte

Meer is er niet nodig.

Dit is mijn portforward in mijn KPN modem voor plex.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kdj9Mxn.png
Farabi schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:45:
[...]

weet ik. maar hier heb je je antwoord.
Jouw reactie beantwoord helemaal niets van mijn vraag.
Je hebt helemaal geen port forward nodig om op volledige kwaliteit te kijken. Portforward is puur om hem vanuit buiten je huis bereikbaar te maken.

[ Voor 16% gewijzigd door Aschtra op 31-05-2025 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:52

Compizfox

Bait for wenchmarks

Aschtra schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:48:
[...]

Je hebt je externe IP helemaal niet nodig hiervoor. Port forward is voldoende.

@Farabi

Ga naar je modem instellingen naar port forward. Maak hier een portforward regel voor Jellyfin. protocol TCP. interne poort de poort waar jellyfin op draait (Plex draait bijv op 32400) doel poort nummer ook de poort van jellyfin. Ook de ip adressen van Jellyfin.

commando ipconfig zegt helemaal niets. Als je dat op je desktop draait waar jellyfin niet draait krijg je output waar je niets mee kan voor je probleem.
Duidelijke info geven als je problemen hebt bitte

Meer is er niet nodig.

Dit is mijn portforward in mijn KPN modem voor plex.

[Afbeelding]
Je hebt je externe IP-adres weliswaar niet nodig om de port forward aan te maken, maar je hebt hem (tenzij je een domeinnaam hebt die ernaartoe point) uiteindelijk natuurlijk wel nodig om de server vervolgens vanaf het internet te bereiken.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Compizfox schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:52:
[...]

Je hebt je externe IP-adres weliswaar niet nodig om de port forward aan te maken, maar je hebt hem (tenzij je een domeinnaam hebt die ernaartoe point) uiteindelijk natuurlijk wel nodig om de server vervolgens vanaf het internet te bereiken.
Wellicht voor jellyfin inderdaad. Voor plex is dit niet nodig iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Aschtra schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:55:
[...]

Wellicht voor jellyfin inderdaad. Voor plex is dit niet nodig iig.
ik moet een verplicht server ip invullen als ik een poort openzet, anders krijg ik een foutmelding.

ik heb een zyxel T-54 modem (odido)

[ Voor 6% gewijzigd door Farabi op 31-05-2025 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ja, dat is dus het interne adres van je server. Aan mensen die er van buitenaf bij moeten geef je je externe ip adres.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
sig69 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:57:
Ja, dat is dus het interne adres van je server. Aan mensen die er van buitenaf bij moeten geef je je externe ip adres.
Oke moet daar mijn interne of externe ip worden ingevoerd? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aschtra
Farabi schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:59:
[...]

Oke moet daar mijn interne of externe ip worden ingevoerd? :P
Het antwoord staat letterlijke in de reactie waar je op reageert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietabrow
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-09 21:00
Welk ip-adres moet je intikken om jouw Jellyfin server te openen in de internetbrowser? Dat is dan je antwoord. (en eventueel een andere poort dan 80 maar dat weet jij als het goed is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Aschtra schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:04:
[...]

Het antwoord staat letterlijke in de reactie waar je op reageert :)
Sorry, ben een noob en niet zo slim. Ik heb graag een duidelijk antwoord nodig.
Pietabrow schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:06:
Welk ip-adres moet je intikken om jouw Jellyfin server te openen in de internetbrowser? Dat is dan je antwoord. (en eventueel een andere poort dan 80 maar dat weet jij als het goed is)
weet ik niet. welke?

[ Voor 37% gewijzigd door Farabi op 31-05-2025 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Farabi schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:29:
[...]

Sorry, ben een noob en niet zo slim. Ik heb graag een duidelijk antwoord nodig.
Als dat je eigen duiding is: Niet. Doen. Tenzij je hele goede offline backups hebt van alles, en het niet erg vindt als alles wat je digitaal bezit gepubliceerd wordt.

Serieus: alleen poorten open zetten als je heel goed weet wat je doet. Je vrienden zijn niet de enigen die meekijken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
F_J_K schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 22:36:
[...]

Als dat je eigen duiding is: Niet. Doen. Tenzij je hele goede offline backups hebt van alles, en het niet erg vindt als alles wat je digitaal bezit gepubliceerd wordt.

Serieus: alleen poorten open zetten als je heel goed weet wat je doet. Je vrienden zijn niet de enigen die meekijken.
Ik open alleen de poort van jellyfin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
zo te zien is het gelukt. alleen, hoe veilig is het om mijn public ip door te geven aan andere mensen om ze in mijn server te laten inloggen? het zijn verder familie en vrienden. maar ze zien mijn ip tijdens het inloggen. hoe zorgelijk is dit?

[ Voor 36% gewijzigd door Farabi op 01-06-2025 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Farabi schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 22:57:
[...]
Ik open alleen de poort van jellyfin?
Je gaat er dan van uit uit dat die software geen bevelling-issues heeft. En die bevelling-issues geen ingang zijn voor meer toegang.
Farabi schreef op zondag 1 juni 2025 @ 00:34:
zo te zien is het gelukt. alleen, hoe veilig is het om mijn public ip door te geven aan andere mensen
Dat is niet relevant, zolang vele anderen continu "alle" poorten op "alle" adressen langslopen om te zien wat er open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
F_J_K schreef op zondag 1 juni 2025 @ 00:48:
[...]

Je gaat er dan van uit uit dat die software geen bevelling-issues heeft. En die bevelling-issues geen ingang zijn voor meer toegang.

[...]

Dat is niet relevant, zolang vele anderen continu "alle" poorten op "alle" adressen langslopen om te zien wat er open staat.
Ik heb toegang gegeven aan 1 map voor jellyfin op mijn schijf. Kan een kwaadaardige gebruiker alsnog in al je mappen waar je geen toegang hebt gegeven?

ik laat de gebruikers toe met een gebruiksnaam en een wachtwoord.

[ Voor 8% gewijzigd door Farabi op 01-06-2025 00:55 ]

Pagina: 1