Contract afgesloten tijdens psychose, geen herinnering – nu

Pagina: 1
Acties:
  • 6.001 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikDev1986
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 29-05 07:11
Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken. Want wat mij is overkomen, voelt niet alleen onrechtvaardig — het geeft ook een nare bijsmaak over hoe wij dit soort zaken in Nederland geregeld hebben.

Op 17 juli 2023, bijna twee jaar geleden, zat ik in een psychose. Ik was op dat moment opgenomen in een kliniek en stond onder behandeling met antipsychotica. Mijn behandelaar heeft bevestigd dat ik toen geestelijk ernstig ontregeld was. Of ik juridisch als wilsonbekwaam moet worden gezien, is aan de rechter om te beoordelen — dat is ook precies waar het in mijn zaak nu om draait.

In die periode is er een sim-only contract op mijn naam afgesloten bij KPN. Ik heb daar zélf geen enkele herinnering aan. Toen ik dit later ontdekte, heb ik KPN benaderd, alles uitgelegd en medische verklaringen meegestuurd. De reactie was: “Dan had de kliniek je maar moeten tegenhouden.” En: “Je moet gewoon betalen.”

Inmiddels staat er een rekening open van €800. Omdat KPN niet bereid was tot enige coulance, heb ik zelf een rechtszaak tegen hen aangespannen.

Alleen al de griffiekosten en administratieve stappen hebben me ruim €300 gekost. En als ik verlies, moet ik ook nog hun advocaatkosten betalen — dan loopt het bedrag op tot boven de €1600 ben ik bang.
En dat allemaal voor een contract dat ik niet bewust heb afgesloten, in een periode waarin ik zwaar ziek was.

Nog even ter verduidelijking: als ik wist dat ik dit contract bewust had afgesloten, had ik het gewoon betaald. Het gaat me niet om de €800. Het gaat me om het principe — en om de menselijke kant van deze zaak.

Wat me vooral raakt, is dat ik dit nu zélf moet aanvechten, zonder advocaat, omdat de kosten anders niet te overzien zijn. Ik leef op het minimumloon. En het voelt alsof een groot bedrijf als KPN daar misbruik van kan maken: “Hij durft toch geen rechtszaak aan.” Dat geeft een nare bijsmaak.

Daarom mijn vragen aan jullie:

🔹 Hoe kijken jullie hiernaar?
🔹 Moet een bedrijf in zo’n situatie verantwoordelijkheid nemen?
🔹 Of is dit gewoon ‘eigen risico’, zelfs als je psychisch totaal niet in staat was om iets te overzien?
🔹 En vinden jullie het terecht dat de kosten van een rechtszaak zo hoog zijn, dat veel mensen geen recht kunnen halen, zelfs als ze het moreel gezien bij het juiste eind hebben?

De zitting is op dinsdag 4 juni 2025.
Ik houd jullie hier graag op de hoogte van hoe het afloopt — ook als ik verlies.
Misschien helpt het iemand anders in de toekomst.

(Anoniem)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:23
Hoe kijken jullie hiernaar?
🔹 Moet een bedrijf in zo’n situatie verantwoordelijkheid nemen?
🔹 Of is dit gewoon ‘eigen risico’, zelfs als je psychisch totaal niet in staat was om iets te overzien?
🔹 En vinden jullie het terecht dat de kosten van een rechtszaak zo hoog zijn, dat veel mensen geen recht kunnen halen, zelfs als ze het moreel gezien bij het juiste eind hebben?
Allemaal leuke vragen (opgesteld door ChatGPT?), maar waarom heb je onze mening nodig? Doe wat goed voelt en laat je juridisch adviseren over de situatie. Op basis van jouw verhaal kan niemand hier een conclusie trekken omdat je niet alle info geeft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als je op minimumloon leeft, heb je dan geen recht op rechtsbijstand? Je zou dat nog kunnen onderzoeken, en vragen om aanhouding van je zaak zodat je beter beslagen ten ijs komt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:30

Yucon

*broem*

Orangelights23 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 07:31:
[...]

