Aankoop advies: Hybride of EV?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heymil
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-06 12:42
Wij moeten ivm gezinsuitbreiding op zoek naar een nieuwe auto.
Hij moet ruim genoeg zijn voor 5 personen.
We rijden maar 8000km per jaar inclusief vakantie dus een auto met een hogere km-stand is geen probleem. Het budget ligt ergens rond de 18.000.

Nu is mijn grote vraag: gaan we voor hybride of elektrisch?
Hybride lijkt veel voordelen te hebben maar het voelt een beetje als een tussentechnologie.
Momenteel ben ik me nog vooral aan het oriënteren op de bovenstaande vraag dus heb nog geen specifiek model nodig.

Waar zouden jullie voor kiezen in je (volgende) auto en waarom?

Toevoegingen 30/5:
We hebben 12 zonnepanelen, een garage waar een oplaadpunt gemaakt kan worden en momenteel wordt 1 kind verwacht. Ik vind het lastig in te schatten of ik 3 kinderstoeltjes ga nodig hebben maar hou graag de optie open in de komende 5 jaar nog 1 of 2 kinderen te nemen. Heb je dan gelijk 3 autostoeltjes nodig?

[ Voor 21% gewijzigd door heymil op 30-05-2025 08:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:14
De belangrijkste vraag, kan je voor de deur / op eigen terrein opladen?

Als ik nu de keuze zou hebben met dit budget zou ik voor een Model 3 van Tesla gaan. Verder is er nog niet zoveel volledig elektrisch wat binnen je budget valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:29

Polycom

Poes van goud

Knielen schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:47:

Als ik nu de keuze zou hebben met dit budget zou ik voor een Model 3 van Tesla gaan. Verder is er nog niet zoveel volledig elektrisch wat binnen je budget valt.
Een Tesla 3 met 5 personen? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

heymil schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:37:
Wij moeten ivm gezinsuitbreiding op zoek naar een nieuwe auto.
Hij moet ruim genoeg zijn voor 5 personen.
We rijden maar 8000km per jaar inclusief vakantie dus een auto met een hogere km-stand is geen probleem. Het budget ligt ergens rond de 18.000.

Nu is mijn grote vraag: gaan we voor hybride of elektrisch?
Hybride lijkt veel voordelen te hebben maar het voelt een beetje als een tussentechnologie.
Momenteel ben ik me nog vooral aan het oriënteren op de bovenstaande vraag dus heb nog geen specifiek model nodig.

Waar zouden jullie voor kiezen in je (volgende) auto en waarom?
Heb je drie stoeltjes nodig achterin voor jonge kinderen? Dat beperkt de opties namelijk aanzienlijk.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 13:14
Polycom schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:01:
[...]

Een Tesla 3 met 5 personen? 8)7
Wat stel je dan voor met dit budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heymil
Wij hebben een garage dus daar zou de auto in kunnen en we kunnen daar als het goed is een paal plaatsen.
FirePuma142 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:07:
[...]
Heb je drie stoeltjes nodig achterin voor jonge kinderen? Dat beperkt de opties namelijk aanzienlijk.
Lijkt me zeker handig maar nog geen vereiste.

Zijn Tesla 3 nu de enige betaalbare EV's rond deze prijsklasse ja? Ruimer dan dat is geen vereiste maar zoi zeker de voorkeur hebben 😛

Dank voor het meedenken! Ik ben erg benieuwd wat jullie zouden kiezen als je de keuze hebt uit EV of Hybrid (niet perse een specifiek model).

[ Voor 33% gewijzigd door heymil op 28-05-2025 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Hoe ga je op vakantie?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heymil
Met de auto in Europa. Dat momenteel de grootste reden waarom ik toch naar hybride neig.

Wat hebben jullie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:50
Toyota Prius + ? Betrouwbaar, hybride, in je budget. De + variant is een soort van semi 7 zitter.

Zoiets dus ;

https://www.autotrack.nl/...ius-benzine-2012-56185276

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:00
heymil schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 18:31:
[...]

Zijn Tesla 3 nu de enige betaalbare EV's rond deze prijsklasse ja? Ruimer dan dat is geen vereiste maar zoi zeker de voorkeur hebben 😛
Een Kia Niro moet ook wel lukken voor dat budget. Heb je denk ik ook meer ruimte achterin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

heymil schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:13:
[...]

Met de auto in Europa. Dat momenteel de grootste reden waarom ik toch naar hybride neig.

Wat hebben jullie?
Dus je hoeft niks te trekken?
Voor 8k km en dan ook nog lange stukken, dan zou ik zelf persoonlijk mss nog voor hybride gaan, maar dan wel wat leuks en confortabels. Een Lexus IS300h ofzo

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Je zegt 'hybride' maar je hebt:
  • plug in hybrid
  • mild hybrid
  • (full) hybrid
Waar doe je precies op?

Een PHEV heeft zeer specifieke usecases waar maar zeer weinig mensen goed in passen, maar hier zijn al talloze topics vol over geschreven, waarom is wat je hierover gevonden hebt niet voldoende voor je keuze? Wat maakt jouw keuze zo specifiek?

Zie bijv. ook dit recente topic: PHEV's in prijsklasse 40k, "normale" hybrides betere optie? (vooral de eerste pagina's).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heymil
True schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:38:
Je zegt 'hybride' maar je hebt:
  • plug in hybrid
  • mild hybrid
  • (full) hybrid
Waar doe je precies op?

Een PHEV heeft zeer specifieke usecases waar maar zeer weinig mensen goed in passen, maar hier zijn al talloze topics vol over geschreven, waarom is wat je hierover gevonden hebt niet voldoende voor je keuze? Wat maakt jouw keuze zo specifiek?

Zie bijv. ook dit recente topic: PHEV's in prijsklasse 40k, "normale" hybrides betere optie? (vooral de eerste pagina's).
Dank voor het meedenken.

Ik doel vooral op het concept hybride (phev en hev) vs het concept EV. De hybride klinkt in veel gevallen logisch maar het staat me vooral tegen dat het een soort 'tussentechnologie' lijkt. Niet echt EV maar ook niet echt benzine. Voordat ik op zoek ga naar de specifieke auto was ik vooral bezig met deze vraag en ben vooral benieuwd wat mijn medetweakers vinden van EV's of HEV's.

De genoemde kia niro, toyota prius, tesla model 3 en hyundai Inonic zijn de auto's waar ik grofweg aan dacht zonder precies de in's en out's van al deze wagens te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:24
heymil schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:45:
[...]

Dank voor het meedenken.

Ik doel vooral op het concept hybride (phev en hev) vs het concept EV. De hybride klinkt in veel gevallen logisch maar het staat me vooral tegen dat het een soort 'tussentechnologie' lijkt. Niet echt EV maar ook niet echt benzine. Voordat ik op zoek ga naar de specifieke auto was ik vooral bezig met deze vraag en ben vooral benieuwd wat mijn medetweakers vinden van EV's of HEV's.

