FirePuma142 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:59:
[...]
De 6 x -1 zijn in praktische zin allemaal meningmodjes. 0 zou correct zijn, -1 is hier simpelweg een beetje schoppen. Ik vind dit wel een prachtig voorbeeld van het niet-werkend moderatiesysteem.
Heb je de reacties zelf bekeken? Naar mijn mening zijn alle zes moderaties in zekere mate te verdedigen. Ze vallen binnen de bandbreedte van wat op de frontpage als negatieve beoordeling mag worden gegeven volgens de FAQ, al verschilt het hoe duidelijk die beoordeling is. In sommige gevallen is een negatieve beoordeling goed te onderbouwen, in andere twijfel ik eerder tussen 0 en -1, maar ook dan blijft een negatieve beoordeling verdedigbaar. Sowieso kun je op basis van dit ene voorbeeld geen algemene conclusie trekken over het hele moderatiesysteem.
Kijk bijvoorbeeld naar het taalgebruik in sommige reacties:
“fanatiek elitair”, “serieuze gebruikers” (alsof anderen dat niet zijn), “software-meester”, “zit je zelf misschien in je Windows bubbel?”, “Microsoft adepten”, “diep ademhalen, mensen...”
Dat is allemaal licht denigrerend, generaliserend of passief-agressief, zeker als je de rest context meenemend en in relatie tot de rest van het bericht. Het draagt weinig inhoud bij en nodigt eerder uit tot polarisatie. Volgens de FAQ zijn dat precies de gevallen waar een 0 of -1 beoordeling op zijn plaats is.
Daarnaast zijn er reacties als “Dat dus” en “Volkomen mee eens!” die op zichzelf vriendelijk zijn, maar inhoudelijk leeg. Ook dat mag, volgens de FAQ, met een negatieve beoordeling worden beoordeeld, zeker als je daarmee reageert op een reactie die zelf als 0 gezien kan worden.
Zelfs de goedbedoelde reactie “Mijn moderatiestatus weerhoudt mij van het geven van een pluspunt, maar bij dezen: +1” is problematisch. Ten eerste gaat deze reactie expliciet over moderatie, en dat valt volgens de FAQ niet binnen de bedoeling van frontpage-discussies. Ten tweede suggereert het dat moderatie bedoeld is als vorm van instemming of sympathie, terwijl dat nadrukkelijk niet de opzet is. Moderatie is bedoeld om inhoudelijke bijdragen te beoordelen, niet als waarderingssysteem. Met die opmerking laat hij bovendien zien dat hij het systeem nog niet helemaal begrijpt, dus enige terughoudendheid bij het handmatig aanzetten van moderatierechten zonder hier eerst op terug te komen lijkt mij op zijn minst verstandig (ook al zijn de reacties wat ouder).
Als vijf van de zes reacties meerdere 'rode vlaggen' bevatten volgens de FAQ (inhoudsloos, provocerend, meta), dan is het lastig te beweren dat de negatieve beoordeling puur willekeurig is, laat staan dat dit bewijst dat het moderatiesysteem niet werkt.
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999