Allemaal leuke vragen (opgesteld door ChatGPT?), maar waarom heb je onze mening nodig? Doe wat goed voelt en laat je juridisch adviseren over de situatie. Op basis van jouw verhaal kan niemand hier een conclusie trekken omdat je niet alle info geeft.
Dat is wel erg kort door de bocht. Is dit niet juist zo'n beetje de essentie van een forum?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gezien je vraagt hoe rechtvaardig dit gevonden wordt: Heb je de sim-only gebruikt? Als ik getalletjes optel moet je de duurste sim-only van KPN hebben besteld? Maar toen kreeg je een SIM kaart, en is die je toestel in gegaan? En in dat geval, hoe lang / veel heb je die gebruikt voor je ervan af wilde? Want ik snap ook wel dat zolang je niet onder curatele staat oid, je gewoon abonnement kan aangaan, en dat je dan niet halverwege hem kan opzeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik vind het erg vanuit je zelf gedacht dat KPN zomaar schade moet accepteren omdat je kennelijk hele onverstandige dingen doet in bepaalde staties. En waarom zou iemand anders bij voorbaat voor je juridische kosten moeten opdraaien, terwijl je je gelijk nog niet hebt aangetoond? (Want als jij het niet betaald - wie moet dan wel)

Ik snap dat dit een klote situatie is - maar het feit dat KPN een groot bedrijf is geeft jou niet eens extra rechten ineens?

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 07:32:
Als je op minimumloon leeft, heb je dan geen recht op rechtsbijstand? Je zou dat nog kunnen onderzoeken, en vragen om aanhouding van je zaak zodat je beter beslagen ten ijs komt.
Dit, en verder is dit hoe het geregeld is in Nederland. Juridische kwesties worden op deze manier opgelost. Je hebt met een laag inkomen juist een voordeel dat het je vaak niks kost om te procederen. Voor de eigen bijdrage van de procedure kun je meestal bijzondere bijstand krijgen van de gemeente. Dan kun je je het veroorloven om principiële kwesties uit te vechten. Iemand met een hoger inkomen kan beter verzekerd zijn, anders wordt het al snel te duur. En een verzekeraar had waarschijnlijk de overweging gemaakt om zelf die 800 te dokken om een dure procedure te voorkomen.

Ben je wel bij een juridisch loket of voor een intake naar een advocaat geweest? Ik vermoed van niet, want die hadden je dit ook kunnen vertellen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 21:29
Zelf zou ik denk ik nog even mijn licht opsteken bij het (gratis) juridisch loket over de haalbaarheid van je zaak. Principes uitvechten in de rechtszaal als je niet over de benodigde financiële middelen of steun beschikt is onverstandig. Je ervaring met KPN is zoals door jou geschetst onaangenaam en past m.i. niet bij het maatschappelijk verantwoord ondernemen waar ook deze organisatie voor staat.

Mocht het juridisch loket negatief adviseren mbt de juridische haalbaarheid dan zou ik dus een beroep doen bij KPN op coulance. Deëscaleren levert je vermoedelijk meer op dan vanuit een principe de zaak op de spits drijven.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ik ben nog wel benieuwd hoe je zonder juridische bijstand of kennis zelf KPN hebt gedagvaard, en hoe je de schriftelijke procedure hebt gevoerd. Of heb je dit uitbesteed aan een chatbot?

Je probeert je waarschijnlijk te beroepen op 3:34 lid 1 BW:
1 Heeft iemand wiens geestvermogens blijvend of tijdelijk zijn gestoord, iets verklaard, dan wordt een met de verklaring overeenstemmende wil geacht te ontbreken, indien de stoornis een redelijke waardering der bij de handeling betrokken belangen belette, of indien de verklaring onder invloed van die stoornis is gedaan. Een verklaring wordt vermoed onder invloed van de stoornis te zijn gedaan, indien de rechtshandeling voor de geestelijk gestoorde nadelig was, tenzij het nadeel op het tijdstip van de rechtshandeling redelijkerwijze niet was te voorzien.
Daartegenin brengt KPN dan het opvolgende artikel, 3:35 BW:
Tegen hem die eens anders verklaring of gedraging, overeenkomstig de zin die hij daaraan onder de gegeven omstandigheden redelijkerwijze mocht toekennen, heeft opgevat als een door die ander tot hem gerichte verklaring van een bepaalde strekking, kan geen beroep worden gedaan op het ontbreken van een met deze verklaring overeenstemmende wil
.

