Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
Beste Tweakerts,

Vanuit mijn meterkast loopt een 16 Amp groep naar mijn schuurtje middels een YMVK kabel. In het schuurtje wordt deze middels een aantal verdeeldozen onderverdeelt over wat lampen binnen, buitenlampen en de vriezer.

Nu wil ik in het schuurtje eea wat smarter en netter gaan maken. Ik zat daarom te denken om de verdeeldozen te vervangen door een mooi verdeelkastje met een dinrail en wat mooie professionele Shelly's erin.

Nu lees ik een en ander over onderverdelers, maar ik vind het lastig inschatten wat ik nodig heb. Het enige wat ik zou willen is een hoofdschakelaar, zodat ik alles spanningsloos kan maken, opgevolgd door een aantal professionele Shelly's op de dinrail. Daarnaast zou ik misschien een of twee stopcontacten op een eigen schakelaar aansluiten.

Zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lretnIINBvqRJEYtD7Zs6H6eiFw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/c72a2SMlv8X8tzcG738DsQMJ.jpg?f=user_large

Wat heb ik hiervoor nodig en wat mag / kan?

Alvast bedankt!

Meer technische installatie wordt het niet => schopje naar DEI

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 29-05-2025 07:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Hier zijn regelmatig topic over: zoeken naar 'onderverdeler'

Dus ja het kan.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
  • Nu online
Dat het kan is me helder, dat kon Google me ook vertellen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Moet ik bijvoorbeeld in dit geval ook per se een aardlek automaat toepassen? Of mag het ook een gewone schakelaar zijn? Wat voor schakelaars heb ik nodig? En klopt het dat als ik dit doe op een 16 amp groep, dat ik dan 10 amp automaten mag gebruiken in deze verdeler voor de apparaten die ik niet langs een Shelly wil laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

gwabber schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:36:
Dat het kan is me helder, dat kon Google me ook vertellen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Moet ik bijvoorbeeld in dit geval ook per se een aardlek automaat toepassen? Of mag het ook een gewone schakelaar zijn? Wat voor schakelaars heb ik nodig? En klopt het dat als ik dit doe op een 16 amp groep, dat ik dan 10 amp automaten mag gebruiken in deze verdeler voor de apparaten die ik niet langs een Shelly wil laten lopen?
Je past een aardlek toe als er niet een aardlek voor zit.

Hoe ziet dit er in je hoofdmeterkast uit? Zit daar een aardlek voor? Dan zou je in principe in je onderverdeler geen aardlek meer hoeven toe te passen. In de praktijk echter zeker je zo'n onderverdeler af op 16, 20 of 25A (zo zit het bij mij, dit is niet selectief, maar ik had niets aan 10A groepen voor mijn warmtepomp en airco's die aan de onderverdeler hangen en selectiviteit is niet verplicht) zonder aardlek maar dan pas je de aardlek wel toe in je onderverdeler.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
  • Nu online
Glashelder schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:43:
[...]

Je past een aardlek toe als er niet een aardlek voor zit.

Hoe ziet dit er in je hoofdmeterkast uit? Zit daar een aardlek voor? Dan zou je in principe in je onderverdeler geen aardlek meer hoeven toe te passen. In de praktijk echter zeker je zo'n onderverdeler af op 16, 20 of 25A (zo zit het bij mij, dit is niet selectief, maar ik had niets aan 10A groepen voor mijn warmtepomp en airco's die aan de onderverdeler hangen en selectiviteit is niet verplicht) zonder aardlek maar dan pas je de aardlek wel toe in je onderverdeler.
Dank voor je reactie! In mijn hoofdkast zit er een aardlek voor, dus dat scheelt :) In mijn schuurtje staan geen grootverbruikers, dus met 10 amp kom ik ruim uit.

Zou dat betekenen dat ik een aardlekschakelaar zou plaatsen, met daarachter een paar automaten van 10 amp en de shelly pro's? En dat ik dit gewoon mag aansluiten op de 16 amp groep uit mijn meterkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wat ik me nog wel bedenk: de NEN1010 schrijft wel voor dat je maar 4 groepen mag hebben op een aardlekschakelaar en dat is wel dwingend. Ik weet eigenlijk niet hoe je dan om moet gaan met aardlekschakelaars aangesloten op aardlekschakelaars :p Lijkt me eigenlijk niet de bedoeling.