De genoemde kia niro, toyota prius, tesla model 3 en hyundai Inonic zijn de auto's waar ik grofweg aan dacht zonder precies de in's en out's van al deze wagens te weten.
Een PHEV is het beste van beide werelden maar daarmee meteen ook het slechtste van beide werelden. Je hebt zowel het onderhoud en mogelijke dure reparaties van een moderne en ingewikkelde ICE (turbo, automaatbak, etc. wat allemaal kapot kan gaan) én mogelijk dure reparaties van een EV zoals de accu die kapot kan gaan.

Ik zou gewoon voor een EV gaan, een Model 3 of een e-Niro zijn dan de eerste auto’s waar ik aan denk voor dit budget.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:43

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Hyundai Ioniq
Volkswagen E-Golf / ID.3
Nissan Leaf
Mazda MX30 E-Skyactiv
Hyundai Kona
MG ZS
Citroen E-C4
Kia E-Niro

Er zijn echt zat auto's te krijgen die niet in de kleinste klasse vallen, volledig elektrisch zijn en onder de 18k kosten. Wij hebben zelf de eerste optie op deze lijst en daar passen we dikke prima met 5 man in, volwassenen voorin en 3 kids (8, 11 en 13) achterin. Geen krapte, voldoende beenruimte en een naar verhouding echt grote kofferbak in dit segment. Bereik 300+km op een accu.

Ja, de Tesla is ook een optie, maar zeker in het huidige politieke klimaat geen merk dat ik zou overwegen.

@TS zolang je beseft waar je aan begint met een EV (je laadstops plannen, snelladers gebruiken voor lange trips, zo veel mogelijk thuis laden en een aanhanger kun je vergeten) zou ik het absoluut aanbevelen. Een hybride heeft het 'beste van twee werelden' zegt men vaak maar daarin besloten ligt ook 'het slechte van 2 werelden'. Een klein elektrisch bereik waardoor je vaker op benzine zult rijden en een zware auto met een relatief lichte brandstofmotor dus als de accu leeg is....

Een volledige EV heeft veel meer bereik, geen uitstoot, weinig onderhoud nodig... ik rij er nu bijna 2 jaar in en buiten de vakanties (heel ver weg met veel bagage + een grote hond) en mijn aanhanger maak ik in principe al mijn kilometers erin, ook naar DLD of diep / zuid in Nederland.

[ Voor 28% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-05-2025 18:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:24
Sorry hoor, maar de hybrids van Toyota afschrijven als een 'tussenoplossing', doet een enorme onrecht aan deze fantastische auto's. Als er een auto moet beschrijven die goed, goedkoop, betrouwbaar en zuinig zijn dan kom je toch al snel uit bij een Toyota hybrid. Geen gedoe met stekkeren en lekker tanken en rijden. Het betreft dan een relatief kleine accu die niet benoemswaardig ruimte inneemt.

Ik zou persoonlijk, zeker als het soort van vakantie-auto is met max. 8000 km, echt het gedoe van Plug-in hybrids vermijden. Ja je hebt een aantal nieuwe exemplaren die 80+ km elektrische kunnen rijden, maar met jou budget zit je toch vaak aan de eerste/tweede generatie plug-ins en daarmee haal je met geluk tussen de 15-25 km volledig elektrisch maar je wordt enorm beboet op laadruimte (als in kofferbakruimte) en je betaald heel t jaar door extra wegenbelasting vanwege 200+ kg die plug-in's extra wegen in vergelijking tot benzine variant. Mijn Mercedes C-Klasse station had daarom ook effectief minder ruimte dan mijn Toyota Prius.

Dus denk dat je keuze vooral moet zijn tussen benzine, niet-stekker hybrids van Toyota, of volledig elektrisch. Als volledig elektrisch je aanstaat, prima keus. Ga vooral even aantal exemplaren bekijken welke het ruimste aanvoelt. Tweakers is in het algemeen enorm positief op elektrische auto's maar wees wel bewust van als je op vakantie als je continue 120/130 km/u rijdt en met airco en volledig beladen, dat je rijbereik wel echt achteruit gaat.

Ik ben in dezelfde situatie als jou en ik kijk bewust alleen naar bezine (categorie BMW 5 serie / MB E-klasse) en ik rij minder dan 8.000 km (vooral een ruimte auto nodig voor vakanties). Ik kies ervoor als de kleintjes slapen om even door te rijden en in hun wakker tijd, vaker pauzes te houden. Ik wil absoluut niet geconfronteerd worden met nog een extra zaak waar ik mij druk om moet maken (= auto opladen) en daarmee verplicht pauzeren (en ja in praktijk vast vaak te combineren maar toch). Of dat ik op bepaalde stukken duitse autobahn geen 160+ km/u kan rijden maar 100 km/u moet rijden want anders mag ik na 1 uur al weer gaan stekkeren.

En je keuze is ook enorm afhankelijk of je dus wel of niet drie kinderstoeltjes nodig hebt of niet.
Want als je drie kinderstoeltjes wilt, wordt je keuze enorm beperkt en moet je specifiek aantal modellen gaan zoeken die ruimte hiervoor hebben en afvragen of een derde zitrij dan niet een oplossing is. Weet wel dat derde zitrij wel beetje een compromis voor de veiligheid van inzittende van derde zitrij.

[ Voor 3% gewijzigd door FireBladeX op 29-05-2025 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:31
MG 5 station full electric. Heb die van ons voor 21k verkocht met 10k op de teller :D

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

FireBladeX schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:14:
Of dat ik op bepaalde stukken duitse autobahn geen 160+ km/u kan rijden maar 100 km/u moet rijden want anders mag ik na 1 uur al weer gaan stekkeren.
Ik pik deze er even tussenuit. Duitsland is nog slechts één van de twee landen ter wereld waar je geen limiet hebt. Dit is natuurlijk waardeloos (of toch in ieder geval zéér specifiek waardevol) wat betreft reistijd. Niet alle routes gaan door Duitsland, en zelfs dan kom je uiteindelijk verder door 100 te kachelen. De enige ritten waarbij (veel) harder rijden echt heel veel voordeel heeft zijn ritten die binnen de limieten van het bereik van de tank liggen of waarbij je hoogstens een keertje hoeft vol te gooien.

Tel daarbij op dat je ook gewoon sneller moe wordt (nee, ik accepteer geen stoere verhalen en anecdotisch bewijs tot het tegendeel) en dus sowieso veiliger rijdt als je minder hoge kruissnelheden aanhoudt.

Het is zeker waar dat rijden met een EV je min of meer veroordeelt tot max 100 als je een beetje normaal bereik wilt houden, maar ik zie ook dat het me een laadstop á 20-30min scheelt als een hele dag onderweg ben. Ik zou die snelheid dus zeker niet als een reden zien niet voor EV te kiezen want het is een wassen neus.

Ik ben het zeker met je eens dat Toyota een retegoeie en betrouwbare keuze is, maar Toyota gelooft tegelijkertijd niet echt in EV's en dat zie je in het aanbod terug. Wat dat aangaaft heb je bij Hyundai meer keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10:12
HTT-Thalan schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:26:
[...]

