Verplichte pc upgrade t.b.v. windows 11, gamen en hobbyen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Mijn PC bevat momenteel de volgende onderdelen:
- Intel 7700K op een Z270 moederbord
- 16GB RAM
- MSI Geforce 1080Ti
- 512GB NVME
- Topmodel Noctua koeler uit die tijd met twee fans
- Corsair 850watt voeding
- Dell 27" 1440P 165Hz IPS scherm

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik het systeem om mijn raw foto's te bewerken, een beetje te hobbyen met Solidworks en de 3d printer. Verder gebruik ik nog weleens een VM om wat met Linux te prutsen voor kleine python projectjes.

Ik wil het systeem nu upgraden omdat ik tegen het probleem aan ga lopen dat Windows 10 uit de support loopt en mij PC niet compatible is met Windows 11. Daarbij komt dat ik ook niet voldoende ruimte meer heb op mijn PC.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een budget, het moet gewoon een degelijk en gebalanceerd systeem zijn

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik zou voor nu graag de videokaart en de NVMe SSD, koeler en voeding meenemen. Wanneer ik na de zomer weer meer ga gamen dan kan ik altijd de videokaart vervangen, voor nu loop ik nog niet tegen beperkingen aan

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben zelf tot dit lijstje gekomen:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Tray€ 484,90€ 484,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming B850M-PLUS€ 214,99€ 214,99
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact Zwart€ 109,90€ 109,90
1ToetsenbordenLogitech G515 Lightspeed TKL, Tactile, Qwerty US, Zwart€ 99,-€ 99,-
1MuizenLogitech G502 Hero Zwart€ 34,99€ 34,99
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 102,90€ 102,90
1SSD'sSamsung 990 EVO Plus 2TB€ 119,-€ 119,-
1SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 149,90€ 149,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.315,58

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeuren voor bepaalde merken, ik zoek een betrouwbaar en stabiel systeem waarbij ik niet avonden hoef te zoeken naar vage problemen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik geef helemaal niks om RGB, de PC hangt onder het bureau uit het zicht en moet vooral zo stil mogelijk zijn

Ga je overklokken?
Geen tijd meer voor, ik zal wel het systeem licht undervolten om een stil en zuinig systeem te krijgen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Klopt het systeem zo, heb ik vreemde componenten uitgekozen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 19:25
Om welke voeding en Noctua koeler gaat het precies?

Voor de koeler, kans is aanwezig dat je een upgrade kitje moet aanschaffen, die je gratis via Noctua kunt aanvragen na het kopen van het moederbord, en met originele aankoop bon. https://noctua.at/en/support/mounting-and-upgrade-kits

Ik vindt het moederbord aan de dure kant. Is er specifiek een feature die daar op zit die je per se moet hebben, of was het meer looks? Een goede AM5 mATX moederbord heb je namelijk al voor een stuk minder geld: uitvoering: ASRock B650M Pro RS Tevens past een ATX moederbord ook in de Define 7 Compact, dus een ASUS B650 TUF Gaming is ook al voldoende.

De uitvoering: WD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB is een tientje goedkoper dan de Samsung 990 Pro. En voor opslag de uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB

[ Voor 5% gewijzigd door Apart op 28-05-2025 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:57
hoeveel game je eigenlijk? ik zie gamen mondjesmaat vermeldt worden, met vooral veel productiviteitstaken waar je je mee bezig houdt. wellicht is er dan een betere keuze als cpu :)

tevens wil ik graag mijn mening geven over de randapparatuur, logitech en zijn GHUB zijn namelijk ongelofelijke buggy apparaten. ik heb zelf redelijk wat logitech gehad, en ghub was echt een enorme doorn in het oog. je kan bijvoorbeeld voor toetsenborden eens kijken naar keychron. (voor jouw informatie, je hebt nu een Tactile switch in je lijst staan, daar voel je een soort drempeltje tijdens het toetsen, wellicht is lineair beter waar je geen voelbare drempel bij het aangrijppunt voelt) Keychron heeft bijvoorbeeld web based software, je hoeft dus geen software te downloaden, erg lekker.
als muis is de g502 opzich goedkoop en prima, maar het weegt nogal wat. als dat je niet uitmaakt, prima, maar er zijn erg veel leuke opties tegenwoordig in de muizenmarkt. voor productiviteit zou ik een mx master fijner vinden uitvoering: Logitech MX Master 2S Grafiet en voor gamen wil je eigenlijk misschien juist iets minder gewicht/formaat, zoals: uitvoering: Razer Viper V3 Hyperspeed

ik zeg natuurlijk niet dat logitech inherent verschrikkelijk en onwerkbaar is (g hub producten dan), maar ik persoonlijk vind de software echt enorm afnemen van de ervaring. daarnaast zijn de toetsenborden bij logitech altijd best prijzig voor de enorm beperkte kwaliteit die ik ervan ervaar.

