Hoe tv aan muur hangen zonder vaste....

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zensu
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 26-09 22:08
Hoi allemaal,

Ik wil graag mijn nieuwe 77 inch tv (Samsung QE77S90D, 32 kg zonder standaard) aan de muur hangen. De muur waar hij aan moet komen is een gipsmuur met daarachter een MDF-plaat, maar er zit geen houten balk of massieve muur direct achter. Wel van die verticale houten balk, wat misschien daarop kan??

Heeft iemand ervaring met het veilig ophangen van een zware tv in dit soort situatie?
Ik zit te denken aan de volgende opties:

Hollewandpluggen of metalen pluggen voor MDF?

Grote wandplaat/muurbeugel gebruiken om het gewicht te verdelen?

Eventueel extra achterconstructie maken aan de muur? Kost wel weer veel tijd en geld om iemand te laten doen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8BbSVcN-MgmtF60k_CmFQ_yVbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xVG05kAEFu1PrB03PZzH467f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBYm9EDpi_-z0M9jkdq_OZx51mw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u99iI0v9oDF2LUBko72xK8EP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyPkcJiHW9DKypMLuxda-ZMoCO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r3mp57DpAFvuSyRs4loiVZoM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHwg75u8-uft4V_EkcJ5a0TZYFk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PGlyXUoHi4K4xyYNN0w4XQ7F.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil absoluut voorkomen dat de muur het begeeft. Alle tips of ervaringen zijn welkom, vooral als iemand dit zelf heeft gedaan met succes.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dit is geen MDF maar OSB. Dat houdt schroeven al een stuk beter dan MDF.

Als je het geheel direct in de staanders schroeft, zou ik het zeker aandurven. Vooral als je een muurbeugel gebruikt die niet uittrekbaar is, anders heb je te maken met hefboomwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zensu
Ah osb!! Ik dacht zelf aan deze vogel one draaibare beugel. Er moeten 3 schroeven en dan precies op die houten balk naast de stopcontact. Maar wat bedoel je met hefboomwerking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:57
Zensu schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:46:
Ah osb!! Ik dacht zelf aan deze vogel one draaibare beugel. Er moeten 3 schroeven en dan precies op die houten balk naast de stopcontact. Maar wat bedoel je met hefboomwerking?
Als je een vast of alleen kantelbare houder neemt, dan blijft al het gewicht dicht bij de muur. Alleen een verticale belasting op de schroeven. En dat kan OSB best goed hebben.
Als je een uittrekbare houder neemt (wat de One is), dan kan al het gewicht een stuk van de muur af. Dat noem je een (hefbooms)arm. De belasting op de schroeven wordt dan opeens ook horizontaal (trekkracht) en dan moet je zeker weten dat het allemaal wel goed vast zit ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Knappe jongen als je een schroef uit 18mm OSB trekt. Ik zou mij hier geen zorgen om maken, als je een schroef in een staander kan jassen zit het helemaal prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:58

m-vw

Dus?

Wolly schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:29:
Knappe jongen als je een schroef uit 18mm OSB trekt. Ik zou mij hier geen zorgen om maken, als je een schroef in een staander kan jassen zit het helemaal prima.
Dit.

En mocht je toch naast de staander uitkomen dan kan je nog kijken naar wat steverige variant van hollewand plug. Die heb je ook in metalen varianten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:06

Fe2O3

Ja das roest

Latje erop en fisher duopowers (15kg/schroef) of duoteks van 20kg per schroef.

Gewoon in de (gips)plaat.

Let op: als je de TV van de muur af gaat hangen (kantelen, beweegbare beugel) dan ga je serieuze verstevigingen in de muurtje moeten maken.

Maar strak aan de muur, 4x of 6x fisher plugjes en gaan.