Ik pik deze er even tussenuit. Duitsland is nog slechts één van de twee landen ter wereld waar je geen limiet hebt. Dit is natuurlijk waardeloos (of toch in ieder geval zéér specifiek waardevol) wat betreft reistijd. Niet alle routes gaan door Duitsland, en zelfs dan kom je uiteindelijk verder door 100 te kachelen. De enige ritten waarbij (veel) harder rijden echt heel veel voordeel heeft zijn ritten die binnen de limieten van het bereik van de tank liggen of waarbij je hoogstens een keertje hoeft vol te gooien.

Tel daarbij op dat je ook gewoon sneller moe wordt (nee, ik accepteer geen stoere verhalen en anecdotisch bewijs tot het tegendeel) en dus sowieso veiliger rijdt als je minder hoge kruissnelheden aanhoudt.

Het is zeker waar dat rijden met een EV je min of meer veroordeelt tot max 100 als je een beetje normaal bereik wilt houden, maar ik zie ook dat het me een laadstop á 20-30min scheelt als een hele dag onderweg ben. Ik zou die snelheid dus zeker niet als een reden zien niet voor EV te kiezen want het is een wassen neus.

Ik ben het zeker met je eens dat Toyota een retegoeie en betrouwbare keuze is, maar Toyota gelooft tegelijkertijd niet echt in EV's en dat zie je in het aanbod terug. Wat dat aangaaft heb je bij Hyundai meer keuze.
Het is met een EV toch ook nog zo dat sneller rijden tijdswinst oplevert. Ja je staat vaker aan de lader maar dat laden gaat bij moderne EVs sneller dan de tijd die je verloren zou hebben door langzamer te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Met deze kilometers zou ik voor EV gaan.

Haal er 2k km af van de vakantie en er blijven (voor zover ik kan beoordelen) niet enorme afstanden over.
Elektrisch rijdt zo relaxed en geen (tot heel weinig) onderhoud, met een hybride blijf je toch regelmatigere beurten nodig houden.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrSpixel
  • Laatst online: 11:48
Alvast gefeliciteerd met je aanstaande kindje! Toevallig las ik je vraag, ikzelf heb ook drie jonge kinderen en reed vroeger ook deze afstanden op jaarbasis.

Nadat de maxi-cosi niet meer in de toenmalige auto pastte hebben wij deze verkocht en gebruiken wij voor veel zaken het ov of een van de deelauto's in de wijk. Voor de zomervakantie huren we een auto. Ja dat doet pijn maar dit is financieel nog steeds goedkoper dan een eigen auto hebben. Voor komende zomer heb ik een negenpersoons elektrische evito personenbus gehuurd. Opa en oma gaan ook mee;)

Wat ik bedoel te zeggen, misschien een grote stap maar er zijn nog meer opties dan meteen een grotere auto kopen. Afhankelijk natuurlijk van waar je woont en de andere aanwezige opties. En of je het wilt. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:07

Sport_Life

Solvitur ambulando

FireBladeX schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:14:
. Ja je hebt een aantal nieuwe exemplaren die 80+ km elektrische kunnen rijden, maar met jou budget zit je toch vaak aan de eerste/tweede generatie plug-ins en daarmee haal je met geluk tussen de 15-25 km volledig elektrisch
Wat een onzin, jij hebt echt geen idee waar je over praat.

Ontopic: ik heb zelf een Kuga plugin (Vignale met panorama dak) en dat is echt een leuke auto, rijd zelf 90% electrisch alleen met vakantie een paar keer tanken. En 3 kinderen passen prima achterin.
Deze auto is alweer een paar jaar oud en inmiddels zijn er goede/betere EV's verkrijgbaar, toen ik m kocht was de keuze een kale Tesla of dus een plugin vol opties. Als ik nu een andere auto zou kopen dan zou het wel een full electric zijn denk ik, electrisch rijdt toch wel erg fijn . Bovendien zijn electrische auto's flink gedaald in prijs afgelopen jaren.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 29-05-2025 20:33 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
Sport_Life schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:30:
[...]

Als je mij quote dat ik onzin praat maar verder 0.0 argument geeft, citeer dan mij niet of geef dan een toelichting. Want ik zie graag die ruime plug-in hybrids die 70+ km volledig elektrisch kunnen rijden (in praktijk niet theoretisch opgegeven door fabrikant) die vandaag rond de 18.000 euro kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

FireBladeX schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:42:
[...]

Als je mij quote dat ik onzin praat maar verder 0.0 argument geeft, citeer dan mij niet of geef dan een toelichting. Want ik zie graag die ruime plug-in hybrids die 70+ km volledig elektrisch kunnen rijden (in praktijk niet theoretisch opgegeven door fabrikant) die vandaag rond de 18.000 euro kost.
Deze bijvoorbeeld: https://www.autotrack.nl/...%2F%2Fwww.gaspedaal.nl%2F

Haalt in de zomer 70-75km vanuit mijn eigen praktijk ervaring (zie ook het Kuga topic hier), veel meer dan de 15-25km volgens jou. En kost nog geen 17k...
En er passen makkelijk 3 kinderen achterin :). Toyota Rav4 occasion haalt dezelfde range, is iets duurder.

Dus ja, je praat onzin ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 29-05-2025 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
Sport_Life schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:49:
[...]

Deze bijvoorbeeld: https://www.autotrack.nl/...%2F%2Fwww.gaspedaal.nl%2F

Haalt in de zomer 70-75km vanuit mijn eigen praktijk ervaring (zie ook het Kuga topic hier), veel meer dan de 15-25km volgens jou. En kost nog geen 17k...
En er passen makkelijk 3 kinderen achterin :). Toyota Rav4 occasion haalt dezelfde range, is iets duurder.

Dus ja, je praat onzin ;)
Exactly. Die RAV4 plug-in kost 36k (allergoedkoopste op Marktplaats).

Dat er een auto is die dat wel kan, betekent niet gelijk dat mijn punt onzin is. Dus misschien in de toekomst even eerst goed onderzoek doen. Daarnaast zou ik persoonlijk niet dood gevonden willen worden in ford kuga (die nogal bekend staan voor de problemen die ze hebben).

Maar fijn, er is een auto merk / model die wel aan die eis voldoet (18k en plug in range van 50km). I stand corrected. Maar stellig neerzetten dat ik pure onzin uitkraam, doet mij dan toch afvragen waarom je zo stellig reageert op een forum. Je had in mijn ogen toch anders kunnen reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Waarom alleen kiezen uit hybride en ev?
Je argument om niet voor ice te gaan kan inzicht geven in wat het beste bij jou past.

Ik rijd zakelijk een phev, en eigenlijk snap ik niet waarom phev's nog bestaan. Ze zijn zwaar en hebben weinig opslagruimte. Nu maakt dat mij niets uit omdat ik alleen zakelijk rijd, maar daarnaast is de use case beperkt.