Als jij dus verder niet kunt hardmaken dat KPN wist of had moeten weten dat je in een psychose verkeerde op het moment dat je het contract aanging, dan heb je niet zoveel te vorderen. Bovendien, zou ik me dan nog afvragen, hoe lang duurde die psychose? Want het lijkt me toch dat je direct stopte met het gebruik van de dienst toen je erachter kwam dat je ongewild een contract bent aangegaan?
Als je daarna vrolijk door bent gegaan met gebruik van de dienst dan maakt dat jouw positie alleen maar zwakker.

Dus om dit juridisch te duiden zul je iets meer feiten moeten aanleveren.

[ Voor 81% gewijzigd door Kurkentrekker op 29-05-2025 08:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
kamerplant schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 08:07:
Ik vind het erg vanuit je zelf gedacht dat KPN zomaar schade moet accepteren omdat je kennelijk hele onverstandige dingen doet in bepaalde staties. En waarom zou iemand anders bij voorbaat voor je juridische kosten moeten opdraaien, terwijl je je gelijk nog niet hebt aangetoond? (Want als jij het niet betaald - wie moet dan wel)

Ik snap dat dit een klote situatie is - maar het feit dat KPN een groot bedrijf is geeft jou niet eens extra rechten ineens?
Handelingsonbekwaamheid is hier het sleutelwoord. KPN mag geen contract afsluiten met iemand die handelingsonbekwaam is. Soms is dat redelijk duidelijk (leeftijd, staat iemand onder curatele), soms is het minder duidelijk (psychische aandoeningen).

@rikDev1986 Ik sluit me verder aan bij wat anderen zeggen. Zoek juridische hulp, begin bij Juridisch Loket. Principes zijn leuk maar als je uiteindelijk meer financiële problemen hierdoor krijgt moet je je afvragen wat je principes waard zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:34
Ik vraag me hier vooral af of een rechtzaak de eerste juiste stap was in het proces (met de hoogte van de vordering in het achterhoofd).

Had het niet al geholpen als een advocaat eerst KPN had aangeschreven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08:44
OP schrijft:" Of ik juridisch als wilsonbekwaam moet worden gezien, is aan de rechter om te beoordelen — dat is ook precies waar het in mijn zaak nu om draait."

Als hij/zij werkelijk wil dat de rechter dat beoordeeld moet hij/zij de zaak door laten sudderen en op een gegeven moment komt het voor de rechter. Win hij/zij dat is de zaak voorbij, verliest hij/zij dan wacht er een rekening van vele duizenden euro's. Tot het zover is zal het geestelijk net zo belastend zijn als het duidelijk nu al is. Als OP gebruik heeft gemaakt (of nog gebruik maakt) van de service, nu hij/zij duidelijk wilsbekwaam is, zal de rechter niet veel tijd nodig hebben om een besluit te nemen.

Principes zijn duur. Principes kunnen geestelijk gezonde mensen to wanhoop drijven. Ik slik ze graag in omdat het leven te mooi is om je eigen kuil te graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 07:32:
Vanuit een situatie in mijn omgeving weet ik dat je een eigen bijdrage moet betalen voor de advocaat en dat je de griffierechten zelf moet betalen. Dat is met een laag inkomen evengoed een flink bedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15:43
Mijn persoonlijke ervaring – een waarschuwing uit de praktijk

Als iemand met ervaring in de omgang met KPN en haar in mijn ogen oneerlijke praktijken, wil ik je één goedbedoeld advies geven: word geen MPCoreDeveloper bij KPN of aanverwante partijen.

