Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike___
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 29-05 18:32
Mijn vraag
Wanneer ik een foto maak met mijn camera en hem bekijk op het schermpje is hij niet scherp.
Als ik hem inzoom is hij wel heel scherp.
Als ik hem dus overzet naar m’n laptop of telefoon zijn de foto’s onscherp.
Iemand een idee hoe dit komt?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik heb niet zo'n goede scherpe glazen bol dat ik meteen zie wat er aan de hand is... :+

Je zult toch wat meer info moeten geven.

Bijvoorbeeld:
  • welke camera?
  • hoe maak je je foto?
  • voorbeeldplaatje?
  • wat heb je al geprobeerd?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike___
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 29-05 18:32
Ik gebruik de Nikon D5300
Ik heb foto’s op meerdere standen geprobeerd.
Als ik hem 1 of 2x inzoom op de camera is hij al scherp. Zo kan ik hem alleen niet opslaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:28
gebruik je de autofocus of handmatige scherpstelling?
welke lens?
Instelling Iso waarde?
diafragma/sluitertijd ?

wat meer gegevens geven ook wat meer aanknopingpunten

[ Voor 52% gewijzigd door peter-rm op 28-05-2025 21:46 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:09
Kan het zo zijn dat de resolutie van het scherm op de camera zo laag is, dat fotos scherp lijken? Dit effect is er ook als je een grote foto naar een lage resolutie verkleind en dan op 100% grootte bekijkt. De foto lijkt dan scherper.

Als je vervolgens de foto op telefoon of monitor bekijkt zie je meer details en dus potentieel meer onscherpte.

Dat betekend niet dat er iets mis is met de camera maar wellicht wel met de foto, bewegings onscherpte etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Mike___ schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:52:
Als ik hem inzoom is hij wel heel scherp.
Als ik hem dus overzet naar m’n laptop of telefoon zijn de foto’s onscherp.
Dit spreekt elkaar tegen, en het gebruik van "dus" maakt het nog erger. Kan je dit beter uitschrijven zodat er geen onduidelijkheid is over wat nou precies je situatie is?

En: inzoom op wat? Na het maken van de foto, inzoomen op het display? Of inzoomen bij het maken van de foto?

Plaats eens een voorbeeld foto.

[ Voor 9% gewijzigd door remco_k op 29-05-2025 07:04 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-07 15:54

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Mike___ Zoals je ziet willen we je graag helpen hier maar iets meer info en eigen inzet is daarbij wel gewenst.

Een voorbeeldfoto zal al veel helpen en daarnaast staat de fotokwaliteit van je foto's misschien te laag (al zou dat niet kunnen verklaren waarom ze ingezoomd op je schermpje wel scherp zouden zijn).

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 07:07
Misschien staat de beeldkwaliteit ingesteld op een te lage beeldresolutie (te weinig pixels). Probeer de beeldkwaliteit in te stellen op de maximale resolutie. Deze stand gebruikt meer opslag maar de foto's zouden dan duidelijk scherper moeten zijn. Ook een lagere iso waarde (bijv. iso 200 of 400) komt de beeldkwaliteit (onder goede lichtomstandigheden) ten goede.
Het is wel zo dat als je de zoomfunctie gebruikt en flink inzoomt, het moeilijker wordt om de camera stil te houden. Het is dan verstandig om een statief te gebruiken of de camera te ondersteunen of een hele snelle sluitertijd te gebruiken.
Pagina: 1