Andere hybride vormen zoals bij Toyota en Honda ken ik onvoldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-06 16:59
Als je maar 8k per jaar rijdt, lijkt een benzine-auto mij ook prima verdedigbaar. Lichter, dus minder wegenbelasting, wat met zo weinig kilometers een relevant deel van de kosten zijn. En minder onderdelen die dure reparaties nodig kunnen hebben.

Een Skoda Octavia (station) moet prima lukken voor het genoemde budget, ook nog wel onder de 80k km en niet ouder dan een jaar of 5. Dan kun je er als het goed is een tijd mee vooruit. Die zijn er trouwens ook als hybride. En volgens mij moet je daar wel 3 kinderen achterin krijgen? 3 volwassenen is een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tehh schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 21:16:
Je argument om niet voor ice te gaan kan inzicht geven in wat het beste bij jou past.

Ik rijd zakelijk een phev, en eigenlijk snap ik niet waarom phev's nog bestaan. Ze zijn zwaar en hebben weinig opslagruimte. Nu maakt dat mij niets uit omdat ik alleen zakelijk rijd, maar daarnaast is de use case beperkt.

Andere hybride vormen zoals bij Toyota en Honda ken ik onvoldoende.
Eens om ICE ook mee te nemen in overweging, zeker bij 8000km per jaar en geen en geen laadpaal. Al zijn de meeste ICE's tegenwoordig als plugin variant, volgens mij scheelt het niet zoveel meer.

Voor wat betreft Plugins, mijn 'use case' is 40km enkele reis naar kantoor, kan dus het hele jaar 'gratis' (heb voldoende pv panelen) naar kantoor en in de zomer ook retour.
Als zakelijke lease auto zou ik m niet nemen want je hebt de nadelen van EV (beperkte range) en niet de financiële voordelen van gratis/goedkoop rijden.
En in de vakantie naar Zuid Frankrijk gewoon 1 of 2x tanken ipv stressen om die range.

Maar, zoals gezegd zou mijn volgende auto een full electric zijn denk ik, die zijn nauwelijks duurder.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 29-05-2025 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:24
Sport_Life schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:30:
[...]

Ontopic: ik heb zelf een Kuga plugin (Vignale met panorama dak) en dat is echt een leuke auto, rijd zelf 90% electrisch alleen met vakantie een paar keer tanken. En 3 kinderen passen prima achterin.
Deze auto is alweer een paar jaar oud en inmiddels zijn er goede/betere EV's verkrijgbaar, toen ik m kocht was de keuze een kale Tesla of dus een plugin vol opties. Als ik nu een andere auto zou kopen dan zou het wel een full electric zijn denk ik, electrisch rijdt toch wel erg fijn . Bovendien zijn electrische auto's flink gedaald in prijs afgelopen jaren.
Vind je een Tesla kaal, of bedoel je qua interieur(beleving)? Want qua opties zit vrijwel alles standaard al op de instapper (standard range) en op de long range zit zelfs nog meer. Stuk beter dan de Duitse merken waar je alleen vier wielen en het stuur inbegrepen krijgt en zeer veel features een optie(pakket) zijn. En dat zeg ik als fan van Duitsers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ZXRY schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:02:
[...]

Vind je een Tesla kaal, of bedoel je qua interieur(beleving)? Want qua opties zit vrijwel alles standaard al op de instapper (standard range) en op de long range zit zelfs nog meer. Stuk beter dan de Duitse merken waar je alleen vier wielen en het stuur inbegrepen krijgt en zeer veel features een optie(pakket) zijn. En dat zeg ik als fan van Duitsers :P
Voor mijn budget kreeg ik toen een Tesla M3 standard range zonder trekhaak etc vs diverse ICE/plugin auto's met allerlei opties. Inmiddels zijn Tesla's veel goedkoper en VAG heeft volgens mij goede EV's , maar dat was enkele jaren geleden anders.

Qua afschrijving is de Kuga veel minder hard afgeschreven dan een Tesla, (en nu ook 10j garantie op de accu :+) maargoed dat is vooral te danken aan Elon Musk.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 29-05-2025 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:38
Wilke schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 21:18:
En volgens mij moet je daar wel 3 kinderen achterin krijgen? 3 volwassenen is een ander verhaal.
Dat is imo dè crux van dit topic.
In een model 3 kunnen namelijk ook prima 3 kinderen. Heeft ook verbazingwekkend veel bagageruimte.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puppetmaster
Sport_Life schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 21:22:
[...]
En in de vakantie naar Zuid Frankrijk gewoon 1 of 2x tanken ipv stressen om die range.
Wie stopt er nu maar 1x onderweg naar zuid-Frankrijk?
Stressen om de range is zo 2015…

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heymil
Dank jullie allen voor je reacties. Dit was de discussie die ik zocht maar niet kon vinden. Nog even een toevoeging omdat ik zie dat deze informatie zeer relevant is:

We hebben 12 zonnepanelen (en gebruiken maar een klein deel van de stroom), een garage waar een oplaadpunt gemaakt kan worden en momenteel wordt 1 kind verwacht. Ik vind het lastig in te schatten of ik 3 kinderstoeltjes ga nodig hebben maar hou graag de optie open in de komende 5 jaar nog 1 of 2 kinderen te nemen. Heb je dan gelijk 3 autostoeltjes nodig?
Tehh schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 21:16:

Het lijkt mij heerlijk om op eigen stroom te rijden en ik zou graag lang met de auto doen. EV lijkt me meer toekomstgericht en duurzamer waar ik ook gevoelig voor ben. Als ik jullie reacties zo lees wordt ik het meest enthousiast van de genoemde EV's en mijn vrouw dan juist weer van de genoemde Toyota hybrides.

Ik begin nu wel te twijfelen voor de PHEV's door het potentiele grote onderhoud aan zowel de ICE als de EV kant en het gebrek aan opslagruimte.
Puppetmaster schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:22:
[...]
Wie stopt er nu maar 1x onderweg naar zuid-Frankrijk?
Stressen om de range is zo 2015…
Dit blijft toch nog steeds een groot argument tegen EV's van mn vrouw :p

[ Voor 11% gewijzigd door heymil op 30-05-2025 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heymil
DrSpixel schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:16:
Alvast gefeliciteerd met je aanstaande kindje!
...
Voor de zomervakantie huren we een auto.
Dankjewel! Helaas is OV hier geen optie, gelukkig fietsen veelal wel :)

[ Voor 68% gewijzigd door heymil op 30-05-2025 09:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puppetmaster
heymil schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:05:
Haha!
Dat verandert wel wanneer kind 1 er is.
Je gaat de komende 8-10 jaar vaker moeten stoppen op vakantieritten vanwege je kind(eren), dan vanwege de rangebeperking van een EV.
Angst om EV-range is angst voor het onbekende, koudwatervrees. Je moet er gewoon even doorheen.
We hebben 12 zonnepanelen (en gebruiken maar een klein deel van de stroom), een garage waar een oplaadpunt gemaakt kan worden en momenteel wordt 1 kind verwacht. Ik vind het lastig in te schatten of ik 3 kinderstoeltjes ga nodig hebben maar hou graag de optie open in de komende 5 jaar nog 1 of 2 kinderen te nemen. Heb je dan gelijk 3 autostoeltjes nodig?
Bij kinderen <1,35m heb je een kinderstoeltje of bij wat ouder een zitverhoger nodig.

