Waterslag in toiltet na x aantal keren doorspoelen - UP320

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 06:55
Middag allen,

Ik zit met een probleem wat ik op de één of andere vage manier niet opgelost krijg.
We hebben een Geberit UP320 toilet inbouwreservoir met de onderdelen die daarin behoren.
Af en toe hebben we last van waterslag als de vlotterkraan dichtgaat en de waterbak dus vol is.
Vlotterkraan meermaals uit elkaar gehad, schoongemaakt etc, maar bied slechts een aantal keren soelaas. Daarna komt de waterslag net zo hard weer terug.
Haal ik de vlotterkraan weer uit elkaar, membraam los etc, dan is het weer even goed en een halve dag later is het weer mis...

Stopkraantje ook al op elke wenselijke stand gehad, lijkt ook geen verschil te maken

Leidingen zijn bij de verbouwing meer dan goed gebeugeld om geklapper te voorkomen, dus daar zit het niet in.
Nieuwe vlotterkraan ook al eens gehaald, maar weer teruggestuurd omdat dat ook niet hielp(misschien een maandagmorgen modelletje??)

Iemand nog een idee?

[ Voor 4% gewijzigd door MartijnAbel op 29-05-2025 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Misschien denk ik te simpel, maar de stopkraan al eens wat minder ver opengedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
_JGC_ schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:17:
Misschien denk ik te simpel, maar de stopkraan al eens wat minder ver opengedraaid?
Aah excuus, ik dacht al dat ik wat vergeten was te melden, maar de stopkraan ook al op elke wenselijke stand gehad.
Net nog weer even geprobeerd, maar zelfs op bijna dicht gaat het 4 a 5x doorspoelen goed en daarna hoor ik weer waterslag. Rottige is ook wel dat ik het hoor bij de CV ketel, die op ongeveer 2 meter afstand zit van de toilet.

[ Voor 27% gewijzigd door MartijnAbel op 29-05-2025 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:27
Vermoedelijk de inlaatcombinatie die herrie maakt. Toevallig een Bonfix?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
hesselbeertje schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:07:
Vermoedelijk de inlaatcombinatie die herrie maakt. Toevallig een Bonfix?
Dat idee had ik ook al een beetje, aangezien ik het alleen bij de CV ketel hoor.
Geen Bonfix, maar een Pentec:

https://cvketel.nl/produc...ie-ubic-15mm-2x-knel-8bar

Kan ik aan de inlaatcombinatie nog wat aanpassen? Ik zie een kraantje oid aan de voorzijde, en een zwarte draaidop aan de linkerzijde van de combinatie

[ Voor 16% gewijzigd door MartijnAbel op 29-05-2025 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:27
Het is een bekend verschijnsel. Niet gaan lopen klooien maar gewoon vervangen. Ik mag geen reclame maken maar die met 3 letters maken geen geluid is mijn ervaring.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Als het echt waterslag is van het inbouwreservoir: kan je er bij om een waterslagdemper toe te voegen (hoe dichter bij de bron, hoe beter die werken)? Een DIY truukje wat ik eens zag is om een T-stuk te plaatsen met 30cm buis omhoog met een dop op; daar zit lucht in en die vangt de klap op.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-09 19:07
Lijkt me niet dat dit mag en gewenst is ivm legionella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
naftebakje schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:20:
Als het echt waterslag is van het inbouwreservoir: kan je er bij om een waterslagdemper toe te voegen (hoe dichter bij de bron, hoe beter die werken)? Een DIY truukje wat ik eens zag is om een T-stuk te plaatsen met 30cm buis omhoog met een dop op; daar zit lucht in en die vangt de klap op.
Zo lijkt het wel, al is het zo dat ik nergens een leiding zie klapperen in het reservoir en dat de vlotter netjes normaal omhoog komt.
Je hoort de klap/tik echt bij de inlaatcombinatie.
Ik zal die eerst eens vervangen, kijken wat het dan doet. Is die 35 euro proberen wel waard.

Ik heb wek nagedacht over een demper, maar die moet dan gemonteerd worden in de waterbak zelf. Denk niet dat dat heel bevorderlijk is. Voor de rest kan ik er helaas niet bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Kees85 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:37:
Lijkt me niet dat dit mag en gewenst is ivm legionella.
Je weet wat er doorgaans in een toilet wordt achtergelaten? Het is af te raden om uit de toiletpot water te nemen om een kopje thee te maken, ook al ben je zeker dat er geen legionella in zit.
Legionella is trouwens bij koudwaterleidingen geen issue, en ik mag hopen dat je je toilet niet op warm water hebt aangesloten?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:58

franssie

Save the albatross

@naftebakje Legionella krijg je niet door drinken maar door inademen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1