Dum de dum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
BBBrt schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:27:
[...]
. De belasting op de schroeven wordt dan opeens ook horizontaal (trekkracht) en dan moet je zeker weten dat het allemaal wel goed vast zit ;)
Het is vooral dat de belasting op de muur dan fors groter wordt, naarmate de tv verder van de muur afkomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zensu
Ah ja, natuurlijk. Dan maar een vaste beugel vogel 5605. Die DUOtec-pluggen zien er inderdaad goed uit. Als ik de beugel binnen heb, probeer ik eerst aan één kant in de houten lat te schroeven en de andere kant met die pluggen te bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:55
Zensu schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 09:10:
Ah ja, natuurlijk. Dan maar een vaste beugel vogel 5605. Die DUOtec-pluggen zien er inderdaad goed uit. Als ik de beugel binnen heb, probeer ik eerst aan één kant in de houten lat te schroeven en de andere kant met die pluggen te bevestigen.
Of een houten plaat op die staanders vast maken en daar de beugel aan vast maken. Dan moet je wel even uitmeten hoe dat uitkomt, maar als je die netjes uitlijnt en wit schildert valt ie echt niet meer op. En dan is het ook stevig genoeg voor zo'n one beugel.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 27-09 14:03
redwing schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 09:19:
[...]

Of een houten plaat op die staanders vast maken en daar de beugel aan vast maken. Dan moet je wel even uitmeten hoe dat uitkomt, maar als je die netjes uitlijnt en wit schildert valt ie echt niet meer op. En dan is het ook stevig genoeg voor zo'n one beugel.
Die houten plaat zou je ook nog met constructiekit kunnen verlijmen en dan lange schroeven "door en door" zetten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:39
Ben ik de enige die die elektra bijzonder vind 🤪 daar kan je toch nooit meer bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Die loosdozen in de muur lijken inderdaad niet heel erg handig.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:31
@Zensu
Je hebt enorm mooie en stevige staanders in de muur zitten. En door die elektra dozen (en de foto's) weet je precies waar die zitten.
Die beugel heeft precies in het midden een gat voor een mooie houtdraadbout. Als die keurig in het midden van die staander zit, knappe jongen die hem er dan uit krijgt.
Dan zou ik zelfs met 1 bout die tv nog op durven hangen.
Dan links en rechts nog met vastmaken met bijv. die pluggen en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:36
32kg is niets.
Gewoon standaard VESA/beugel , 4 schroeven in de OSB en done.

Ik had vroeger een 75kg plasma scherm met een beugel/arm die je kon uittrekken en draaien enzo en dan pas begin je serieus krachten/buigmomenten op te bouwen en moet je wat gaan nadenken ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-09 19:09
ID-College schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:23:
Ben ik de enige die die elektra bijzonder vind 🤪 daar kan je toch nooit meer bij?
Zullen wel wifi contactdozen zijn >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bunta
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-09 19:22
In je foto's lijkt het er op dat je een "muur" hebt in de houtskeletbouw variant, OSB plaat en houten stijlen afgedekt met nogmaals OSB. Bij deze combinatie zijn er absoluut geen zorgen. Wel zou het mooi zijn als je meerdere gaten van je TV beugel uitgelijnd kan krijgen met de achterliggende stijlen, zo kan je langere schroeven gebruiken wat net wat sterker is. Gaat dat niet is het ook geen probleem hoor, ga zelf liever voor wat meer zekerheid als dat mogelijk is vandaar dit advies.

Even nog een vraag voor mijn beeldvorming, is er rechtstreeks over het OSB gestuct of eerst nog een andere laag aangebracht?

Xbox One: GodShieldRevs Twitch: GodShieldRevs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antont3
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-09 18:38
Ik heb de rest van het commentaar niet gelezen, maar ik heb hier dezelfde constructie en hier heeft jarenlang een plasma aan gehangen op een aantal 5x50 schroeven. Geen probleem dus. Extra tip. het gips een stukje voorboren tot aan het osb, niet meteen de schroef erin proberen te draaien, dan brokkelt het gips rondom de schroef te veel af.