Er zijn weinig auto’s met 3 isofix punten op de achterbank. Maar tegen de tijd dat er 3 zijn, zou de oudste op een zitverhoger zonder isofix kunnen. Die moet dan dus wel in het midden zitten. :)
2 kinderen is om veel redenen praktischer en dit is daar een van. Maar ook porties in verpakkingen enz. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

3 volwaardige autostoeltjes past in bijna geen enkele auto, dan zou je een 7 zitter moeten nemen , maar dan mis je weer kofferruimte en qua veiligheid zou ik geen kinderen op de 3e rij zetten.

Wij gingen dealers af met 2 stoeltjes + zitverhoger (een soort kussen wat ertussen past - ben de naam kwijt ) , het past niet in iedere auto.

Wat stoppen betreft, we passen ons aan aan hun ritme dus als ze slapen rijden we door en als ze wakker worden zoeken we een speeltuin op. In plaats van dat de EV bepaalt wanneer je stopt :+

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 30-05-2025 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Voor 3 kinderzitjes zijn er prima oplossingen te krijgen van Multimac:
https://www.multimac.com/

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Laatst online: 06-06 09:57

ThunderNet

Flits!

Dank jullie allen voor je reacties. Dit was de discussie die ik zocht maar niet kon vinden. Nog even een toevoeging omdat ik zie dat deze informatie zeer relevant is:

In dat geval zou ik je advies geven, wat ik zelf zelden zou opvolgen, maar: Los problemen op als ze komen. De situatie waarin je mogelijk 3 kinderzitjes achterin tegelijkertijd nodig zou hebben is nog ver weg. 2 kinderzitjes maakt je zoektocht al een stuk makkelijker, en misschien zijn er tegen die tijd een hoop nieuwe modellen die wel aan al je eisen voldoen.
[...]

Het lijkt mij heerlijk om op eigen stroom te rijden en ik zou graag lang met de auto doen. EV lijkt me meer toekomstgericht en duurzamer waar ik ook gevoelig voor ben. Als ik jullie reacties zo lees wordt ik het meest enthousiast van de genoemde EV's en mijn vrouw dan juist weer van de genoemde Toyota hybrides.
Als het je echt puur om duurzaamheid te doen is, is juist een ICE misschien wel beter met weinig kilometers. Aanbod op de 2e handsmarkt is beperkt, en in dat geval is het misschien beter dat iemand die meer dan 8Mm per jaar rijd een EV gebruikt?
Ik begin nu wel te twijfelen voor de PHEV's door het potentiele grote onderhoud aan zowel de ICE als de EV kant en het gebrek aan opslagruimte.
Het potentieele onderhoud is in mijn optiek een redelijk non-argument. We hebben het hier niet over een exotische auto oid, buiten pech valt onderhoud prima te budgetteren. Genoeg PHEV's met voldoende opslagruimte.
[...]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

[...]

[...]

Jullie hebben nu al een auto, waarom moet die weg? Het lijkt jou heerlijk om op eigen stroom te rijden en lang met een auto te doen, wat zijn de wensen/eisen van je vrouw?

Als je lang met een auto wilt doen moet je je huidige niet weg doen. FYI, toen wij gezinsuitbreiding kregen bleven we gewoon door rijden in onze 3-deurs Civic die op moment van geboorte al 18 jaar oud was (toen ook al 9 jaar in ons bezit). We hebben er nog 2,5 jaar mee doorgereden.
Je wil op eigen stroom rijden, vind je het erg als je 's winters wel moet opladen uit het net? Hoe groot is de kans dat er nog verduurzaamd wordt met warmtepompen / airco's / inductie o.i.d. waarmee je stroomverbruik stijgt? Gezinsuitbreiding vergroot ook de kans op extreme toename van aantal wasjes en de aanschaf van een wasdroger waarmee er dus minder stroom over blijft.

Hoe zeker ben je dat je altijd slechts 8.000 km per jaar blijft rijden? Bij 8.000 km per jaar is de tijdswaardeafschrijving groter dan de afschrijving vanwege gereden kilometers. Bij zo weinig kilometers wordt de kilometerprijs hoger vanwege de vaste kosten (verzekering & wegenbelasting).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
ThunderNet schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:30:
Als het je echt puur om duurzaamheid te doen is, is juist een ICE misschien wel beter met weinig kilometers.
Juist voor de tweedehands EV gaat dat duurzaamheids argument van weinig km’s niet op. Vaak zal een tweedehands EV al 40-50k km gereden hebben en is dan dus al voorbij het kantelpunt. Alle verdere km’s die ermee gereden worden (veel of weinig) zijn duurzamer dan ICE km’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Puppetmaster schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:48:
[...]

Juist voor de tweedehands EV gaat dat duurzaamheids argument van weinig km’s niet op. Vaak zal een tweedehands EV al 40-50k km gereden hebben en is dan dus al voorbij het kantelpunt. Alle verdere km’s die ermee gereden worden (veel of weinig) zijn duurzamer dan ICE km’s.
Als er 2 partijen zijn die graag een 2e-hands auto willen kopen. En er zijn 2 auto's beschikbaar op de markt, 1 EV en 1 ICE.

Wil je dan dat de EV naar de partij gaat die 8Mm per jaar rijdt, of naar de partij die 16Mm per jaar rijdt?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
Onder die specifieke omstandigheden bij voorkeur de 16Mm.
Echter hebben we in dit topic maar 1 persoon op zoek naar een auto. ;)

Mijn punt ging meer over dat als je nieuw koopt en maar weinig rijdt, je mogelijk in de periode dat je de EV hebt niet voorbij het kantelpunt komt. Dan had je (sec voor die auto) qua duurzaamheid (CO2) net zo goed een ICE kunnen nemen.
Met een tweedehands is dat niet van toepassing.
(Nog los van dat er meer duurzaamheidsredenen zijn om toch voor EV te kiezen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:00
Ik zou 100% voor een EV gaan, maar dat is omdat ik er al 1 heb. De toekomst proberen te voorspellen is niet handig, je hebt nog niet eens 1 kind maar wilt al rekening houden met 3 stuks? Dat komt later wel, bijna niemand krijgt back-to-back kinderen dus voordat nummer 3 er is ben je zomaar 5 of 6 jaar verder. Maar je beeld van hoeveel.kinderen je wilt zal ook scherper worden na de eerste.

Ik heb een opel ampera-e gekocht. Heb je voor 13k, kunnen 350-400km rijden op een lading. Perfecte betaalbare wagen met veel.ruimte achterin. Enige nadeel: snelladen is traag. Duurt 50-70min om van leeg naar vol. Hier totaal geen issue, als we 1x per jaar ver op vakantie gaan dan is t veel en als ik dan 2 uurtjes per jaar extra moet wachten ga ik wel gewoon eten bij het restaurant. Range-anxiety is een mindset en niet een feit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Sport_Life schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:43:
(...)