Ooit had ik een conflict met KPN over 'Mine TV'. Het is flink uit de hand gelopen, vooral omdat ik nogal principieel ben ingesteld. Om het kort te houden: ik stond volledig in mijn recht, maar merkte gaandeweg dat het me mentaal begon te raken.

En dat zegt wat, want ik beschouw mezelf als geestelijk kerngezond (ook al zijn daar volgens sommigen vraagtekens bij 😄). Toch begon deze strijd zijn tol te eisen.

KPN lijkt alle redelijkheid, logica en medemenselijkheid uit haar processen te hebben verwijderd. Ze verschuilen zich achter het simpele adagium: "Betalen, en snel! Anders..." zonder ruimte voor nuance of menselijkheid. Het voelt alsof je juridisch moet strijden als David tegen Goliath.

Toen ik merkte wat het met mij deed, heb ik besloten de strijd te staken. In mijn laatste communicatie heb ik één belofte uitgesproken:" Zolang ik leef, zal geen enkele dienst van KPN of aan KPN gelieerde bedrijven nog geleverd worden op mijn adres."

Zowel zakelijk als privé sluit ik principieel KPN en haar partners uit in al mijn keuzes en adviezen.

Hopelijk heb jij hier iets aan. Laat je niet gek maken , soms kun je beter financieel een verlies nemen
en er geestelijk beter uitstappen , je betaald ze terug met het principe 'pakken doe je mij maar 1x '

Kies voor jezelf en neem eventueel financieel verlies of laat de strijd voor je voeren ( rechtsbijstand verzekering? ) , heb je die niet ... kies voor jezelf ...

[ Voor 6% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 29-05-2025 09:58 . Reden: Typo fix ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:29
Wanneer is "toen ik dit later ontdekte"?
Toen je de bevestiging in je mail zag / Opgestuurde simkaart ontvangen / Eerste afschrijving / ... ?
Had je op dat moment niet meer kunnen annuleren?

Heb je vervolgens - ook maar 1 minuut/mb - gebruik gemaakt van het abonnement?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:38
Ik zou hier mee stoppen als.ik TS was. Ja het voelt oneerlijk. Maar je moet echt kiezen welke problemen je wel en niet oppakt en even voor het principe een jarenlange rechtsgang aangaan lijkt me erg ongezond. Natuurlijk is het erg zuur.

Maar probeer uit de slachtoffer-visie te stappen van 'KPN doet dit.omdat ik maar een kleine particulier bent en ze denken maar dat ze alles kunnen etc.'. Daar help.je jezelf niet mee. En het perspectief van een bedrijf is natuurlijk ook dat ze niet zomaar geloven dat een rechtsgeldig contract toch niet telde omdat iemand zegt door conditie A of B getroffen te zijn. Dat maakt elk.contract onhoudbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Heb je de simkaart en al het papierwerk wel in je bezit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:23

Qwerty-273

Meukposter

Kalentum schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 08:53:
Handelingsonbekwaamheid is hier het sleutelwoord. KPN mag geen contract afsluiten met iemand die handelingsonbekwaam is. Soms is dat redelijk duidelijk (leeftijd, staat iemand onder curatele), soms is het minder duidelijk (psychische aandoeningen).
En wat zou de praktische invulling voor KPN moeten zijn om handelingsbekwaamheid van een persoon te beoordelen? Een simpele ja/nee vraag "Bent u handelingsbekwaam?" of zou KPN (of eender welk commercieel bedrijf dan ook) verre gaande rechten moeten krijgen om een persoon van top tot teen door te lichten om de bekwaamheid te beoordelen op het moment van het aangaan van een contract?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:23
Yucon schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 08:00:
[...]

Dat is wel erg kort door de bocht. Is dit niet juist zo'n beetje de essentie van een forum?
Meningen vragen doen er niet aan toe in een juridische situatie. Daarnaast krijgen wij een eenzijdig verhaal te horen, dus onze feedback is ook onvolledig

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Yucon schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 08:00:
[...]

