Mijn vraag
Op (samsung) telefoons staat standaard video opname in HEVC codec aan. Wij zijn onlangs op vakantie geweest en hebben (per ongeluk) veel gefilmd in HEVC 10-bit HDR. (net een nieuwe telefoon gekocht en nog niet HVEC uitgezet helaas)
Nu proberen wij een leuk filmpje te monteren maar de beelden lijken allemaal uitgewassen. Bijna alle kleur is er uit weg.
We merkten op vakantie ook al wanneer we via whatsapp een filmpje deelde dat de kleuren ook helemaal weg waren.
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Samsung s25
Davinci resolve
Macbook air
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd de project settings te veranderen:
1 project settings.
2. set resolution and fps
3. Select ''Color management'' on the left side menu.
3. Change color science from ''DaVinci YRGB'' to ''DaVinci YRGB'' color managed
4. Change ''color processing'' from SDR to HDR.
5. Change output color to HDR PQ.
Resultaat: nog minder kleur
Ook met handbrake geprobeerd de originele bestanden eerst om te zetten van H.265 naar H.264, maar dit gaf een belabberd resultaat.
In de galerij op de telefoon is er ook de mogelijkheid om het om te zetten van HDR naar SDR, dit werkt redelijk, maar geeft nog steeds andere kleuren. Ook als je het bekijkt op een niet HDR scherm. Ook erg arbeidsintenstief. Kan dit niet in batch op de Macbook?
Hieronder wat voorbeelden van:
1. screenshot uit galerij op de telefoon in SDR
2. screenshot uit galerij op de telefoon in HDR
3. Screenshot uit Davinci resolve
Op (samsung) telefoons staat standaard video opname in HEVC codec aan. Wij zijn onlangs op vakantie geweest en hebben (per ongeluk) veel gefilmd in HEVC 10-bit HDR. (net een nieuwe telefoon gekocht en nog niet HVEC uitgezet helaas)
Nu proberen wij een leuk filmpje te monteren maar de beelden lijken allemaal uitgewassen. Bijna alle kleur is er uit weg.
We merkten op vakantie ook al wanneer we via whatsapp een filmpje deelde dat de kleuren ook helemaal weg waren.
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Samsung s25
Davinci resolve
Macbook air
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd de project settings te veranderen:
1 project settings.
2. set resolution and fps
3. Select ''Color management'' on the left side menu.
3. Change color science from ''DaVinci YRGB'' to ''DaVinci YRGB'' color managed
4. Change ''color processing'' from SDR to HDR.
5. Change output color to HDR PQ.
Resultaat: nog minder kleur

Ook met handbrake geprobeerd de originele bestanden eerst om te zetten van H.265 naar H.264, maar dit gaf een belabberd resultaat.
In de galerij op de telefoon is er ook de mogelijkheid om het om te zetten van HDR naar SDR, dit werkt redelijk, maar geeft nog steeds andere kleuren. Ook als je het bekijkt op een niet HDR scherm. Ook erg arbeidsintenstief. Kan dit niet in batch op de Macbook?
Hieronder wat voorbeelden van:
1. screenshot uit galerij op de telefoon in SDR
2. screenshot uit galerij op de telefoon in HDR
3. Screenshot uit Davinci resolve
![]() | ![]() | ![]() |
don't mind me