Wat stoppen betreft, we passen ons aan aan hun ritme dus als ze slapen rijden we door en als ze wakker worden zoeken we een speeltuin op. In plaats van dat de EV bepaalt wanneer je stopt :+
Je hebt gelijk he, en toch denk ik dat dit een veel minder grote issue is dan veel mensen denken. Ten eerste komen ritten naar Zuid Frankrijk (neem ik aan) niet zo vaak voor en als jij er 6 keer per jaar heen kunt rijden heb je ook geld voor een EV in een bijgehorende klasse me dunkt :P.

Het gros van de mensen (ik reken nu privé eigendom, geen lease van de zaak) rijdt 1) lokaal verkeer en 2) woon-werk. En tenzij je verder dan 100km van je werk woont is dat dus met de meeste huidige EV's geen enkele discussie als je gewoon thuis kunt laden. Zelfs niet als je de touristische route neemt of een omleiding hebt.

Ik heb zelf 311km WTLP bereik, in de praktijk (met mijn eigen rijstijl) iets meer: denk aan 350-370 in de zomer en ongeveer 290 in de winter. Ik rij 90% van mijn kilometers binnen een straal van ~30km om het huis. Ik rij zelden op minder dan 50% accu zelfs op drukke dagen waarbij ik 's nachts niet geladen heb; om het net te ontlasten probeer ik als dat kan te laden wanneer de panelen vol leveren - overdag dus.

Veel mensen schieten in de paniek als ze horen dat die EV 'maar' 200 of 300km kan rijden op een volle 'tank'. Maar ze vergeten even te bedenken dat je daarmee praktisch aan de andere kant van NL staat en je kan hier in NL bijna geen steen smijten zonder een laadpaal te raken. En als voorbeeld draagt men telkenmale aan dat je die ene keer per jaar dat je 1500km in 2 dagen gaat rijden, niet zo vlot vooruit komt met die EV.

Mja. Ik pak ook mijn benzineauto als ik naar Zweden ga, diep in Duitsland of nog verder weg. Maar dat is vanwege de bagagecapaciteit en de grootte van ons gezin, plus wij rijden dan vaak naar een plek ergens ver weg van de bewoonde wereld en waar geen stroom is :+. Ik zou er geen moeite mee hebben dat met de EV te doen ook als ik dan dubbel zo veel stops maak.

En dan het 'langzaam tanken'. Ik heb nu specifiek een EV die wel een lekker bereik heeft, maar niet zo snel kan snelladen: max 47kw en vaak minder. Téchnisch gezien heb ik 45min nodig van 10 naar 80%. Dat is ook mij te gortig voor een simpel stopje. Dus wat doe ik? Ik plan mijn route en stops zó dat ik max 15min hoef te laden. Dan issie niet vol, maar liever 3 keer 15min stoppen dan 1x 45min en voor de prijs maakt het niet uit. Zeker niet als je ter plaatse enkele uren moet zijn en dus waarschijnlijk met een volle accu weer weggaat.

Want dat vertellen de naysayers er vaak niet bij: je kan ook tanken als je niet bij je auto bent...

Dus ja, er zullen zeker mensen zijn die per dag 500km moeten rijden (en dan nog, maar goed...) en daarvoor een EV niet geschikt vinden maar het feit dat er ondertussen legio 100% EV taxi's rondrijden zegt al genoeg denk ik. En ja, daar zitten vaak Ioniq's tussen met slechts 190 of 290km WTLP bereik. Als zij het kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heymil
Tehh schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:40:
[...]
Jullie hebben nu al een auto, waarom moet die weg? Het lijkt jou heerlijk om op eigen stroom te rijden en lang met een auto te doen, wat zijn de wensen/eisen van je vrouw?

Als je lang met een auto wilt doen moet je je huidige niet weg doen. FYI, toen wij gezinsuitbreiding kregen bleven we gewoon door rijden in onze 3-deurs Civic die op moment van geboorte al 18 jaar oud was (toen ook al 9 jaar in ons bezit). We hebben er nog 2,5 jaar mee doorgereden.
Je wil op eigen stroom rijden, vind je het erg als je 's winters wel moet opladen uit het net? Hoe groot is de kans dat er nog verduurzaamd wordt met warmtepompen / airco's / inductie o.i.d. waarmee je stroomverbruik stijgt? Gezinsuitbreiding vergroot ook de kans op extreme toename van aantal wasjes en de aanschaf van een wasdroger waarmee er dus minder stroom over blijft.

Hoe zeker ben je dat je altijd slechts 8.000 km per jaar blijft rijden? Bij 8.000 km per jaar is de tijdswaardeafschrijving groter dan de afschrijving vanwege gereden kilometers. Bij zo weinig kilometers wordt de kilometerprijs hoger vanwege de vaste kosten (verzekering & wegenbelasting).
De huidige 107 voldoet inderdaad niet meer aan de ruimte-eisen en moet vervangen worden door een auto. EV of HEV is de vraag.
Mijn vrouw il vooral gemak en geen laadstress als we door Europa rijden op vakantie (al denk ik dat dat tegenwoorden niet meer zo'n groot probleem is?)

Toekomstig elektriciteitsverbruik is inderdaad moeilijk te voorspellen maar vrienden, werk en familie woont allemaal binnen 20km.

Ik leer gelukkig veel van deze discussie, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

HTT-Thalan schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:32:
[...]

Je hebt gelijk he, en toch denk ik dat dit een veel minder grote issue is dan veel mensen denken. Ten eerste komen ritten naar Zuid Frankrijk (neem ik aan) niet zo vaak voor en als jij er 6 keer per jaar heen kunt rijden heb je ook geld voor een EV in een bijgehorende klasse me dunkt :P.
Precies, hooguit 2 of 3x per jaar, de rest van de ritten zijn <50km en kan makkelijk electrisch met de Plugin :).
Nogmaals, ik kocht m een aantal jaren geleden toen EV's nog een stuk duurder waren met beperkt bereik (met name tweedehands), ik zou nu denk ik ook een EV kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Puppetmaster schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:05:

Mijn punt ging meer over dat als je nieuw koopt en maar weinig rijdt, je mogelijk in de periode dat je de EV hebt niet voorbij het kantelpunt komt. Dan had je (sec voor die auto) qua duurzaamheid (CO2) net zo goed een ICE kunnen nemen.
Met een tweedehands is dat niet van toepassing.
(Nog los van dat er meer duurzaamheidsredenen zijn om toch voor EV te kiezen)
Maar we hebben het juist over een 2e hands ;) Een nieuwe is nooit in het zicht geweest van de TS z'n situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

heymil schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:01:
[...]

De huidige 107 voldoet inderdaad niet meer aan de ruimte-eisen en moet vervangen worden door een auto. EV of HEV is de vraag.
Mijn vrouw il vooral gemak en geen laadstress als we door Europa rijden op vakantie (al denk ik dat dat tegenwoorden niet meer zo'n groot probleem is?)