Essentie van een forum is ook dat je als TS reageert op vragen en andere reacties. Maar ik heb het gevoel dat TS al afgehaakt is. Of sterker: voelt voor mij als een troll account die een onzinverhaal neer plempt en achterover gaat zitten. Dit ook op basis van mijn ervaringen met personen in psychoses.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Cass Casey schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:27:
[...]

Essentie van een forum is ook dat je als TS reageert op vragen en andere reacties. Maar ik heb het gevoel dat TS al afgehaakt is. Of sterker: voelt voor mij als een troll account die een onzinverhaal neer plempt en achterover gaat zitten. Dit ook op basis van mijn ervaringen met personen in psychoses.
Dat gebeurt idd vaak genoeg, zeker met nieuwe accounts. Maar ts heeft even om 7 uur in de ochtend wat gestuurd, vervolgens duiken de tweakers over elkaar heen om te reageren en we zijn nu slechts 3,5 uur verder, niet iedereen zit 24/7 achter het toetsenbord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:04

inhico

pw

Rechtszaak is op 4 juni, dus over minder dan een week. Dat is wel erg kort dag om nog een koers te bepalen.
Ik weet niet of het nog mogelijk is de zaak te stoppen zonder verdere kosten.

...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:48
Ok, je vraagt om meningen… Hier ga je het waarschijnlijk dan ook niet mee eens zijn:

Ik vind dit wel een heel erg hoog gehalte “Ik heb iets gedaan, maar neem geen enkele verantwoordelijkheid voor mij acties en vind dat anderen de rekening er voor moeten betalen”-gehalte hebben.

@henri86 stelt een hele goede vraag: Wanneer is dat “toen ik dit later ontdekte”?

Ik lees even de volgende punten:
- Je hebt dit abbo bijna twee jaar geleden afgesloten.
- Je hebt een bedenktijd van twee weken waar je geen gebruik van hebt gemaakt.
- Met twee jaar later een rekening van 800 euro houd in dat je ook nog eens zowat het duurste SimOnly abbo afgesloten hebt, én meteen voor een 2 jaars looptijd.
- Als nu een rekening OPEN staat van 800 euro betekent dit ook dat je vanaf dag 1 je abonnement niet betaald hebt.. Hoe kan dat?

- Je gaat een rechtzaak aanspannen die doorloopt tot het moment dat je contract sowieso ongeveer afgelopen zou zijn… alleen omdat je vind dat KPN had moeten weten dat ze dat contract niet aan jou hadden mogen afsluiten. Je neemt dus zelf geen verantwoordelijkheid voor je daden. Hoe had KPN dit kunnen weten?

- Ik lees op de site van KPN dat je zelfs je abonnement 1 keer per maand omhoog of omlaag kunt aanpassen. Als je meteen je abbo verlaagd had tot het kleinste SimOnly abbo, waren de kosten veeeel lager geweest. Daar heb je al twee jaar de tijd voor gehad.
Je klinkt nu in ieder geval wel helder. Maar blijkbaar heb je je abbo nog steeds niet aangepast, en laat de hoge kosten dus wel bewust gewoon doorlopen.
Werkt ook niet in jouw voordeel met het verhaal dat je van je abbo af wil.

Het gaat je niet om de 800 euro zeg je. Laat het dan gewoon los en betaal die 800 euro.
(over de afgelopen twee jaar!?… Vreemd dat KPN nog geen incassobureaus en deurwaarders op je af heeft gestuurd…)

Vind het al met al dus een vrij vreemd verhaal.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Misschien is dit te laat, maar is De Geschillencommisie: Telecommunicatiediensten niet handiger dan zelf naar de rechtbank gaan? Dat kost je 50 euro die je terugkrijgt als je gelijk krijgt. KPN is aangesloten bij De Geschillencommissie.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-09 07:33
Mog schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:42:
Misschien is dit te laat, maar is De Geschillencommisie: Telecommunicatiediensten niet handiger dan zelf naar de rechtbank gaan? Dat kost je 50 euro die je terugkrijgt als je gelijk krijgt. KPN is aangesloten bij De Geschillencommissie.
Je bent me net voor. Dat had idd de meest logische stap geweest.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:46

