Vraag
Beste antwoord (via absrnd op 30-05-2025 12:09)
COM staat voor common, in dit geval de min van de voeding. In jouw 2 afbeelding is COM gelijk aan -V
Alle reacties
COM staat voor common, in dit geval de min van de voeding. In jouw 2 afbeelding is COM gelijk aan -V
Er is geen kans dat er op doe COM aansluitingen een ander voltage zit ? maar ook 24V.Flesdop schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:48:
(ik ben leek)
Meten is weten, ik ga er vanuit als je weerstand meet tussen de 3 COM poorten deze 0 gaat zijn en onderling verbonden zijn, net als de +V
Helaas, de voeding is stuk en kan ik niets metenFlesdop schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:03:
Meten is weten, ik ga er vanuit als je weerstand meet tussen de 3 COM poorten deze 0 gaat zijn en onderling verbonden zijn, net als de +V

COM staat inderdaad voor common, sommige voedingen hebben V+, COM en V-. (en dan kun je dus +24V, com, en -24V hebben)
De terminologie word wel eens verwisseld.
Je kunt op je nieuwe meten tussen V+ en V- of er 24V staat als je het zeker wil weten.
Alle COM pinnen op je oude zullen verbonden zijn met elkaar, dat kun je ohm zo controleren, daar hoeft hij niet voor aan. Sterker nog, je kunt het aan de onderkant van print waarschijnlijk gewoon zien.
Ik zou geen voeding kopen bij de webshop die er zo'n plaatje bij durft te zetten.absrnd schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:43:
...
In de shops zijn de aansluiting compleet anders:
[Afbeelding]
Maakt het uit wat voor voeding ik aansluit, en heeft de voeding met de COM aansluitingen een specifieke naam ?
Alles kan stuk.
Nu maak je me helemaal in de warjeroen3 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:39:
Als je hem aansluit als dat plaatje heb je gegarandeerd lol. Maar ik gok dat een carrière als nieuwe ElectroBOOM mogelijk niet op je bucket list staat.
COM staat inderdaad voor common, sommige voedingen hebben V+, COM en V-. (en dan kun je dus +24V, com, en -24V hebben)
De terminologie word wel eens verwisseld.
Je kunt op je nieuwe meten tussen V+ en V- of er 24V staat als je het zeker wil weten.
Alle COM pinnen op je oude zullen verbonden zijn met elkaar, dat kun je ohm zo controleren, daar hoeft hij niet voor aan. Sterker nog, je kunt het aan de onderkant van print waarschijnlijk gewoon zien.
Het eerste plaatje is zoals het in de printer aangesloten is, dat moet goed zijn.
De voeding in het 2e plaatje, ga ik dan de COM aansluitingen van de oude voeding op de "-V" aansluiting, van de nieuwe voeding aansluiten...correct ?
Het lijkt op dat dat de input 220V met aarde, aansluiting als uitgang gemarkeerd wordt, dat lijkt inderdaad fout.remco_k schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:45:
[...]
Ik zou geen voeding kopen bij de webshop die er zo'n plaatje bij durft te zetten.
[ Voor 13% gewijzigd door absrnd op 29-05-2025 17:48 ]
Correct. Maar nadat je hebt gechecked of er daadwerkelijk 24V gemeten wordt tussen + en -V
Alles kan stuk.
Kan ik er niet vanuit gaan dat het zowieso 24V tussen de + en - zal zijn ?remco_k schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:46:
Correct. Maar nadat je hebt gechecked of er daadwerkelijk 24V gemeten wordt tussen + en -V
Normaal wel. Maar met zo'n grote fout in het plaatje zou ik dat eerst checken.
Alles kan stuk.
Dan is het goed dat ik de foto alleen als voorbeeld wilde gebruiken, ik had niet gezien dat ze die fout gemaakt hadden.remco_k schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:51:
Normaal wel. Maar met zo'n grote fout in het plaatje zou ik dat eerst checken.
Dit is de voeding die ik wil bestellen
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B07SVH2H3G?psc=1
Als het daadwerkelijk een meanwell is kan dat wel. Dan zal er ook niet zo'n absurd plaatje bij zitten.absrnd schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:50:
[...]
Kan ik er niet vanuit gaan dat het zowieso 24V tussen de + en - zal zijn ?
Deze heb je eerder. En ze linken er netjes de datasheet bij.
https://www.123-3d.nl/Mea...-350-24-i3762-t13129.html
Pagina: 1