Rookgasafvoer CV gat afdichten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL1987
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-08 20:57
Toen ik vandaag op mijn zolder keek trof ik dit aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Py4Vrpk3nXWzFVbZCDl3rTkpA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xcDWyUFaPlDWtawHG53Q1ncp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCVlBK_NHfaAaLQKhDh7Sli_RWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xCa2T3tnkj1JhUsQFBWdUrlF.jpg?f=fotoalbum_large

Vorig jaar is rookgaskanaal vervangen omdat vorige niet meer volgens huidige eisen was. Morgen als het licht is ga ik even buiten kijken of de dakpannen rondom het kanaal nog goed liggen. Ik zie isolatiemateriaal van het dak en ook wat bladeren en stro liggen, mogelijk een vogelnest? Hoe krijg ik dat gat het beste dicht, is gewoon dicht purren voldoende? Nu zit er ook al pur omheen, wat aan de rechterkant losgelaten is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Dat zou wel eens een vogelnest kunnen zijn. Weghalen tijdens het broedseizoen is misschien niet handig. Daarna alles weghalen, dichtpurren en buiten goed afwerken met gaas anders heb je volgend jaar weer een nest.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:08
Sinterklaas is vroeg (of juist heel laat?) dit jaar.

waarschijnlijk vogels inderdaad. in een zeldzaam geval misschien een knaagdier, maar de gevleugelde versie is waarschijnlijker. Kauwen, spreeuwen, mussen... zoeiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL1987
Als ik in de opening kijk zie ik zelfs de onderkant van een dakpan, dus het dakfolie zit daar ook niet meer goed. Uiteraard wil ik het mogelijke vogelnest niet storen, zolang ik maar geen lekkages krijg of rondvliegende vogels op mijn zolder...

Deze foto aan buitenkant genomen, ziet dit er normaal uit? Het lijkt zo'n ongeorganiseerd zooitje die dakpannen, maar dat is misschien wat vertekend door de hoek/afstand van de foto?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ceZEx6EA_eGgwNJij7_q0W539U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8Y3N0lesu6M9gm1K3mFFxoP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:59
Je hebt daar wat meer ruimte omdat er geen dakpan meer zit, maar een loodslab. Het is een vervanger voor de dakpan, die de rookgas afvoer op die plek mogelijk maakt.
Je krijgt dat nooit zo sluitend als dakpannen.
Onder je dakpannen zou de rand van die lood omgeklapt moeten zijn, zodat bij slagregen en stuifsneeuw als netjes waterdicht blijft.

Aan de buitenkant dus niet pers even bijzonders bij die afvoer. Je dak is verder ook nergens super strak.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:22

reaL_G

G

KL1987 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:11:
Als ik in de opening kijk zie ik zelfs de onderkant van een dakpan, dus het dakfolie zit daar ook niet meer goed. Uiteraard wil ik het mogelijke vogelnest niet storen, zolang ik maar geen lekkages krijg of rondvliegende vogels op mijn zolder...

Deze foto aan buitenkant genomen, ziet dit er normaal uit? Het lijkt zo'n ongeorganiseerd zooitje die dakpannen, maar dat is misschien wat vertekend door de hoek/afstand van de foto?

[Afbeelding]
Zijn die fotos wel dezefde afvoer?
De ene zit in de nok, de andere midden in het dakvlak?

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Het ziet er wel wat armoedig uit oa met ontbrekende schroefjes.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL1987
pentaw1nz schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 07:10:
Je hebt daar wat meer ruimte omdat er geen dakpan meer zit, maar een loodslab. Het is een vervanger voor de dakpan, die de rookgas afvoer op die plek mogelijk maakt.
Je krijgt dat nooit zo sluitend als dakpannen.
Onder je dakpannen zou de rand van die lood omgeklapt moeten zijn, zodat bij slagregen en stuifsneeuw als netjes waterdicht blijft.

Aan de buitenkant dus niet pers even bijzonders bij die afvoer. Je dak is verder ook nergens super strak.
Daar zat ik ook even naar te kijken idd, dacht dat helemaal bovenaan een dakpan miste, maar als het goed is zit daar dus ergens een loodrand. Er vanuit gaande dat het goed geplaatst is, hoe kan het dan toch dat vogels die troep veroorzaakt hebben? Als alles goed ligt kunnen ze toch niet onder de dakpannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL1987
reaL_G schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 07:18:
[...]

Zijn die fotos wel dezefde afvoer?
De ene zit in de nok, de andere midden in het dakvlak?
De schoorsteen wordt niet gebruikt, dus het gaat idd om de afvoer door het dakvlak heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
KL1987 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:06:
[...]

Daar zat ik ook even naar te kijken idd, dacht dat helemaal bovenaan een dakpan miste, maar als het goed is zit daar dus ergens een loodrand. Er vanuit gaande dat het goed geplaatst is, hoe kan het dan toch dat vogels die troep veroorzaakt hebben? Als alles goed ligt kunnen ze toch niet onder de dakpannen?
Vogels kunnen daar best onder. Er zit gewoon een opening. De loodslab met opgevouwen randen zorgt dat het waterdicht is. Ruimte blijft er echter wel.

Wil je het helemaal dicht hebben, kun je eens kijken naar flexibel, compriband, of de sloodslab aanpassen waardoor deze over de pannen ligt ipv er onder (behalve bovenaan natuurlijk)

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:57
KL1987 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:09:
[...]

De schoorsteen wordt niet gebruikt, dus het gaat idd om de afvoer door het dakvlak heen.
Dan nog hou ik dezelfde vraag. Op de foto van binnen lijkt de afvoer ergens halverwege de hoogte door het dak te gaan. Of minstens ca. 1.5 m vanaf de nok ofzo (we zien de nok niet, dus is een gok). Op de foto van buiten lijkt de afvoer heel dicht bij de nok te zitten (één dakpannetje afstand?). Mogelijk vertekend de foto van bovenop het dak heel erg :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL1987
pentaw1nz schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:16:
[...]

Vogels kunnen daar best onder. Er zit gewoon een opening. De loodslab met opgevouwen randen zorgt dat het waterdicht is. Ruimte blijft er echter wel.

Wil je het helemaal dicht hebben, kun je eens kijken naar flexibel, compriband, of de sloodslab aanpassen waardoor deze over de pannen ligt ipv er onder (behalve bovenaan natuurlijk)
Zou een optie zijn idd, nog eens over nadenken.
BBBrt schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:31:
[...]

Dan nog hou ik dezelfde vraag. Op de foto van binnen lijkt de afvoer ergens halverwege de hoogte door het dak te gaan. Of minstens ca. 1.5 m vanaf de nok ofzo (we zien de nok niet, dus is een gok). Op de foto van buiten lijkt de afvoer heel dicht bij de nok te zitten (één dakpannetje afstand?). Mogelijk vertekend de foto van bovenop het dak heel erg :p
Nu je het zo zegt lijken de foto's het beeld wat te vertekenen idd, de CV afvoer zit vrij dicht tegen de dakrand idd, het lijkt ook zo dat de afvoer wat schuin omhoog loopt, dus eenmaal uit het dak nog meer naar de nok wijzend zeg maar, maar ook dit kan vertekend zijn, volgens mij hoort een afvoer loodrecht omhoog te lopen, maar goed ben geen expert natuurlijk. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Dat is alleen een oplossing voor de binnenzijde...
Dieren komen van buitenaf.

Pagina: 1