DirtyBird

Praktiserend denker

Een psychose is meestal niet een half uurtje raar doen en dan is het weer over. Je kunt er maanden inzitten als het niet wordt opgemerkt door je omgeving.
Afhankelijk van de ernst zit een kliniek ook niet bovenop je dagelijkse wel en wee en kun je prima zelfstandig dit soort dingen doen en pas veel later merken dat dit tijdens je psychose is gebeurd.

Of dat voor TS geldt weet ik natuurlijk niet, maar ik krijg bij sommige reacties het gevoel dat een psychose onderschat wordt.

Verder heb ik onvoldoende kennis, dus geen adviezen en meningen van mij :+

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metallize
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-09 15:08
Hopelijk kom ik niet te wreed over , maar strategisch zou je het ook van de kant van het bedrijf moeten bekijken.
Als jij bijvoorbeeld, gelijkheid krijgt in de rechtzaal , wat let iemand om zo iets in de toekomst niet te gebruiken?
ik heb de aandoening X .. dus ik kan het helaas niet betalen .. doeie !!

Ik hoop persoonlijk dat je gezondheid beter is nu iig O+ , het is een bittere pil die 800EUR , maar na regen is er altijd zonnenschijn ;)

Dus ik ben bang (omdat ze dit argument kunnen gebruiken) dat je geen gelijkheid krijgt .
Maar ik ben geen advocaat , en excuses voor mn " duivels advocaat methode "

[ Voor 12% gewijzigd door Metallize op 29-05-2025 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 15:31

Rmg

Qwerty-273 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:07:
[...]

En wat zou de praktische invulling voor KPN moeten zijn om handelingsbekwaamheid van een persoon te beoordelen?
Dat is het probleem van kpn en niet van ts natuurlijk.

Kpn wil met zo laag mogelijke drempels sim kaarten verkopen. Dat je dan eens in de zoveel tijd een geval hebt als dit is bedrijfsrisico.

Sowieso is er geen 800 euro schade natuurlijk als het gaat om een looptijd van het contract, die simkaart kost geen geld als ie eenmaal is uitgeschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:53

Daniel36

vernieuwde formule

Metallize schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:00:
Hopelijk kom ik niet te wreed over , maar strategisch zou je het ook van de kant van het bedrijf moeten bekijken.
Als jij bijvoorbeeld, gelijkheid krijgt in de rechtzaal , wat let iemand om zo iets in de toekomst niet te gebruiken?
ik heb de aandoening X .. dus ik kan het helaas niet betalen .. doeie !!

Ik hoop persoonlijk dat je gezondheid beter is nu iig O+ , het is een bittere pil die 800EUR , maar na regen is er altijd zonnenschijn ;)

Dus ik ben bang (omdat ze dit argument kunnen gebruiken) dat je geen gelijkheid krijgt .
Maar ik ben geen advocaat , en excuses voor mn " duivels advocaat methode "
Tonen zij dat aan met een medische verklaring dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Rmg schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:04:
[...]

Dat is het probleem van kpn en niet van ts natuurlijk.
Bron? KPN controleert op leeftijd en BKR-registratie etc.

Maar ik mag toch hopen dat de bewijslast voor een uitzonderlijke situatie als een psychose bij de consument ligt.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Als iemand die een stint in de paaz heeft gedaan. En niet officieel onbekwaam was.

Gaat het nu beter met je?

Persoonlijk vermoed ik dat je pech hebt. Je was op dat moment niet wilsonbekwaam, er lag geen gerechtelijke uitspraak op dat moment. (Dat je wilsonbekwaam was, ja. Maar niet vast gelegd op de officiële manier, het komt dan op het bordje van je sociale omgeving om je hier tegen te beschermen )
Ik vrees dat het coulance werk is, maar met lopende rechtszaken zal je die niet krijgen.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Qwerty-273 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:07:
[...]