Toekomstig elektriciteitsverbruik is inderdaad moeilijk te voorspellen maar vrienden, werk en familie woont allemaal binnen 20km.

Mijn vrouw is ook zo, maar neemt nét iets meer van me aan en is gelukkig wel voor het 'groene' aspect. Ze kreeg vooral stress van de gedachte dat ze op lange ritten (waar ik niet bij ben) zelfstandig moet laden onderweg maar toen ik het had voorgedaan en daarna zelf liet proberen dacht ze ook 'tja, zo lastig is het niet'. Note: Ik laat haar dus dan lekker bij Fastned stoppen. Die locaties zitten overal, zijn super herkenbaar en onze auto is met serienummer gekoppeld dus het is letterlijk stoppen-pluggen-wachten-doorrijden. En zelfs daarbuiten is het puur tag scannen en klaar. Het duurt langer, maar is echt wel simpeler dan benzine tanken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
heymil schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:01:
[...]

Mijn vriendin is 4 geleden overgestapt van benzine naar een ev en die wilt echt niks anders meer.
Wil je geen laadstress dan neem je een tesla, het supercharger netwerk en de ev routeplanner is fantastisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ramon_1984 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:47:
[...]

Mijn vriendin is 4 geleden overgestapt van benzine naar een ev en die wilt echt niks anders meer.
Wil je geen laadstress dan neem je een tesla, het supercharger netwerk en de ev routeplanner is fantastisch.
Sorry, maar Tesla is daar echt niet meer uniek in. Ik kan niet voor alle/anders EV's spreken maar mijn Hyundai heeft ook een goeie planner die rekening houdt met lading en laadpunten. Bovendien zitten superchargers op een stuk minder locaties en vaak ook minder dicht langs de snelweg. Ik zie niet in hoe een Fastned netwerk + de legio andere opties daarin minder zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

HTT-Thalan schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:35:
[...]

Mijn vrouw is ook zo, maar neemt nét iets meer van me aan en is gelukkig wel voor het 'groene' aspect. Ze kreeg vooral stress van de gedachte dat ze op lange ritten (waar ik niet bij ben) zelfstandig moet laden onderweg maar toen ik het had voorgedaan en daarna zelf liet proberen dacht ze ook 'tja, zo lastig is het niet'. Note: Ik laat haar dus dan lekker bij Fastned stoppen. Die locaties zitten overal, zijn super herkenbaar en onze auto is met serienummer gekoppeld dus het is letterlijk stoppen-pluggen-wachten-doorrijden. En zelfs daarbuiten is het puur tag scannen en klaar. Het duurt langer, maar is echt wel simpeler dan benzine tanken.
Maar waarom is het simpeler dan benzine tanken? Met gewoon tanken kan het ook zo simpel zijn als aanrijden, klepje open, slang erin, slang eruit, klepje dicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

ThunderNet schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:43:
[...]

Maar waarom is het simpeler dan benzine tanken? Met gewoon tanken kan het ook zo simpel zijn als aanrijden, klepje open, slang erin, slang eruit, klepje dicht?
Als je de actie echt ontleed... je houdt er onbewust ook rekening mee dat je geen benzine wilt morsen, wat extra vaak gebeurt als je hem zo vol mogelijk probeert te proppen. Je maakt een keuze welke benzine je nodig hebt of wilt (wederom, jij en ik staan daar niet zo bij stil en maken die keuze automatisch op basis van kennis en ervaring) maar er zijn legio mensen die het verwarrend vinden waarom er 2 of 3 soorten benzine te koop zijn voor die éne auto. Je hebt dan nog de stank en eventueel opruimen van gemorste druppels. Het duurt maar enkele minuten, maar je staat ook nog een paar minuten met die grendel ingeknepen want vastklikken is hier niet toegestaan. En dan uiteraard dat winkeltje in om te pinnen als het geen pinpomp is waarbij je nog even in de rij mag staan en langs alle 'verleidingen' moet wandelen (wederom, geen moeite voor mij, maar voor sommige mensen wel).

Je ziet nog regelmatig berichtgeving van mensen die de verkeerde brandstof tanken, wegrijden met de slang er nog in, benzine over de grond morsen of tanken met een peuk in de mond. Die dingen zijn allemaal geen issue met elektriciteit 'tanken'. Je kunt debatteren over de daadwerkelijke impact en hoe vaak die zaken voorkomen die ik net noem, maar het hele proces is echt wel een stuk simpeler voor veel mensen.

Ik vind het ook wel bijzonder dat we echt gek zouden opkijken als iemand een koelkast in huis zou neerzetten die op een kleine generator draait met benzine of gas erin. Ook laptops of verlichting gebruiken we liefst op een accu. Maar rijden op een accu is ineens vreemd... en we normaliseren al heel lang een soort steampunk achtig voertuig dat brandstof opzuigt uit een tankje, zuigers die op en neer pompen, een uitlaat waar gas door naar buiten gewordt geblazen...

Niet dat ik nou persé anti ICE ben hoor, maar als je het in die context bekijkt is het wel erg gek, zeker omdat elektrische auto's al bijna net zo lang bestaan als die met brandstof erin.

[ Voor 17% gewijzigd door HTT-Thalan op 02-06-2025 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

HTT-Thalan schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:55:
[...]

Als je de actie echt ontleed... je houdt er onbewust ook rekening mee dat je geen benzine wilt morsen, wat extra vaak gebeurt als je hem zo vol mogelijk probeert te proppen. Je maakt een keuze welke benzine je nodig hebt of wilt (wederom, jij en ik staan daar niet zo bij stil en maken die keuze automatisch op basis van kennis en ervaring) maar er zijn legio mensen die het verwarrend vinden waarom er 2 of 3 soorten benzine te koop zijn voor die éne auto. Je hebt dan nog de stank en eventueel opruimen van gemorste druppels. Het duurt maar enkele minuten, maar je staat ook nog een paar minuten met die grendel ingeknepen want vastklikken is hier niet toegestaan. En dan uiteraard dat winkeltje in om te pinnen als het geen pinpomp is waarbij je nog even in de rij mag staan en langs alle 'verleidingen' moet wandelen (wederom, geen moeite voor mij, maar voor sommige mensen wel).

