Samsung QN90D vs TCL C855 vs LG C4 (65 inch)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JR25
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:53
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
65 inch tv. Mijn zoekgebied heb ik inmiddels verkleind naar de Samsung QN90D, TCL C855 en de LG C4.

Wat is je budget?
Max €1.500,00.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik gebruik de tv voornamelijk voor de ''standaard'' dingen als Netflix en sport. Ik wil er daarnaast ook goed op kunnen gamen, mocht ik dit weer op gaan pakken. Verder heb ik geen specifieke apparatuur en/of eisen.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ben inmiddels op de hoogte van de superioriteit van een OLED-scherm (LG C4) op het gebied van zwartwaarden. Daarnaast ook van de kleurintensiteit van de Samsung en TCL. Het voornaamste waar ik mee zit is de lichtinval op mijn tv. Ik heb een foto bijgevoegd van de huidige situatie (gordijnen komen deze week ;)). De bank staat voor een groot raam tot de grond. Daarnaast staat de tv haaks op 2 openslaande deuren. De tuin is op het westen dus de zon zal in de middag langs het glaswerk gaan, eerst langs het grote raam, dan naar de openslaande deuren. Ik kan straks natuurlijk de gordijnen dichtdoen om zonlicht tegen te gaan (wil absoluut ook zonder kunnen), maar de vraag is of een OLED-scherm dan alsnog geschikt is qua (1) inbranding direct zonlicht in mijn huidige opstelling en (2) felheid wanneer de gordijnen niet dicht zijn.

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is en of mensen mij hier mee kunnen helpen en/of ervaringen kunnen delen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPrmU-R3SQF_PRxhuQkLBPKjn1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ibBcqfqYWo6fHPhEv2Aolq8x.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via JR25 op 17-06-2025 15:07)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:35
Het zal altijd een concessie zijn.

Direct zonlicht kan bij een OLED TV (permanente) vlekken veroorzaken, deze gaan na een pixel refresh vaak weer weg echter is het niet bevorderlijk voor de levensduur van het paneel. De vraag hierbij is of er daadwerkelijk directe zonlicht in de hoek schijnt waar jouw huidige TV momenteel staat? In de zomer, wanneer de zonkracht het sterkst is gedurende de middag, staat deze relatief hoog en zal bij de gemiddelde woning niet direct naar binnen schijnen. Direct zonlicht met lage intensiteit is geen issue voor OLED TV's.

Betreft helderheid, in SDR zal een LG C4 hierin volstaan, het is minder indrukwekkend vergeleken met kijken in de avond echter is alles goed zichtbaar. Wil je wel dat overdag de kleuren/ het beeld net als in de avond mooi naar voren springt dan dien je naar een MiniLED of bijv. de LG G4 te kijken. Grootste nadeel van de C4 is dat het een glossy toplaag heeft, hierdoor is het net een spiegel en zullen de grote raampartijen zichtbaar zijn. Door de semi-glossy toplaag van de G4 en een hogere SDR helderheid heb je hier minder last van.

De QN90D heeft een goede reflectiefilter, hierdoor heb je minder last van weerspiegelingen. Nadeel hiervan is de zogenoemde 'black raise', keerzijde van deze reflectiefilter is dat zwart minder zwart oogt en kleuren minder poppen. Met de Sony Bravia 7 heb je dit probleem niet, simpelweg doordat je meer reflecties ziet. Echter zijn deze reflecties geen issues doordat dit model, net als de QN90D, een zeer hoge SDR helderheid behaalt.

Overall is de Bravia 7 de betere TV vergeleken met de TCL C855 en QN90D. Zelfde geldt ook voor de G4 wanneer we naar OLED kijken. Beide modellen zijn een paar honderd euro boven het gestelde budget echter imo wel de meerprijs waard wanneer je accuraatheid belangrijk vindt. Aan de andere kant ga je met elke moderne TV er flink op vooruit vergeleken met jouw huidige Samsung.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:35
Het zal altijd een concessie zijn.

Direct zonlicht kan bij een OLED TV (permanente) vlekken veroorzaken, deze gaan na een pixel refresh vaak weer weg echter is het niet bevorderlijk voor de levensduur van het paneel. De vraag hierbij is of er daadwerkelijk directe zonlicht in de hoek schijnt waar jouw huidige TV momenteel staat? In de zomer, wanneer de zonkracht het sterkst is gedurende de middag, staat deze relatief hoog en zal bij de gemiddelde woning niet direct naar binnen schijnen. Direct zonlicht met lage intensiteit is geen issue voor OLED TV's.

Betreft helderheid, in SDR zal een LG C4 hierin volstaan, het is minder indrukwekkend vergeleken met kijken in de avond echter is alles goed zichtbaar. Wil je wel dat overdag de kleuren/ het beeld net als in de avond mooi naar voren springt dan dien je naar een MiniLED of bijv. de LG G4 te kijken. Grootste nadeel van de C4 is dat het een glossy toplaag heeft, hierdoor is het net een spiegel en zullen de grote raampartijen zichtbaar zijn. Door de semi-glossy toplaag van de G4 en een hogere SDR helderheid heb je hier minder last van.

De QN90D heeft een goede reflectiefilter, hierdoor heb je minder last van weerspiegelingen. Nadeel hiervan is de zogenoemde 'black raise', keerzijde van deze reflectiefilter is dat zwart minder zwart oogt en kleuren minder poppen. Met de Sony Bravia 7 heb je dit probleem niet, simpelweg doordat je meer reflecties ziet. Echter zijn deze reflecties geen issues doordat dit model, net als de QN90D, een zeer hoge SDR helderheid behaalt.

Overall is de Bravia 7 de betere TV vergeleken met de TCL C855 en QN90D. Zelfde geldt ook voor de G4 wanneer we naar OLED kijken. Beide modellen zijn een paar honderd euro boven het gestelde budget echter imo wel de meerprijs waard wanneer je accuraatheid belangrijk vindt. Aan de andere kant ga je met elke moderne TV er flink op vooruit vergeleken met jouw huidige Samsung.