[ Voor 30% gewijzigd door antont3 op 29-05-2025 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:27

dragonhaertt

@_'.'

antont3 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:09:
Ik heb de rest van het commentaar niet gelezen, maar ik heb hier dezelfde constructie en hier heeft jarenlang een plasma aan gehangen op een aantal 5x50 schroeven. Geen probleem dus. Extra tip. het gips een stukje voorboren tot aan het osb, niet meteen de schroef erin proberen te draaien, dan brokkelt het gips rondom de schroef te veel af.
Voorboren is sowieso steviger dan niet voorboren, ook in het OSB.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:03
Dat men een houten wandje bestaande uit gipsplaten en OSB een muur durft te noemen is mijns inziens een bewering waar menig bouwvakker zijn twijfels over zal hebben 8)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 26-09 08:31
En ik weet niet waarom mensen pluggen voorstellen maar zeker zonder plug monteren. Gewoon een houtschroef erin, even voorboren en aandraaien maar. Met 4 schroeven in de OSB plaat gaat het nergens meer heen. Als je die schroeven ook nog in de staander krijgt kan je TV eraan en kan er nog een olifant bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterCypher25
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 15:20

MasterCypher25

Miss Patriotic

Tillumen schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:25:
En ik weet niet waarom mensen pluggen voorstellen maar zeker zonder plug monteren. Gewoon een houtschroef erin, even voorboren en aandraaien maar. Met 4 schroeven in de OSB plaat gaat het nergens meer heen. Als je die schroeven ook nog in de staander krijgt kan je TV eraan en kan er nog een olifant bij.
Jups, gewoon zonder pluggen maar met grof schroefdraad, maat M6 - M8, uiteraard even voorboren en hangen maar. Als het even kan in de staanders, dan kan je zelf erbij gaan hangen en kan je iedere beugel gebruiken die je wilt ;)

Is nooit Politiek Correct geweest, is het nog steeds niet en zal het ook nooit worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zensu
Bunta schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:14:
In je foto's lijkt het er op dat je een "muur" hebt in de houtskeletbouw variant, OSB plaat en houten stijlen afgedekt met nogmaals OSB. Bij deze combinatie zijn er absoluut geen zorgen. Wel zou het mooi zijn als je meerdere gaten van je TV beugel uitgelijnd kan krijgen met de achterliggende stijlen, zo kan je langere schroeven gebruiken wat net wat sterker is. Gaat dat niet is het ook geen probleem hoor, ga zelf liever voor wat meer zekerheid als dat mogelijk is vandaar dit advies.

Even nog een vraag voor mijn beeldvorming, is er rechtstreeks over het OSB gestuct of eerst nog een andere laag aangebracht?
Oeh ik was er toen niet bij, waarschijnlijk op vakantie. De beunhazen hebben dat gedaan, maar zijn helaas failiet gegaan voor dat huis af is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zensu
ID-College schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:23:
Nooit meer bij inderdaad haha. Hoe moest het dan gedaan worden :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 26-09 08:31
Zensu schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:13:
[...]

Niet splitsen in apart doosje waar je niet meer bijkomt maar gewoon in een van die 10 blauwe dozen waar dat wel kan. Die zijn daar diep genoeg voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:25
Door de plaatsing van de wcd's weet je toch exact waar de balken zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:39
Zensu schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:13:
[...]

Je hebt toch 10 inbouwdozen? Dat is ruim voldoende. Die had je gewoon kunnen gebruiken om door te lussen, of je maakt een ergens een soort centraaldoos (waar je wel bij kan).
Volgens mij mag het nieteens zo, maar je kan er ook niet meer bij als er wat is (moet je de hele wand open maken). Volgende keer zou ik het wel goed doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je wist toch vooraf dat je daar de TV wilde hangen ?
(Daarom heb je tenslotte die rij stopcontacten geplaatst).

Waarom dan niet één of enkele horizontale balkjes erin geschroeft, dat was meteen stevig geweest.
Verbouwen is vooruit kijken.....

Nu moet je wellicht de TV iets omhangen zodat ie niet meer precies 'over' de rij stopcontacten valt...

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nllight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:07
Pfff wat een prutser die de elektra heeft aangelegd.

Verkeerde inbouwdozen gebruikt.
Deze zijn voor steen/beton/gibo gemaakt,
Lasdozen in de wand verstoppen kan echt niet! Houd mijn hart vast voor de rest van je woning.

Maar voor de tv op te hangen is deze wand stevig genoeg. Ik heb zelf aan deze constructie een boiler hangen met 4 m8 houtfretten. Dan moet jouw tv zeker lukken. Desnoods in de staanders van de wand. En die kan je zo vinden die zitten naast die verkeerd gebruikte inbouwdozen.
Pagina: 1