Ik zou zelf geneigd te zijn de aardlek eraf te halen in de hoofdmeterkast en dan de aardlek(ken) in de onderverdeler te plaatsen. Of gewoon alamats.. scheelt je ruimte :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:37

Vliegvlug

Flight Simple

Ik zou het het gewoon één 16A groep houden vanuit je meterkast zoals net nu al is en zoals je aangeeft in het kastje de Shelly’s plaatsen, maar dan niet ook nog eens losse 10A groepen gaan toevoegen. Pas dan wordt het een onderverdeler en is in dit geval helemaal niet nodig.

Houd het gewoon simpel.

Shelly pro’s in zo’n kastje is niets anders dan als je reguliere Shelly’s in de centraaldoos of achter de schakelaars zou plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
  • Nu online
Dank beiden. Misschien is het simpel houden nog wel het beste. Dan plaats ik gewoon netjes die shelly's daarin. Kan ik vanuit die kast dan nog wel de apparaten die ik niet achter een shelly wil hebben netjes aansluiten, of moet ik dat gewoon regelen met een verdeeldoos?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:37

Vliegvlug

Flight Simple

Uiteraard kan je de apparaten die je niet achter een shelly wil hebben gewoon via een kabel of draad in buis uit die kast leiden en op de apparaten aansluiten.

Of als het makkelijker is om een verdeeldoos ergens anders in je schuurtje te plaatsen en vanaf daar verder te verdelen kan dat ook.

[ Voor 29% gewijzigd door Vliegvlug op 28-05-2025 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
  • Nu online
Check. wilde zeker weten dat dat ook gewoon vanuit die kast mocht. Dan kan ik ermee aan de slag. Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-05 22:20
Glashelder schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:27:
Wat ik me nog wel bedenk: de NEN1010 schrijft wel voor dat je maar 4 groepen mag hebben op een aardlekschakelaar en dat is wel dwingend. Ik weet eigenlijk niet hoe je dan om moet gaan met aardlekschakelaars aangesloten op aardlekschakelaars :p Lijkt me eigenlijk niet de bedoeling.

Ik zou zelf geneigd te zijn de aardlek eraf te halen in de hoofdmeterkast en dan de aardlek(ken) in de onderverdeler te plaatsen. Of gewoon alamats.. scheelt je ruimte :)
De NEN1010 heeft dit al aangepast naar dat je net zoveel groepen achter een aardlek mag plaatsen als je wilt zolang je een goede functionaliteit maar kunt waarborgen, het is alleen nog dat het Besluit bouwwerken leefomgeving naar de oude NEN verwijst want het duurt gevoelsmatig altijd een eeuwigheid voordat het besluit gaat verwijzen naar de laatste NEN-versies.

TS is dus geenzins gehouden aan max 4 groepen per aardlek.

Aardlekschakelaars achter elkaar is gewoon zonde van het geld,tenzij je nog een oude vasthebt meteen 300mA "hoofdaardlek" dan kun je daar prima een 30mA aardlek achter hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Glashelder schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:27:
Wat ik me nog wel bedenk: de NEN1010 schrijft wel voor dat je maar 4 groepen mag hebben op een aardlekschakelaar en dat is wel dwingend.
Niet meer :) En een onderverdeler is enkele groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Maar eigenlijk, als je het gewoon houdt bij de enkele 16A, vergeet dan gewoon de onderverdeler. Dat voegt niets toe. Alles erachter mag gewoon de 16A hebben dus niet nodig om het echt te verdelen.

Gewoon een mooi kastje met DIN-rail voor de Shelly's en voor de handigheid kan je er een hoofdschakelaar voor zetten en daarmee klaar.

Maar als je bezig gaat zou ik dus wel gelijk een inschatting maken van wat de staat van je echte meterkast nog is. Is die beetje up to date? Geen oude type AC aardleks? Alles beetje logisch? Überhaupt automaten? etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwabber
  • Nu online
Hey allen,

Dank voor alle antwoorden! Ik heb uiteraard wel eens een lampje opgehangen en een leiding verlegd, maar dit is voor mij volledig nieuw. Ik heb in ieder geval weer wat geleerd!

@Septillion de meterkast is een paar jaar geleden volledig vernieuwd, dus daar hangt een mooie nieuwe hagerkast :)
Pagina: 1