En wat zou de praktische invulling voor KPN moeten zijn om handelingsbekwaamheid van een persoon te beoordelen? Een simpele ja/nee vraag "Bent u handelingsbekwaam?" of zou KPN (of eender welk commercieel bedrijf dan ook) verre gaande rechten moeten krijgen om een persoon van top tot teen door te lichten om de bekwaamheid te beoordelen op het moment van het aangaan van een contract?
Als jij handelingsonbekwaam bent (en 18 jaar of ouder) heb je normaal gesproken een bewindvoerder en zul je in het CBBR staan. KPN moet sowieso de identiteit controleren bij afsluiten contract dus naam en geboortedatum is bekend.

Ik kan me voorstellen dat een tijdelijke situatie niet direct tot bewindvoering leidt dus 100% waterdicht is dit niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Heel simpel; als de rechter oordeelt dat je contract ongeldig is dan kom je er vanaf, anders moet je het van de coulance hebben. Maar realiseer je ook dat er dagelijks honderden mensen met de klantenservice bellen met een of ander verhaal om te proberen onder hun contract uit te komen, dus je kunt het ze ook niet kwalijk nemen dat ze daar niet altijd in mee gaan.

Ik vind absoluut niet dat een bedrijf in zo'n situatie 'verantwoordelijkheid moet nemen'; die verantwoordelijkheid ligt bij jou. Dat een psychose heel ernstig is en voor veel schade kan zorgen is heel spijtig, en ik hoop voor je dat dit het enige is, maar de realiteit is dat er voor een eerste psychose geen oplossing is.

Verder vind ik dat je wel erg bevooroordeeld bent;
dat veel mensen geen recht kunnen halen, zelfs als ze het moreel gezien bij het juiste eind hebben?
Je hebt het absoluut niet moreel gezien bij het juiste eind, en 'recht halen' is in dit geval gewoon betalen, tenzij de rechter anders oordeelt. Of het verder correct is kun je niet zo als feit stellen, dat is iets waar heel veel meer bij komt kijken dan de feiten die we nu hebben.
Als jij KPN toen geen enkele aanleiding hebt gegeven om te denken dat jij niet handelsbekwaam was en zelf hebt getekend dat je met je volle verstand als volwassene die overeenkomst aanging, kun je het zowel juridisch als moreel gezien KPN niet aanrekenen dat ze die overeenkomst zijn aangegaan.

Verder wens ik je alle succes en hoop ik voor je dat de rechter in jouw voordeel oordeelt, maar ik zou als ik jou was niet instappen met deze argumenten, want die hebben weinig waarde en getuigen alleen maar van slechte zin. Je kunt het beter gooien op de feiten; jij was volgens je behandelaar niet in staat om een overeenkomst aan te gaan, daarmee kan de rechter KPN verplichten om de overeenkomst te ontbinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mog schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:42:
Dat er al voor een rechtszaak is gekozen suggereert of dat de TS slecht advies heeft gekregen, of niet naar advies heeft geluisterd, of advies geweigerd heeft.

Als je voor all or nothing gaatuit "principes", dan moet je het verlies ook durven nemen. Mijn advies zou zijn om toch weer terug te stappen en advies in te winnen, of te betalen. Als dit risico van psychose groot is, dan nadenken over een bewindvoerder of andere blokkades voor grote aankopen, zoals maximum limieten op uitgaven.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 15:31

Rmg

Mog schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:21:
[...]

Bron? KPN controleert op leeftijd en BKR-registratie etc.

Maar ik mag toch hopen dat de bewijslast voor een uitzonderlijke situatie als een psychose bij de consument ligt.
Naderhand wel, maar als een deskundig behandelaar zegt dat hij op dat moment niet handels- of wilsbekwaam was is dat contract gewoon vernietigbaar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Cass Casey schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:27:
[...]

Topicstart is van vandaag 7.10. Na 3h20m al een oordeel dat TS afgehaakt is...? Dat zou weleens een record kunnen zijn :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:46
De vraag der vragen ==> je hebt een simonly contract afgesloten. Hoe kan er een rekening van €800 open staan? Heb je er wel gebruik van gemaakt? Is er überhaupt een euro betaald aan ze?

Geen provider die kosten onnodig laat oplopen. Als je 2 of 3x niet betaald...hup...wordt je afgesloten.

Kortom, hoe is die €800 tot stand gekomen? En ook belangrijk, waarom speelt het nu pas....2 jaar later?

Dit hele verhaal riekt.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 14:28

RoamingZombie

Watching the sheeple...

TS heeft deze vraag ook op Radar geplaatst en de lokale jurist heeft daar ook al aangegeven dat het voor KPN niet mogelijk is om te bepalen of iemand wilsbekwaam is en geeft hem heel weinig kans in een rechtszaak.

De verantwoordelijkheid ligt bij de TS of zijn beheerder/zorginstelling waar hij zat.

https://radar-forum.avrot...ewtopic.php?f=93&t=203350

[ Voor 9% gewijzigd door RoamingZombie op 29-05-2025 15:01 ]

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Aangezien de TS (pardon my French) te beroerd is om hier nog te reageren (terwijl deze in het hierboven genoemde Radar topic aan de lopende band reacties geeft) en na het dumpen van de startpost zelfs niet meer op Tweakers geweest is lijkt mij dit topic niet zoveel zin meer hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door spone op 29-05-2025 15:37 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:52
Wie vecht om een koe, geeft er één toe.

Als er al een zaak is, dan denk ik dat je met terugwerkende kracht je eigen - tijdelijke - verminderde toerekeningsvatbaarheid zult moeten bepleiten en aantonen. Dat is bijna per definitie een zaak van experts. Ik ben die expert zeker niet, en ik denk niet dat je hier een expert gaat vinden die daar zijn vingers aan wil branden.

Ik denk niet dat het bedrag de moeite van een juridisch geschil waard is. Om een kans te maken, zul je de schade alleen maar verder zien stijgen. Of je dat geld eventueel terug krijgt bij winst is hoogst onzeker.

Ik denk dat een beroep op coulance op dit moment geen zin meer heeft. Ik begrijp dat KPN daar eerder al negatief over heeft geoordeeld. Mijn dringende advies is dus - ofwel in gesprek gaan met een echte juridische expert; dan wel de poot intrekken. Hoe pijnlijk ook - neem je verlies. Het risico is alleen maar verdere en zwaardere verliezen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Orangelights23 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:11:
[...]

Meningen vragen doen er niet aan toe in een juridische situatie. Daarnaast krijgen wij een eenzijdig verhaal te horen, dus onze feedback is ook onvolledig
Natuurlijk doen juridisch onderbouwde meningen er toe. Recht is niet zwart-wit. Er loopt hier genoeg volk rond dat daar mee overweg kan.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
RoamingZombie schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:59:
TS heeft deze vraag ook op Radar geplaatst en de lokale jurist heeft daar ook al aangegeven dat het voor KPN niet mogelijk is om te bepalen of iemand wilsbekwaam is en geeft hem heel weinig kans in een rechtszaak.

De verantwoordelijkheid ligt bij de TS of zijn beheerder/zorginstelling waar hij zat.

En daar beginnen al zijn reacties met ‘bedankt voor je reactie blablabla chatgpt’.
Ik geloof TS niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:42
Beetje offtopic, maar af en toe heb ik het gevoel dat ik zo'n beetje de enige inwoner van dit land ben die nog nooit een rechtszaak is gestart, die bij een verkeersboete nog nooit in bezwaar is gegaan 'om het maar te proberen' of 'omdat er ergens een verkeerde letter in de brief stond'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
RoamingZombie schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:59:

En om dan maar meteen een stukje te Googlen, ook op Reddit: https://www.reddit.com/r/...chter_gedaagd_na_contract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Welkom op Tweakers, maar op deze manier willen we hier geen post zien. Daarom gaat deze op slot.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.