Je ziet nog regelmatig berichtgeving van mensen die de verkeerde brandstof tanken, wegrijden met de slang er nog in, benzine over de grond morsen of tanken met een peuk in de mond. Die dingen zijn allemaal geen issue met elektriciteit 'tanken'. Je kunt debatteren over de daadwerkelijke impact en hoe vaak die zaken voorkomen die ik net noem, maar het hele proces is echt wel een stuk simpeler voor veel mensen.
Maar waarom zou je niet gewoon tank & go kunnen gebruiken als je brandstof tankt? Je hoeft het winkeltje niet in.
Hele knoeien enzo heb ik 0 ervaring mee, dus ga ik verder niet op in.
Ik vind het ook wel bijzonder dat we echt gek zouden opkijken als iemand een koelkast in huis zou neerzetten die op een kleine generator draait met benzine of gas erin. Ook laptops of verlichting gebruiken we liefst op een accu. Maar rijden op een accu is ineens vreemd... en we normaliseren al heel lang een soort steampunk achtig voertuig dat brandstof opzuigt uit een tankje, zuigers die op en neer pompen, een uitlaat waar gas door naar buiten gewordt geblazen...
En als we gaan kamperen nemen we gas mee, en willen we dat ook niet op een accu doen. En ik zie weinig mensen die graag willen bbq-en op een accu.
Niet dat ik nou persé anti ICE ben hoor, maar als je het in die context bekijkt is het wel erg gek, zeker omdat elektrische auto's al bijna net zo lang bestaan als die met brandstof erin.
Sterker nog, de ontwikkeling van de electromotor was de doodsteek voor de elektrische auto, vanwege de startmotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

ThunderNet schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:41:
[...]

Maar waarom zou je niet gewoon tank & go kunnen gebruiken als je brandstof tankt? Je hoeft het winkeltje niet in.
Hele knoeien enzo heb ik 0 ervaring mee, dus ga ik verder niet op in.
Natuurlijk kan dat! Maar bij elektrisch laden is het meer de standaard, ik kan me geen enkele locatie heugen waar je elektrisch tanken achteraf bij een shop afrekent.
En als we gaan kamperen nemen we gas mee, en willen we dat ook niet op een accu doen. En ik zie weinig mensen die graag willen bbq-en op een accu.
Ik zeg niet dat die situaties er niet zijn (en ze zijn volstrekt normaal en logisch) - ik zeg dat ik de brede aversie tegen elektrisch rijden van veel autoliefhebbers niet zo logisch vind.
Sterker nog, de ontwikkeling van de electromotor was de doodsteek voor de elektrische auto, vanwege de startmotor.
Klopt, het maakte het makkelijker om op benzine te rijden :P. En vanwege de dichtheid van de brandstof gekoppeld aan het feit dat benzinestations toen nog niet zo normaal en alom aanwezig waren, kreeg de ICE een enorme populariteit.

Nogmaals, ik spreek nu niet over mezelf of over jou. Ik zeg gewoon dat er genoeg mensen rondrijden voor wie het elektrisch rijden een stuk simpeler is dan brandstof. En dat mag je gerust doortrekken vanuit niet alleen het tanken, maar ook richting onderhoud (olie peilen bijvoorbeeld) en het simpele feit dat een hele grote groep EV rijders simpelweg nooit staat te tanken omdat de actieradius, zeker van huidige modellen, zo goed is dat ze gewoon altijd thuis voor de deur laden (terwijl ze liggen te snurken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:48
We rijden maar 8000km per jaar inclusief vakantie
Hoe zijn die 8000km verdeeld? Als daar 2000km vakantieverkeer in zit dan heb je nog 6000km over voor 'dagelijks gebruik'. Rij je dan één keer per week een rit van 100+ km? Of ga je elke dag naar kantoor en is dat een ritje van 12km heen en 12km terug?

Als je vooral veel korte stukken rijdt (minder dan 50km) dan is een PHEV ook een overwegging: dan rij je vrijwel al je ritten volledig elektrisch en de vakanties / lange stukken op benzine zonder 'laadstress'.
We hebben 12 zonnepanelen, een garage waar een oplaadpunt gemaakt kan worden en momenteel wordt 1 kind verwacht.
heymil schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 18:31:
Wij hebben een garage dus daar zou de auto in kunnen en we kunnen daar als het goed is een paal plaatsen.
Kun je alleen ín de garage een laadpunt maken of zit er ook een garagepad voor waar je zou kunnen laden? Als het alleen ín de garage kan, zou dat wel praktisch genoeg zijn? Hoe groot is die garage?

Ik zou een EV of PHEV alleen aanraden als je ook thuis redelijk makkelijk kunt laden dus dan is de vraag: is laden in die garage makkelijk?

Kan je alleen in de garage laden en is die garage vrij krap dan zou ik een EV of PHEV niet zo hoog op de lijst zetten. Bedenk ook dat je minstens één deur ruim open wil kunnen doen om je kind in de auto te zetten. De eerste jaren heb je waarschijnlijk de baby in een babyschaal (maxicosi in de volksmond) en die klik je weliswaar zo in de base die in de auto staat maar het moet wel door de deuropening passen. Na een jaar zit je kind in een kinderautostoel die vast in de auto staat en moet je gordeltjes om het kind vastmaken door de deuropening. En is die garage verder leeg of moet er ook ooit een (bak)fiets in of andere spullen?

Of is die garage zo groot dat het makkelijk past, dat je ook de ruimte hebt om in ieder geval aan één kant een deur wijd open te doen? En wellicht dan nog ruimte over voor spullen die mensen normaliter in de garage zetten?

En komt je eigen zonne-energie ook in die garage?

Als het allemaal erg lastig wordt in die garage is de vraag hoeveel extra moeite je wil nemen om een EV of PHEV te rijden. Als het laden niet makkelijk is zou ik je gewoon een Toyota Corolla Hybrid Touring Sports adviseren: zuinig (en dus duurzaam), oerdegelijk, ruim en een goede restwaarde.

[ Voor 11% gewijzigd door roel-online op 06-06-2025 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heymil
roel-online schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:28:
[...]

Hoe zijn die 8000km verdeeld? Als daar 2000km vakantieverkeer in zit dan heb je nog 6000km over voor 'dagelijks gebruik'. Rij je dan één keer per week een rit van 100+ km? Of ga je elke dag naar kantoor en is dat een ritje van 12km heen en 12km terug?

Als je vooral veel korte stukken rijdt (minder dan 50km) dan is een PHEV ook een overwegging
Het is inderdaad +/-2500km vakantie en +/-5500 naar familie. Die wonen binnen een straal van 25km. Dat is de reden waarom ik ook PHEV overwoog maar velen klonken er hier niet heel lyrisch over qua onderhoud en gewicht. Brengt me weer aan het twijfelen.
[...]
Kun je alleen ín de garage een laadpunt maken of zit er ook een garagepad voor waar je zou kunnen laden? Als het alleen ín de garage kan, zou dat wel praktisch genoeg zijn? Hoe groot is die garage?
[...]
En komt je eigen zonne-energie ook in die garage?
De garage is 3,28m breed en lang genoeg maar er staat momenteel ook een stellingkast aan de zijkant. Misschien maakt dat het lastig? Dit is wel iets om over na te denken.
De zonne-energie gaat naar de meterkast en de meterkast heeft een dikke loze kabel naar de garage. Ik denk dat dat gewoon kan?
[...]
Toyota Corolla Hybrid Touring Sports[/url] adviseren: zuinig (en dus duurzaam), oerdegelijk, ruim en een goede restwaarde.
Ga ik ook zeker overwegen! Ik twijfel momenteel vooral tussen een Toyota hybride zoals jij noemt of een Kia Niro.

Dank voor het meedenken!
Pagina: 1