Siemens wasdroger draait niet meer (door stof)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-09 16:59
Deze week stopte onze Siemens wasdroger er mee (WT45W490NL/05). Eerst draaide hij nog heel moeizaam en daarna in zijn geheel niet meer.
Mogelijke oorzaak proberen te googlen en de kans dat de snaar geknapt was, zou het grootste zijn. Het leek me niet heel logisch want zonder snaar zou je denken dat de trommel ook niet een heel klein beetje kan draaien.

Enfin, ik begin de wasdroger panelen te verwijderen om er achter te komen of de snaar geknapt was maar al snel kom ik er achter dat die nog heel is. Na het verwijderen van het eerste zijpaneel schrik ik toch wel een beetje, eigenlijk was het meer verbazing. Maar de hoeveelheid stof die er in de machine lag was ongekend. Ik kon er hele dekens uit halen. Werkelijk elk element zat onder een dikke laag samengepakt stof. De spanrol die de trommel stabiliseert had zelfs een soort trespa plaatje gemaakt van het stof wat tussen de trommel goot en de spanrol in geklemd zat. Ik denk dat hij daar overheen geslipt is en niet kon draaien.

Ik ga hem zo na het schoonmaken weer deels in elkaar schroeven en testen of hij nu wel werkt.

Mijn vraag is nu: hoe kan een wasdroger die naar behoren functioneert zo ontzettend veel stof de machine in blazen zodat de werking ervan er onder lijdt.

De machine is een jaar of 8 oud, maar de gemiddelde huisvrouw gaat geen hele machine demonteren om hem ieder jaar schoon te maken van binnen. Dus Siemens zou hier toch over nagedacht hebben lijkt me? Of kan dit ergens anders aan liggen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:31
Heb je toevallig ook nog foto's gemaakt?

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Is de machine conform handleiding schoongemaakt? Vaak is dat iets als:
• pluizenfilter legen na elke droogbeurt
• condensor schoonmaken elk half jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 14:20
Is het filter nog goed en zit het goed op z'n plek?
Ik ben geen expert, maar ik acht het mogelijk dat een normaal functionerende droger veel stof verzamelt aan de binnenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-09 17:54
Ervaring leert dat het hoofdzakelijk gebruikersfouten betreft.

Met name fiter reinigen doen de meesten fout.
Op de sticker in de machine staat duidelijk dat filter altijd onder kraan schoon gespoeld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat klinkt inderdaad als user-error.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:51

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

necessaryevil schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:23:
Is het filter nog goed en zit het goed op z'n plek?
Ik ben geen expert, maar ik acht het mogelijk dat een normaal functionerende droger veel stof verzamelt aan de binnenkant.
Ik had laatst een Miele wasdroger van 25 jaar oud open en daar zat 0,0 stof in. Denk dus toch (zoals andere) dat het hier een user-error betreft, namelijk niet regelmatig schoonmaken van pluizenfilter of condensor.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
De wasdroger is na iedere droog beurt schoongemaakt, althans de twee filters. Meestal leeghalen met de hand en soms stofzuigen of onder de kraan. Ik heb vandaag de handleiding nog bekeken maar daar staat niets in wat ik niet gedaan heb. Het enige waar mogelijk een verschil in kan zitten is de waterbak lade. Daar lag een los filtertje op en die heb ik in het daarvoor bestemde vak gestopt. Die heeft daar de afgelopen jaren gezeten. Vond ik een beetje een vreemde plek omdat het ook een bak met water waas waarbij ik niet kon vermoeden dat er ook lucht met stof doorheen kon waaien.

Ongetwijfeld zal ik een user error gemaakt, weet momenteel alleen niet welke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-09 17:54
Wasgoed slijt in de droger.
Vroeger met de luchtafvoer drogers gin
g stof via afvoer direct naar buiten en bleef niet binnen de machine.

Maar met de hedendaagse techniek blijft alle stof binnen.
Mijn advies zou zijn om elke 2 jaar iemand langs te laten komen om de situatie met stofophoping te controleren.

Ik sta er elke keer weer van te kijken dat men denkt dat alle witgoed 1 x gekocht zonder problemen 10 jaar moet draaien.
Bij een cv ketel vinden we geregeld onderhoud
normaal.
Onderhoud van auto vinden we normaal.
Maar witgoed .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 14:20
Het meeste witgoed is niet op onderhoud gebouwd. En goed witgoed kan ook gewoon langer dan tien jaar mee zonder onderhoud. Hooguit moet je een keer een filter schoonmaken.

Een auto wordt vaker/langer/meer belast. En een auto heeft in de eerste jaren van zijn bestaan ook weinig onderhoud nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Op zich lukt onderhoud ook wel. Zoals ik al aangaf het schoonmaken van filters etc is het punt niet. Dat deden we al. Alleen als het apparaat het nodig heeft om iedere zoveel jaar helemaal uit elkaar geschroefd moet worden moet je dat als gebruiker wel weten. Dit soort onderhoud staat in ieder geval niet beschreven in de handleiding.

Maar mogelijk heb ik iets niet goed (genoeg) gedaan en moet t onderhoud anders, zo lang ik weet wat dat is kan ik er rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
De warmtepompdroger van topcistarter lijkt een zelfreinigende condensor te hebben.

Dat wijst minder op user error maar op mogelijk het bekende probleem dat zelfreinigende storingsgevoeliger zijn.

Ik heb in elk geval welbewust gekozen voor een die handmatig gereinigd moet worden. Dan weet je dat je erbij kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:15
In het verleden heb ik wel eens kritisch gekeken naar de evolutie van de apparaten van BSH. Wat me opviel is dat ze vooral zo minimaal mogelijk het bestaande ontwerp aanpassen bij de introductie van een nieuwe technologie (bv van condens naar warmtepomp). Dus ik zou eerder zeggen dat er juist niet goed na is gedacht, maar dat er vooral voor de gemakkelijke weg wordt gekozen.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Ter info, ik heb de wasdroger inmiddels weer helemaal schoon en in elkaar gezet en hij is alweer volop in bedrijf.

Vanaf nu maar jaarlijks dat hele ding uit elkaar sleutelen om te controleren of er geen stof op de verkeerde plek zit. Maar blijf het even vreemd als vervelend vinden dat ik nu jaarlijks een uur moet sleutelen om een probleem op te lossen wat er eigenlijk niet hoort te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:07
Tupolev schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:42:
In het verleden heb ik wel eens kritisch gekeken naar de evolutie van de apparaten van BSH. Wat me opviel is dat ze vooral zo minimaal mogelijk het bestaande ontwerp aanpassen bij de introductie van een nieuwe technologie (bv van condens naar warmtepomp). Dus ik zou eerder zeggen dat er juist niet goed na is gedacht, maar dat er vooral voor de gemakkelijke weg wordt gekozen.
Makkelijk niet, goedkoop wel. Dat is niet alleen bij BSH maar bij alle fabrikanten. Een fabrikant moet gewoon de aandeelhouders evreden houden en die willen maar 1 ding, hun geld terug zien en zoveel mogelijk winst maken. Geldt trouwens voor nagenoeg alle bedrijven, ongeacht wat ze naar buiten uitstralen.

Wat nu wel gaat werken is dat we nu in de EU het recht hebben om te repareren. Alle nieuwe appraten moeten door de gebruiker gerepareerd kunnen worden. Hopelijk wordt het allemaal dan wel iets beter.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Pagina: 1