Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert Kelchter
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 29-05 10:07
Wij zijn aan het orienteren voor een nieuwe CV ketel.
nu zit ik tussen de intergas en de ATAG te twijfelen.

Voornaamste gebruik is warm water aangezien de woning meestal verwarmd word met de airco's.

online zegt intergas een rendement te bieden van 127%

maar als ik in de specificaties kijk komt deze maar op 92%
terwijl de ATAG op 96 zit.

Wat klopt nu??
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hycIbbupeEdj2umUNzznHN52mg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/stjFytD9i0XBFy7Wr4n9IA7L.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWGzYkp8YATmb8Yej_GoWGSzucU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6Rs1ftWTOdTCG8S3EykxaK0r.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 24-09 17:02
Die 127% is t.o.v. een oude (pre-hr) CV ketel.
92-96% is het werkelijke rendement.

Ik betwijfel of er merkbaar verschil tussen de twee zit als het puur om tapwater gaat.
Dus de beste is waarschijnlijk de gene waar jouw installateur het meeste ervaring mee heeft.

En dit is niet waar je om vroeg, maar ik ga het toch vragen.
Kook je nog gas? Anders zou ik echt een Warmtepompboiler overwegen om volledig gasloos te gaan. (Bespaart je vaste lasten en netbeheer)

Edit: De Atag kan meer warm water per minuut leveren voor het geval je een bad wil vullen terwijl je onder een stortdouche staat.

[ Voor 12% gewijzigd door RareHenk op 28-05-2025 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:18

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bert Kelchter Typische marketing-speak:
De misleidende 127,6% op de website Intergas-verwarming mag eigenlijk niet meer voor cv-ketels gebruikt worden, blijkbaar zit er een maas in de wet voor tapwater, maar dat weet ik niet zeker.
Meer dan 100% "rendement" zijn natuurkundig niet mogelijk, meestal blijf je enkele procent daaronder.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert Kelchter
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 29-05 10:07
RareHenk schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:51:

En dit is niet waar je om vroeg, maar ik ga het toch vragen.
Kook je nog gas? Anders zou ik echt een Warmtepompboiler overwegen om volledig gasloos te gaan. (Bespaart je vaste lasten en netbeheer)
ik heb te weinig plek in huis om een vat te plaatsen wat in onze optiek groot genoeg is. en ik moet nog altijd klein beetje bij verwarmen met een aantal radiatoren om heel koude dagen. Dan is de investering voor een warmtepomp + boiler toch wel hoog.