Bosch wasmachine ruikt soms verbrand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:43
Hoi,

We hebben thuis een BOSCH WAX32MM0FG,9KG, gekocht eind 2022. Half jaar buiten garantie.

Sinds enige tijd nemen we een licht branderige geur waar in de ruimte (wasplaats) waar de machine staat. Na even testen blijkt het effectief van het wasmachine afkomstig te zijn, en zeker waarneembaar bij de 'zwaardere programma's'. De geur omschrijf ik als een elektronische geur, zoals een computer die warm is waar je je neus in steekt.

De machine doet alles prima, maar uit voorzorg gebruiken we deze niet meer behalve wanneer we erbij zijn.

Nu ben ik stappen aan het ondernemen om in contact te komen met de keten waar ik 'm kocht, maar ik vrees al een beetje voor de herstelkosten. Als dat tegenvalt durf ik het wel aan om zelf eens het spul open te maken, maar daarom kom ik hier eens horen waar de mogelijke oorzaak kan zitten?

De trommel grondig nakijken of er niets tussen de rubber zit te schuren is reeds gedaan, het lijkt alsof de geur voortkomt uit het bovenste gedeelte (waar het scherm en de knoppen zitten).

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem Mensch
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
betekent zwaardere programma's langere duur of betekent dit heter?

de volgende punten zou ik persoonlijk eens controleren.
-De handleiding nakijken of je misschien een onderhoud stap (zoals bv. lint weghalen) bent vergeten uit te voeren.
- Meet het verbruik van de wasmachine en klopt deze met de specs?
- panelen aan de zijkant erafhalen (mits dit geen garantie verbreekt), eraf halen en kijken of je lint, kalkaanslag of andere bijzonderheden ziet.

[ Voor 8% gewijzigd door Jochem Mensch op 28-05-2025 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:27
Jochem Mensch schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:57:
betekent zwaardere programma's langere duur of betekent dit heter?

de volgende punten zou ik persoonlijk eens controleren.
-De handleiding nakijken of je misschien een onderhoud stap (zoals bv. lint weghalen) bent vergeten uit te voeren.
- Meet het verbruik van de wasmachine en klopt deze met de specs?
- panelen aan de zijkant erafhalen (mits dit geen garantie verbreekt), eraf halen en kijken of je lint, kalkaanslag of andere bijzonderheden ziet.
Beetje vreemd advies .
Volgens mij ben je in de war , want bij een wasmaschine kun je geen zijpanelen verwijderen.

Ik denk eerder aan :
Wand contactdoos , controleren of deze ook warm wordt
Aanlopen machet zou ook mogelijk zijn maar dan had je wel gereclameerd dat er rubber deeltjes in de trommel zaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:13
Leipi35 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:13:
[...]
Aanlopen machet zou ook mogelijk zijn maar dan had je wel gereclameerd dat er rubber deeltjes in de trommel zaten
Dat kan wel een tijdje duren. Dat rubber valt niet meteen uit elkaar.
Ik zou even flink aan de trommel duwen en trekken om te kijken of die nog wel goed vast zit om dit te controleren. Als je dan een *clunk* hoort heb je een probleem. En hoor je tijdens het centrifugeren ook een soort piepgeluid?

En wat vaak ook fout gaat, is de controllerboard. Daar kan iets fout zijn gegaan. Enige manier om dat te achterhalen is om de machine open te halen.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:43
Dus alleen bij de "zwaardere" programma's.
Bedoel je dan de warmere programma's??

Vermoeden zit het dan in het verwarmingselement of de aansturing daarvan of de motor. Dat zijn eigenlijk de twee items van de wasmachine diet veel vermogen vragen.

bovenkant eraf halen (2 schroeven achterkant en dan bovenblad naar achteren schuiven) en dan de machine op kookwas aanzetten. Dan kun je zien en/ of ruiken waar de geur vandaan komt.

geur boven bij het display, dan zit daar iets niet goed. Controleer ook even de achterkant goed, daar zit de electronische regelaar van de motor, daar kan ook wat mee zijn. Zowiezo de achterkant eraf halen is wel aan te bevelen.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined