Raspberry Pi 3B+ en youtube?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:46

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Vooropgesteld: ik ben een linux n00b. Ik weet wat een sudo apt get doet maar veel verder kom ik niet.

Ik heb een Raspberry Pi 3B+ en wil deze achter een beeldscherm hangen om af en toe wat Youtube filmpjes te kijken. Ik kom er niet uit welke aanvullende apps ik daarvoor moet hebben.

- Raspberry Pi OS (64b) met Chromium en met Firefox: de Youtube pagina wilt niet eens laden.
- XBMC/Kodi/LibreElec: de enige addon wilt dat ik een eigen ontwikkelaars API key aanmaak? Ik wil juist niks van logins, volgen en bubbels weten, maar redelijk ongefilterde resultaten.

En hier loop ik een beetje vast.

Voor de volledigheid:
- Ik heb een degelijke 3A voeding gebruikt. Geen waarschuwingen van voltages.
- Ik heb geprobeerd met zowel een klasse 10 SD kaart als een Kingston SSD over USB. Binnen het OS prima, zodra ik naar Youtube wil is het traaaaaaag...
- Wifi dekking is dikke prima. De laptop haalt op die plek over wifi 150Mb/120Mb/12ms.

Pls Hlp?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 16:26

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Heb je al Freetube geprobeerd? Gaat het dan ook traag? (zie https://freetubeapp.io/#download)

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Dit soort tips zoek ik! bedankt! Ik ga hem proberen. Wordt vervolgd.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Volgens mij is een Pi3 best underpowered als je recente media op YT wilt spelen. Alles boven 720p gaat dan traag op een Pi. Beter een 4 of een 5 gebruiken daarvoor. Voor de beste kijkervaring kun je nog 320p proberen, maar dan zie je wel weer een hoop blokken tenzij je het op een 10inch display bekijkt.

Your mileage may vary... ;)

Overigens, als bewijs, zet je resource manager maar eens open en speel dan een YT video af. Je zult zien dat de Pi lekker warm wordt..

[ Voor 17% gewijzigd door ElCondor op 28-05-2025 15:13 ]

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ja, de Pi3+ is eigenlijk net een generatie te vroeg voor het echt bruikbaar zijn voor zoiets zwaars. Gewoon video afspelen zal misschien nog lukken, maar als je budget hebt, zou ik net een generatie later pakken. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Tnx :)
Ik weet dat de pi3 een beperkt is, maar deze heen ik liggen en wil geen andere er bij kopen. En op 480p is ook geen probleem; het gaat maar om wat tekenfilms voor de kinderen als ze aan tafel zitten. Het wordt een 24" scherm op 2 m afstand en ze hebben het er maar mee te doen :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:35

Cyphax

Moderator LNX
Je zou kunnen proberen met DietPi, die claimen een "highly optimised & minimal Debian-based Linux distribution [..] extremely lightweight at its core, and also extremely easy to install and use". Wellicht is dat net wel bruikbaar? :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Ik heb net voor het eten nog even tijd gehad om freetube te installeren, maar nog niet echt kunnen testen. Heel cynisch met hulp van YouTube :')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Update: ik zet YouTube op de Pi3b+ uit mijn hoofd denk ik.
Cpu op 1300MHz/core op 500/overvalt op "3", stabiel 62-65’C en het stottert een slideshow naar het scherm, zonder dat geluid iets doet.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Waterbeesje schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:13:
[...]
Cpu op 1300MHz/core op 500/overvalt op "3", stabiel 62-65’C en het stottert een slideshow naar het scherm, zonder dat geluid iets doet.
Ik heb geen idee wat je hier probeert te schrijven maar als ie 'throttled' (CPU speed limiteert i.v.m. warmte), zou je nog wat betere koeling kunnen proberen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Room42 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:47:
[...]

Ik heb geen idee wat je hier probeert te schrijven maar als ie 'throttled' (CPU speed limiteert i.v.m. warmte), zou je nog wat betere koeling kunnen proberen.
Met deze temp heb ik niet het idee dat het throttling is, ik heb gelezen dat deze pas bij de 80-85 gaat throttlen. De 70 heb ik niet aangetikt. Als ik verder ga klokken zal dat vast en issue worden, ben ik met je eens.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:32
@Waterbeesje hee retro man :p Ik heb sinds 2018 de pi 3b. Veel mee geprobeerd. Maar dat ding was en is te traag voor fatsoenlijk browsen, laat staan Youtube. Kodi ging wel prima (gebruikt tot 2019, daarna android tv kastjes)

Ik heb overigens de pi 3b nog steeds in gebruik, maar dan puur als samba file server. Dat gaat prima voor mij ondanks beperkingen in snelheid van de lan en usb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Ik heb de Pietjes ook weer terug aan de kant gelegd, gaat hem gewoon niet worden. Intussen voor dit doel en nuc met gen5 cpu ingericht.

Ik had het gevoel dat en pi 3 dit zou moeten kunnen, omdat ik op een ouwe pi 1 b prima full hd films kan afspelen/van de server kan streamen. Maar dat valt dus tegen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1