zo, randapparatuur ted talk voorbij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:05
Heb in onderstaand systeem muis en toetsenbord overgenomen (ben daar niet in thuis),
maar de rest kan een stuk goedkoper. Met onderstaande onderdelen bespaar je ~ € 400.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 194,11€ 194,11
1MoederbordenASRock B850M Pro-A€ 134,99€ 134,99
1BehuizingenLian Li A3-mATX Black€ 68,99€ 68,99
1VentilatorsArctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm€ 27,99€ 27,99
1ToetsenbordenLogitech G515 Lightspeed TKL, Tactile, Qwerty US, Zwart€ 99,-€ 99,-
1MuizenLogitech G502 Hero Zwart€ 34,99€ 34,99
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 102,90€ 102,90
1SSD'sWD_Black SN7100 4TB€ 254,90€ 254,90
Totaal€ 917,87

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Apart schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:05:
Om welke voeding en Noctua koeler gaat het precies?

Voor de koeler, kans is aanwezig dat je een upgrade kitje moet aanschaffen, die je gratis via Noctua kunt aanvragen na het kopen van het moederbord, en met originele aankoop bon. https://noctua.at/en/support/mounting-and-upgrade-kits
Dat had ik inderdaad ook gevonden het is volgens mij een NH-D15, maar daarvoor moet ik even de kast onder het bureau vandaan schroeven
Ik vindt het moederbord aan de dure kant. Is er specifiek een feature die daar op zit die je per se moet hebben, of was het meer looks? Een goede AM5 mATX moederbord heb je namelijk al voor een stuk minder geld: uitvoering: ASRock B650M Pro RS Tevens past een ATX moederbord ook in de Define 7 Compact, dus een ASUS B650 TUF Gaming is ook al voldoende.
Geen specifieke eisen los van dat ik niet de goedkope Realtek geluidskaart wil, heb een paar degelijke actieve speakers die ik bij de pc gebruik.
De uitvoering: WD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB is een tientje goedkoper dan de Samsung 990 Pro. En voor opslag de uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB
Ik vond zelf het prijsverschil niet zo heel significant al is het voor de opslag wel een goed idee ik neem hem mee.
doebbalapoent11 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:48:
hoeveel game je eigenlijk? ik zie gamen mondjesmaat vermeldt worden, met vooral veel productiviteitstaken waar je je mee bezig houdt. wellicht is er dan een betere keuze als cpu :)

tevens wil ik graag mijn mening geven over de randapparatuur, logitech en zijn GHUB zijn namelijk ongelofelijke buggy apparaten. ik heb zelf redelijk wat logitech gehad, en ghub was echt een enorme doorn in het oog. je kan bijvoorbeeld voor toetsenborden eens kijken naar keychron. (voor jouw informatie, je hebt nu een Tactile switch in je lijst staan, daar voel je een soort drempeltje tijdens het toetsen, wellicht is lineair beter waar je geen voelbare drempel bij het aangrijppunt voelt) Keychron heeft bijvoorbeeld web based software, je hoeft dus geen software te downloaden, erg lekker.
als muis is de g502 opzich goedkoop en prima, maar het weegt nogal wat. als dat je niet uitmaakt, prima, maar er zijn erg veel leuke opties tegenwoordig in de muizenmarkt. voor productiviteit zou ik een mx master fijner vinden uitvoering: Logitech MX Master 2S Grafiet en voor gamen wil je eigenlijk misschien juist iets minder gewicht/formaat, zoals: uitvoering: Razer Viper V3 Hyperspeed

ik zeg natuurlijk niet dat logitech inherent verschrikkelijk en onwerkbaar is (g hub producten dan), maar ik persoonlijk vind de software echt enorm afnemen van de ervaring. daarnaast zijn de toetsenborden bij logitech altijd best prijzig voor de enorm beperkte kwaliteit die ik ervan ervaar.

zo, randapparatuur ted talk voorbij :+
Gamen is wel het hoofddoel van de pc, ik gebruik de pc enkel in mijn vrije tijd en dan denk ik dat ver verhouding 75% gamen en de rest voor productiviteit

Ik heb zelf al veel Logitech apparatuur dus dan sluit het allemaal mooi op elkaar aan, ik heb al reeds een MX master 3s, MX vertical en een K860 toetsenbord. Deze apparatuur zou dus ook enkel om te gamen zijn en kan wanneer niet gebruikt in een la liggen en anders bedraad gebruikt worden zodat de verbinding niet wegvalt. Ik denk dat ik de randapparatuur nog eventjes laat rusten tot een later moment

Ik denk dat ik de kast die ik nu heb, een Fractal define nog even houd, idem voor de voeding en dat ik dan de volgende componenten aanschaf. Wanneer dat het game seizoen in de herfst weer een beetje aanbreekt dan upgrade ik de voeding en de gpu en heb ik een snel systeem dat mooi bij de tijd is met pci 5.0 voor SSD en grafische kaart.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Tray€ 484,90€ 484,90
1MoederbordenMSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI€ 238,01€ 238,01
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 104,90€ 104,90
1SSD'sLexar NM710 2TB€ 108,90€ 108,90
1SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 149,90€ 149,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.086,61